Trens of stang en trens??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rudy

Trens of stang en trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 17:16

Ik rij nu al een 1.5maand een paard voor iemand. Gaat tot nu toe heel goed maar op een gewoon trensbit durft ze seriuus gaan hangen. Volgende maand zal ik concour beginnen rijden, maar weet nu niet wat ik zou doen. Als ik de A5 start moet dat op een trensbit. En als ik de L2 ga rijden mag dat met stang en trens. Nu weet ik enkel niet of ik de A5 of de L2 zou rijden. Met stang en trens loopt ze anders super. Wat zouden jullie doen?? of hoe zou je het oplossen?? Verward Verward Verward Verward Verward

Greets RUDY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:18

De basis aan gaan pakken en oplossen

Ze kan dan op S&T wel fijner lopen voor je gevoel, maar toch is dat schijn.
Want een fijn afgericht paard loopt ook lekker op trens en de S&T kun je dan gebruiken voor extra fijn afstemming, niet om hangen te voorkomen, want dan zit er ergens in de basis iets niet lekker.
Vaak een niet goede reactie op het been.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 17:23

runningkawa schreef:
De basis aan gaan pakken en oplossen

Ze kan dan op S&T wel fijner lopen voor je gevoel, maar toch is dat schijn.
Want een fijn afgericht paard loopt ook lekker op trens en de S&T kun je dan gebruiken voor extra fijn afstemming, niet om hangen te voorkomen, want dan zit er ergens in de basis iets niet lekker.
Vaak een niet goede reactie op het been.

Ze hangt niet altijd. Enkel in de overgangen van middendraf of uitgestrekte draf naar verzamelde draf durft ze hangen. Voor de rest valt het heel goed mee. het is gewoon wanneer ik verruimingen rij en dan terug verzamelt dat ze gaat gangen omdta ze dan die 8erhand niet genoeg onderbrengt. Ze is ook wel overbouwt, dus dat maakt het ook niet makkelijker.

Greets RUDY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:23

Je basis is op trens. Als die niet goed is, dan is S&T geen oplossing. Zonder fundering kun je geen stevig huis bouwen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:47

Absoluut.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:57

Stang en trens in de L2? Bedoel je gewoon L2 dressuur? Dan mag dit nog lang niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:59

Belgische regels zijn denk ik anders dan de Nederlandse.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:15

Ja want ze had het ook over A5, dan ken ik al helemaal niet.

Maar je geeft zelf al aan wat het probleem is; de achterhand. Dan zou ik daaraan werken ipv. een stang en trens erin hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:13

L is vergelijkbaar met de Duitse L, onze Z proeven.

Ik denk dat je in je handen mag knijpen dat je een paard hebt dat op S&T fijn te rijden is, en ik zou daar gebruik van maken.

Je moet je wel afvragen of ie echt eerlijk fijner is op S&T of dat je het probleem verbloemt doordat ie er bijvoorbeeld wat achter kruipt. Ik vind het echter te kort door de bocht om zoals RK te stellen dat dat per definitie het geval is. Sommige paarden lopen echt beter op s&t. Meestal met name in een hogere oprichting.

Waarschijnlijk pak je zelf teveel terug in de overgangen terug. Het zou zelfs kunnen zijn dat je op S&T zelf beter van je hand afblijft omdat je meer in je hoofd hebt dat je er af moet blijven, en dat daardoor je overgangen beter worden. Train je paard op kleine overgangen terug, en leer hem op eigen benen in korte stappen terug te komen, niet omdat jij van voor de handrem erop zet. Je moet de rem op het achterbeen krijgen, niet op de hals. Dan blokkeert ze ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-04 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:16

Ik vind hangen toch echt een basis probleem
Ik weet ook dat er paarden zijn die fijner op S&T lopen, maar wel als verfijning, niet als we lossen het zo wel op.

Ze geeft nu zelf ook aan dat hij zijn achterhand niet goed gebruikt, dat los je toch niet op met S&T?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:19

Als ie zich op stang fijner laat bewerken, waarom niet? Je moet er op concours ook mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:21

Moet?
Hier in Nl niet Lachen

Verder ben ik zo'n eigenwijze die perse wil dat hij het thuis zo kan.
Dat je dan kan smokkelen op concours, dat is voor die keer lekker meegenomen. Knipoog
Maar voor de training, nee, zeker niet.
Dan wil ik het gewoon voor elkaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:25

Maar je pakt toch een optoming die je paard goed past? Als hij op een dubbelgebroken trensje beter loopt dan op een enkel gebroken pas je dat toch ook aan?

