Hoe vanuit stilstand naar galop aanleren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Hoe vanuit stilstand naar galop aanleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:11

Ik ben wat aan het experimenteren met mijn paardjes qua leuke oefeningen in de bak Nou lijkt het me erg leuk om vanuit stilstand naar de galop aan te springen en dan niet dan nog ertussen een paar passen middendraf maar echt gelijk in galop. Ik ben dit zelf al aan het oefenen en dan bijv. bij de A of de C en dan gelijk weg te galopperen. Maar dit lukt niet echt... Scheve mond Ik geef wel de hulpen voor de galop ( naar voren drukken van mijn zitbeen, binnenste been op de singel en buitenste been iets achter de singel ) maar als ik het dan probeer komt er dan toch nog een paar passen draf tussen en pas als ik een kwart hoefslag van de bak heb gehad dan springen ze aan in de galop.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij wat tips geven ?
Als ik het op de foute manier doe wil ik graag dat jullie mij corrigeren, want ik wil het erg graag op de goede manier doen.

Groetjes Chadé

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:16

let op dat je niet naar voren duikt als je probeert aan te gallopeeren. En eerst vanuit stap leren aangalloppperen en dan vanuit stilstand. In stap je paard eerst actiever maken en goed door laten stappen en dan een galopshulp. als dit goed bevestigt is kun je het vanuit stilstand doen. Veel succes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:18

Is je paard al sterk genoeg en al ver genoeg in de training op dit te kunnen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:28

Ik begrijp dat je wat leuke oefeningen wilt uitproberen, maar is deze overgang wel nodig?

Zelfs met mijn paard maak ik zo'n overgang niet. Het is niet efficient en hij wordt er ook niet echt beter op.

Je kunt het beter overgangen vanuit stap oefenen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:20

stap is idd slimmer en ook minder moeilijk, dat hebje ook nog nodig op wedstrijden. Als je vanuit stap hebt aangeleerd, kun je ook best wel vanuit halthouden denk ik.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:46

ik denk dat je beter uit stap aanspringt, doe ik ook altijd. vanuit stop gebruik je ook niet op wedstrijden dus een beetje nutteloos op je paardje dat te leren ik zou je meer consentreren om uit draf en stap te kunnen aanspringen , als ze dat goed doet dan kan je al heel blij zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:45

Vanuit stilstand is idd een oefening die veel vraagt van je paardje, er moet dan opeens onwijs veel impuls vanuit de achterhand komen.
Dat is redelijk zwaar zelfs voor een goed door getraint paard Lachen

Dus ik zou eerst de overgang vanuit stap gaan oefenen, of vanuit stilstand naar draf als je weer iets verder bent Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:52

stapje voor stapje. eerst vanuit draf in galop, dus eigenlijk het standaard. daarna vanuit langzame/verzamelde draf, aangaloperen en zorgen dat hij zo snel mogelijk in de arbeidsgalop zit, of in ieder geval met genoeg sprong.

daarna kan je het vanuit stap proberen, en langzamerhand vanuit halthouden.

Doe dit niet allemaal in 1 uur (1x rijden) maar verdeel het over meerdere weken. Verwach niet van je paard dat hij het allemaal in een keer goed doet, want je moet, als je een paard iets leert, er goed rekening mee houden dat ze het beter oppakken als dat je het ze af kan leren, dus je moet het ze zo goed mogelijk leren, en dat doe je rustig aan, stapje voor stapje.

