Paard wil te graag!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard wil te graag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:11

Ik heb een ontzettend lief paard (draver) dat alles snel oppakt en -als ze er zin in heeft- alles kan van m dressuur... Maar,
ze heeft zo veel dagen dat ze alleen maar wil race Scheve mond
Ik weet gewoon niet meer wat ik er nog tegen kan doen Verward
Dat terwijl alles (achteraf gezien) zo snel goed is gegaan met het leren van de dressuur.

Vandaag weer niks kunnen doen want mevrouw wilde race...
Ik dus ander half uur alleen kunnen stappen (ik wil haar niet haar zin geven en degene die me les geeft, zegt ook dat ik dat het beste kan doen) in de hoop dat ze rustiger zou worden niet dus.
Haar goed laten race heeft geen invloed, want dan blijft ze gaan.

Is er misschien iemand die me ander advies kan geven?
Ik weet het echt niet meer Scheve mond
Of krijg ik dit er gewoon niet meer uit omdat ze tenslotte een draver is en met deze eigenschap is gefokt?
Laatst bijgewerkt door sas00 op 10-11-04 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:19

Bedoel je dat ze gewoon keihard wilt ronddraven?

Stappen om er de rust in te krijgen, is idd erg goed, maar zet haar in die stap dan stevig aan het werk: goed rondrijden en veel buigen, voltes, slagenvoltes, wijken. Ik zeg dit, omdat je schrijft: "haar goed aan het werk zetten en dus laten race heeft geen invloed". Je kan haar in stap dan nog wel goed aan het werk zetten, racen is niet werken. Dat is juist verzet (maar tot die conclusie was je al gekomen).

Anders weet ik het zo snel ook niet, je beschrijft niet zo goed wat ze nou echt doet. Komt ze bijvoorbeeld erg tegen de hand, blijft ze dribbelen? enz... Misschien dat je het wat specifieker kan beschrijven?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:07

Zal het proberen wat beter uit te leggen wat er gebeurd als ze alleen wil race dag heeft (dat is dus niet altijd zo maar wel vaak Scheve mond )
Als ze goed aan het stappen is, (goeie stelling, mooi tempo enz) en ik wil gaan draven dan gaat dat een paar passen goed, zij wil alleen harder en harder, het liefst maakt ze er een galop van, zo hard mogelijk kris kras door de bak is nog leuker.
Zo ver laat ik het niet komen, want dat moet ik gewoon niet hebben zeker omdat ik vaak naar buiten ga.
Als ze dan dus steeds harder gaat in de draf en niks lijkt te helpen om haar langzamer te laten gaan ga ik weer stappen.
Vaak gaat dat dan ook niet meer goed omdat ze dan steeds loopt te dribbelen, niet meer aan de teugel te krijgen is en alles wat ik haar wil laten doen bijv: wijken vat ze op van "nu ga ik doen alsof ik harder moet".
Dan ben ik weer aangekomen bij een paar passen laten lopen en stil staan enz enz.
Het vervelende is alleen dat ze dit ander half uur lang kan volhouden.
Uiteindelijk gaat het dan misschien goed met het stappen en kan ik wat wijken en voltes maken (alhoewel ik dat dan op zo'n dag niet in draf kan doen maar alleen in stap Scheve mond )

Ik begrijp gewoon niet dat ze het zo lang volhoudt en dan nog dat ik niks meer in de draf met haar kan doen op zo'n dag.

Britty je hebt gelijk met het goed aan het werk zetten. Knipoog
Ik heb het een beetje stom neer gezet Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:35

