Tips voor stillere beenligging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Tips voor stillere beenligging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:05

Zoals de titel al zegt, heeft iemand goede tips voor een stillere beenligging tijdens het dressuurrijden? Ik ben vandaag gefilmd tijdens het rijden, en het viel me echt op! Ook dat ik veel aan het drijven was, Kore was vandaag wat sloom. Maar ik denk dat mn benen de andere dagen ook best wat bewegen, en dat wil ik minderen. Iemand goede tips?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:06

Daar zijn riempjes voor die van de beugel naar de singel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:08

Als je haar beter aan het been gaat krijgen, dan kan je ook werkelijk een stiller been krijgen. Dus werk voornamelijk daar aan. Zweepje er bij en scherp maken!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:09

Lusitana schreef:

ik wil mijn benen niet vastbinden. Ik wil een rijtechnische manier vinden om het te verbeteren.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:10

Pipo schreef:
Als je haar beter aan het been gaat krijgen, dan kan je ook werkelijk een stiller been krijgen. Dus werk voornamelijk daar aan. Zweepje er bij en scherp maken!

Ik bedoel meer de onbewuste bewegingen Pipo. En zweepje erbij is juist de boosdoener heb ik gemerkt, Kore loopt heel erg op de zweep! 2 dagen met zweep gereden, en voilà het resultaat vandaag, madame negeert mn benen zodra de zweep er niet is! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:11

Koortje schreef:
:n ik wil mijn benen niet vastbinden. Ik wil een rijtechnische manier vinden om het te verbeteren.

De meeste mensen die een onrustig onderbeen hebben die klemmen vanuit de knie wat te veel. Daardoor komt het onderbeen los te liggen. Probeer je knie te ontspannen en je vanuit je enkel lang te maken. Zoek steun op de beugel, die dingen zitten er namelijk niet voor niets aan. Probeer je been echt aan je paard te houden. En blijf haar scherp maken aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:12

Koortje schreef:
Ik bedoel meer de onbewuste bewegingen Pipo. En zweepje erbij is juist de boosdoener heb ik gemerkt, Kore loopt heel erg op de zweep! 2 dagen met zweep gereden, en voilà het resultaat vandaag, madame negeert mn benen zodra de zweep er niet is! Boos!

Dan moet je haar een keer echt naar voren trappen, als ze niet reageert. Consequent zijn is de enige manier om haar scherp te maken. Trap die sporen er maar een keer hard in, hand weg naar voren en ze moet dan ook echt aan de andere kant van de baan staan!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:16

Pipo schreef:
Dan moet je haar een keer echt naar voren trappen, als ze niet reageert. Consequent zijn is de enige manier om haar scherp te maken. Trap die sporen er maar een keer hard in, hand weg naar voren en ze moet dan ook echt aan de andere kant van de baan staan!

Dat werd vandaag ook exact zo gezegd!
Maar voor mn gevoel had ik haar al een aantal keren getrapt, maar kwam er gewoon te weinig reactie. Zelfs met sporen...
Morgen nog een keer oefenen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:31

Probeer je voeten onder je paard zijn buik tegen elkaar te doen. Dit is onmogelijk, tenzij je op een pony'tje rijdt. Maar als je daaraan denkt lukt het. Dit heb ik ook gedaan en mijn beenligging is er een stuk op vooruit gegaan.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:22

Lusitana schreef:

daarmee behandel je de symthomen, niet het probleem!

Probeer eerst een vastere zit te krijgen. Een veelvoorkomende fout is drijven met de onderbenen. Drijven doe je met je bovenbenen en kruis! Trek je bovenbenen strak aan en ga meer mee met de zit. Klem je vaster met je bovenbenen! Lichtrijden zonder beugels is een goede oefening: dít gevoel moet je hebben. Je onderbenen hoeven in feite niet tegen het paard aan de liggen, alleen je knie. Vanaf dat deel mogen ze gewoon hangen.

Hopelijk heb je hier wat aan, je kunt pb'en voor meer info.

succes, groetjes, gunufje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:33

Gunufje schreef:
daarmee behandel je de symthomen, niet het probleem!

Probeer eerst een vastere zit te krijgen. Een veelvoorkomende fout is drijven met de onderbenen. Drijven doe je met je bovenbenen en kruis! Trek je bovenbenen strak aan en ga meer mee met de zit. Klem je vaster met je bovenbenen! Lichtrijden zonder beugels is een goede oefening: dít gevoel moet je hebben. Je onderbenen hoeven in feite niet tegen het paard aan de liggen, alleen je knie. Vanaf dat deel mogen ze gewoon hangen.

Hopelijk heb je hier wat aan, je kunt pb'en voor meer info.

succes, groetjes, gunufje

Dit zou ik absoluut niet doen. Hiermee krijg je juist een onrustiger onderbeen van. Klemmen is al helemaal uit den boze!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:41

Het gaat in mijn geval over het lichtrijden, dat wat je beschrijft met het voeten raken onder je paard door lukt me wel goed met doorzitten. Ik heb zelf idd snel de neiging om wat met mn knieeen te klemmen, met name met het terugrijden in een gang of in de overgangen.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:03

Pipo schreef:
Dit zou ik absoluut niet doen. Hiermee krijg je juist een onrustiger onderbeen van. Klemmen is al helemaal uit den boze!

klemmen niet. Ofja klemmen... vasthouden, eraanleggen.

