Paard is uit conditie en een beetje stijf - hoe te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Paard is uit conditie en een beetje stijf - hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:41

Het nieuwe paard wat ik rij, Dougal, is door zijn oude eigenaresse niet veel bereden de laatste tijd, door lichamelijke klachten. En dat is te merken... Dit was overigens ook bekend bij de aankoop hoor.
Afgelopen dinsdag heb ik er voor het eerst sinds de proefrit weer op gezeten en het was best werken. Het is niet zo dat hij na vijf minuten draven op apegapen ligt, maar het gaat nog wat moeizaam allemaal. Hij is ook wat stijf, vindt stelling nemen bv. moeilijk. Hij heeft ook de neiging om zijn hoofd in de lucht te gooien als hij iets moeilijk vindt. Daar blijft het overigens wel bij, hij is vrij braaf.

Mijn instructrice is zwanger en geeft geen les meer momenteel. Omdat ik niet bepaald een supertalent ben, ben ik wel op zoek naar een (tijdelijk) plaatsvervanger. Maar tot ik die heb zal ik (en de eigenaresse natuurlijk) toch zelf aan de slag moeten. Ik had zelf het idee om hem in ieder geval lekker voorwaarts (proberen) te rijden, daarbij alleen contact houdend van voren en niet te veel te vragen nog. Goed plan? Verder ben ik nogal van de overgangen en tempowisselingen rijden, is dit een goed idee? En dan maar voltes in alle soorten en maten rijden tot ik er groen van zie. Hij gaat ook wekelijks gelongeerd worden, met een bijzetteugeltje erbij. Bij het rijden hangen er overigens geen hulpteugels aan.

Vanavond rij ik weer en mijn vraag is, hebben jullie nog tips en adviezen voor me? Wat moet ik wel doen en wat vooral niet?

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:53

Hmmmmmmm...ik zou heel veel gaan longeren zodat ie weer wat spiermassa op kan bouwen en conditie kan kweken. Voorwaards rijden inderdaad, niet van em eisen dat ie aan de teugel moet lopen ( eerst voorwaards dan neerwaards )...tempowisselingen is ook goed..om spiermassa te kweken!

Ik wens je heel veel succes en rustig aan he!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:59

Richt paard eerst goed recht en rijd goed voorwaarts zodat paard eerst goed kan ontspannen in de rug, buikspieren aan kan spannen. Dit kan ook via dubbele longe werk maar dat moet je wel eens gedaan hebben, dus niet klakkeloos mee beginnen. Als paard rechtgericht is laat het zich buigen in beide kanten.
Ik weet nog wel iemand voor je die les wil geven misschien. Pb me maar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:04

Ik zou beginnen met zeker een week alleen stappen, liefst lange rechte stukken. Dan stappen in de manège en figuren rijden, af en toe een korte drafreprise. Ne een week pas je werk doen zoals je dat in je hoofd hebt, met overgangen figuren en inderdaad niet werken aan hoofdhouding. Dat komt vanzelf goed als de rest klopt. conditie moet je opbouwen door heel veel stappen (in een fris tempo) en af en toe drafjes, af en toe een galopje. Interval training dus. Aan de longe kun je wel wat langer draf vragen en meer duurtraining doen. Maar dat is hoe ik het doe met verwaarloosde dieren en paarden die een tijd niks gedaan hebben. anderen hebben misschien andere ideeën en ervaringen. Overnemen leidt meestal tot verzet en belessures, dat moet je wel in je achterhoofd houden.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:06

Bets schreef:
Richt paard eerst goed recht en rijd goed voorwaarts zodat paard eerst goed kan ontspannen in de rug, buikspieren aan kan spannen. Dit kan ook via dubbele longe werk maar dat moet je wel eens gedaan hebben, dus niet klakkeloos mee beginnen. Als paard rechtgericht is laat het zich buigen in beide kanten.
Ik weet nog wel iemand voor je die les wil geven misschien. Pb me maar.

PB is verstuurd, alvast bedankt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:14

JoT schreef:
PB is verstuurd, alvast bedankt.

