Galopwissel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Galopwissel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 15:27

Hoe leer je je pony de galopwissel?
Mijn pony, gaat namelijk gewoon met een gebrokenlijn of op een volte domweg door in contragalop! En wat moet die kunnen voordat je galopwissels kunt maken?
Laatst bijgewerkt door abcde123 op 07-11-04 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:29

Houden zo. Je hebt de contragalop nog hard nodig straks. En als ze eenmaal het trucje 'wissel' kennen, maken ze daar soms gretig gebruik van. Waarom wil je het hem graag leren? In je onderschrift staat dat je hoogstens L2 bent. Ik denk dat je dan nog meer dan genoeg te oefenen hebt, voordat je aan de wissels toe bent.
En mocht je het hem aan willen leren, dan moet je dat doen onder begeleiding van je intstructrice.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 15:31

Ja, oke maar ik wil graag wat oefeningen proberen enzo net zoals schouderbinnenwaarts en appuyeren. En dan kon ik misschien wat tips verwachten, zodat ik vast dingen kan voorbereiden.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:13

Vooruit dan Knipoog

Ik heb het geleerd vanuit een balkje. Het balkje(een klein kruisje is beter) ongeveer op X leggen, en dan schuin van hand veranderen. Dan boven de hindernis héél duidelijk hulpen geven voor wissel, benen verwisselen en meteen een beetje naar de kant waar je heen wil sturen. Paar keer oefenen en dan van dat sprongetje een balkje maken, tenslotte gewoon een streep in het zand en als laatste gewoon. Dat zou moeten lukken.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:14

tenminste, heb je het over vliegende? Anders hetzelfde, schuin afwenden en dan terug in draf zetten vlak voor je op de hoefslag komt. Meteen weer aangalloperen en dat een paar keer. Goede oefeningen:

-grote 8, kleine kan ook maar da's moeilijk.
-wissel op de letter
-enz.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:10

Dank je wel met deze tips kan ik volgens mij een heel eind komen! Dank je!!!!!!!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:18

Gunufje, op die manier heb je grote kans dat ze in twee delen gaan omspringen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je verder niet kan helpen. Ik heb het nog druk genoeg met andere dingen. Natuurlijk kan je wel een schouderbinnenwaarts meenemen. Maar die Z-dingen zou ik nog even achterwegen laten als ik jou was.
En HEEL BELANGRIJK!! niet zelfaanfrotten. Doe die nieuwe dingen alsjeblieft onder begeleiding van een goede instructrice. Want het fout aanleren heb je zo gedaan, maar met afleren ben je meestal heeeeel lang bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:26

Ik leer het paarden aan vanuit de contragalop.

Voorwaarde voor een goede wissel is een galop van voldoende kwaliteit, met voldoende sprong, je paard moet in balans op eigen benen kunnen galopperen. Daarnaast moet hij erg gevoelig zijn voor je zijwaartse hulpen.

Van daaruit ga je een paard leren wisselen in het zweefmoment. Je zet de schouder iets naar de kant vd nieuwe galop, en geeft in het zweefmoment de hulp voor de nieuwe galop.

Ik denk dat je met jouw pony beter eerst nog aan de basis kunt werken voor je met wissels e.d. aan de slag kunt. Als je fout begint, kost het je later een hoop moeite dat weer te corrigeren

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:32

Ik sluit me aan bij Zep. Eerst zorgen dat je basis werk goed is. Je hebt eerst je contra galop nodig en daarna pas wissels dus ik zou er geen haast mee hebben en ook niet te vroeg willen voorbereiden. Ik weet niet welk niveau je nu rijd en of je wedstrijden doet, maar ik zou ook niet zelf gaan proberen en klooien zonder goede hulp en als je paard aan de oefeningen toe is.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:09

Blue Devil springt ook wel eens in de contragalop.. maar mijn instructeur zegt dat ik noujuist niet moet leren overspringen, want dan gaat hij het alleen nog maar vaker doen omdat hij dan denkt.. als ik overspring ben ik braaf. (zo is het mij gezegt) Haha!

Rachke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:09

Dressuur pony niet leren!!!!!
Dit hoeven ze niet te kennen en wordt dus in geen enkele klasse gevraagd. Je heb er alleen maar nadeel van als je pony het kan. De contra galop wordt dan extra moelijk, want omspringen vindt ie dan veel gemakkelijker. Dus leer het hem maar niet!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:04

Vonnie84 schreef:
Houden zo. Je hebt de contragalop nog hard nodig straks. En als ze eenmaal het trucje 'wissel' kennen, maken ze daar soms gretig gebruik van.

