Doorzitten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LizZz

Doorzitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:56

Ik zit al een hele tijd met een probleem, namelijk het doorzitten! Echt alles gaat helemaal super met m'n paardje, maar zogauw ik ga doorzitten is het een regelrechte ramp.. Alles wordt super onrustig, ik kan gewoon níet blijven zitten. Ik heb al 6 jaar privéles, en sowieso elke week les op de manege maar beide instructrices kunnen mij hierbij niet helpen. Mijn houding en zit is gewoon duidelijk verkeerd, maar hoe kan ik dit verbeteren? Hoe krijg ik het gevoel terug om door te kunnen zitten? Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven, want ik wordt toch echt een beetje radeloos, en gek van het eindeloze oefenen! Elke dag oefen ik het maar uiteindelijk schiet het weinig op.. Het is wel iets verbeterd de afgelopen maanden, eerst kon ik nog geen halve volte blijven zitten..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:11

Vraag eens of je instrutrice zitles wilt geven. Een les aan de longe, zonder zadel, met zadel zonder handen etc. Om op die manier je zit te verbeteren. Zonder zadel rijden helpt echt heel goed.
Daarbij gaat het doorzitten vaak makkelijker als je paard al losgereden is en lekker over de achterhand loopt en dus zijn rug loslaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:20

ik ehb ooit zitles gehad gewoon met zadel alleen zonder beugels (krijg je ook geen last van hoge ruggegraat ofzo ghehe) was ook goed voor mijn zit en tjah doorzitten is gewoon moeilijk.. een instructeur bij ons op de manege zei altijd dat het goed doorzitten het moeilijkste is van het hele paardrijden

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:26

Je zegt zelf al dat het wat verbeterd is, dus veel blijven oefenen.
Overigens kan je pas lekker op een paard doorzitten als het paard ontspannen door zijn lijf loopt. en ga zonder beugels rijden.

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:27

Maar zonder beugels valt toch echt niet mee.. Ik donder er dan zowat af ! Maargoed ik blijf het proberen, bedankt iig!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:13

Denk eraan dat je je bovenbenen moet ontspannen en vooral niet denken; straks val ik eraf. Want dan gaje je spannen en als je je spant stuiter je er af.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:31

Wat bij mij altijd heel goed helpt is zonder beugels/of op een pad aan de longe te oefenen. Dus echt van die stomme rondjes draaien met je armen, e.d. Als dat goed gaat een stukje met je ogen dicht proberen. Je bent dan je coördinatie kwijt en moet het echt op je gevoel gaan doen. Het is dan wel handig dat je je ergens aan vast kunt houden, want in het begin is dat echt heel moeilijk, maar probeer dat vasthouden echt als hulp te gebruiken voor als je er af zou pleuren en niet om je steun uit te halen. Zorg dat je iemand hebt die je paard aan de longe goed over de rug kan houden, anders is het bijna niet te doen.
Tijdens het oefenen is het belangrijk dat je rug recht en ontspannen houdt, als je hem namelijk te veel spant kan hij niet meer als schokdemper functioneren en wordt je een soort stuiterbal. Vaak wil je je rug juist spannen om je er op te houden, maar dat werkt juist niet. Je moet dat een beetje los durven laten.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:42

in het begin had ik dit ook met beauty,na een paar maanden ging het al beter,en nu gaat het super Haha! (en ik had niks speciaals gedaan)

maar als je niet wilt wachten neem dan les...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:48

In het boek "centered riding" van Sally Swift staan daarover wel goeie tips. En in het boek "het paard als partner" staan ook een stukje over centered riding.

Het beste is als je al wat meegaat met je bekken in stap, maar toch rechtop blijft zitten alsof er een touwtje bovenop je kruin je omhoog houdt.
Je voelt dus in stap al heel duidelijk wanneer het achterbeen zich onder je zet en dan vang je dat op met je bekken.
Zo ga je dus ook in draf zitten, je vangt de schokken op door mee te gaan met je bekken.
Je moet wel je hoofd rechtop houden, niet gaan knikken of je rug bol maken!

stukje van een website van BHA:
Het gecontroleerd zo soepel als nodig is bewegen van enkel, knie en heup, het openen en sluiten van de hoek tussen heup en dijbeen, het onveranderlijk stil in balans houden van bovenlichaam-schouders-arm (en hoofd!) om zodoende de bewegingen van de paardenmond te kunnen volgen (in plaats van het paard te dwingen met zijn hoofd de bewegingen van de onrustige ruiterhand te kunnen opvangen!), het «scheiden« van onderlichaam (naar de aarde gericht) en het vrij maken van het bovenlichaam (en daarmee het versoepelen van de bekkendynamiek), dat zijn overeenkomsten die hun gezamenlijke basis vinden in de klassieke zit.
Sally Swift (CR) waarschuwt dat het opvangen van de bewegingen in draf-doorzitten vooral niet moet gebeuren door het bekken op en neer te kantelen. Zij gebruikt de 'stevig rubber wervelkolom' met het beurtelings openen en sluiten van de heupbeenderen. Mary vraagt je de 'wiebel in je middel' te minimaliseren door het 'bearing down' (het spannen van je spiercorset als bij hoesten of bezemen) en de bewegingen op te vangen door denkbeeldig je heupbeen links/rechts uit je kom te laten 'hangen' aan een elastieken bandje.
Bearing down is dus niet je zitbeenknobbels in je paard drukken of je paard de grond in rijden! Net als Joni Bentley (AT) wil RWYM het gewicht van de ruiter op de rug van het paard zo 'licht' mogelijk hebben, verdeeld over een zo groot mogelijk vlak.
Mary gebruikt daarbij de platte V, waardoor je als een soort catapult boven je paard blijft ALS het de rug wegdrukt. Je gaat in zo'n geval dus niet nog eens zwaar in die rug zitten, want dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Deze bijna 'verlichte zit' is vergelijkbaar met de remontezit die de spaanse rijschool toepast voor de jonge paarden én voor het losrijden van oudere paarden met een wat gevoelige of stijve rug

