Goede manier om paard stelling aan te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Goede manier om paard stelling aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:50

Wie weet een goede manier hoe ik mijn paard de linker stelling aan kan leren?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:52

uhm

als bij de hoeken komt een rondje maken,en je binnenbeen er goed tegenaan.je rechterteugel dan IETS losser dan de linker en dan een beetje stelling vragen. Haha!

ik ben niet zo'n prof om het uit te leggen dus dan weet je dat vast Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:34

wat ik altijd deed, maar dit was bij mijn pony de slechtste hand, kleine voltes rijden bij iedere hoek, veel bochten maken, maar ook veel longeren

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:49

Verplaatst van VMR naar RT.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:58

Ja ik laat ook voltes in de hoeken rijden extra tip: probeer die stelling die je op die volte verkregen hebt dan ook die hele hoek en een paar passen lange zijde vast tehouden (te onderhouden)
Dus: volte rijden in de tweede hoek van de korte zijde, niet te groot, stelling vragen op volte, stelling onderhouden door hoek heen en na bijv. H weer rechtrichten

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:12

Ja gewoon veel voltes rijden.. waarschijnlijk valt ie dan naar binnen.. gewoon goed met je binnenbeen aandrukken, maar zeeeeker niet naar buiten gaan trekken!!! dan valt ie maar naar binnen! dat word vanzelf beter! OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:29

Het zelfde als rechtsom Clown
Rijd zowiezo 75% rechtsom of rechte lijnen. Je traint spieren door te spannen en te ontspannen. Het helpt dus niet om alleen maar linksom te rijden en alleen rechtsom te gaan als hij eindelijk 1 rondje goed doet. Verwissel veel vaker van hand, en rij voornamelijk rechtsom.
Rij linksom grote bochten, volte's, slangevolte's, maar ga niet afwenden (dus hoek van 90 graden). Grote bochten, zorg ervoor dat hij in het begin alleen maar rechtuit kijkt. Als dit goed gaat kan je een stukje van de volte echt stelling gaan vragen, maar doe dit maar kort. Spannen, ontspannen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:20

ik heb het zo geleerd, omdat mijn paardje het ook nog niet zo super wil of kan;
buitenteugel ietsje strakker houden, niet te strak !!!!!!!!! en de binnenhand een stukje van de hals af, en met je binnenbeen hou je hem op de hoefslag of op de volte. niet te veel vragen in een keer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:40

Eh, je pony hoeft geen stelling aan te leren, jij moet leren die te vragen...
sorry voor het muggenziften, maar een paard doet alleen wat jij vraagt. Het is niet zo dat stelling een kunstje is wat hij herhaalt uit zichzelf...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:16

Als aanvulling op Lusitana: waarom wil je stelling, dat is toch geen doel op zich?

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:46

wanneer je (zeker een jong paard) stelling wilt vragen op bv een lange zijde ofzo houd je je binnenhand wat hoger (nooiiitt over de schouder brengen , dat is een veel gemaakte fout dan plooi je de hals om in plaats van hem te buigen.) en je opent je buitenhand, je drukt met je binnenbeen en houd je buitenbeen wakend achter de singel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:57

tuurlijk moet een paard stelling leren. Of denk jij dat een paard metteen snapt wat je bedoelt als de juiste hulp geeft.

de eerst reactie van een paard is dat hij denkt dat je de bocht om wilt ofzo. hij snapt heus niet dat hij alleen zijn hoofd moet buigen daar komt hij later pas achter , dus je moet het hem wel eerst leren.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 16:59

Lusitana schreef:
Eh, je pony hoeft geen stelling aan te leren, jij moet leren die te vragen...
sorry voor het muggenziften, maar een paard doet alleen wat jij vraagt. Het is niet zo dat stelling een kunstje is wat hij herhaalt uit zichzelf...

jij moet leren die te vragen? daar heb ik nog nooit van gehoord.. weet niet of je precies door hebt wat je zegt? maar als me paard niet snapt wat stelling is moet er wat zijn om het hem te LEREN en ik weet heus wel hoe ik stelling aan een paard moet vragen maar dan wel aan een paard die het al KAN

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:44

ja, percies. ik kan ook stelling vragen aan een van mijn andere verzorgenpaarden want die kan het wel. maar als ik het aan de andere vraag, percies hetzelfde, die moet het nog even doorkrijgen wat ik bedoel. ze begint het gelukig al een beetje te snappen, het is nog niet genoeg maar wel al een begin

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:18

hoi,

ik zou voor op de hoefslag kiezen, lange zijde. Goed drukken met het binnenbeen, dat is het belangrijkst. Goed tempo houden, dan lichtjes je buitenhand naar voren brengen en aan je binnenhand een paar kneepjes geven. Om het te leren mag je de buitenhand wat hoger houden. Wel goed belonen, zelfs voor een paar pasjes!

Let op: je moet ook af en toe stelling naar buiten doen, maar doe dat niet te vaak want voor je het weet doet je paard niet emer anders.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:48

In principe, kan ieder paard die gewoon goed gebouwd is, stelling lopen! Wanneer jij als ruiter ook in evenwicht op je paard zit, hem niet belemmert in zijn bewegingen, mond e.d. Natuurlijk hebben paarden een moeilijke en een makkelijke kant maar in de meeste gevallen is de fout ook te zoeken bij de ruiter! Wanneer je paard echt heel veel moeite heeft met buiging/stelling raad ik je aan om hem te longeren met een gogue, of eventueel een andere bijzetteugel. Hierdoor zal het paard zowel links, als rechts, voldoende kracht ontwikkelen waardoor het stelling lopen daarna beter zal gaan!

En even reageren op Lustiana, natuurlijk moet jij je pony stelling leren lopen, maar tegelijkertijd leert die pony het toch ook Verward