Als er een ander paard voorbij komt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Als er een ander paard voorbij komt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:26

Als ik op mijn paard rijd; thuis; en als er dan een paard op het fietspad loopt ofzo; gaat Bijou altijd helemaal gek doen..
Hinnikken.. rennen.. bokken.. en vooral dat bokken is echt niet normaal Scheve mond
Vandaag ook weer.. dr kwam en friesje voorbij en hup.. ren ren bok bok bok bok bok..
Ik zat echt voor het zadel en als ze nog een keer had gebokt lag ik er dus mooi naast Vork
Kan ik hier ook iets tegen doen ofzo? dat ze niet zo gaat flippen als er een ander langsloopt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:32

Het is heel natuurlijk gedrag. een paard is een kuddedier en wil dus met andere paarden mee. als je dat tegen gaat houden, gaat hij zich daar tegen verzetten. Daarom bestaat de algemene beleefdheidsregel dat je elkaar nadert in stap en passeert in stap. Het enige wat je kunt doen om hem minder heftig op andere paarden te laten reageren is veel oefenen met het wegrijden bij andere paarden, dus daar heb je hulp bij nodig van andere ruiters. Op een manege of zo... Je kunt ook zoiemand die langs komt eens aanspreken en vragen of ze daarmee willen helpen door een paar keer achter elkaar voorbij te komen terwijl je stilstaat. Laat dan je pony eventueel vasthouden door iemand als hij echt heel gek doet.
Trouwens, wat deed diegene die voorbij kwam? ik zou me persoonlijk schuldig voelen en direct terug gaan en je met het probleem helpen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:42

Terug gaan? Sorry, maar dat is wel het laatste wat ik zou doen. Als ik netjes in stap passeer en iemand anders zijn paard vliegt alle kanten op is dat toch niet mijn probleem, dan moet hij/zij het paard maar in bedwang houden. Ik heb er toch ook moeite voor moeten doen me paard bomvrij te maken, dan zal ik me druk maken om mensen die dat niet doen. (Dit is niet persoonlijk tegen Marrepar) Hier in de buurt beginnen ze al te stappen als ze je in de verte aan zien komen, en dan passeer ik rustig in stappen vliegen die knollen nog alle kanten op. Ja dat is mijn probleem toch niet? Vaak maken de ruiters de paarden alleen maar zenuwachtig....

Marrepar: Helaas ligt het écht aan jou (grotendeels). Waarom zou jou paard gek gaan doen als jij hem zegt dat het goed is dat dat paard langs rijdt. Ik zie het regelmatig gebeuren, je ziet de ruiter verstijven van angst en zodra datgebeurd springt het paard weg. Als je iemand aan ziet komen, laat dan een vriendin naast je paardje lopen. Zodat jij er een goed gevoel bij hebt en tegen je paard kan zeggen dat hij normaal moet doen. Maar zodra jij gaat spannen, misschien schrikt hij wel, dan denk dat paard; ohjee er komt iets engs, laat ik maar gek gaan doen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:45

@ Lusitana; Die fries kwam gewoon in stap Scheve mond
@ Sjonniej; ik zag die fries eerst niet eens.. ik was gewoon rustig met lange teugel aan het stappen.. en dat bleef ik ook gewoon doen toen ik die fries wel zag Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:28

Tja, ik ben nu eenmaal een behulpzaam type...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:45

Ik ben het ermee eens als ik iemand gewoon netjes in stap passeer, dat het de ruiter zijn probleem is als zijn/haar paard gek wordt. Maar wanneer ik dit zie, zal ik toch ff stoppen tot hij/zij het paard weer een beetje onder controle heeft. Het ligt niet altijd aan de ruiter, wat al eerder gezegd is: Paarden zijn en blijven kuddedieren, sommigen hebben er meer moeite mee. Die van mij kan ik zelfs met een hele stoet paarden omdraaien en een andere kant uitgaan, ik heb er dus helemaal geen moeite mee.

Ik ben het er overigens wel mee eens, dat een paard vaak raar of gestresst gaat doen omdat de ruiter dit ook is en dit overbrengt op het paard.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:23

@ Marrepar: Bedoel je met "thuis" in de rijbak?

Dan is het namenlijk juist de kunst om je paard bij zijn werk te houden.
Soms moet je zelf daar wat extra voor werken als er een ander paard voorbij komt.
Probeer hem nagevelijk te houden en rij misschien zelfs iets fanatieker, zodat hij zijn koppie er bij moet houden.

Verder ben ik het er mee eens dat je op de weg elkaar passeerd in stap.
Voor mij persoonlijk zou het van de situatie afhangen of ik terug zal rijden als het andere paard moelijk gaat doen.
En misschien maak je het dan juist moelijker voor de andere ruiter (?)

In ieder geval succes marrepar!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:04

dat doet mijn paard op het moment dus ook, steigeren rennen en bokken als die langs een paard moet.

Nu pakt me moeder hem vast en doet het halstertouw eraan als die gek gaat doen als die weg wil rennen ofzo geeft ze een flinke ruk en dan houst die wel weer op.
Zelf heel diep in het zadel gaan zitten en misschien een bokriempje kopen dan kun je jezelf vasthouden als die gaat bokken.