Dit is niet handig maar als ik jou was zou ik het probleem niet uit de weg gaan door alleen maar te stappen.
Weet je waarom ze het doet? Heeft ze nergens pijn waarvoor ze wil vluchten?
Als je denk dat het uit proberen is kan je de confrontatie opzoeken, eerst lekker loswerken in stap en daarna gewoon gaan draven. Op het moment dat ze gaat racen blijf je proberen haar nagevelijk te krijgen, maar je laat haar niet terugkomen in tempo!! Dit is erg lastig (zowel voor jou als je paard) maar als ze doorkrijgt dat rennen geen manier is om onder het werk uit te komen, het wordt zelfs zwaarder, zal ze er na een paar keer wel beter over nadenken. Als het niet lukt haar mooi nagevelijk te krijgen, rij haar dan extra voorwaarts en laat haar dan jouw snellere tempo houden, na een tijdje zal ze proberen weer te vertragen maar nu moet ze zorgen dat ze goed voorwaarts blijft, overgang terug komt pas als jij dat wil!
Door te gaan stappen maakt ze het zichzelf makkelijker, door haar juist goed te laten galopperen zal ze meer moeten werken. Dit heeft ze waarschijnlijk snel genoeg door en ze zal beter bij je blijven.

Eventueel kan je er een martingaal omhangen als je dat een veiliger idee geeft, of haar van tevoren longeren. Succes!!

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:16

Ik heb zelf ook een draver en had precies hetzelfde probleem. Je kan het dressuurmatig natuurlijk wel afleren, maar hier heb je wel veel geduld voor nodig. Het blijft natuurlijk altijd wel in het karakter van een draver zitten om altijd te willen gáán. Knipoog
Ik heb het opgelost door echt consequent te zijn en het racen gewoon niet toe te laten. Als ik het gevoel had dat hij boven zijn tempo draafde, nam ik hem meteen weer terug. Dit totdat hij weer rustig stapte, en daarna meteen weer wegdraven. Als hij totaal niet terug wilde komen, steeds tegen de bakrand aan laten lopen totdat hij wel reageerde op mijn hulpen. Zijgangen rijden en schouderbinnenwaarts, kleine voltes en dergelijke wil ook helpen. Gewoon zo aan het werk zetten dat ze er niet vandoor kán gaan.
Oh en nog even over dat ze het racen zo lang volhoud: heeeeeeeeel erg geduldig blijven en zelf ook proberen vol te houden en toch alles dressuurmatig op blijven lossen. Zeker niet alleen maar blijven stappen. Als mijn pony een bui heeft kan hij het úren uithouden Haha!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 23:29

Haike het klinkt inderdaad goed... ik heb het zelf dan ook al verschillende keren geprobeerd.
Alleen is het zo dat ze dan echt door blijft gaan en door blijft gaan... als ze dan moe lijkt te worden en ik heb zoiets van "ga door, dan lijkt ze het helemaal met me eens te zijn en gooit ze er nog meer tegen aan.
Dat is juist zo vervelend, ik kan proberen haar moe te laten rennen wat geen effect heeft of proberen haar rustig te laten worden zodat ze teminsten nog een beetje luistert.
Daarom vraag ik me ook af of het misschien met het ras te maken heeft?
Of ik het er ooit een beetje uit kan krijgen?
Volgens mij is dat er namelijk ook in gefokt Verward

Maar goed, ik heb het er hier wel over haar race dagen...
Ze heeft het echt niet altijd... anders kon ze denk ik ook niet m dressuur
lopen (als ze haar goeie dag heeft)
Wel lijkt het alsof ze nu steeds meer van die dagen krijgt. Scheve mond
(of is het dan toch het weer Tong uitsteken )

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 23:38

flamingo schreef:

Oh en nog even over dat ze het racen zo lang volhoud: heeeeeeeeel erg geduldig blijven en zelf ook proberen vol te houden en toch alles dressuurmatig op blijven lossen. Zeker niet alleen maar blijven stappen. Als mijn pony een bui heeft kan hij het úren uithouden Haha!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Haha! Ja, me conditie gaat er steeds meer op vooruit Knipoog
Dan ga toch maar zo door zoals ik bezig ben > net zoals
jouw Knipoog maar dan ook met een drafje

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:57

Ik hoop dat het lukt enne, heel veel suc6 Knipoog
Maar je zult wel zien dat het uiteindelijk wel beter zal gaan, en dan ga je ook opeens heel hard vooruit. Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:30

