Onderhals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyLWG

Onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:40

Tijdens het rijden is mijn paard soms erg sterk als ze iets niet wilt, dit komt vooral door haar onderhals die ze dan "gebruikt". Nou zei mijn instructrice dat ik dan een hulpteugel moest gebruiken om die "eraf" te trainen, maar ik los het liever op een andere manier op, dus zonder hulpteugels tijdens het rijden. Wie heeft er tips om die onderhals er af te krijgen?

friespaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:46

Als het zo al niet lukt, zou ik de slof proberen. Mits je er een beetje om kunt gaan.
Of elastiek.
Of bijzet.

Nu zullen vele boktmutsen zeggen dat het zieliiiig of verkeerd is, maar op deze manier rijden is ook niet goed. Gewoon naar je instructrice luisteren, die weet waarschijnlijk wel waar ze over praat.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:50

Ik kreeg van mijn instructrice de tips om te gaan longeren met pessoa en met martingaal te gaan rijden. Ik weet niet of het zo veel geholpen heeft, maar denk het wel want de onderhals is een eind verdwenen, hij krijgt nu spieren op de goede plek! Ik kan nu zonder hulpteugel rijden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:53

Het gaat heel lastig worden voor je om die onderhals er af te rijden zonder hulpteugels denk ik.

Juist omdat ie al ontwikkeld is zit daar veel kracht in en is het moeilijk om hem te kunnen ontwikkelen in de bovenlijn.

Probeer m eens te longeren, (ALS ie dat kent en netjes zn rondjes kan lopen) dan kun je m daarin bijzetten, gewoon lekker laag over de rug dat je aan die bovenlijn kunt werken.

Ook onder het zadel kun je m bijzetten, alleen moet je oppassen met een bijzetteugel, die is " helemaal vast" zeg maar, aan de ene kant voordeel zodat ie zich er niet uit kan drukken, Wel een nadeel dat als ie in paniek raakt dat ie niet weg kan en dan omhoog zal komen en dus een grote kans loopt om achterover te klappen. Dan is een slofteugel, of touwtjes ook een idee

Ga gewoon mee in het advies van je instructrice.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:24

Zelf hulpteugel functie oppakken. dus teugels flink laaghouden, met je handen bij je knieën...

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:49

Mijn paard had ook een heel erge onderhals. Nu mag ik er alleen maar mee stappen onder het zadel. En we hadden bedacht dat ik er dan wel touwtjes aan kon maken om die onderhals weg te laten gaan.
Werkt echt supergoed!! De onderhals is al een stuk slapper. Ik doe dan de touwtjes vanaf tussen de voorbenen, door het bit en dan vast aan 1 van de singelstoten (bij dressuurzadel).

marijkeCarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 01:16

hoi, ja een onderhals is erg moeilijk weg te krijgen, ik snap dat je een hulpteugel misschien zelf niet zou willen maar de naam zegt het al wel het is een hulpteugel. EEn slof-teugel kan bij dit probleem erg goed helpen omdat je dan niks vast zet mits je hem niet te strak vast houdt zelf, gewoon net op dat punt waar je paard de onderhals erin gooit zodat je net even wat meer te zeggen hebt. je kunt het ook om de dag gebruiken als je er moeite mee hebt. succes ermee

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 01:53

Volgens mij train je juist een onderhals met een hulpteugel Verward
Nee, ik ben er zeker geen voorstander van, gebruik ze zelf ook nooit. Probeer het hoe dan ook altijd anders op te lossen

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:42

Lusitana schreef:
Zelf hulpteugel functie oppakken. dus teugels flink laaghouden, met je handen bij je knieën...

????????????????????????????
wat heeft dit voor nut dan?
volgens mij ga je dan passief op je paard zitten en zet je je handen vast waardoor je paard het bit beet kan pakken en er met je vandoor kan gaan!
plus dat je zowat plat op je paard moet gaan liggen!
beter is om je paard een tijdje zo laag mogelijk te rijden(rond)
en hem in die lage lijn wat stelling links en rechts te vragen.
vooral niet gaan trekken als hij z'n onder hals erin zet want dan kan hij jou hand beet pakken en nog sterker worden!
het klinkt gek maar je kan het beste je been sluiten als hij sterk word wat dat verwacht hij niet en dan is hij in de war en zakt hij weer!
kan je daarna gewoon door rijden als of er niets aan de hand is
okk veel longeren met je paard laag in gesteld.
dus je hoeft echt niet meteen naar een hulpteugel te grijpen!
maar je wel bedenken dat het af trainen van een onderhals wel eens een jaar kan duren dat gaat niet van het ene op het andere moment
succes ermee OK dan!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:51

Lusitana schreef:

Oh ja, echt het meest fantastische advies wat ik ooit gehoord heb

Vergeet niet flink te trekken overigens, want anders zou je vooral niet hard genoeg in komen met je handen.

