Paard gaat ongevraagd changeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mar2lin

Paard gaat ongevraagd changeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:57

Sinds een tijdje rij ik een paardje, hartstikke leuk!
Maar de galop blijft een hekel puntje. Hij springt goed aan (ik geef duidelijk mijn hulpen, vraag duidelijke stelling enz.), maar springt na 2 passen over en blijft overspringen. Ik heb hiervoor een externe instructeur om raad gevraagd, en die gaf als advies voltes en de buitenteugel er goed aan houden en de juiste hulpen blijven geven. Oke, prima, dat doe ik, maar hij blijft overspringen --> waarschijnlijk omdat ik mijn buitenteugel dan even ontspan.
Het is voornamelijk de linkergalop waarin hij dat doet, hoewel hij er rechts ook een handje van heeft.

Gisteren reed ik in draf een overgang naar de linkergalop aan de lange teugel, zowaar deed hij het fantastisch. De rechtergalop was beter met een op maat gemaakte teugel.

Heeft iemand hier ene verklaring voor en eventueel wat tips!

(Een kleine opmerking... het is een erg fantasierijk paard! Het is mggelijk dat hij gewoon aan het klieren is, maar wat dan, hoe op te lossen?) Verward

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:29

Het eerste wat in me opkomt is voorwaards rijden..Maar heb dit probleem zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dus wacht nog maar even op meer reacties Knipoog

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:33

Hmmm...die van mij heeft dat ook een hele tijd gehad.Bij mijn trianer liep hij Z2 dus hij kende alle truucjes.Maar toen ik op het punt kwam dat
we de contragalopmoesten gaan oefenen voor het M1 toen begon het gezeur.als ik rechtsom contraglop reed maakt meneer vrolijk een wissel.
Het probleem was dat ik te veel op links steunde in de contra.daardoor
pakte hij het op als een hulp voor de wissel.
Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door hem wel goed op de linkerteugel te houden ,wat meer op de buitenkant gaan zitten en met mijn buitenbeen en buitenteugel sturen.Best lastig maar nu rijd ik de slangenvoltes in contragalop ook voor een 7 als ie lukt.Soms heb ik het probleem nog steeds maar ik weet hoe ik het op kan lossen .
succes ermee

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:42

Maar volgens mij bedoeld zij het anders; niet tijdens de contragalop maar gewoon altijd...zo heb ik het tenminste begrepen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:50

Ik kende een pony die dat heel erg deed, maar volgens mij was het in dat geval een medisch probleem... Misschien handig om dat eerst even uit te sluiten?

Iljar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:53

Ik weet niet hoe oud het paard is maar mijn tip is: Blijf gewoon door galoperen. Ga niet terug naar de draf, want dat is juist wat ie wil.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:07

Waarschijnlijk zit je zelf niet in balans waardoor hij changeert.
Probeer goed recht en stil boven je paard te zitten en houd je paard goed tussen benen en handen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:40

Dit is waarschijnlijk een teken van nog wat slap zijn van het paard. Hij kan het gewicht nog niet helemaal opnemen, waardoor ie gaat changeren. In de natuur doen paarden dit ook om minder moe te worden. Rijd hem goed voorwaarts, zit op de goede kant, en laat hem gerust iets langer, dan ontwikkelt ie vanzelf spieren, en kun je hem na verloop van tijd weer geslotener rijden. Zodra je merkt dat hij weer wil gaan changeren, ga je weer terug naar de draf en laat je hem even uitrusten, want op dat moment wordt het blijkbaar te zwaar voor hem.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:02

Maar Venetia, ze zegt dat hij na twee passen al changeert.
Volgens mij moet ze er goed voor zorgen recht boven haar paard te zitten. Paarden changeren een stuk makkelijker wanneer het gewicht ook maar iets verplaatst wordt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:24

Ben ik mee eens. Meestal is het het gewicht van de ruiter. Men springt aan en kan (nog) niet voelen of hij in de juiste galop zit en gaat kijken naar de voorbenen. Gevolg gewichtsverplaatsing en als het paard daar gevoelig voor is heb je al gauw een wissel.
Dus in balans blijven zitten.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:14