Ik vind dat er zo moeilijk over het rijden op S&T wordt gedaan. Ja, ik train thuis ook meer op trens dan op stang, en ja, voor sommige paarden is het echt een flinke overgang. Maar als je nou een paard hebt dat er beter van wordt, dan train je toch lekker met een optoming waar je hem fijn op aan het lopen krijgt?

Je bent niet 'beter' omdat je het op trens voor elkaar krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:27

Ik vind het verschil tussen dubbel gebroken, enkel gebroken en S&T toch groot. Lachen

En nee, je bent niet beter als je op trens rijd, maar ik ben van mening dat een paard eerst op trens alles moet kunnen.

Noem het maar ouderwets of zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:29

heeft niks met ouderwets te maken.

Ik ga er van uit dat je je uitgangspositie neemt bij wat het paard het beste past Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:27

Ik denk niet dat je een stang en trens moet gaan pakken om het paard vanuit de middendraf gemakkelijker op de achterhand terug door te sluiten.
Als je paard niet goed gaat op een trens zoek dan iemand die je bij de training kan helpen. Het dubbele bit zal je problemen in ieder geval niet oplossen. Het is schijn, je mag het nooit gebruiken om een probleem mee op te lossen en het mag zeker niet als rem gebruikt worden.
Een stang en trens uiteraard alleen om de hulpen te verfijnen.

Maar nu is je probleem natuurlijk niet opgelost. Allereerst merk je het zelf al op de achterhand. Ja daar moet je aan werken, hoe verzamelder de gang hoe lichter de druk op de teugels. Als het gewicht meer verplaatst moet worden naar de achterhand zou je feitelijk met je drijvende zit meer rechterop moeten gaan zitten bijna acherover hangen. De hulpen die je gaat geven zijn dezelfde als de hulpen voor de verzameling.
Dus paard verzamelen hoek doorrijden, paard meer tegen gesloten buitenhand riojden, hand openen en middendraf rijden met een voorwaarts drijvende zit, dan ga je nog rechterop zitten goede ophoudingen op de buitenteugel maken en super super je kruis aantrekken als of je op de schommel naar voren gaat. Voor mijn gevoel komt bij mijn paard de achterhand er dan beter onder en goed doorsluiten. Je moet de achterhand trainen dat hij sterk wordt. je kunt rustig vijf passen middendraaf rijden en dan weer terug. Mijn paard komt meestal niet terug als ik het teveel uitelkaar laat vallen. Dus ook je paard goed bij elkaar houden. Je krijgt meer punten op een iets minder spectaculaire middendraf maar een correcte overgang terug dan spectaculair en trekken aan de overzijde.

En ook al mag je met stang en trens rijden het is toch niet verplicht?

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 09:39

Citaat:
Je moet je wel afvragen of ie echt eerlijk fijner is op S&T of dat je het probleem verbloemt doordat ie er bijvoorbeeld wat achter kruipt.

Ze loopt niet 8er de teugel met S&T en zo kan ik haar beter rijden. M'n stang hangt tijdens het rijden door met een klein boogje. Maar wanneer ze te zwaar komt op m'n trens dan komt automatisch die stang erbij. Wanneer ze dan weer lost gangt die S weer door. Ik moet haar nu voorlopig zo rijden van m'n trainer en af en toe weer op gewone trens terug komen.

Greets RUDY

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:11

Rudy schreef:
Ze loopt niet 8er de teugel met S&T en zo kan ik haar beter rijden. M'n stang hangt tijdens het rijden door met een klein boogje. Maar wanneer ze te zwaar komt op m'n trens dan komt automatisch die stang erbij. Wanneer ze dan weer lost gangt die S weer door. Ik moet haar nu voorlopig zo rijden van m'n trainer en af en toe weer op gewone trens terug komen.

Knipoog Ja de trainer bedoeld het goed. Wel komisch dat je een probleem van het niet door kunnen sluiten van een paard van midden en uitgestrekte gangen naar een verzamelde gang moet oplossen met de stangteugel.
Is het niet zo dat jij je zekerder voelt als je de stang erbij hebt?

En ik vind de oefening om eens te verzamelen direct gevolgt door vijf passen verruimen en weer doorsluiten naar verzameling beter dan de hele zijde in de midden of uitgestrekte draf en dan op de stang terug.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:35

Kafue schreef:
;) Ja de trainer bedoeld het goed. Wel komisch dat je een probleem van het niet door kunnen sluiten van een paard van midden en uitgestrekte gangen naar een verzamelde gang moet oplossen met de stangteugel.
Is het niet zo dat jij je zekerder voelt als je de stang erbij hebt?

