In hoeverre lang laag bij het springen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

In hoeverre lang laag bij het springen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:31

Misschien een rare vraag, maar stel hem toch Lachen

Heb een merrie van net 4, zadel mak gemaakt op springstal in Rusland, dus springen doet ze wel. Alleen gaat dat met een noodvaart.
Ik heb nu eerst een lange periode niet meer gesprongen en alleen gedressuurd en gewerkt aan de ontspanning.

Nu heb ik deze week een sprongetje van 40 en een van 60 cm neergezet. Om de controle te bewaren tussen de sprongen door aan lang, laag gewerkt, voltes gereden etc.
Op deze manier had ik voor het eerst het gevoel de controle te bewaren.
Maar in hoeverre kun je lang, laag vragen bij het springen

(ben een nitwit in dit geval Knipoog )

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:08

Dat verschilt per paard lijkt me eigenlijk. Zolang jij de controle houdt, en je paard fijn springt hou het dan zo. Lachen Ik ben ook een nitwit, maar ik geef ff mijn mening Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:18

Ik weet dat topruiters thuis ook niet hoog springen...en ook niet vaak trouwens. altijd als basis houden dus en af en toe eens wat hogers proberen, maar liever eerst breder gaan...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:41

lang laag gaat niet over de hoogte van de hindernissen... maar over hoe hoog/rond het paard word ingesteld met rijden Knipoog

Ik zou niet tie veel lang laag blijven rijden bij het springen, vooral wanneer je wat meer hindernisjes achtereen wil gaan springen... je kan dan beter het paard iets meer zijn eigen houding laten zoeken (natuurlijk wel goed de achterhand erbij houden) want zo is het voor het paard makkelijker om zijn evenwicht te bewaren voor en na de hindernis

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:39

IN principe mag je het paard nooit in de krul houden met springen. De achterhand moet er wel bij, maar op de voorhand en in de krul mag niet. Je kunt nu ook gaan proberen om het neusje er wat uit te rijden, maar wel sprong van achteren uit te houden. Dit kun je ook oefenen zonder te springen, gewoon tijdens het rijden. Het paard moet tijdens het springen de hindernis kunnen zien. Als het niet nodig is, ook geen martingaal er aan.

wolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:16

Ik ben het zeker met germie eens!! NEUSJE ER UIT!! Maar wel met voldoende druk van achteren uit!

Zo voor de ontspanning kan je een paard best laag ingesteld over lage hindernissen rijden. Maar.......Naarmate de sprongen hoger worden en het materiaal kijkeriger zal het paard zich automaticsh naar de sprong toe oprichten waardoor je, als je hem laag ingesleld hebt, in een keer alle controle kwijt ben en hij de mogenlijkheid heeft om er langs te schieten of te stoppen. Jonge paarden hebben dat kunstje te snel door

Misschien zijn oefeningen met gallopbalkjes goed. Hierdoor dwing je haar het juiste aantal galopsprongen te maken. (na iedere 3 meter een balk)
Succes!!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:49

het gaat hier niet zozeer om haar spring techniek (sorry misschien verkeerd door mij uitgelegd) Maar om de controle bij het rijden.
In de dressuur gaat dat nu goed, maar ze is dol op springen. Door haar aan de teugel te rijden houd ik de controle zonder trek en ruk werk. tijdens de sprong, zeg 2-3 passen ervoor en erna, geef ik haar de ruimte om haar hals te gebruiken zoals ze zelf wil, voor de balans, maar direct erna pak ik haar weer op rijd wat voltes etc. om het rennen eruit te krijgen en een controleerbaar geheel te krijgen.
Maar ik vraag me dus af of dit slecht is voor de springtechniek of dat ik het paard op deze manier hinder.
let wel het gaat hier om huppeltjes Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:01

volgens mij ben je prima bezig, leg ook eens wat balkjes neer om tussendoor overheen te draven.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:09

moet dat dan lang laag of hoe zou je haar dan instellen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:56

over de balkjes heen met het neusje richting beneden zodat ze goed haar rug gebruikt en onstpannen is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 01:25

Altijd wel, springen gaat niet om de hoogte maar om de CONTROLE

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 08:27

Ik ben het wel met de andere eens. Ze moet ontspannen lopen maar niet aan de teugel want dan kan het paard de hindernissen niet meer goed zien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:54

Gunufje schreef:
Ik ben het wel met de andere eens. Ze moet ontspannen lopen maar niet aan de teugel want dan kan het paard de hindernissen niet meer goed zien.

