Paard rent onder me vandaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnie86

Paard rent onder me vandaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 22:35

IK heb een ruin van 4 jaar. Het gaat ontzettend goed met rijden alleen wordt hij heel erg sterk als hij iets moeilijk vindt. Zo heeft hij er moeite mee zijn hals te buigen. Als je dit doorzet in stap gaat hij heel langzaam draven. Je krijgt hem alleen niet meer terug naar de stap. Heb je hem eenmaal terug en begin je opnieuw, dan doet hij dat ook. In gallop rent hij niet onder me vandaan maar ik wil hem ook moeilijke dingen aan kunnen leren in stap en draf.
Als mijn instructrice erop zit lukt het wel. Zij zegt dan altijd tegen mij dat ik gewoon sterk moet zijn en hem niet onder me vandaan moet laten rennen. Ik ben hier alleen gewoon weg niet sterk genoeg voor. Als ik zo vast hou krijg ik altijd pijn in mijn bovenarm (dit is zoiezo al fout) maar het lukt me niet om anders vast te houden. Vast-los-vast-los helpt ook niet. Als je hem richting het schot rijdt dat gooit hij gewoon zijn kop tegen de muur en loopt verder. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit op kan lossen? Hij heeft namelijk wel de cappaciteit om verder te komen in zowel de dressuur als de springsport en hij moet mee naar Deurne in februari voor mijn opleiding. Ik wil het dus wel opgelost!!!!! Thanx

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:56

Jouw vierjarige ruin heeft problemen met zijn spiren. Hij is natuurlijk nog erg jong en je kunt en mag niet van hem verwachten dat hij zoalang hij nog niet sterk genoeg is door gaat buigen. Jouw instructrice kan best zeggen dat je sterk moet zijn, maar geloof me van het paard win je echt nooit hoor.
Nee je moet het paard sterker maken. Dit bereik je door je te concentreren op het eenvouding van achter naar voren rijden. Dus het paard aan de achterzijde activeren en met je zit te rijden. Voor mag je dmv parades voornamelijk op de buitenteugel het paard vragen. Omdat jij bezig gaat het tempo te regelen zodat hij taktmatig loopt komt hij vanzelf meer in de oprciting waarna hij ook de aanleuning gaat aanbieden.
Een bodybuilder wordt ook niet geboren die wordt door training gemaakten zo ook met jouw paard. Door juiste training wordt hij sterker in de achterhand waarna hij meer gaat dragen en beter in staat is zijn werk te doen.
Natturlijk mag je een paard niet weg laten rennen. Consequent doorsluiten terug naar stap of wat je wilde is belangrijk. Maar ik denk dat je je paard gewoon moet trainen dat ze sterker wordt komt de rest vanzelf.

Bonnie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:28

Dankje, wat jij zegt heb ik ook al vaak gehoord. Dit is ook de methode hoe ik hem nu rij. Alleen mijn instructrice zegt dat hij het wel kan (als zij erop zit) maar het wel moeilijk vindt. Zij krijgt hem er wel door (ze zegt zelf door sterk te zijn als hij weg wil lopen) dat hij het bij mij niet doet komt omdast ik niet sterk genoeg ben om hem bij me te houden (zijn haar woorden). Ik los het idd nu op door er 1 rondje over te doen om weer terug te zijn in stap en het dan nog is te proberen,

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:06

Je wint gewoon nooit van je paard. DAt zij hem erdoor krijgt is omdat zij er handiger in is en meer ervaring hefet. Op het juiste moment doorsluit, op het juiste moment been geeft en dergelijke. N iet omdat zij sterker is dan het paard. Een paard is echter zo makkelijk die laat de hulpen door.
Correct rijden wil wel helpen. Maar als bepaalde oefeningen pijnlijk zijn en hij ontrekt zich aan de hulpen moet je hem weer terug pakken en opnieuw beginnen en steeds niet te lang. Strekken en aanspannen.
Steeds weer die ontspanning zoeken en opnieuw vragen.
En zorgen dat je de oefening afbreekt voordat je paard dermate gestresst is dat hij gaat rennen, dus telkens een pas voor zijn. Stel dat hij met vier passen wijken gaat rennen dan maak jij er maar drie en rijd weer naar ontspanning. Zo maak je een paard sterk en weerbaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:29

Ik ben instructrice en amazone zonder kracht...
Je hebt niet zoveel aan een instructeur die zegt dat hij /zij het wel kan. Hij/zij moet jou zover brengen dat je fatsoenlijk op je paard kunt rijden (zonder kracht, dat heeft niks met rijden te maken). Je moet dingen opbouwen met zo´n jong paard. Verder sluit ik me aan bij Kafue.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:47

Ik sluit me ook aan bij bovenstaande.
Je gaat t nooit winnen als t op krach aan komt.
Je moet het paard sterker maken dat ie minder moeite heeft met zn werk (spiertechnisch) en zich dan ook beter laat bewerken.
Vraag eens aan je instructrice wat zij doet als ze er op zit, zij heeft m wel eens gevoeld dus kan ze t je beter vertellen dan wij vanachter de compu.
En dan niet alleen op kracht maar vragen hoe ze m bewerkt.
Hoe meer jij vast houd, hoe meer hij er in kan gaan hangen!
Dus probeer toch vragen-lucht geven-vragen-lucht geven enz.

Suc6

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:37

en trouwens je instructrice kan wel zeggen sterker worden..... maar als je even nadenkt kan dat dus niet. je bent zo sterk als je bent en sterker kan niet in een keer. En volgens mij helpt het toch niet want dan gaat een paard alleen maar eigenwijzer doen en terug sterk zijn doen dus dat heeft geen zin.

Bonnie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:46