Graag gedaan, succes ermee, mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:15

vergeet de stelling even en ga om de dag rijden of longeren,veel stappauzes en iedere keer 5 min draven,vergeet het paard zijn voer niet aan te passen.

rij niet langer dan 20 a 30 min.

kijk goed naar de ademhaling van het paard en he snel de ademhaling herstelt is,van de hand daarvan kan je langer draven erbij pakken,ook af en toe galop.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:27

Nou, vanavond het advies maar meteen opgevolgd en voornamelijk rechte lijnen gereden. In de bochten niet echt stelling gevraagd, maar ook weer niet toegestaan dat hij naar buiten liep te turen (meneer is vrachtwagenfan blijkbaar Haha! ). Verder veel naast de hoefslag gereden. Vond ie in het begin heel moeilijk, vooral rechtsom, maar het ging steeds beter. Oké oké, nog niet fantastisch, maar het begin is er. Lang ingestapt, kort gedraafd (toch maar wat overgangetjes gedaan, ik kon het niet laten, het werkte wel overigens) en daarna weer lang uitgestapt.

Er is trouwens iets wat ik nog niet had verteld. Dougal is bij de vorige eigenaresse ook met dameszadel bereden. Ik heb geen ervaring met dameszadels, heb ook geen idee wat dit met een paard doet, maar ik kan me zo voorstellen dat hij daar wellicht toch wel iets aan heeft overgehouden. En dan heb ik het niet over blessures ofzo, maar toch... Iemand daar ervaring mee?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:12

Probeer niet te veel ineens te doen, zijn spieren en pezen moeten weer sterk worden. Veel stappen tussendoor, en rustig werken aan stelling op ruime voltes om hem weer lenig te maken. Succes!

dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:57

Ga voor het rijden longeren en zorg ervoor dat het paard goed warm is voor je gaat aandraven e.d.. Tempowisselingen zijn altijd goed. Mijn paardje is ook super stijf omdat ze lang niets heeft gedaan, ik kreeg bij haar de tip om veel voorwaards te rijden, als ze langzamer loopt heeft ze meer last van stijfheid. Ik heb haar trouwens wel door de dierenarts laten nakijken, vooral haar rug en haar benen. Rij vooral niet te lang en eis niet te veel. Succes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:24

Als er goed met een dameszadel gereden wordt (recht), hoeft dit niks te veranderen voor een paard...maar de handen worden wel hoger gehouden als je in dameszit zit. Kun je eens proberen en kijken of het wat uitmaakt...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 11:49

Bedankt voor de adviezen! Dougal is gekeurd voordat hij hier naartoe kwam, dus dat zit wel goed. Er is alleen niet zoveel met hem gedaan. En omdat ze niet veel met hem deed, stond hij ook vrij laag in het voer. Wordt nu ook langzaam opgevoerd. Degene van wie hij was had een knieprobleem, waardoor ze geen goede beenhulpen meer kon geven. Hij is dus ook niet echt denderend aan het been. Vandaar dat ik zelf het idee had om er wat overgangetjes in te gooien. Die rechte lijnen wil ik zelf wel even inhouden, dat koste toch wel wat moeite donderdag. We werken een half uurtje / drie kwartier met hem, waarin veel wordt gestapt. Het is op zich een ontzettende lieverd, die best voor je wil werken. Gaat allemaal weer goed komen dus, alleen gaat het even wat tijd kosten. Maar goed, dat was bekend bij de aankoop.
Lusitana, bedankt, daar zit wel wat in eigenlijk. Ga zo de foto's eens bekijken, hoe de vorige eigenaresse daar haar handen heeft.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:06

mijn paard is ook onwijs stijf en heeft ook geen conditie maar is er ook nog eens onwijs stijf bij... mijn instructrice gaf me de tips om steeds kortse stukjes te draven dan weer een tijdje stappen en goed aanvoelen wanneer je paard weer een beetje is uitgerust om weer een stukje te gaan draven!! heel veel succes!!