Hoezo kan een paard de hindernis niet meer zien als het in verzameling aan de teugel in een correcte aanleuning loopt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:17

Gunufje schreef:

das onzin..

een paard kijkt niet naar de hindernis. ( een paard heeft nl. slecht zicht recht vooruit)

een paard richt zijn aandacht op de grondbalk en van daaruit kan het paard hoogte schatten.

jongen paarden moeten ook altijd springen met een grondbalk. dat is voor het paard makkelijker.

als je zonder die grondbalk springt zal je zien dat je paard meestal of te vroeg of te laat springt. of gewoon helemaal niet..(zoals die van mij in het begin.. ze is een beetje dom en liep er gewoon doorheen.)

nagevelijk vind ik wel belangrijk...

zo kan je nl. de controle weer terug krijgen en je klaar maken voor de volgende sprong.
voor je paard is het ook fijner als je hem weer oppak. zo heeft hij een vertrouwd "loopje" (als je hem vaak dressuur matig rijd.)

hij moet lekker ontspannen zijn met een gespannen paard is het niet echt veilig om te springen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:10

Helemaal mee eens OK dan!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:14

Maar promessa, ben ik dan nu goed bezig? Zou ik iets moeten aanpassen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:26

zo voor hoever ik heb gelezen ben je goed bezig hoor.
een ding moet elke springruiter in zijn achterhoofd houden... de dressuur is de basis..

en ik vind dat jij je paard goed rustig maak. je kan niet springen met een paard wat helemaal gek word.
wat je zou kunnen proberen is balkjes draven.. sommige paarden worden daar rustig van en ontspannen dan hun rug.

ik zou lekker laag blijven springen totdat ze rustig is..
je kan af en toe voor de afwisseling een hogere sprong maken.
maar begin eerst met de basis van springen.
rij heel veel tempo wisselingen.

en als ze nou echt op de hindernis af blijft denderen kan je proberen een volte 10 meter te draaien voor de sprong en dan weer op nieuw aanrijden.

hoe hoog spring je nou en komt ze wel goed uit..?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 16:51

Ik spring nu sprongetjes van 40 en 60 cm. Ze komt over het algemeen prima uit, als ze tenminste niet uit vreugde begint te rennen.
Wanneer ze gaat denderen is meestal het einde zoek.
Dus tot nog toe geef ik aan wanneer ze mag springen door tot vlak voor de sprong in te houden.
Ik wil eigenlijk vooral endurance rijden, en nu in de winter train ik haar vooral dressuurmatig en het springen is dus echt voor de afwisseling. Ik ben niet zo'n held, maarja, paard moet ook af en toe zijn lolletje hebbn toch?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:49

ja daar ben ik het helemaal mee eens..
een beetje afwisseling is goed voor je paard..
ik rij vooral dressuur matig en meestal één keer in de week springen..
en dan ook af en toe buitenrijden..

ik train echt met haar om de dag en dan meestal rijden, molen of longeren, rijden enz.

ik houd mijne ook tegen tot aan de sprong.
ze komt nl. niet altijd goed uit en zo help ik haar een beetje.
nix verkeerd mee hoor.
cker niet bij een jong paard.
ze hebben hulp nodig vind ik..

met mijne ben ik pas begonnen met springen en het gaat gelukkig steeds beter..
wil binnenkort een springles mee rijden en als dat goed gaat wil ik in december een wedstrijd rijden met haar..

maar dat zie ik allemaal wel.

als je het mij vraagt doe je het prima..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:31

