lichtrijden en scheefheid van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chipz

lichtrijden en scheefheid van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:44

Onze pony loopt naar mijn mening iets rechtsgericht. Nu valt het mij op dat als je gaat draven je altijd vanzelf op het rechterbeen lichtrijdt, verander je van been, dan voelt dat heel onstabiel (je voelt een soort draai bij het lichtrijden).
Kan dit komen door zijn scheefheid? IK ben er al mee bezig om hem goed recht te richten. Na veel rechtricht oefeningen voelt het lichtrijden op het linkerbeen iets gemakkelijker.

Wat ik me afvroeg is; Kan ik bij een buitenrit beter op het linkerbeen lichtrijden en heeft dit dan een corrigerend effect, of kan ik beter doen wat het gemakkelijkts voelt?

Zowiezo zijn tips om een paard recht te richten welkom.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:54

Hoi Chipz.
Elk paard is in principe scheef, het ene alleen wat meer dan het andere. Het zou dus idd kunnen dat jij dat voelt als je op het linkerbeen lichtrijdt.
Het is een goed teken dat hij nu na wat oefening wat beter aanvoelt op het linkerbeen.
Ik zou zo niet weten of het lichtrijden op het linkerbeen een corrigerend effect heeft, ik heb het namelijk nog nooit op die manier opgelost Haha!. Maar het zou best kunnen, dit kun je dan beter even navragen aan iemand die daar echt verstand van heeft. Maar ik denk zowieso: Baadt het niet dan schaadt het niet.
Tips om je paard recht te richten: Rij hem met 2 benen en 2 handen, zodat je evenveel "druk"geeft aan elke kant. Probeer ook om hem op de binnenhoefslag te rijden, hierdoor moet hij op eigen benen lopen en kan, zeg maar, geen steun vinden aan de bakrand. Probeer ook om hem veel rechtuit te laten lopen (bijv, over de middellijn), en zorg hierbij dat je hem dus op 2 benen en 2 handen rijdt.
Ga zelf ook goed recht zitten! Als jij een beetje naar rechts gaat hangen, zal jouw paard dit ook doen. Probeer dus goed rechtuit te kijken als je bijvoorbeeld over de middellijn gaat of op de binnenhoefslag loopt. Zo blijf je zelf beter recht zitten en kun je ook beter voelen en zien of je paard recht loopt.

Veel buigoefeningen zijn ook goed om je paard soepeler te maken. Vraag bijvoorbeeld eens contra-stelling (niet teveel!), of laat hem eens schoudervoor lopen (ik noem maar een paar voorbeelden). Het zou namelijk kunnen dat je paard ook een beetje vastzit op links (dus eigenlijk rechts).

Ik leg het misschien een beetje vaag en onvolledig uit, dus als je vragen hebt kun je me ook even pb'en (niet dat ik nou zo'n geweldige expert ben, maar toch Haha!)

Veel succes met je paardje!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:14

Wanneer je buiten gaat rijden is het het beste dat je zo nu en dan " van hand veranderd", oftewel dat je wisselt van been waarop je aan het lichtrijden bent. Probeer ongeveer evenlang op het linker als op het rechter been licht te rijden.
Let er op als je een scheef paard traint dat je ook zijn goede kant niet verwaarloosd, deze moet ook onderhouden worden anders verleg je het probleem uiteindelijk.

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 20:31

Dankjullie voor de tips, blijft moeilijk hoor zo'n eigen paard; ben altijd bang dat we hem verkeerd belasten.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:45

Chipz schreef:
Dankjullie voor de tips, blijft moeilijk hoor zo'n eigen paard; ben altijd bang dat we hem verkeerd belasten.

Graag gedaan hoor Haha!.
Het is zeker moeilijk een eigen paard! Maar ik zou me er niet al te druk om maken Haha!. Het feit dat jij hier een topic opent geeft al aan dat jij nadenkt over het paardrijden en het beste met je beestje voor hebt!
Bovendien heb je natuurlijk altijd de bokkers die je willen helpen. En je kunt natuurlijk altijd les nemen als je bang bent dat er iets niet goed gaat (les is zowieso een aanrader Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:20

Af en toe wisselen is het beste hoor je meestal, want alsmaar op dat lastige been gaan lichtrijden wekt teveel spanning op, maar het is inderdaad ook niet geod steeds op 1 been te blijven lichtrijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:00

Check eens www.hoefkatrol.com als je die site hebt gelezen denk ik dat je er weerwat meer van begrijpt! Succes