Mijn paard heeft ook van die dagen. Dan laat ik hem galoperen maar zet hem wel aan het werk. Op de volte terug laten komen en weer wegrijden, komt hij niet terug dan naar de kleine volte. Over de lange zijde galopperen, gaat hij te hard, gelijk weer volte. Daarna weer naar ontspanning proberen te rijden. Verder ook veel overgangen rijden, en in zoverre met het paard rekening houden dat je dan maar in galop allerlei oefeningen gaat doen. En ik laat dan gelijk maar los dat ik die dag heel serieus dressuur wil rijden, dat lukt toch niet tot beider frustatie.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:17

Is je paard met jou M dressuur geweest of met iemand anders?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:54

Gyzmo me paard is nooit gestart met m dressuur maar ze kan wel alle oefeningen.
Zou wel willen starten maar nu weer net zo'n perioden Scheve mond
denk dat ik van de zomer weer verder ga met de wedstrijden.
Misschien is het allemaal ook wel erg snel gegaan, in 2001 liep ze nog op de baan en nu is ze echt een rijpaard geworden.
Ben wel trots op haar Bloos

Om even op je vraag te reageren Knipoog
Ik heb haar eigenlijk vanaf de baan gekocht, dus heb haar zelf -met behulp van iemand, anders was het nooit gelukt Bloos! - om getoverd tot rijpaard.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:22

Mijn oude bijrijdpony was precies zo. Ze bokte niet wild, of steigerde niet gevaarlijk. Ze bleef super hard doorlopen in die draf! Zonder maar in galop over te springen. Toen ik haar net reed was dit ook een heel erg probleem. En fijn rijden zat er nog niet in.
Wat ik ben gaan doen is heel veel overgangen rijden, terug rijden. Heel erg veel bezig houden!!! met voltes en figuren. Zogauw ze maar de kans kreeg om een heel rondje aan eenstuk door rechtuit te lopen was ik haar compleet kwijt.

De tips die ik je kan geven zijn dus, overgangen rijden, terugrijden, veel voltes en figuren, Met het lichtrijden haar proberen tegen te rijden. Dus langzaam die sta-zit uitvoeren. Houd je paard vooral bezig met iets zodat het niet de kans krijgt om alleen al aan rennen te denken!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:34

Larish schreef:
Ze bleef super hard doorlopen in die draf! Zonder maar in galop over te springen.

Mijn paard houdt juist van de galop Haha!
Ze is helemaal rijpaard geworden
Dat omtoveren is dus ook niet het probleem Knipoog

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:18

Misschien een domme opmerking (:P); maar als je al voelt dat ze vandaag een "racedag" heeft, kan je haar dan niet (als je een gesloten bak hebt) lekker even los laten rennen om haar energie een beetje kwijt te raken? Dat deed ik met mijn verzorgpaard, maar ik longeerde vaak ook wel voordat ik erop stapte. Dan kan je als ze zich lekker even heeft uitgeleefd gewoon met haar aan het werk. Ik neem aan dat ze vanzelf wel moe word, of is het echt zo'n paard wat rent totdat hij er bij neervalt?! Lachen
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:59

Ze rent en valt er inderdaad liever dood bij neer dan opgeven Scheve mond
Longeren of losgooien van te voren maakt dus ook niks uit...
sterker nog, soms denk ik juist dat als ze zo'n dag heeft en ik haar eerst longeer voor het rijden het alleen maar moeilijker gaat met het rijden.
Alsof ze dan van te voren lekker wakker is gemaakt.
Ook al longeer ik haar bijvoorbeeld een uur van te voren het
maakt niks uit.
Ze rent totdat ze er bij neervalt Scheve mond

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:06

Moe longeren voor het werk ben ik geen voorstander van (meer conditie) Lusitano's staan er ook om bekend dat ze werken totdat ze er bij neer vallen. (dat even off topic)
Ik denk dat je idd veel moet stappen en vanuit de ontspanning op een volte aandraven. en de volte steeds openen en sluiten. totdat je de hele bak door kan. Wat we nu bij toffi moeten doen die is ook zo'n etter met draven helemaal niet draven alleen stappen en galoppeeren.

Mocht ze er vandoor gaan. Zorg er dan voor dat je het eerst jouw beweging maakt voordat je haar terug neemt. Kan zowel binnen als op sommige plekken buiten door een volte.

Vewel suc6