Ik wil juist wel dat een paard zowel de wissel kan rijden als een stukje contragalop. Je wilt niet weten hoe erg je een wissel nodig hebt in het parcours.
De paarden die ik rij kunnen de contragalop, maar kunnen ook wisselen. Dit wisselen is misschien niet netjes genoeg voor een Z proef, maar ze doen het wel. En als de boel goed genoeg bevestigd is, dan weten ze echt wel het verschil tussen de contragalop en de wissel.
Het wisselen kun je vaak aanleren door over een balkje te gaan in galop, en boven het balkje leg je je benen om. Dan springen ze vaak wel om. Je begint bijvoorbeeld op de linkerhand, rijdt naar de diagonaal, op de diagonaal neem je al stelling naar rechts, en hup op het balkje geef je ook de hulpen naar rechts en zet een volte naar rechts in. Later kun je dit perfectioneren dat het paard ook rechterblijft. En dit niet alleen maar op hetzelfde punt oefenen, dan doet het paard het niet meer op je hulpen, maar omdat het gewenning is. Het beste is wel om hier gewoon les voor te nemen, fout geleerd is snel gedaan. Met echte lastig oplosbare fouten bedoel ik paarden die overkruist gaan lopen en daarna niet meer de 'verkeerde' benen bij willen trekken. Je moet direct weten hoe je dit aan moet pakken, want anders hou je scheve en verkeerde wissels. En verkeerde wissels leveren flink wat stress op bij het paard, je moet wel weten wat je doet.

Vergeet verder het stukje van Zep niet, alles begint met een goede bestigde in evenwicht zijnde galop:
Citaat:
Voorwaarde voor een goede wissel is een galop van voldoende kwaliteit, met voldoende sprong, je paard moet in balans op eigen benen kunnen galopperen. Daarnaast moet hij erg gevoelig zijn voor je zijwaartse hulpen.

Van daaruit ga je een paard leren wisselen in het zweefmoment. Je zet de schouder iets naar de kant vd nieuwe galop, en geeft in het zweefmoment de hulp voor de nieuwe galop.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:30

ehm, het is niet dat ik het wil gaan leren ofzo, maar misschien over een tijdje (en JA, ik krijg les.) maar als je pony nu weigert te springen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:06

secricible schreef:
ehm, het is niet dat ik het wil gaan leren ofzo, maar misschien over een tijdje (en JA, ik krijg les.) maar als je pony nu weigert te springen?

Een balkje of meerder balkjes kan elk paard. Dan zul je daar ook begeleiding bij moeten zoeken.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:24

Ik denk dat je ten eerste het niet moet doen, want mijn paard is 11 en kent zijn wissels, maar doet ze nu ook als ik mijn contragalop oefen omdat ik M1 ga starten met een onderlinge wedstrijd. Houd ajb die wissels er zolang mogelijk uit...
als je ondaks al onze adviezen Tong uitsteken toch de wissels wil gaan trainen doe het dan ALSJEBLIEFT onder goede begeiling of laat hem trainen (kost veel geld, maar je hebt wel wat)....wat je hebt een paard bonnen no-time iets aangeleerd, maar afleren is moeilijk... succes Haha!

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:22

Mijn lieve knappe Starsky kan ook wisselen! Ik ga van hand veranderen in galop en in het begin maakte ik dan meer een 8-je. En die 8 werd steeds meer een rechte lijn. Ik heb het zonder instructie gedaan, dus waarschijnlijk helemaal fout, maar het ziet er perfect uit. Bv. rechtergalop bij de letter van hand veranderen dan houdt ik mijn buitenbeen er goed tegenaan, en mijn buitenteugel. En binnenbeen netjes op de singel. Rond X ga ik wisselen (ik tel stiekem mee in gedachten 1,2,3...) en hup dan dus wisselen. Andere buitenhand vooral binnenbeen aangeven. En daar gaat ie dan. Het is voor ons echt een spelletje en ze worden er lekker soepel van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:19

@germie: ik heb er een hekel aan om paarden een wissel over een balk aan te leren, ze gaan vaak in 2x springen (en meestal voor eerst)

Als je ze een wissel leert, kun je ze beter een goede wissel leren. Als je zelf stil kunt zitten en duidelijk en consequent kunt zijn in je hulpen, is contragalop rijden echt geen probleem hoor. Ik leer het paarden zelfs aan vanuit de contragalop.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:29

s