Ooit gehoord van lekker laag laten lopen, dus vwnw? Misschien, heel misschien dat je daar iets verder mee komt, voor de rest weet ik het niet hoor...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:56

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als jij, met als verschil dat ze niet echt sterk wordt, maar wel die onderhals erop zet en de rug wegdrukt.

We zijn al een hele tijd bezig met ontspannen, lang en laag laten lopen, maar het schiet niet op. Ze doet het wel, maar zodra ik de teugels oppak en aan het werk wil is het weer raak. Volgende les gaan we toch eens een elastiek proberen...ik ben benieuwd. Ik snap best dat je geen hulpteugels wil gebruiken, maar soms, en onder begeleiding, kan het juist heel nuttig zijn!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:15

je paardje moet vertrouwen terug krijgen in je handen. Ga idd wat hier boven genoemd is lekker laag en ontspannen rijden.. neem je teugels heel langzaam op.. zodra ze weer omhoog komt en der hals eruit drukt laat je je teugels weer wat vieren.. zal lang duren maar ze zal steeds meer je druk gaan aannemen en dan kan je der zelf wat hoger inzetten!

Probeer het zonderr hulpteugels.. die maken meer kapot dan heel.. succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:22

veel longeren , en met rijden leren ( met goede instructie ) om je paard voorwaarts neerwaarts te rijden, zonder dat dus de activiteit van de achterhand verloren gaat

longeren met een slof of bijzet is ideaal voor zo'n paard. longeer m elke week minstens twee keer en probeer m daarbij ook lekker laag en rond in te stellen
evt als je longeren moeilijk vind kun je ipv rijden een keer longeerles nemen van je instructie Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:01

Geen hulpteugels, gewoon van de voorkant afblijven. Alleen ophoudinkjes voor de stelling en je buitenteugel eraan als begrenzing. Nageeflijkheid krijg je niet door te trekken. Maar door de drijven.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:59

ik ben het helemaal eens met de opmerking van sjonniej, maar het probleem is dat het probleem bij haar veel te ver gevorderd is om het nu zelf te gaan oplossen. Een onderhals is kan vele oorzaken hebben en een ervan is onkunde van de (evt. vorige!) ruiter/amazone. Als ze nu het probleem op wil lossen zou ik gaan longeren met bijzet en ook tijdens het rijden juist wél een hulpteugel gebruiken MAAAR alleen als je wéét hoe je er mee moet rijden!!! Als je dat namelijk niet weet maak je het alleen nog erger (vooral bij slof) en dan geldt dus de opmerking van m3isSi3j!! hulpteugels maken meer kapot dan je lief is... Dus zorg voor een instructrice/instructeur die jou goed kan uitleggen welke hulpteugel je het beste kunt gebruiken!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:31

DePennyBitch schreef:
Oh ja, echt het meest fantastische advies wat ik ooit gehoord heb

Vergeet niet flink te trekken overigens, want anders zou je vooral niet hard genoeg in komen met je handen.

Ooit gehoord van lekker laag laten lopen, dus vwnw? Misschien, heel misschien dat je daar iets verder mee komt, voor de rest weet ik het niet hoor...

grinnik ik wou het niet zeggen Haha! Haha!
maar ik ben blij dat jij het voor me doet!
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:37

Mijn vorige paard had toen ze jong was ook een behoorlijke onderhals. Aan het eind van de les was ik moe, en liep mijn paard nog steeds met zijn hoofd omhoog.
Toen heb ik samen met mijn instructrice de slof eraan gedaan. Na 2 of 3 keer had ze door dat naar beneden toch beter liep dan ervoor. Daarna kon de slof eraf. Ik heb vanaf toen niet echt meer problemen met haar gehad.
Als je een slof goed gebruikt werkt hij alleen maar in als het paard zijn hoofd omhoog doet, loopt hij neerwaarts dan hoort een slof ook weer slap te hangen.