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:00

Ik had ook altijd moeite met doorzitten... ik heb van iemand zitles gehad aan de longeerlijn, dat was een regelrechte RAMP.... ik uiteindelijk met mezelf heel veel geoefent en vooral zonder beugels rijden.. en zo blijf ik nu eindelijk zitten, na 1,5 jaar Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:00

Heel veel oefenen, het ene paard gooit ook meer op dan de andere, dus vaak moet je ook wennen aan de beweging. In het begin kleine stukjes oefenen, niet te lang doorzitten achter elkaar. En wat bij mij helpt is om veel slangevoltes te rijden. En probeer je bovenbenen te ontspannen, rustig te blijven zitten, benen mooi lang en rechtop blijven zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:12

Goed naar nicolletje luisteren! Doorzitten heeft alles te maken met ontspanning en de stand van het bekken. Probeer eens met een bolle rug in draf te gaan zitten. dit is niet correct, maar dan voel je het verschil met wat er gebeurt als je bekken achterover ligt. Dan rechter op gaan zitten vanuit je middel, maar je bekken hetzelfde houden! Een bontje op je zadel (of gewoon een kleedje erover) kan enorm helpen als je zonder beugels wil oefenen!!!! Probeer het eens. Verder is het een beweging die feitelijk van achteren naar voren gaat. Ook rekening mee houden! Meeschuiven dus.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-11-04 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:13

Ga eens zonder zadel rijden en bouw het rustig op met eerst stap en kleine stukjes draf. Het hoeft ook niet pre se helemaal aan jou te liggen. Op een vorig paard wat ik reed kon ik echt iet netjes doorzitten, daar gooide hij veeel te hoog voor op. Met een wedstrijd was het altijd gewoon effe doorbijten!! Op mijn paard nu heb ik er totaal geen probleem mee. Dus misschien heb je de mogelijkheid op het eens op een ander paard te proberen. Weet je in ieder geval bij wie de 'fout' ligt!!
Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:15

O, nog eentje, het helpt om te bedenken dat je een stokje in je navel hebt dat je omhoog moet laten wijzen... klinkt een beetje maf, maar het helpt en daarbij wel je koplampen (borst) vooruit laten schijnenen en niet naar beneden...

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:17

Ik rijd nu zelf een jong paard wat net ingereden is, daar kan ik nu ook nog niet goed op doorzitten(alleen kleine stukjes hoor)Dit omdat ze zelf nog niet goed op haar eigen benen kan lopen en niet helemaal ontspannen is, als ze dit wel is, dan zit ik als prinsesje op het paard Tong uitsteken

Maar als je paard los en ontspannen loopt dan zou het haast wel goed moeten gaan, want als zij hun rug niet loslaten zit het idd niet fijn, dan hobbel en bonk ik ook alle kanten op.
Maar als je jezelf al insteld, van oh jee, moet weer doorzitten dan gaat het bij voorbaat al niet goed, want dan ben jezelf ook gespannen, zowel jij als het paard moet ontspannen zijn... OK dan!
Misschien stond het al wel hier boven, heb niet alles doorgelezen Bloos
Hoop dat je er wat aan hebt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:17

lees het boek van heather moffet maar eens, het heet verlichte rijkunst, geloof ik.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:13

Zitles helpt denk ik het beste. Het kan zijn dat jij je te vast houdt in je bovenbenen, dat heb ik namelijk ook vaak en dan ga je alleen maar stuiteren. Ga er gewoon lekker los opzitten (makkelijker gezegd dan gedaan weet ik) en probeer mee te 'swingen'!

GoddessPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:51

zwijg mij van doorzitten, vroeger was dat echt een ramp! ik was juist lijk een pingpongbal in mijn zadel! na 2 stuiters lag ik eraf. zonder beugels rijden heeft mij echt geholpen, ook rijden zonder zadel helpt je feeling krijgen voor de rug en lekker ontspannen zijn!!! hopelijk lukt het je Knipoog

HappyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:27

Ik oefen daarom ook veel met zonder zadel rijden op een tuiger Tong uitsteken , ik zit nu als een huis Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:46

Elke dag aan het eind van de training 10 minuten zonder beugels gaan rijden. Sommige paarden zitten gewoon veel lekkerder dan andere. Zonder zadel is niet echt bevordelijk vind ik, je gaat dan klemmen en dat moet je nou net niet doen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:47

Doorzitten moet ik ook oefenen..

HappyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:01

Ik vind het juist heel prettig want ik merk echt dat ik veel meer houvast heb gekregen, hierdoor val ik ook niet zo snel meer van een paard af ookal gaat hij er bokkend vandoor.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:55

je moet gewoon lekker ontspannen zitten en dan leer je het vanzelf

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:00

Wat ook een tip kan zijn: leg eens 1 hand op je buik.
Ik deed het laatst (ik weet niet meer waarom, waarschijnlijk omdat ik vanalles zit te proberen altijd) en het leek wel alsof ik nog beter ontspande ofzo...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:02

Bekijk je tempo een kritisch. Grote kans is dat je te snel gaat.
Draaf zo langzaam mogelijk en probeer dan door te zitten, de rest komt dan vzanzelf wel Lachen