Alleen super, tijdens groepsles pet... help...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Alleen super, tijdens groepsles pet... help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 01:09

Als ik met Speedy alleen rijd is hij erg braaf. Hij is nog jong, dus meer dan netjes nageven, ontspannen en op de (been)hulpen reageren wat betreft tempo en richting vraag ik niet van hem. Hij doet dan erg zijn best en alles gaat prima OK dan! . Als ik echter met hem in de groepsles meedoe is hij een en al verzet. Zijn eigen tempo bepalen, bit vastpakken, naar binnen vallen in de bochten, kleven, de rem kwijt, noem allemaal maar op Boos! .

Het is allemaal wel enigszins te verklaren: hij is nadat hij op de manege ingereden is meteen in de beginnerslessen ingezet, dus heeft weinig anders meegemaakt dan sliertje lopen en schoppende en trekkende kids op zijn rug. Nadat ik hem gekocht heb, heb ik eerst priveles gehad en ik rijd sinds deze maand ook in de groepsles (sinds ik naar een andere manege gegaan ben).

Ik heb hem nog niet zo lang (een maand of 2-3) en houd ook rekening met zijn voorgeschiedenis, maar het is zo frustrerend dat hij laat zien dat hij het allemaal wel kan, alleen niet in de groep.

Hoe kan ik dit oplossen zonder dat elke les ontaardt in een potje ergernis? Het lijkt wel of ik een ander paard heb als ik in een groep rij. Het is elke keer zo'n domper...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:23

Misschien kan je telkens met 1 Persoon meer gaan rijden?
Dat het stapje voor stapje drukker word voor hem.

Mijn eigen paard word ook gigantisch druk en vervelend als ik in een groepsles rijd waar je dicht op elkaar moet rijden. Terwijl als we met z'n 4en rijden dan is er niks aan de hand. Komt waarschijnlijk doordat hij gewend is zijn hele leven alleen in bak te lopen.
Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:48

Mag je niet op een afstandje rijden en af en toe zelf voltes rijden?
ik had een pony die onwijs druk werd in een groepsles en mocht individueel rijden (als ik maar op dezelfde hand bleef als de rest) en de anderen reden gewoon de les. Af en toe deed ik iets mee. Ging prima! Na een tijdje kon ik steeds meer mee doen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:10

Ik denk inderdaad dat dat de beste oplossing is, zodra meneer een andere kont voor zich ziet krijgt hij nl. iets teveel een eigen willetje. Ik zal het vanavond eens proberen, mmisschien dat ik zijn aandacht er zo beter bij kan houden.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:19

ik had hier ook erg last van, ging alleen maar harder lopen en gestressed doen schrok overal van.... ben er ook nog steeds niet acht hoe ik dit op moet lossen... heb wel gedaan dat ik superveel figuren ging rijden zodat hij de aandacht bij mij moest houden... dat hielp wel al goed.. kun je ook eens doen en dan zien of het helpt

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:37

die van mij vond het eerst ook pret (wij rijden bijna altijd alleen) gewoon door blijven rijden en zijn aandacht blijven vragen nu word hij niet meer afgeleid door andere en loopt hij nu alleen net zo super als dat er andere voorbij komen .
als hij er achteraan wou ging ik gelijk de andere kant op

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:16

'Telkens toch weer in die groep rijden en gewoon blijven vragen en eerlijk rijden. Er is gewoon erg veel afleiding voor zowel jou als je paard in zon groepsles.
Die afleiding haalt jullie uit je concentratie, je moet gewoon blijven oefenen dat je ook dan je concentratie vasthouden ( en die van je paard)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 01:26

Ik heb vanavond weer les gehad, en ik moet zeggen dat het een stuk beter ging. Lachen Ik ben vanaf de eerste seconde bezig geweest met zijn aandacht vasthouden, ik was in het begin de enige die druk bezig was met wendingen en diep rijden, terwijl iedereen nog wat aan het kletsen was en zo. De ruiters van de vorige les waren de bak nog niet eens uit, maar daar trok ik me niks van aan. Ik heb gemerkt dat als ik op die manier begin, hij iets meer met mij bezig is dan met de andere paarden, en telkens als ik voelde dat hij wilde gaan kleven zette ik hem op een kleine volte. Hij liep niet de hele tijd super, maar het is in ieder geval niet op een strijd uitgedraaid. Dankjewel allemaal voor de tips! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:38

Speedster schreef:
Ik heb vanavond weer les gehad, en ik moet zeggen dat het een stuk beter ging. Lachen Ik ben vanaf de eerste seconde bezig geweest met zijn aandacht vasthouden, ik was in het begin de enige die druk bezig was met wendingen en diep rijden, terwijl iedereen nog wat aan het kletsen was en zo. De ruiters van de vorige les waren de bak nog niet eens uit, maar daar trok ik me niks van aan. Ik heb gemerkt dat als ik op die manier begin, hij iets meer met mij bezig is dan met de andere paarden, en telkens als ik voelde dat hij wilde gaan kleven zette ik hem op een kleine volte. Hij liep niet de hele tijd super, maar het is in ieder geval niet op een strijd uitgedraaid. Dankjewel allemaal voor de tips! OK dan!

OK dan! OK dan! Ga zo door OK dan! OK dan!