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:04

Bedankt voor alle tips. Ik zal haar dan in ieder geval eens wat vaker gaan longeren en dan doe ik er wel bijna altijd een hulpteugel aan, maar dan zal ik hem nu wat dieper laten lopen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:40

Zolang jij zorgt dat ze de druk niet kan pakken, hoeft ze ook de onderhals er niet uit te drukken. Laat de druk afvloeien (mmm, raar woord). Ontspanning is denk ik een toverwoord. Je kan een heleboel willen, maar hou je bij de basis, rijd veel op je zit. Des te langer je dit vol houdt des te beter zal het gaan. Vooral met rijden haar niet gaan vastzetten, imo zal je hier niets mee bereiken. Daar kunnen ze zich alleen maar weer in "laten hangen" . Met longeren zie je veel beter of ze vast pakken dan als je erop zit. Met andere woorden laat je geen hulpteugels aanpraten. (haha, met mij en mijn fjord is het ook allemaal goed gekomen zonder fratsen)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:50

Ik heb zelf een tijdje een Gogue-teugel gebruikt. Deze heeft het voordeel dat je zelf niets extra's in de hand hebt (zoals bij de slof) en het paard de kans geeft op een lichte druk en dus ontspanning zodra hij de hals in de goede positie brengt. Ik heb het zowel met longeren als met rijden gebruikt. Ik vond het een vriendelijke teugel (mits natuurlijk op een goede maat ingesteld Lachen ).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:35

okee een keer je handen extra laag zetten om zo op de lagen te kunnen blijven werken is dus slecht advies, maar je mag je paard wel vastbinden met hulpteugels? Je handen kunnen gewoon normaal blijven werken, ook als je ze laag houdt. Ik zeg niet dat ze moet trekken of ze dat ze haar handen vast moet zetten... En je kunt er gewoon rechtop bij blijven zitten, hoor. Hulpteugels zijn allemaal leuk en aardig, maar da´s toch wel een luie manier, die ook veel kan verpesten. Het belangrijkste is toch, en dat zullen jullie allemaal met me eens zijn, dat je blijft RIJDEN. dus niet zo met dat hoofd bezig zijn. Maar als je wat wilt op een paard dat zijn hoofd horizontal heeft (wat gebeurt bij zo´n onderhals), zul je toch je handen naar beneden moeten brengen, anders werk je in op de mondhoeken en een beetje slim paard kan dan ook gemakkelijk het bit tussen de kiezen nemen. als het hoofd weer enigzins van die horizontale positie is, kunnen je handen weer op de gewone plek. Het is niet de bedoeling dat je een hele les zo rijdt.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:53

tip van je instructrice eerst opvolgen en dan pas naar andere hulpteugels, zoals de slof grijpen

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:53

Ik ben het volledig eens met Sjonniej, paarden die je erg laag rijdt krijgen juist vaak een onderhals. Ik zal iets duidelijker uit proberen te leggen wat Sjonniej bedoelt in mijn ogen dan he: Ik begin maar weer eens over Antoine de Bodt. Tijdens een clinic kwam er een meisje bij hem rijden die erg voorwaarts, neerwaarts reed, dat had zij ook zo geleerd van haar lesgeefinstructeur. Het paardje had een gigantische onderhals. Eerste wat Antoine overigens ook zei, over die onderhals, dat dat juist kwam door het lage en diepe rijden. Zij moest meteen de teugels los en eerst het paard op zijn eigen benen laten lopen, in plaats van volledig op de voorhand, daardoor creeer je juist een onderhals. Het hele gewicht valt op de voorhand en dat wordt opgevangen met de onderhals. Veel de achterhand stimuleren en inderdaad je paard nageeflijk rijden door te drijven en niet door je paard naar beneden te trekken o.i.d. Dan afhankelijk van of je paard links of rechts gebogen is, stelling naar binnen of juist naar buiten. Bij een linksgebogen paard, op de linkerhand, stelling naar buiten en op de rechterhand, goed je binnenhand erbij, zodat het paard niet op de binnenkant kan vallen. Niet laag rijden, maar juist veel ophoudingen en dan niet ophoudingen naar beneden, maar juist omhoog. Kijk anders eens op hoefkatrol.com.
Groetjes Sanne