En ik vind de oefening om eens te verzamelen direct gevolgt door vijf passen verruimen en weer doorsluiten naar verzameling beter dan de hele zijde in de midden of uitgestrekte draf en dan op de stang terug.

Dat is het hem nu net. Wanneer ik wil gaan schakelen (verzameld, 3a4 passen verruimen en terug) dan gaat ze gangen. Omdat ze wss nog niet snel genoeg is. En m'n stang hangt door, maar wanneer ze te zwaar wordt komt automatisch de stang erbij.

Greets RUDY

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:21

Rudy schreef:
Dat is het hem nu net. Wanneer ik wil gaan schakelen (verzameld, 3a4 passen verruimen en terug) dan gaat ze gangen. Omdat ze wss nog niet snel genoeg is. En m'n stang hangt door, maar wanneer ze te zwaar wordt komt automatisch de stang erbij.

Dan moet je het paard juist vlugger aan het been maken en door juist extra te drijven zorgen dat het paard weer een juiste aanleuning krijgt. Niet door haar af te laten stoten op het stangbit.
Juist veel overgangen en terug rijden door de zit en het been. Sluit maar een keer goed door op de trens en drijf haar dan van je hand af desnoods met een flinke spoorprik. Hangen is gelijk been en niet reargeren is een goede spoorprik, tenen naar buiten en sporen erin. Dat is niet zielig hoor. Gewoon doen en desnoods een tik met de zweep. Laat jouw trainer haar als jij naar middendraf en terug rijd maar even volgen met de longeerzweep. Dat paard mag neit hangen en niet hangen bereik je niet door de stang.
Dus vlug aan het been maken en bij het hangen direct weer voorwaarts rijden en weer doorsluiten.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:34

Als je het paard op de trens niet voor elkaar hebt moet je niet overstappen op S&T ,daarmee verberg je het probleem en daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:11

Dat je trainer je aan raad om met stang en trens te rijden, zeker als je pas 1,5 maand op het paard rijdt! Ik zou ook als paard lekker lopen als ik een hefboomwerking in m'n mond en nek zou voelen. De basis moet zeker is goed zijn. Heb sinds 7 maanden een 5 jarig paard loopt hartsikke klote maar dat vind ik nog geen reden om met een hulpteugel zoals een slof te rijden. Een paard gaat goed op z'n achterhand lopen als deze ontspannen is en goed nageeflijk is, dit kan je dus NIET afdwingen, zoals heel veel mensen denken.
Er staat jammer genoeg niet bij hoe oud het paard is, maar heb je er weleens aangedacht dat je paard het psychisch (nog) niet aan kan? Als dit het geval dwing je hem dus iets te doen wat hij nog niet kan of niet wil kunnen. Heb zoiets pas nog megemaakt met een goedgekeurde (spring) dekhengst, deze staat weer bij zijn fokker omdat hij er psychisch helemaal door heen zat. Knapt nu wel weer op maar zal nooit meer aan grote toernooien mee kunnen doen. Misschien dat dit je verder helpt. Succes groetjes Viertje

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:26

VValar schreef:
Stang en trens in de L2? Bedoel je gewoon L2 dressuur? Dan mag dit nog lang niet.

In België zijn de niveaus helemaal anders ( www.vlp.be )
Ik zou eerst trainen op het trensje.
Want je moet eerst niveau 1 uit.
En op niveau 0 en 1 moet het paard niet aan de teugel lopen er moet wel eenigszinds aanleuning zijn.

Met een slechte basis kun je zeker niet verder.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:54

RanouK schreef:
In België zijn de niveaus helemaal anders ( www.vlp.be )
Ik zou eerst trainen op het trensje.
Want je moet eerst niveau 1 uit.
En op niveau 0 en 1 moet het paard niet aan de teugel lopen er moet wel eenigszinds aanleuning zijn.

Met een slechte basis kun je zeker niet verder.

Ik start de L2 en voor hierbeven gevraagd ze is 15 jaar.

Greets RUDY

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:04

Heeft je paardje hiervoor al hoger gelopen dan L2? Als ik me niet vergis is L2 niveau 2, en om eerlijk te zijn vind ik dit nog erg vroeg om over te schakelen naar S&T. In mijn ogen is een paard op niveau 2 nog niet echt klaar voor S&T, ik heb overigens een tijd op een dressuurstal gereden bij iemand die al jaren meedraait op het niveau rond St-Georges en daar kregen de paarden ten vroegste S&T in op de overgang naar niveau 4.

Ieder zijn mening over vroeg overschakelen of niet, maar er werd hier al eerder gezegd dat het probleem waarschijnlijk ook rijtechnisch op te lossen is, en niet alleen door een ander (hoe dan ook zwaarder) hoofdstel te nemen.