Galop aanleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivella-R@chella

Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:55

Bij al mijn paardjes leerde ik al direct galop aan. Alleen de man waar ik nu ben heeft het nog niet aangeleerd, terwijl we al bezig zijn met zadelmak maken en ik ook al los stap en draaf.

Hebben jullie nog tips voor het aanleren van de galop? Af en toe springt hij netjes aan, soms wil hij eerst wegracen in draf, dan neem ik hem rustig weer terug en soms springt hij aan en racet dan aardig, laat hem doorgaloperen, maar valt snel weer terug.

tips? Zoveel mogelijk doorgaloperen en het wordt herhalen? of eerst eens los in de bak proberen, zodat hij meer ruimte heeft?

groetjes Rachelle

Rivella-R@chella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:56

owh ja dit is allemaal aan de longeerlijn zonder dat iemand er verder op zit. Ik wil eerst de hulp aanleren voordat ik erop de galop vraag.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:05

het is voor een paard niet gemakkelijk om aan de longe te galloperen heb er een beetje geduld mee ... je kan niet meteen verwachten dat hij netjes aangallopeerd zoals een paard het doet dat al een tijdje onder het zadel zit of al heel veel gegalopeerd heeft aan de longe...

ook aan de longe kun je `m voor iets opvangen door een ophouding op de longeer lijn te maken ... zo kun je `m met de zweep van achteren actief houden zonder dat hij harder gaat en veel oefenen ...
het paardje moet waarschijnlijk nog spieren opbouwen en heeft de kracht nog niet om dit lang vol te houden

dus kort samen gevat :

Heb geduld !!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:54

Heel belangrijk om te bevestigen dat hij het goed doet ALS hij in galop gaat, dus meteen met de stem belonen. Verder beter een paar keer aanspringen vragen, dan maar in de rondte laten galopperen. Het gaat om het aanspringen, galopperen kan elk paard wel en als je erop zit kun je het ook wel onderhouden. Dus als je roept GA-LOP! en hij doet het, zeg je meteen GOEDZO, BRAAAAAF met een blije stem. Gaat hij alleen harder draven, zeg je ho, rustig. Als hij weer rustig is, geef je opnieuw het commando voor galop. Niet door laten denderen in een keiharde draf, dat is nergens goed voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:23

Bij het beleren van de paarden nemen wij ook meteen de galop mee, eerst in de round pen (zonder longelijn) en later met ruiter erop in de round pen. Voordeel van de round pen is dat je niet zo veel aan het hoofd hoeft te zitten en het paard vanzelf op de cirkel blijft.
Op het moment dat we de paarden in galop zetten zonder ruiter erop, geven we een zoentje. Als dat zoentje bevestigd is, gaan we ook onder de ruiter met dat zoentje werken. In het begin laten we het paard vanuit de snelle draf in galop vallen (met zoentje erbij) en eisen geen gecontroleerde aansprong in galop, dat komt later pas. Na verloop van tijd is het voldoende om zoentje te geven en je buitenbeen naar achteren te leggen. En uiteindelijk kun je ook de zoen achterwege laten.

Rivella-R@chella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:27

bedankt voor de tips. Dan weet ik dat ik nu goed bezig ben.
groetjes Rachelle

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:55

ja ik ben idd ook begonnen met stemhulpen en daarna gewoon afbouwen en op den duur kun je gewoon alleen met beenhulpen werken...

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:57

Deze antwoorden werken ook heel goed voor mij, ik heb juist hetzelde probleem *LOL*

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:44

Cassidy schreef:
Op het moment dat we de paarden in galop zetten zonder ruiter erop, geven we een zoentje. .

Ik ben niet blond ofzo hoor maarrree, wat bedoel je met dat zoentje?

Verder ga ik met lusitana mee!