Dressuur slecht voor paarden!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Dressuur slecht voor paarden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 01:39

Ik had even een vraagje of mensen hier meer van weten. Ik las over een onderzoek dat plaats had gevonden waaruit blijkt dat veel paarden die dressuurmatig worden gereden last krijgen van overbelasting van de pees tussen achterzijde van de schedel en de nek.

Ik las de uitslag van dit onderzoek uit de nieuwsbrief van een dierfysiotherapeut (mn. paarden).
http://www.fysiotherapie-paard.com/nieu ... euws14.doc

Ik vond het nog al schokkend, bedenkend dat dit dus zeer zeker wel pijn zal doen. Er staat bij dat in Bit en Paardenkrant er over geschreven is.
Maar heb er nooit eerder wat over gehoord,...als de situatie echt zo schrijnend is...waarom gaat iedereen dan door. Je ziet nog maar als te vaak dat paarden te diep worden gereden...

Ik vroeg me af of er mensen zijn die weten hoe je de symptomen kan herkennen?? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Laatst bijgewerkt door Lise81 op 06-11-04 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 01:41

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:03

volgens mij niet. maja ik heb weinig verstand van.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:33

Ik denk dat het wel mee zal vallen.
Naar een onderzoek van dr. die en die uit daar en daar...
Hoeveel paarden heeft hij onderzocht? Zijn die paarden allemaal goed bereden of enkel in de krul getrokken?

Dressuur is ontspannen inspannen. Op het moment dat je het paard ontspannen gaat rijden is er toch niets aan de hand. En daar gaat het in dressuur toch om? Om de ontspanning !!
Als paarden last krijgen van lichamelijke dingen is dat vaak oorzaak aan de ruiter dat hij of te hard is geweest, niet op tijd is gestopt, geen rekening gehouden met de mogelijkheid van het paard.
Dus ofwel: deze blessure is schuld van de ruiter en niet van de 'dressuur' in het algmeen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:41

Het gaat om het (continu) diep en rond rijden...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:47

Ik heb die berichtgeving maar met een half oog gevolgd, daar ik nooit zo heel fanatiek dressuur.

Maar ik denk dat als je gaat dressuurrijden met een paard wat daar minder geschikt voor is, dat dat dan idd de nodige blessures zal opleveren. Een beetje net wat Gyzmo zegt, praten we wel over echt dressuur (met de daarvoor geschikte paarden) of over een paar mutsen die een paard kost wat het kost in de krul trekken Verward

Maar ik denk niet dat het onderzoek van dr. ...... (naam ook vergeten) onzin is. Hoe vaak zie je niet paarden zich heel erg verzetten als ze weer eens zgn "aan de teugel" moeten lopen? En hoor je een instructeur/trice roepen dat je 'm er maar even "door heen moet duwen" (en dan bedoelen ze eigenlijk trekken, maar dat noemen ze dan begrenzen Verward ).

Als je meer vraagt dan een paard vrijwillig wil (kan) geven...... ja, dan kan je wachten op blessures. Dat er dus een specifieke "in de krul trek" blessure bestaat, verbaasd mij niets. (Dat de meeste ruiters het niet willen weten, trouwens ook niet).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:44

Er word tegenwoordig teveel naar mensen als Anky gekeken en die doen dat klakkeloos na. Dat is de fout. Anky kan zelf best rijden, daar oordeel ik niet over, maar veel mensen zien haar als voorbeeld omdat ze Olympisch kampioen is en ze kijken naar laag en diep rijden en proberen dat na te doen. Dat is fout! Tegenwoordig worden heel veel paarden scheef gereden (of richten niet juist recht!!! het is maar net hoe je het bekijkt) waardoor paarden teveel op 1 kant belast worden en na verloop van tijd krijg je hierdoor blessures en kreupelheden. Het zit niet in been maar in de rug. Je moet het zien dat op je eigen rug aan linkerkant 10 kg op gelegd word en aan andere kant 100 kg, probeer dat maar eens te dragen.
Aan hand van rechtrichten via Klassieke rijkunst met bijbehorende elementen die erop volgens, kun je paarden en ruiters weer in balans krijgen en kunnen ze de dressuur wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:23

dat je van slecht rijden je paard in de prak rijdt is een waarheid als een Koe

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:18

lijkt me niet gezond om heel de tijd met je hoofd omlaag te moeten lopen... doe je zelf toch ook niet?
paarden krijgen door het constant in de krul lopen een hele slechte rug en nek. ze gaan zich er vervelend door gedragen en hebben er ook veel pijn aan. ook kunnen ze last krijgen van hun benen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:21