SUcces. Groetjes

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 11:31

Erg bedankt voor jullie reacties ! Ik ga eerst oefenen om vanuit stap te proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:45

Nou, ik zal wel weer veel aanvallen over me heenkrijgen, maar ik weet een manier warop je vrij simpel een paard uit stilstand in galop kan krijgen (zo onnatuurlijk is het niet. Wat doet een paard als je hem in de wei zet? 9 van de 10 keer galopperen ze weg. Ook als er gevaar is tijdens het grazen, galopperen ze weg...) enfin. Zo kun je het proberen...
Maak een "station", bv op de X twee balken wijd genoeg uit elkaar leggen dat je er tussen door kan met je paard. in dat station ga je steeds halthouden (ook wel een keer doorriiden). Vanuit het halt rijd je weg in draf. Je zult merken dat als het paard eenmaal weet wat de bedoeling is, je haast geen hulpen nodig hebt. Dat is het moment om dan de galop hulp te geven (en vooral kruis aantrekken) en voila, je paard springt in galop. Misschien de eerste keer met wat weifel, maar al je dan laat merken dat het de bedoeling is "BRAAAAAF ZO", zal hij de volgende keer zo uit "het startblok" weggalopperen. Je kunt dan gaan bepalen of je in de linker of rechter galop wilt weggalopperen, door meer op je linker of rechter zitbeen knobbel te gaan zitten. Het zelfde station kun je gebruiken voor halthouden uit galop met, uiteindelijk, losse teugels... als je maar elke poging aanmoedgd. Dit soort "spelletjes" zijn juist heel goed om je paard attent te maken. Het is inderdaad wel een hele zware oefening, dat van halt weggalopperen, dus oefen het niet al te vaak achter elkaar.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:09

Lusitana, ik vind het opzich een goed plan, als het aangaloperen vannuit stilstand bedoeld is ter spelenderwijze.

Mijn verklaring/tips zijn meer dressuurgericht zodat je het paard verzameld krijgt, en de achterhand goed mee krijgt.

je kan onze 2 dingen namelijk ook combineren, misschien dat dat ook een plan is...?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:44

De vraagsteller heeft het over expirimenten qua leuke oefeningen in de bak, vandaar... en ja ik ben groot voorstander van combineren, als je paard maar lol heeft en het begrijpt... het hoeft toch niet allemaall zo star...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:09

Je kunt natuurlijk nooit van een paard verwachten dat ie dat binnen een dag leert als ie het nog nooit gedaan heeft. Je moet ten eerste op een volte gaan en het eerst is uit stap proberen. Rustig stappen, zeker niet snel, want dan komt ie toch maar weer aant dribbelen. Dan gewoon de hulp voor galop geven en zelf niet voorover vallen. En natuurlijk: veel oefenen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:12

Wat een gelul. Ik heb het een meisje dat amper kan rijden binnen tien minuten geleerd met een paard dat nooit dressuurmatig is gereden. Het is gewoon Pavlov. Herhalen (voorspelbaarheid)en belonen, kan binnen minuten met een beetje clever paard. We hebben het even niet over dressuur, maar aangalopperen uit halt als "leuke oefening". Je kunt het ook aan de hand doen, of met een los paard.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 14:52

Lusitana"]
Nou, ik zal wel weer veel aanvallen over me heenkrijgen, maar ik weet een manier warop je vrij simpel een paard uit stilstand in galop kan krijgen (zo onnatuurlijk is het niet. Wat doet een paard als je hem in de wei zet? 9 van de 10 keer galopperen ze weg. Ook als er gevaar is tijdens het grazen, galopperen ze weg...) enfin. Zo kun je het proberen...
Maak een "station", bv op de X twee balken wijd genoeg uit elkaar leggen dat je er tussen door kan met je paard. in dat station ga je steeds halthouden (ook wel een keer doorriiden). Vanuit het halt rijd je weg in draf. Je zult merken dat als het paard eenmaal weet wat de bedoeling is, je haast geen hulpen nodig hebt. Dat is het moment om dan de galop hulp te geven (en vooral kruis aantrekken) en voila, je paard springt in galop. Misschien de eerste keer met wat weifel, maar al je dan laat merken dat het de bedoeling is "BRAAAAAF ZO", zal hij de volgende keer zo uit "het startblok" weggalopperen. Je kunt dan gaan bepalen of je in de linker of rechter galop wilt weggalopperen, door meer op je linker of rechter zitbeen knobbel te gaan zitten. Het zelfde station kun je gebruiken voor halthouden uit galop met, uiteindelijk, losse teugels... als je maar elke poging aanmoedgd. Dit soort "spelletjes" zijn juist heel goed om je paard attent te maken. Het is inderdaad wel een hele zware oefening, dat van halt weggalopperen, dus oefen het niet al te vaak achter elkaar.
[/quote]