..oooowww, ik ken dit probleem zo goed!..Dimitri doet dit dus ook en is echt ondeugd(je ziet hem gniffelen)..als ik maar ff verslapt met de hulpen...BOEM..en wisselen maar!....wil je een volte rijden,zie hem denken "let ze op??!"..gaat ie van de volte af en ja hoor ..wisselen maar!..voor hem is het makkelijker om te wisselen dat contra te lopen...en ik zit dus echt te oefenen om contra te gaan, wat ook goed lukt...mits je goed bij de tijd blijft en je hulpen goed geeft....ik doe zelf wel, als die changeert..terug in de draf en opnieuw aangalloperen..en gaat het aan het einde goed...mag die van mij gaan..maar wel wanneer ik wil!....

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:10

OKe, wat een bruikbare tips.

Voordat ik verdere reacties geef... even wat uitsluiten... Dit is geen medisch probleem, hij is niet jong (13), heeft genoeg bespiering en het gaan niet om contragalop!

Als ik de reacties van Kitty lees, denk ik dat het probleem daarin zit... Ik vind het galoperen heel lastig. Mijn paard sprint in de draf nogal vooruit als je gaat doorzitten en ik kan hem nu redelijk bij me houden, maar als ik aan wil galoperen dan springt hij ineens vooruit en ik geef hem daar de ruimte voor omdat hij anders niet aanspringt. Bovendien is het best een lastig paard met rijden, hij kan niet te veel druk op de teugel verdragen en niet teveel been, daar wordt hij pissig van. Dus ik moet een balans zien te vinden.

Maar Kitty, wat voor oefeningen kan ik daarvoor doen. Ik kijk vrijwel nooit naar beneden om te kijken in welke galop ik zit, dat voel ik.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:24

hoe hoog heeft jou paard al gelopen??
Want ik ken ex GP paarden die als je iets ging verzitten als oversprongen enzo, gewoon de juiste hulpen geven, en zo stil mogelijk zitten...

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:27

*ff offtopic*

Waar rijd je nu een paard Mar?

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:20

Ik geloof M2 met de eigenaar...

*ff offtopic terug reageren...*
Op de Oscarhoeve Iloon Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:34

Kitty schreef:
Maar Venetia, ze zegt dat hij na twee passen al changeert.
Volgens mij moet ze er goed voor zorgen recht boven haar paard te zitten. Paarden changeren een stuk makkelijker wanneer het gewicht ook maar iets verplaatst wordt.

Klopt, maar ik zie net dat hij geen proeven met changementen heeft gelopen. Dus zo scherp zal hij nou ook weer niet aan de hulpen staan. Het scheef zitten zal hem zeker niet helpen in de goede galop te blijven, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit slappigheid is, ook als het gebeurt na slechts enkele galopsprongen. Als ze recht boven haar paard zit zal het een aantal galopsprongen later gebeuren, en is hij nog steeds niet sterk ( en blijkbaar wel erg soepel), of hij changeert niet maar gaat het ergens anders in uiten.

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:48

Venetia schreef:
Klopt, maar ik zie net dat hij geen proeven met changementen heeft gelopen. Dus zo scherp zal hij nou ook weer niet aan de hulpen staan. Het scheef zitten zal hem zeker niet helpen in de goede galop te blijven, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit slappigheid is, ook als het gebeurt na slechts enkele galopsprongen. Als ze recht boven haar paard zit zal het een aantal galopsprongen later gebeuren, en is hij nog steeds niet sterk ( en blijkbaar wel erg soepel), of hij changeert niet maar gaat het ergens anders in uiten.

Venetia, hij doet het alleen met rijden, aan de longe galoppeert hij perfect'... hoe kan dat dan. Als het slapheid zou zijn, zou hij het aan de longe ook moeten doen lijkt me....

