hoeveel/hoelang rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

hoeveel/hoelang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:43

Ik heb een 3,5 jarige Fjord! Moet er wel bij zeggen dat hij nog erg achterligt kwa groei, is erg smal

Nu rijdt ik ongeveer 2 keer in de week in het bos (1-1,5 uur) en verder heeft hij lekker vrij. Soms longeer ik hem nog een keertje iets van 15 minuutjes. Het aantal keren dat ik rijd kan ook verschillen, ongeveer 1-3 keer per week.

Nu wordt me steeds gezegd dat ik rustig aan moet doen vooral omdat hij nog zo smal is! (ik ben 1.80m dus best groot)! Nu heb ik van de week een aanbod gekregen om met hem naar een manege toe te rijden. Met de trailer dan en daar een les te volgen van een uur.

Wat vinden jullie? Kan ik dat doen???? Of is dat teveel voor hem?
Ik wil graag wat met hem rijden in een bak omdat ik die zelf niet tot mijn beschikking heb...
Moet ik dus les gaan nemen? Of niet???

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:46

Ik zou de les wel nemen.
Als het teveel wordt voor je pony kan die instructeur toch ook zeggen dat het genoeg is en dan stoppen.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:48

hoe lang rij je hem al??
als je pas een half jaar rijd en hij ligt idd achter in de groei dan vind ik dat je erg lang achterelkaar rijd
je kan naar mijn mening beter 3 x in de week een half uurtje of 45 min rijden dan 2x in de week 1,5 uur.
het is altijd goed om in de les te rijden. maar je moet wel kijken naar wat voor les het is dus op welk niveau. en is er niet de mogelijkheid om wat korter les te hebben dan een uur?
veel succes er mee

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:15

Neej helaas zijn het echt groepslessen van een uurtje. En je kan wel een priveles nemen maar dat is naar mijn mening nog intensiever als een groepsles. Wat ik wel kan doen is veel stappen tussen door.
Je moet van mijn buitenrijden echt niets voorstellen hoor. Het is van het uurtje of anderhalf uurtje wat ik rijdt zijn misschien 5-10 minuuten draven. De rest is stappen voor de balans.

Wat ik zelf erg jammer vind is dat ik dus zelf geen bak heb waar ik in kan rijden, dus wat een volte of een gebroken lijn is weer hij nog niet Tong uitsteken
Daarom leek het me zo wel handig.... EN les EN in een (droge) bak rijden!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:36

Ik vind het nog te vroeg als iezo achter ligt in zn groei.. Je kan nog 25 jaar rijden, dus je moet nu niks overhaasten. Lekker nog ff laten groeien en af en toe een stapritje!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:07

Mijn mening met een groepsles is, dat je intensiever bezig bent, omdat je in principe met het tempo van de rest moet meegaan. Bij groepslessem krijg je misschien afhangend van de grote van de groep, maar 10 a 15 min echt aandacht.
En met een half uurtje priveles, dan kan de instructrice zelf snel zien op welk tempo het beste is. En dan heb je ook een half uur echt les.
Ik zou ook de duur van het rijden verkorten en wat regelmatiger in de week doen, en lekker 2 keer in de week longeerwerk doen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:27

Ik zou het wel rustig opbouwen...niet dat je ineens hem heel hard aan het werk zet in de les. Maar Fjorden zijn sterk hoor...die kunnen jou makkelijk dragen...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:35

Groeischijven tussen de wervels groeien nog door tot het 6e jaar, bij sommige rassen zelfs nog wel langer.. het is eigenlijk niet goed om daarvoor al te gaan rijden, omdat je paard (maakt niet uit dat het een fjord is) dan veel eerder bevatbaar is voor rugklachten.
Maar goed, vrijwel alle paarden worden nu al zo vroeg ingereden. Dus voorzichtigheid is geboden.. het lijkt mij dat je beter vaker minderlang kun rijden, dan mindervaak langer (haha... lekker duidelijk). Zeker omdat je Fjord nog wat ielig is..

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:47

Ze zal ook smal blijven als je haar niet traint, dus misschien als je ietsje meer traint, of iets intensiever (rustig beginnen, dus niet direct die les pakken) zal ze ook een bredere borstkast krijgen en meer kont.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:59

Ik zou er nog even mee wachten, een half jaar ofzo...
Maar misschien krijgt je Fjord wel meer bespiering doordat je wat intensiever gaat rijden, en word hij misschien ook wel wat breder!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:34

Verplaatst naar RT

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:36

Ja het blijft zo wel lekker vaag Tong uitsteken

De een zegd: meer rijden dan krijg je ook meer bespiering,
de ander zegt: niet zoveel rijden want is nog in de groei!

Dit is dus ook wat mij bezig houdt..... Wat is nu wel en wat is nu niet goed???

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:47

Ik rijd niet langer dan 30 minuten als ik train. Mijn paard dampt dan echtover haar hele lichaam en is moe en voldaan. Ik ook Haha!

De manier waarop je een paard rijdt, zegt meer dan de tijd

Je kan een paard wel 2 uur rijden zonder dat je een spier traint, althans spieren opbouwt. Dat heeft dus alles te maken met de manier waarop je rijdt. Voor een goede training waarbij je werkt aan spieropbouw vormt impuls het kernwoord.