Zo wat een verhaal Lusitana ! Maar ik begrijp het wel en het lijkt me idd een hele goede manier om het spelenderwijs aan te leren. Dat met die balken op de X neer leggen was nog niet bij me opgekomen en ik zie dat je hier ervaring mee heb gehad. Uiteraard ga ik dit niet al te vaak oefenen. 2 x in de maand lijkt me voorlopig genoeg. Ik ga wel proberen of jouw methode lukt ! Erg bedankt voor de tip !

[quote="chalotje schreef:
Je kunt natuurlijk nooit van een paard verwachten dat ie dat binnen een dag leert als ie het nog nooit gedaan heeft. Je moet ten eerste op een volte gaan en het eerst is uit stap proberen. Rustig stappen, zeker niet snel, want dan komt ie toch maar weer aant dribbelen. Dan gewoon de hulp voor galop geven en zelf niet voorover vallen. En natuurlijk: veel oefenen!

Ik verwacht ook helemaal niet dat mijn pont het binnen een dan al kan. Ik heb al vernomen dat het niet echt een simpele oefening is. En wat jij zegt dat stappen op een volte: dat werkt niet want dan krijg ik niet gelijk die rustige galop erin, maar een soort middendraf. Toch bedankt voor je reactie !
[/quote]

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:57

Succes. Als je nog vragen hebt, kun je pb-en

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:13

Lusitana schreef:
Wat een gelul. Ik heb het een meisje dat amper kan rijden binnen tien minuten geleerd met een paard dat nooit dressuurmatig is gereden. Het is gewoon Pavlov. Herhalen (voorspelbaarheid)en belonen, kan binnen minuten met een beetje clever paard. We hebben het even niet over dressuur, maar aangalopperen uit halt als "leuke oefening". Je kunt het ook aan de hand doen, of met een los paard.

Wist ik veel dat het om een leuke oefening ging. Dacht dat ze het ging oefenen ofzo voor een dressuurproef. Hoef je me niet gelijk zo aan te vallen. En dat je het binnen een paar minuten geleerd hebt geldt echt niet voor ieder paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:21

Er staat ook een beetje clever paard. Ja en sorry voor de ongeremde reactie, mar dat "natuurlijk niet van een paard verwachten dat" schoot me in het verkeerde keelgat. Paarden zijn onwijs slim, willen heel graag meewerken als ze maar snappen wat je wilt. Het was geen aanval. Daar doe ik niet aan, alleen als men mij aanvalt wordt ik soms een beetje fel. Normaal gesproken ben ik juiste degene die dingen probeert te sussen.
Ik kan trouwens ook hiervandaan niet zien hoe lang jouw tenen zijn.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:38

Lusitana schreef:
Herhalen (voorspelbaarheid)

Dat is funest voor een dressuurpaard: Voorspelbaarheid. Het paard zal dan zelf initiatief gaan nemen.

Bv dat je na het doorzitten meteen aan gaat galopperen. Als je dat een paar keer hebt geoefend, zal het paard binnen no time aangalopperen als je doorzit. Terwijl je wellicht die laatste ALLEEN wilt doorzitten, niet galopperen.