Hier is al veel over geschreven en bediscussieerd op RT. Zoek maar eens op 'LDR' of 'Horst Weiler'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:40

Alles waar 'te' voor staat is niet goed. Teveel springen is ook niet goed, teveel dressuur ook niet. Het is best belastend voor een paard steeds wendingen maken!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:24

TE laag en TE rond is idd niet goed... maar gewoon dressuurmatig rijden is niet de oorzaak van de blessure.
Maar het 'mode verschijnsel' laag en rond rijden, maar wanneer dit op de juiste manier word gedaan en niet continu zie ik er gee blessures van komen.
En geloof me als er een diep en rond losrijd is het Anky wel... en wanneer haar paarden last zouden hebben van die blessure zouden ze nooit het niveau hebben bereikt dat ze nu hebben Lachen
Beetje onzin vind ik het dus wel... helemaal omdat het weel lekker gegeneraliseerd word Rolleyes want dressuur op zich is dus helemaal niet slecht, maar de manier waarop dit word beoefend KAN het wel zijn... daarom vind ik het al een niet zo geloofwaardig stuk Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:05

Begrijp hieruit dat niemand zelf ervaring heeft gehad met deze klachten bij zijn of haar paard...klopt dat?
Ik vind het namelijk wat vreemd dat in het stukje over het onderzoek word gedaan alsof ieder paard er last van had behalve de in het wild levende paarden...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:13

Dan heb ik destijds toch een ander stuk gelezen..... daar stond in dat deze blessure alleen bij dressuurpaarden aangetroffen was en niet bij spring- of recreatiepaarden (of tuigpaarden en renpaarden etc. ook genoemd werden weet ik niet meer).

Die andere paarden hadden misschien wel andere blessures Tong uitsteken maar daar ging dit onderzoek natuurlijk niet over.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:48

De oorzaak hiervan is het te diep rijden en het rond trekken van de nek. Bij lichte aanleuning gaat het paard vanzelf aan de teugel rijden.
Het is dus puur rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:53

Arnoud"]
De oorzaak hiervan is het te diep rijden en het rond trekken van de nek. Bij lichte aanleuning gaat het paard vanzelf aan de teugel rijden.
Het is dus puur rijtechnisch.
[/quote]

conclusie:

[quote="Zep schreef:
dat je van slecht rijden je paard in de prak rijdt is een waarheid als een Koe

Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:03

dat onderzoek is hier al diverse malen aan bod gekomen, en is nou niet echt het schoolvoorbeeld van goed wetenschappelijk onderzoek. Aqua8horse schermt er ook regelmatig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:55

ik kon diezelfde conclusie ook al op een niet briljante wetenschappelijke manier stellen, zonder dat ik daarvoor paarden hoef open te snijden Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:39

Zep schreef:
ik kon diezelfde conclusie ook al op een niet briljante wetenschappelijke manier stellen, zonder dat ik daarvoor paarden hoef open te snijden Haha!

Idd... een stuk paard-vriendelijker Clown

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:52

Citaat uit het door TS aangehaalde artikel:

Citaat:
De bovenstaande stoornissen uiten zich in “rittigkeitsproblemen”, moeilijke aanleuning, zo mogelijk hoofdschudden en een paard dat minder goed te bewerken is.

Volgens mij draaien ze de zaak om.

Paarden die geschikt zijn voor dit (dressuur)werk zullen er waarschijnlijk geen last van hebben.
Paarden die er minder geschikt voor zijn, vallen mischien op deze manier door de mand? Of ruiters die er minder geschikt voor zijn Haha!:D:D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:21

kijk dat bedoel ik maar, vond het al een vaag stukje Tong uitsteken

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 03:26

Alle paarden zijn geschikt voor dressur. Alleen lang niet alle ruiters.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 04:57

Verplaatst naar rijtechnisch. Daar past hij beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:45

Arnoud schreef:
Alle paarden zijn geschikt voor dressur. Alleen lang niet alle ruiters.

dat is niet waar.

Er zijn hopen paarden die er door hun bouw/beweging, of door hun karakter veel en veel meer moeite mee hebben. Voor zulke paarden is training slijtage.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:06

Ik ga met Zep mee.

Paarden zijn natuurlijk niet voor niets met een doel voor ogen gefokt. Zo ga je niet met een Belgisch trekpaard een 1.40m parcour in en moet je geen dressuurprestatie van een renpaard verwachten. Ze zijn er gewoon niet op gebouwd.

Buiten het feit dat zowel mens als dier het over het algemeen veel leuker vinden iets te doen wat ze makkelijk af gaat, dan iets waar ze minder aanleg voor hebben. Dus een paard zal waarschijnlijk ook liever doen waar die voor "gemaakt" is.