Vonnie84 schreef:Houden zo. Je hebt de contragalop nog hard nodig straks. En als ze eenmaal het trucje 'wissel' kennen, maken ze daar soms gretig gebruik van.
Ik wil juist wel dat een paard zowel de wissel kan rijden als een stukje contragalop. Je wilt niet weten hoe erg je een wissel nodig hebt in het parcours.
De paarden die ik rij kunnen de contragalop, maar kunnen ook wisselen. Dit wisselen is misschien niet netjes genoeg voor een Z proef, maar ze doen het wel. En als de boel goed genoeg bevestigd is, dan weten ze echt wel het verschil tussen de contragalop en de wissel.
Het wisselen kun je vaak aanleren door over een balkje te gaan in galop, en boven het balkje leg je je benen om. Dan springen ze vaak wel om. Je begint bijvoorbeeld op de linkerhand, rijdt naar de diagonaal, op de diagonaal neem je al stelling naar rechts, en hup op het balkje geef je ook de hulpen naar rechts en zet een volte naar rechts in. Later kun je dit perfectioneren dat het paard ook rechterblijft. En dit niet alleen maar op hetzelfde punt oefenen, dan doet het paard het niet meer op je hulpen, maar omdat het gewenning is. Het beste is wel om hier gewoon les voor te nemen, fout geleerd is snel gedaan. Met echte lastig oplosbare fouten bedoel ik paarden die overkruist gaan lopen en daarna niet meer de 'verkeerde' benen bij willen trekken. Je moet direct weten hoe je dit aan moet pakken, want anders hou je scheve en verkeerde wissels. En verkeerde wissels leveren flink wat stress op bij het paard, je moet wel weten wat je doet.
Vergeet verder het stukje van Zep niet, alles begint met een goede bestigde in evenwicht zijnde galop:
Citaat:
Voorwaarde voor een goede wissel is een galop van voldoende kwaliteit, met voldoende sprong, je paard moet in balans op eigen benen kunnen galopperen. Daarnaast moet hij erg gevoelig zijn voor je zijwaartse hulpen.
Van daaruit ga je een paard leren wisselen in het zweefmoment. Je zet de schouder iets naar de kant vd nieuwe galop, en geeft in het zweefmoment de hulp voor de nieuwe galop.