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:58

Ik zou zelf ook niet zo snel met slof of een andere hulpteugel gaan rijden. Ik zou eerst lekker van die voorkant afblijven en echt van achter gaan rijden. Misschien wel wat vaker longeren met touwtjes of zo om toch de juiste hoofdhouding te krijgen, en als je ernaast staat zie je ook direct of dit goed gaat en niet er juist voor zorgt dat ze die onderhals gebruikt. Het zal wel wat tijd kosten maar dat is het waard toch Knipoog
Succes!!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:58

sannegeurtje schreef:
Ik ben het volledig eens met Sjonniej, paarden die je erg laag rijdt krijgen juist vaak een onderhals. Ik zal iets duidelijker uit proberen te leggen wat Sjonniej bedoelt in mijn ogen dan he: Ik begin maar weer eens over Antoine de Bodt. Tijdens een clinic kwam er een meisje bij hem rijden die erg voorwaarts, neerwaarts reed, dat had zij ook zo geleerd van haar lesgeefinstructeur. Het paardje had een gigantische onderhals. Eerste wat Antoine overigens ook zei, over die onderhals, dat dat juist kwam door het lage en diepe rijden. Zij moest meteen de teugels los en eerst het paard op zijn eigen benen laten lopen, in plaats van volledig op de voorhand, daardoor creeer je juist een onderhals. Het hele gewicht valt op de voorhand en dat wordt opgevangen met de onderhals. Veel de achterhand stimuleren en inderdaad je paard nageeflijk rijden door te drijven en niet door je paard naar beneden te trekken o.i.d. Niet laag rijden, maar juist veel ophoudingen en dan niet ophoudingen naar beneden, maar juist omhoog. Kijk anders eens op hoefkatrol.com.
Groetjes Sanne

Sorry, maar ik ben het hier dus echt niet mee eens...
Ik kijk naar het spiergebruik van mijn pony, en als die de hals hoog houdt, dan gebruikt hij de onderhalsspieren om die hals rechtop te duwen en maakt zijn bovenhals spieren hol. Ook drukt hij dan zijn rug weg.

Als hij laag gereden wordt (en dan bedoel ik niet diep achter de loodlijn, maar een lage bovenhals, maximale hoogte horizontaal ten opzichte van de schoft) dan gaan de onderhalsspieren ontspannen en worden de bovenhalsspieren dikker en gaat midden en bovenhalsspieren klotsen (aanspannen en ontspannen in de beweging) als je vanuit deze houding de achterhand actief hebt gemaakt, richt een paard zich vanzelf op, met behoud van ronde rug. Je paard richt zich alleen goed op als hij dit doet door het meer laten zakken/ondertreden van de achterhand, als hij van voren rond blijft en bol in de bovenlijn. Door het zakken in de achterhand en meer aan/ondertreden, komt het paard uit zichzelf van voren meer omhoog, maar blijft nog steeds bol.

Vergelijk het met jezelf als je een zware kruiwagen met mest optilt en er mee gaat lopen... Dat werkt ook fijner met bolle nek en rug, in plaats van hoofd achterover in je nek en een holle rug... Helaas voor het paard is het langer en heeft het 4 benen, zodat hij zelfs met weggedrukte hals en rug kan lopen... Een mens houdt het niet goed vol op zo'n manier...

Een paard loopt in balans als hij van voren net zulke passen maakt als van achteren. Dat kan langzaam, of sneller, maar als je een paard boven het tempo laat lopen zal het eerder op de voorhand vallen, omdat het dan van achteren het tempo en de grootte van de passen van de voorhand niet meer bij kan houden. Snelheid gaat vaak ten koste van de afdruk/kracht van het achterbeen. (bij mensen kijk maar naar atletiek: Als je ver wil springen, moet je niet te hard lopen, want dan kun je niet genoeg afzetten om ook nog omhoog te komen, hetzelfde dus voor hoog springen. Bij paarden kijk dan naar de springsport... Ga je te snel, dan springt het paard vlakker tot zelfs door een hindernis zoals bij een steeplechase)
Sorry voor het lange verhaal...