Achter het bit en niet voor het been! wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tango40

Achter het bit en niet voor het been! wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:29

Mijn paard heeft sinds een tijd dat hij onderweg heel erg bezig is met zijn mond, hij kauwt de hele tijd op zijn bit en daar door uiteindelijk als ik een keer weg rij achter het bit.
Nu is hij super aan het been maar als hij achter het bit komt totaal niet. Ook heeft hij een nieuwe actie als ik op de langezijde ben pakt hij het bit vast/ hoofd in de lucht en rennen maar.
Ik snap hier echt niets van ik heb hem in maart zadelmak gemaakt en altijd super in de aanleuning geweest, nooit sterk of nooit gaan staken.
Hij is net vorige week naar de tandarts geweest dus dik kan het ook niet zijn.
Ik rij met een dubbel gebroken watertrens en het ook al een enkel gebroken geprobeerd.
Heeft iemand misschien een oplossing of tips om dit te kunnen corrigeren??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:31

Lastig.. Heeft hij geen last van zijn rug? Want ik ken een paardje die op het moment dat hij zijn rug bol maakt, en achter de teugel gaat lopen, niet meer voor het been is. Ik zou eerst even een fysio laten kijken, vooral omdat hij altijd zo lekker te rijden was.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:37

Tulandro schreef:
Lastig.. Heeft hij geen last van zijn rug? Want ik ken een paardje die op het moment dat hij zijn rug bol maakt, en achter de teugel gaat lopen, niet meer voor het been is. Ik zou eerst even een fysio laten kijken, vooral omdat hij altijd zo lekker te rijden was.

Hij heeft eind september een rugblesseure gehad inderdaad. Daarvoor is hij bij een therapeut geweest en daarna in de kliniek.
Het bleek te gaan om een spier. maar ik kan zelf contoleren of dit weer vast gaat zitten en dat is niet het geval. dus aan zijn rug kan het niet liggen.
Het was gister ook zo dat ik eerst een half uur super fijn heb gereden en dan ineens begint het.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:37

Ik zou het eens met een tikje met de zweep op de achterhand proberen. Een paar keer als hij het doet even een kort fel tikje geven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:38

Lastig hoor... niemand in de buurt die veel verstand en ervaring heeft van jonge paarden?

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:29

Tulandro schreef:
Lastig hoor... niemand in de buurt die veel verstand en ervaring heeft van jonge paarden?

Nee heel moeilijk hier in het noorden om iemand te vinden die je kan les geven. ben al een hele tijd opzoek maar kan niemand vinden die bij je thuis komt.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:38

Ik ken wel iemand in Wateren (bij Appelscha in de buurt), die les aan huis geeft. Het is iemand die met veel geduld, motivatie en ontspanning werkt. Als je een telefoonnummer wilt moet je maar even PBen.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:55

Mijn vorige 3 jarige pakte ook een tijdje het bit aan 1 kant vast en ging elke hoek dan stoppen... wat ik vooral heb gedaan is zodra hij vast pakte liet ik los ... toen vond hij het niet meer zo grappig .
En over dat achter de teugel lopen, probeer hem vooral niet te kort te pakken en idd met een zweepje erbij te tikken ...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:11

ik ga mee met de vorige antwoorden: voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts!! en succes natuurlijk!

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:34

Ik zou kijken of Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.com) binnenkort bij jou in de buurt komt. Hij geeft namelijk lesdagen en clinics in NL. Ik ben pas bij zo'n lesdag geweest en daar gaf hij les aan een paardje met hetzelfde probleem, tenminste dat lijkt in elk geval zo. Dat was na drie kwartier les van Antoine volledig opgelost. Echt super.
Sanne

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:46

Inderdaad, voorwaarts, weer aan het been maken door bij te tikken.
Misschien is hij nog wat snel moe (ik neem aan dat je er een poosje niet op gereden hebt) Stop dan wat eerder en probeer het zo weer verder uit te bouwen.
Laat even controleren of hij zijn tong niet tegelijkertijd over het bit gooit, dit wil nl. nog wel eens gebeuren als ze er plotseling achter duiken en niet meer aan het been zijn. Jonge paarden proberen vaak nu eenmaal van alles uit.

Linda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:07

Probeer ervoor te zorgen dat je op het goede moment stopt met de training, want als hij eerst wel goed gaat, maar later slechter wordt, kan het inderdaad verveling of vermoeidheid zijn. Probeer dus te stoppen wanneer het nog goed gaat, al is dat dan een kortere training. Als je dat een tijdje vol houdt bouw je de tijd weer langzaam op, maar zorg er wel voor dat je het interessant houdt voor zo'n jong dier. Veel euke afwisselende en eventueel al wat nieuwe dingen doen dus!

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:31

ok als je jonge paard achter het bit kruipt druktie zijn rug weg. Probeer hem met een veel langere teugel eerst voorwaarts neerwaarts te rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:33

Het is al eens genoemt, misschien is hij moe. ´Zo´n blessure moet je niet te lauw inschatten. Niet teveel vragen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:37

Linda1 schreef:
Probeer ervoor te zorgen dat je op het goede moment stopt met de training, want als hij eerst wel goed gaat, maar later slechter wordt, kan het inderdaad verveling of vermoeidheid zijn. Probeer dus te stoppen wanneer het nog goed gaat, al is dat dan een kortere training. Als je dat een tijdje vol houdt bouw je de tijd weer langzaam op, maar zorg er wel voor dat je het interessant houdt voor zo'n jong dier. Veel euke afwisselende en eventueel al wat nieuwe dingen doen dus!

Mee eens houdt het leuk en vraag niet te moeilijke dingen en rij niet te lang. en houdt zijn rug goed in de gaten.

Probeer eens wat overgangetjes te rijden, kleine stukjes.

halve baan stap, voorbereiden voor de draf, halve baan of volte in draf, weer naar stap enz. een gebroken lijntje tussendoor. Hiermee kan je zijn achterhand sterker maken waardoor ook weer de spieren in zijn rug sterker worden. Maar de overgangen moeten wel lekker actief zijn. Ook kleine stukjes galop. Het gaat om het aanspring moment.

Tussen door even halsstrekken,niet zomaar je teugels losgooien maar dmv drijven je armen uitschuiven zodat hij je hand gaat volgen. Hierbij zorgen dat je altijd contact met de mond hebt. ZOdra de teugels los hangen gelijk weer teugels op maat maken en weer vragen het hoofd naar beneden brengen, in een actieve stap maar deze oefening mag ook in draf. Als je vindt dat hij het goed heeft gedaan en ook al zit je er maar een 1/2 uurtje op gewoon stoppen en goed belonen.

Volgens mij bereik je niets met alleen maar voorwaarts jagen.

Zorg er verder voor dat je zadel goed past en let goed op houding en zit.

succes

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:53

MoniqueB schreef:

Zorg er verder voor dat je zadel goed past

Mijn zadel past prima heb er iemand naar laten kijken omdat ik wel iemand ben die altijd eerst het medische aspect uitsluit voordat ik mijn paard de schult geef.
Maar in iedergeval gaat het al weer stukken beter ik denk dat meneer een beetje last krijgt van zijn hormonen.