paar rij plobleempjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wenny

paar rij plobleempjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:30

mijn paard is nu 4,5 jaar
maar als ik ga rijden voorwaarts neerwaarts
blijft hij van links naar rechts slingeren
hoe kan ik dat corriceren of afleren

en ook begrijpt hij de basis niet
als je in de galop aan springt
gaat hij dus in de verkeerde galop
of hij springt over of gekruisd

ook wil hij helemaal niet ontspannen
hij gaat een gevecht aan in de draf
waardoor hij dus niet wil ontspannen
ook is hij soms heel alert en het andere moment
is alles ineens veel belangrijker dan wat jij doet

het is misschien beetje lastig ontschreven
maar heeft iemand tips om dit te verhelpen?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:32

Logisch, hij is jong en snapt het nog niet.
Ik denk dat het beste is dat je les neemt, iemand die er bij staat en kijkt kan toch meer zeggen.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:40

hoe lang is hij al opgeleerd, ik vindt 4.5 al vrij oud om nog zo te doen. normaal zijn dat meer de kuren van een 3 jaar.
dus hoe lang is hij eigelijk al opgeleerd??

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:49

ja ik begrijp wel dat het komt omdat hij jong is
en het dus niet helemaal begrijpt
maar als ik er na 2 dagen opstap dan doet hij opeens alles loopt hij ontspannen en is tie helemaal bij de les
en dan de volgende dag of keer loopt hij weer als een zwabber

en ik beloon hem natuurlijk altijd erg goed
als hij goed heeft gelopen en er is ook genoeg afwisseling voor hem
wandelen longeren buiten ritjes enzo
dus dat kan het ook niet zijn

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:49

met 3 jaar is hij zadelmak gemaakt
en begonnen met longeren
met 3,5 is hij pas echt onder het zadel gegaan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:51

Je zegt dat hij de basis niet snapt. Dit is het probleem, de rest zijn gevolgen hiervan. Neem een goede instructrice en leg uit dat de basis er nog niet inzit en of ze je daarbij wilt helpen.

Als hij gaat vechten dan moet je dat gevecht afslaan. Teugels losser dus, dan kan hij dat gevecht niet aan. Een jong paard moet op zijn eigen benen leren lopen en niet op de handen van de ruiter. Want hieruit komen alleen maar moeilijkheden en zoals je zelf al hebt ondervonden; gevechten.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:56

ik vind persoonlijk dat als hij al een jaar onder zadel is dat hij dat niet meer mag doen, okej hij is jong maar als hij een jaar onder zadel is mag hij zo'n dingen niet meer doen

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:57

Kimpjeuh schreef:
ik vind persoonlijk dat als hij al een jaar onder zadel is dat hij dat niet meer mag doen, okej hij is jong maar als hij een jaar onder zadel is mag hij zo'n dingen niet meer doen

maar je weet niet hoe dit komt.
ik wil niemand veroordelen, maar misschien was de ruiter er nog niet aan toe om een jong paardje te leren hoe alles werkt, dus niet meteen dat paard de schuld geven Lachen

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:59

als ik het gevecht afslaat en dus teugels losser doet dan gaat hij dus helemaal met ze hoofd in de lucht lopen en dan kijkt hij heel erg rond
en heb je dus helemaal geen contact met hem
als ik dan een tikje geef is hij weer bij de les maar begint hij weer opnieuw met het gevecht

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:03

Spetterlover schreef:
maar je weet niet hoe dit komt.
ik wil niemand veroordelen, maar misschien was de ruiter er nog niet aan toe om een jong paardje te leren hoe alles werkt, dus niet meteen dat paard de schuld geven Lachen

ja je hebt misschien wel gelijk Lachen maar ik bedoel gewoon dat als het paard juist was opgeleerd dat dat eigelijk niet meer zou mogen. snap je

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:21

misschien was ik er niet aan toe maar dat is achteraf
en daar heb ik dus ook niks aan
ik heb meerdere paarden ingereden en die liepen wel goed nog steeds trouwens
ik heb met hem gelest ging allemaal goed onder de training liep hij dan redelijk
maar zodra ik alleen ga rijden dan doet hij het niet meer

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:54

Toch maar een tijdje langer blijven lessen. Het is al gezegd, iemand op de grond die er verstand van heeft, kan veel beter zien wat er aan de hand is dan wij uit je tekst kunnen opmaken. ik heb bv zoiets van zwabbert hij omdat je misschien links-rechts aandrijft? Of zelfs links -rechts aan de teugels trekt? Geef je wel genoeg been? Dat soort dingetjes.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:27

ik denk ook dat je eerst de basis aan hem moet leren... zorg dat iej eerst regelmatig loopt en goed aanspringt voor je hem amal gaat leren om na te geven...natuurlijk kan dat wel een beetje maar bouw het rustig op...
en dat overkruiste had mijn pony ook en daarbij moet je goed zorgen dat je met allebei de benen evenveel druk geeft.

en dat zwabberen hebben veel jonge pony's/paarden omdat ze dan nogh moeten uitzoeken hoe ze het makkelijkste kunnen lopen....ook kan het liggen aan in de teugels knijpen omstebeurt...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:27

Ik zou voor de zekerheid eens naar mijn zadel laten kijken. Veel van dit soort problemen kunnen te maken hebben met een niet passend zadel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:40

ik zou in ieder geval van de teugels afblijven en veel voltes rijden,
slangevoltes, 8-en en hem lekker bezig houden, dan gaat hij vanzelf
ontspannen en als hij dan los is lekker nageven.

mijn bijrijdpaard is in het begin nooit ontspannen! ze vind alles eng en
is absoluut niet geconcentreerd. maar als ik dan vervolgens op een volte
aan de slag ga en haar een ontspannen draf op laat zoeken en haar de ruimte geef dan kan ik daarna alles doen!