Bovendien, hoeft hij toch niet alleen scherp aan het been te staan om te changeren, hij moet zoiezo scherp aan het been staan. lijk me!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:29

Als je erop zit kun je meer 'druk' erop zetten dan als je hem longeert. Mijn paard had precies hetzelfde probleem, hij kende het changement van het springen, en hij vond het makkelijk. Aan de longe gebeurde het nooit. Met rijden wel. Iedere keer als ik hem iets bij elkaar wilde rijden (vaak onbewust) op de rechterhand (links gebeurde het zelden) dan kreeg ik changementen. Dat was echt niet omdat hij zo goed op mn zithulpen reageerde, als ie nou Grand prix gelopen had en series kende dan zou die optie openstaan, maar nu was dat niet de oorzaak. Door gewoon systematisch door te trainen is het goedgekomen en kan hij nu zelfs een goede contragalop en changementen op mijn hulp. Maar nog steeds is het zo dat als ik hem (te) flink terugneem uit bijvoorbeeld de uitgestrekte galop, hij changeert, in plaats van zijn bekken te kantelen en zijn achterhand verder onder te brengen.

Dat changement is blijkbaar makkelijker voor jouw (en mijn) paard dan het gevraagde.

En ja, een paard moet eigenlijk altijd scherp aan het been staan, maar dat betekent niet dat een paard alle hulpen al precies beheerst. Een 'basis' paard kan wel snel voor het been zijn, maar dat is niet hetzelfde als het precieze aan het been ( en zit) staan van bijv. een grand prix paard. Dat is ook niet erg, want voor de basisproeven en het normale rijden heb je die scherpte ook helemaal niet nodig, dat is eerder lastig want je moet heel secuur zijn.

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 23:27

Oke, dank je wel...

Misschien heb je het hierboven ook al eens eerder genoemd, maar wat voro advies/tips zou jij geven?

Het paard is erg voorwaarts, zeker in de galop, hierdoor is hij moeilijk terug te nemen!
Want het punt is, net op het moment dat hij een paar passen meer goed galoppeert dan normaal... Dan springt hij over, juist op de momenten dat je het niet verwacht springt hij over en juiste op de momenten dat je het wel verwacht galoppeert hij door. Bovendien, omdat het een beetje een vrij voorwaarts paard is, is het moeilijk om hem te laten galoperen als er nog meer ruiters in de bak zijn. Omdat hij vrij lastig terug te nemen is, wil ik anderen ook niet voor de voeten rijden!

Maar wat stel jij voor wat betreft figuren enz?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:43

Ik herken het probleem ik heb namleijk een paard getraind die dit ook deed.Het paard heeft problemen met zijn balans. Wat die instructeur zegt klopt maar het si de vraag of dat lukt. De oorzaak is namelijk eeb probleem met zijn balans. Dat is op te lossen maar dan heb je denk ik de hulp van die instructeur wel voor nodig.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:26

Als hij ook maar 1 galopsprong beter doet dan normaal, gelijk belonen en weer langer laten, zodat je hem vóór bent. Dat zal in het begin niet altijd lukken, maar daar leer je van. Op een gegeven moment kun merk je vanzelf dat hij wat meer goede galopsprongen aankan, en zo bouw je dat uit. Rijd de lijn die het paard het gemakkelijkst vindt, dus als hij de volte gemakkelijk vindt, dan rijd je op de volte, en als hij op de rechte lijn wat makkelijker zijn balans vindt, dan rijd je gewoon over de hoefslag. Het is natuurlijk wel vervelend dat je steeds moet afwenden voor andere ruiters, en ik snap dat je ze niet voor de voeten wil rijden ( erg sociaal!), dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Maar wees niet te sociaal, neem op de linkerhand gewoon je voorrang en rijd op de rechterhand desnoods op de binnenhoefslag, anders ben je steeds uit je concentratie gebracht, en moet je je paard steeds uit balans brengen door het snelle afwenden. Blijf zo stil, rechtop en rustig mogelijk zitten, dan breng je hem zelf ook niet uit balans. Ik weet niet of je les hebt, maar hulp van iemand langs de kant (die het ziet aankomen) kan heel handig zijn.

Veel succes in ieder geval!