Mijn drachtige merrie heeft even een tijdje weinig gedaan in verband met mijn blessure. Ik heb vandaag wel weer gereden, maar kan mijn hak nog niet uitdrukken.
Het probleem waar ik vandaag (en maandag ook al) tegenaan liep, is dat ze zo recht blijft in haar achterbeen. Ze buigt haar achterbenen niet voldoende en zakt (dus) ook niet genoeg in de achterhand. Hierdoor gaan de overgangen niet soepel (o.a. bokken bij het aangalopperen). Maandag voelde ik dit ook al, dinsdag heb ik haar gelongeerd en toen liep ze wel goed. Ze was dinsdag echt super aan het sjouwen. En vandaag was het weer mis. Alleen in een flinke middengalop buigt ze haar benen meer.
Ik ben met mijn hand (hard) over haar rug gegaan, langs haar ruggegraat, en daar waar ze eerder wel eens op reageerde, kwam geen reactie. Ze zakte niet in in haar rug en het voelde ook niet hard aan. Het zadel is twee maandjes geleden opnieuw opgevuld (tja, ze is drachtig, dus het kan inmiddels alweer anders liggen). Haar staart laat ze ontspannen hangen, die kan ik gewoon optillen zonder dat ze hem tegen de kont aan duwt.
Ik weet wat oefeningen zijn om het achterbeen meer te gebruiken. Schouderbinnenwaarts en daarin verruimen, appuyementen, tempowisselingen, stap-galop-overgangen, keertwendingen, pasjes achterwaarts.
Wat zou de reden van die stijve achterbenen kunnen zijn? Gewoon stijfheid? Een toch niet goed passend zadel (ondanks dat ze niet gevoelig is op de rug?) Of het veulen wat haar (nu al?) in de weg zit?
Kafue
Geplaatst: 10-11-04 23:35
Het zou maar zo kunnen zijn dat het veulen haar in de weg zit, of dat ze last heeft van haar bekken. Vooral nu ze drachtig is kan er eigelijk van alles zijn.
Toen ik zelf zwanger was was ik de ene dag ook beter te pas dan de andere dag. Ik denk dat je haar gewoon lekker ontspannen moet rijden en de training weer oppakken als ze bevallen is van haar veulen Sucses
Lusitana
Geplaatst: 11-11-04 21:08
Ja, mijn drachtige merries liepen ook met stijve achterbenen. Misschien is het heel natuurlijk? Ik heb er nooit zo op gelet bij andere drachtige paarden.
CaroleKlomp
Geplaatst: 12-11-04 07:20
Ik zou ook eerst over balkjes gaan stappen een week minimaal alvorens ik er weer op zou gaan rijden. Dat balkjes stappen aan de hand is erg goed voor de achtehand. Stap zelf maar eens gewoon mee, dan voel je het wel
Kitty
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-04 09:22
Hmm... ik ben bijna wekelijks aan het balkjes stappen, cavaletti draven en in-uitjes springen. Het is standaard onderdeel van mijn training, gymnastiseren.
aletniessen
Geplaatst: 12-11-04 10:06
Misschien is ze gewoon stijf in de rug, en door de drachtigheid worden ze in de achterhand ook slapper, hebben wij ook last van met de merries die drachtig zijn, wanneer moet ze veulenen?
Kafue
Geplaatst: 12-11-04 12:44
Een drachtige merrie mag je goed beweging geven maar moet je niet gaan trainen om de achterhand soepel en dergelijke te krijgen.
Ik weet het zelf uit mijn eigen zwangerschap, met een week of 33 kon ik niet meer rijden het kind zat me in de weg. Gaan de weg verslapt alles en wordt je gwoon een oude hark en stijve oma. Dan heb je geen zin in gymnastische oefeningen. Ga gewoon lekker met mevrouw het bos in stappen en beetje draf galop al naar gelang wat ze zelf nog wil en kan. Vergeet niet en de moeders onder ons weten wat ik bedoel een zwangerschap is niet niks, gun je merrie de tijd ze zal je er dankbaar voor zijn.
Kitty
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-04 13:13
Vanaf half december gaan we rustiger aan doen, dat is vier maand voor ze uitgerekend is. Mits ze het tot dan aan kan en kan ze het langer aan, dan gaan we langer door.
Gisteren ging het rijden wel weer prettig en gebruikte ze haar achterbenen een stuk beter. Ook was ze vrolijker dan de dagen ervoor. Ik kijk gewoon van dag tot dag en als ik merk dat het niet gaat, krijgt ze een rustiger dagje.