Wat ik zelf een hele fijne oefening vindt om (tempo)controle te krijgen:

2 enkele balkjes op de grond, op de lange zijde van de rijbaan, met een meter of 15 a 20 ertussen. Hier draaf je over heen, mooi over het midden. Het is dus de kunst om voor, tussen en na de balkjes absoluut NIET van tempo veranderen. Rustig tempo, mooi gesloten en nageeflijk houden. Je moet het eigenlijk amper merken dat je over een balkje gaat en dat is nog best moeilijk! Je kunt gewoon rondjes draven, maar om je paard fijn aan de hulpen te krijgen kun je ook heen en weer over de balkjes draven. Na het 2e balkje neem je 'm dan terug naar stap, stapt een kleine volte (mooi om het binnenbeen heen buigen), maakt 'm recht en draaft weer rustig aan en komt over de balkjes heen.
Ga ook eens een keer stappen tussen de balkjes in. Als hij gaat stormen, dan mag je 'm gerust een keer halt zetten en ho = ho en niet pas 10 meter verderop! Als je paard het kent kun je 'm dan ook best eens een pasje achterwaarts zetten.
Dit kun je eventueel ook in galop doen natuurlijk.
Dit werk is ook lang niet zo belastend voor een jong paard als echt springen, je kunt het makkelijk in je dressuurwerk mee pakken en je krijgt er heel veel controle door, ze leren op je wachten.

Springen vanuit galop is pas aan de orde als de controle in draf voor elkaar is.

Ik ben pas net begonnen met springen, zelf onervaren en een onervaren paard en mijn springlessen zijn op dit moment eigenlijk gewoon dressuurlessen, maar dan met wat balken en staanders erbij. Hoger, harder en verder is nog helemaal niet aan de orde als je net begint, eerst die controle krijgen! Als je dat voor elkaar hebt, is het ook ineens niet moeilijk om eens een keer wat hoger te springen of wat meer gas te geven.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:48

Margreet, dat klinkt inderdaad als een goede oefening, ga ik zeker proberen.

Ben blij dat het dus blijkbaar goed gaat. Bedankt voor alle tips en hulp, zodra er weer probleempjes op komen zullen jullie het wel horen Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:27

ja oke das goed...

succes verder.. OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:37

joelledsr schreef:
Dus tot nog toe geef ik aan wanneer ze mag springen door tot vlak voor de sprong in te houden.

dat zou ik nou zeker niet doen, je leert ze alleen maar trekken op die manier. Ik begin altijd met een echt sukkeldrafje, bijna tegen stap aan en zo rijd ik naar een minikruisje. Ze mogen niet gaan trekken terwijl ik mijn teugels vrijwel los heb, als ze te hard gaan draaf ik een volte, net zo lang tot ze bijna struikelen over de sprong. Die basis blijf je vast houden ook als het wat hoger is. Je kunt dit idd ook beginnen op een balkje zoals Margreet beschrijft.

Verder klinkt je verhaal (lang en laag) prima, springen is gewoon dressuur met een huppeltje ertussen Knipoog

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 10:05

daar heb je misschien wel gelijk in Lielle, maar ik vrees inderdaad dat ik dan vallend over het huppeltje ga.
Maar als het goed gaat dan is het in feite zo:

Ik houd haar in draf tot aan de hindernis (ze kent het al, dus daar hoef ik niet om te trekken ofzo) en vlak voor de hindernis laat ik los van voren (ontspan) en geef been.
Het is dus geen trekpartij.
Ik denk dat wanneer ik de teugels los laat dat we gaan rennen en vliegen, maar dat zou ze ook doen met alleen dressuur als ik haar iets nieuws of moeilijks vraag. (heb een renknol wdb)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:06

waarom geef je been? Nergens voor nodig, ze lopen er echt niet dwars door heen. Ik heb het met verschillende paarden zo aangeleerd, en dat heeft tijd en rust nodig maar het werkt wel. Voorwaarde is wel dat je met losrijden al zo'n sukkel drafje kunt laten zien.