sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:48

nog een vraagje, ik rij normaal alleen met een zweepje, Flash is goed aan mn been, maar als ik mn zweep er niet bij heb wordt ze vaak wat sloom. Soms is een tikje ook wel nodig. Maar ik vind een zweep zo lastig, met wisselen als je van hand veranderd en hij zit me altijd in de weg, nou zei laatst iemand dat ik dan beter met sporen i.p.v. zweep kan gaan rijden, en Flash is nog nooit met sporen bereden, dus ik dacht dat ze dan wel ff zou schrikken. Ik heb vorige week geprobeerd met sporen te rijden, maar ze reageerde er nauwelijks op! ik kon prikken wat ik wou, maar ze deed er niks mee. Hoe kan dat nou? En heeft iemand tips....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:51

die is dus niet aan het been, hooguit aan de zweep. Je kunt evt met twee zwepen rijden als tijdelijke oplossing, maar je zult Flash eerst moeten opvoeden dat ze goed naar je been luistert.

Blijenata

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:56

ik weet niet waar je flash een klap geeft, met de zweep, maar het beste is om dit achter je been te doen (en niet op de kont, wat ik dus denk, als ik jouw verhaal lees, want dan denk ze dat het de been hulp is.

En als je met sporen wil gaan rijden, wel goed je hakken uitdrukken, dat je flash niet heel de tijd prikt, als ze een keer niet luisterd, dan kan je licht met de spoor inwerken, en anders gewoon een goede por geven. Rij de eerste keren wel met zweep en sporen, want als ze niet op je been reageert, moet je gelijk na die wat hardere por, een klap achter je been geven.

Veel succes ermee.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:10

Flash is juist wel voor het been en niet echt voor mn zweep. Eerst reed ik haar helemaal zonder zweep, maar nu wel, ook voor het aanleren van nieuwe dingen. Als ze een dagje niet lekker voor mn been is dan heb ik oefeningen (van mn instructeur) met mn zweep, inderdaad eerst been geven en gelijk daarna een tikje achter mn been met mn zweep.
En met sporen, ik was bang dat als ik met sporen zou gaan rijden dat ze dan erg onrustig zou worden, of heel snel of schrikkerig of zoiets. Dus ben ik heel voorzichtig begonnen, maar ze reageerde er niet op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:46

als ze sloom is, als je je zweep weg legt, is ze niet aan het been maar ana de zweep.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:28

Ik denk niet dat het verstandig is om sporen te gaan gebruiken. Sporen gebruik je als verfijning van je hulp. En soms om je paard in een oefening net iets extra's mee te geven. Maar dan moet je paard die oefeningen wel al kunnen. En sporen gebruiken als gaspedaal lijkt me helemaal geen strak plan. Je paard moet ten alle tijde aan je BEEN zijn en niet aan je spoor of je zweep!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:04

ik ben het met Leo_American eens...sporen dienen voor de verfijning.
als je paard zonder zweep niet voorwaarts is is hij dus niet aan het been. aan jou de taak om hem weer actief te krijgen. kuitdruk is reactie...krijg je geen reactie? dan gelijk een felle korte tik achter de kuit!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:33

nee oke, ik blijf voorlopig wel met alleen een zweep rijden.
Bedankt voor de tips allemaal!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:09

ik ben liever 1 keer duidelijk met mijn zweep als dat ik 100 keer een klein tikje moet geven!

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:40

Sporen zijn niet bedoeld om een paard op vooruit te rijden.
Weet je waarom je paard niet goed voor he been is? Misschien drijf je te veel waardoor hij een beetje beendood is geworden, probeer eens een aantel keren alleen op je been te rijden en van voren zoveel mogelijk los te laten.
Als hij niet door loopt niet te veel drijven, maar een tikje, luistert ie niet een flinke tik. Laat hem maar eens lekker de benen uit zijn lijf lopen, waardoor je niet steeds moet drijven om hem voorwaarts te hebben maar rijd hem goed voorwaarts en houd hem dan daar.

Succes!!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:27

als je paard er niet op reageert moet je in ieder geval niet met sporen gaan rijden. Als je veel overgangen rijd komt je paard meer aan je been. en als het dan nodig is kun je altijd de zweep nog gebruiken!