Volgens mij zit je met het probleem dat je lichtrijd door in je beugels te gaan staan. Je zou juist vanuit je bovenbeen moeten lichtrijden, je hoeft helemaal niet ver uit het zadel! Hakken ver omlaag drukken wil ook helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:30

Je tenen iets naar buiten draaien, dat weer corrigeren komt later wel weer Knipoog en is ook minder erg.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:03

Gunufje schreef:
klemmen niet. Ofja klemmen... vasthouden, eraanleggen.

Volgens mij zit je met het probleem dat je lichtrijd door in je beugels te gaan staan. Je zou juist vanuit je bovenbeen moeten lichtrijden, je hoeft helemaal niet ver uit het zadel! Hakken ver omlaag drukken wil ook helpen.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar hoe rijd je in hemelsnaam licht vanuit je bovenbenen??

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:18

Kijk eens naar je de bouw van je zadel.

Vaak ontstaat dit probleem omdat de beugelriemen niet onder het dieptepunt van de zit van het zadel zitten. De beugelophanging is veelal te ver naar voren geplaatst. De benen van de ruiter worden naar voren getrokken waardoor de ruiter in een stoelzit komt, vooral bij veelzijdigheidszadels komt dit veel voor. De enkels zitten dan niet vanzelf recht onder het heupgewricht. Doordat de ruiter hierdoor uit balans gebracht wordt, gaan de benen zwaaien (je kunt niet opstaan als je voeten voor je zwaartepunt staan).

Door de constructie van het zadel moet de ruiter gaan compenseren. Dit kost kracht waardoor een onrusige zit ontstaat. Als het zadel een onrustige zit veroorzaakt ligt de oplossing voor de hand.

Is het zadel goed en heeft de ruiter 'als vanzelf' een zit die in balans is, dan kan de ruiter proberen de spieren aan de binnenkant van de benen meer te ontspannen. Soms helpt het beeld dat de onderbenen met klittenband aan de buik vastzitten. Concentreer je op het zijwaarts schommelen van de buik en probeer licht contact te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:25

Koortje schreef:
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar hoe rijd je in hemelsnaam licht vanuit je bovenbenen??

Heel dicht bij je zadel proberen te blijven!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:47

Ik weet niet of je met leren laarzen rijdt. Maar toen ik 2 jaar geleden daarop ben overgestapt was mijn zit opeens stukken rustiger en blijven mijn benen veel fijner liggen.
Verder heb ik het bij het ene paard veel meer dan bij het andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:48

Mogelijke problemen:

* Te veel 'op proberen te staan' tijdens het lichtrijden. Zuiver lichtrijdendoe je niet door naar boven te gaan in je beweging, maar door je bekken iets naar voren te brengen. Laat het paard het werk maar doen, die gooit je wel een stukje uit het zadel.
Dus misschien iets meer naar voren denken in plaats van omhoog.

* Ik zie regelmatig ruiters waarvan de beenligging meteen bij het wegrijden al niet helemaal lekker is. Vooral bij ruiters met wat dikkere bovenbenen. Tip: ga recht in het zadel zitten, beugel uit. Been van het paard in circelvormige beweging naar achteren brengen, en dan van achter naar voren het zweetblad in 'schuiven' tot je knie op de juiste plaats tegen de wrong ligt. Dan heb je ook meteen geen kapstoktenen die naar buiten wijzen, maar dan zijn ze netjes naar voren gericht. Op die manier ligt je knie op de juiste manier in het zadel en heeft je onderbeen minder de neiging tot 'klapperen' tijdens het lichtrijden.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:18

Ik heb zelfs een tijdje met de beugels aan de singel vast gereden. Nouw...dan voel je het echt wel hoor! Dan MOET je je benen wel stil houden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:33

Pipo schreef:

sporen dienen niet om je paard voorruit te trappen, naar mijn mening. deze zijn slechts om je hulpen te verfijnen. dan gebruik ik toch liever even mijn zweep en geef een fel korte tik! wij kregen vroeger altijd bierviltjes tussen het zadel en je onderbeen...die moest je proberen de hele les er tussen te houden..bij mij heeft het gewerkt!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:45

Bedankt voor alle tips! Zal er vanavond nog eens extra goed op letten tijdens het rijden!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:02

Niet knellen/klemmen met de bovenbenen. Lichtrijden doe je dus ook niet vanuit je knieen, daardoor ga je juist je onderbeen afsteken en wiebelen,... Zoals ik al zei, ik vond de reactie echt te lauw, wanneer je een trap geeft (met of zonder spoor, soit) dan wil ik dat mn paard binnen 2 seconden aan de andere kant van de bak staat! En die reactie miste ik bij Kore.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:33

Mijn benen liggen veel stiller als ik mijn laarzen aan heb. Doordat het leer aan leer is 'plakt' het iets beter en kan ik veel makkelijker doorzitten en stillere benen houden. Misschien een tip.. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:52

Dat is idd ook een goede tip an Skitter. Op stalschoenen ligt mijn been ook lang niet zo netjes als met rijlaarzen of chaps.
Overigens heb je als je leren rijlaarzen hebt zelfs een speciaal stroef spulletje om erop te smeren aan de binnenkant. Ik ben alleen even de naam kwijt.