Een paard moet afwachtend, in de startblokken staan

Herhalen is goed, maar wel met afwisseling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:41

Daarom staat er ook dat ze af en toe gewoon door het station moet rijden.
en ik neem ook aan dat er geen balkjes in een dressuurring liggen, dus wat hij thuis geleerd heeft tussen balkjes zal ze nergens anders last van hebben. en in principe gebruik je altijd voorspelbaarheid. Als ze niet luisteren naar een hulp, kunnen ze daar een reactie op verwachten. Dat is ook voorspelbaarheid. Een paard wil die reactie voorkomen en dan heet het gehoorzaam zijn. in elke training maak je dus gebruik van een zekere voorspelbaarheid anders kan het paard niets leren. Hij moet immers wel weten wat er verwacht wordt.
En ik geef aan hoe ze een paard van stilstand in galop kan leren gaan, dat is de vraag en daar heeft ze antwoord op.
Je reactie is logish, en welkom, want men moet waken voor problemen die inderdaad kunnen ontstaan. Maar het heeft niets te maken met dit specifieke geval.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:47

Assiej schreef:
Lusitana, ik vind het opzich een goed plan, als het aangaloperen vannuit stilstand bedoeld is ter spelenderwijze.

Mijn verklaring/tips zijn meer dressuurgericht zodat je het paard verzameld krijgt, en de achterhand goed mee krijgt.

Geef mij het verschil tussen aangaloperen vanuit halt en het verschil tussen aangaloperen vanuit halt tussen 2 balkjes.
Het maakt niet uit of je zoiets spelenderwijs doet of niet. Je doet dit toch volgens de (dressuur)basis. Je hulpen. Je maakt het het paard alleen makkelijker doordat hij doorkrijgt dat er tussen de balkjes een grote overgang word gemaakt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:47

Lusitana schreef:
Daarom staat er ook dat ze af en toe gewoon door het station moet rijden.
en ik neem ook aan dat er geen balkjes in een dressuurring liggen, dus wat hij thuis geleerd heeft tussen balkjes zal ze nergens anders last van hebben. en in principe gebruik je altijd voorspelbaarheid. Als ze niet luisteren naar een hulp, kunnen ze daar een reactie op verwachten. Dat is ook voorspelbaarheid. Een paard wil die reactie voorkomen en dan heet het gehoorzaam zijn. in elke training maak je dus gebruik van een zekere voorspelbaarheid anders kan het paard niets leren. Hij moet immers wel weten wat er verwacht wordt.

Persoonlijk vind ik dat een beetje op alle slakken zout leggen. Ik noem het eerder africhting. Het paard reageert immers op een natuurlijk manier op de hulpen. Deze hulpen worden uiteindelijk verfijnt, alsmede de africhting.

Net zoals wij een taal of rekenen leren. Dat is toch ook geen voorspelbaarheid?

Citaat:
En ik geef aan hoe ze een paard van stilstand in galop kan leren gaan, dat is de vraag en daar heeft ze antwoord op.
Je reactie is logisch, en welkom, want men moet waken voor problemen die inderdaad kunnen ontstaan. Maar het heeft niets te maken met dit specifieke geval.

Je hebt gelijk, maar idd dat ik het er toch bij vermeld, want als ik als 16 jarig meisje dit zou lezen, zou ik dit aanvoeren dat het wel zo hoort te gaan (en zo was ik, believe me Haha!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:19

ik heb geen idee waarom je ligt te emmeren. Ik heb antwoord gegeven op de vraag met een methode die werkt. Of dat nu voor een kind is op een paard, koe of schaap. Punt. Ik heb er nog nooit enig probleem mee ondervonden. jij komt met het feit dat herhalen slecht is en dat is niet zo. Als er geen herhaling en voorspelbaarheid is, is er chaos en kan er dus ook geen vooruitgang zijn, maar het is allemaal vreselijk off-topic.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:21

Trouwens ik zou zeggen, probeer het eens en zeg dan wat je vindt.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:36

Nou ik denk dat er voor alle twee wel wat te zeggen is.. Een vriendin van mij heeft geleerd om haar paard weg te laten galoperen als ze het geluid van een kusje maakt.. Daarop reageerd hij echt super en kan het dus ook van uit stil stand. Maar wat Tyrza zegt vind ik ook wel weer zo.. Paarden zijn nou eenmaal gewoonte dieren en nemen vaak snel iets over. Dat zie ik wel bij mijn paardje. Afwisseling is erg belangrijk. Maar zoals Lusitana al zegt: probeer het eerst eens uit. dat zou ik ook doen..