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:50

Hij is denk ik nog niet ver genoeg doorgereden voor de oefeningen die jij wilt doen, heb je hem zelf ingereden? Misschien wil je te veel en sla je een aantal stappen over.

Veel jonge paarden slingeren, je kan hem etra vaak een rechte lijn laten lopen en dan absoluut nietaan de teugels zitten en overvragen. Rijdt eens naast de hoefslag en probeer hem de hele bak door op de zelfde afstand van de hoefslag te rijden.

Als ik de rest van je problemen lees wil je te veel van je paard, blijkbaar heeft hij de galop niet goed onder de knie, ga hem dan ook niet vragen om perfect in galop aan te springen, ontspanning hoort geen gevecht te zijn, jij moet hem ontspannen rijden waardoor hij zich kan ontspannen.

Naja de gouden tip; Neem Les!!! Leg je instructeur uit wat precies je probleem is.

Succes!!

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:05

Voordat je meer van hem gaat vragen zou ik eerst met behulp van les zorgen dat de basis er goed in zit, want zonder een goede basis kan je niet verder komen.

Zorg dat je zelf relaxed blijft, ik heb het zelf ook gehad hoor dat het echt niet meer ging, maar hoe je zelf reageert op de situatie kan veel uitmaken.
Met aanspringen in galop, zorg dat je duidelijk genoeg bent en stel hem goed in en maak anders gebruik van trucjes, zoals een gebroken lijn maken en zodra je op de hoefslag aankomt aanspringen.
Maar denk dat voor jou het belangrijkste is dat je bij het begin begint. Zorg dat hij goed aan het been staat reageert wanneer jij dat wilt en blijf zelf relaxed.
Maar het allerbelangrijkste is om les te nemen!!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:48

NovaLee schreef:
Hij is denk ik nog niet ver genoeg doorgereden voor de oefeningen die jij wilt doen, heb je hem zelf ingereden? Misschien wil je te veel en sla je een aantal stappen over.

Veel jonge paarden slingeren, je kan hem etra vaak een rechte lijn laten lopen en dan absoluut nietaan de teugels zitten en overvragen. Rijdt eens naast de hoefslag en probeer hem de hele bak door op de zelfde afstand van de hoefslag te rijden.

Als ik de rest van je problemen lees wil je te veel van je paard, blijkbaar heeft hij de galop niet goed onder de knie, ga hem dan ook niet vragen om perfect in galop aan te springen, ontspanning hoort geen gevecht te zijn, jij moet hem ontspannen rijden waardoor hij zich kan ontspannen.

Naja de gouden tip; Neem Les!!! Leg je instructeur uit wat precies je
probleem is.

Succes!!

hallooo vergeet niet dat dat paard wel al een jaar is ingereden. ze mag al gerust wat doorvragen aan een paard dat al een jaar gereden is kom he mijn paard is 4 en moet al wijken, appuyeren, wissels, schouderbinnewaarts,... springt parcours L komaan he nee ze vraagt niet te veel, ze zal de oorzaak elders moeten gaan zoeken, ah ja mijn paard is nog geen volledig jaar opgeleerd.
succes Lachen

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:05

mijne is 3 en doet dat ook.. maar dat doet ze alleen als ik probeer aan de teugel te rijden.. dat doe ik eerst maar niet nu, ik laat haar nu eerst gewoon ontspannen lopen en dan doet ze het goed.
Gaat die van jou ook heel dicht tegen het hek aan lopen?? dat doet die van mij in ieder geval wel.. dan zoekt ze steun aan het hek

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:24

wenny schreef:
mijn paard is nu 4,5 jaar
maar als ik ga rijden voorwaarts neerwaarts
blijft hij van links naar rechts slingeren
hoe kan ik dat corriceren of afleren.. Dan moet je hem voorwaarts houden.. Een jong paard heeft altijd moeite met zijn evenwicht bewaren, hoe sneller hoe makkelijker het evenwicht, en ook niet teveel op de volte, of kleine bochtjes maken, het paard heeft nog moeite met zijn evenwicht, als hij over een tijdje wat ouder is, dan raakt hij er steeds beter aan gewent Lachen

en ook begrijpt hij de basis niet
als je in de galop aan springt
gaat hij dus in de verkeerde galop
of hij springt over of gekruisd

dat is toch echt een kwestie van veel oefenen Lachen Steeds overnieuw, tot hij goed springt, dat is ook moeilijk, als hij goed springt, lekekr ontspanning geven, en hem voorwaarts houden, zodat hijw eet dat dat de lekekrste galop is als er iemand op je rijd

ook wil hij helemaal niet ontspannen
hij gaat een gevecht aan in de draf
waardoor hij dus niet wil ontspannen
ook is hij soms heel alert en het andere moment
is alles ineens veel belangrijker dan wat jij doet
Ik denk zo dat hij het nog niet snapt.. Zoals ik al heel vaak heb gezegt, hij is nog jong, Mischien ziet hij dit als een spelletje? of je bent hem niet interesant genoeg.. probeer veel te doen met hem(veel figuren, elk rondje doe je minstens 1 figuur.. Dat lijdt hem af, en maakt hem actief, omdat hij dan goed op jou moet letten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:25

Ik zag je longeerd hem wel, doe je dit bijgezet?
Vaak helpt het bij een aantal problemen die je opnoemt om het paard is een aantal weken 3 a 4 x per week bijgezet te longeren, zo kan hij zonder het gewicht van de ruiter zijn balans vinden.
Tegen dat slingeren helpt inderdaad om hem met wat meer impuls te rijden.