Meningsverschil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Meningsverschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 18:56

We hebben sinds kort een buitenbak. Die ligt ongeveer 300m van vuran's stal vandaan. Ik moet dus langs een hele drukke weg (400 vrachtwagens per week!) er naartoe. Vuran is superverkeersmak, dus eerst ging het altijd goed. Maar nu... Tegenover de bak is een huis waar ze 3 honden hebben. Die staan de laatste tijd bijna altijd in de tuin te blaffen en op en neer te rennen. En dat vind Vuran dus super eng Normaal nooit.. als ik langs andere huizen rijd met hem vind hij de honden wel een beetje eng, maar hij gaat niet gek doen.
Nu doet hij dat de laatste tijd dus wel als ik van de bak naar huis moet rijden. Nu durf ik niet meer gisteren heb ik een kwartier met vuran in de bak gestaan, wachten tot pap kwam helpen om met hem naar huis te lopen. Naja.. pap was er en nam vuran mee.. nou dat eerste stukkie gaat goed, maar dan slaat hij om Gaat hij gek doen en alles en wil hij het liefst er kei hard vandoor gaan (wat hij ook al een paar keer met mij erop heeft gedaan ) Pap en ik zijn uiteindelijk met hem via een andere (hele erge) omweg terug gegaan.
Nu is het meningsverschil:
Pap wil er nog tig keren met mij en Vuran langs gaan, hij vind dat Vuran zich niet aan moet stellen en ik me ook niet aan moet stellen dat ik dat eng vind.
En ik wil er niet meer langs. Ik vind het gewoon eng. Vuran is supersterk, hij durft echt niet en ik durf ook echt niet.
Nu is het ook nog de bedoeling dat ik er dan op ga zitten, waardoor Vuran mijn spanning ook heel goed voelt.

wat moet ik doen????????????

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:02

Ik ben het eerlijk gezegd met je vader eens. Je paard moet gewoon leren dat hem niks zal gebeuren. Ga eens in alle rust er langs en laat je paard goed kijken naar de honden. Na verloop van tijd zal het kwartje toch wel vallen dat de honden niet bij hun kunnen komen. Opgeven vind ik wel erg makkelijk. Eventueel zou je vader een hengstenketting kunnen nemen, als jullie hem echt niet kunnen houden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:53

Ga eerst zelf een aantal keren met hem aan de hand erlangs totdat hij een beetje rustiger wordt. Probeer er zelf ook geen aandacht aan te schenken maar te doen alsof het de normaalste zaak van de werled is. Om jezelf te ontspannen kan je ademhalingsoefeningen doen. Daarna ga jij erop en je vader ernaast. Ook weer doen alsof er niets aan de hand is. Net zolang totdat hij rustiger wodrt. Probeer ook te denken dat er niets aan kan gebeuren als je vader erbij is. Als dit dan helemaal goed gaat, laat je vader dan nog een aantal keren in de buurt blijven als jij erlangs gaat. Je kan ook proberen met je paard bij de honden te gaan kijken en laten zien dat het niet eng is. Beloon hem dan ook.
Ik hoop dat het gaat lukken en probeer niet op te geven. Dan wordt het van kwaad tot erger. Succes.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:58

Tessebes schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd met je vader eens. Je paard moet gewoon leren dat hem niks zal gebeuren. Ga eens in alle rust er langs en laat je paard goed kijken naar de honden. Na verloop van tijd zal het kwartje toch wel vallen dat de honden niet bij hun kunnen komen. Opgeven vind ik wel erg makkelijk. Eventueel zou je vader een hengstenketting kunnen nemen, als jullie hem echt niet kunnen houden.

Helemaal mee eens!

Suc6

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:05

Je moet toch doorzetten. Desnoods ga je er naast lopen, maar hij moet er toch langs.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:15

carlijn83 schreef:
Helemaal mee eens!

Suc6

Jup, ik ook! Je paard moet et toch leren, want er komt ooit toch nog wel eens een andere hond langs en het is wel zo prettig als ie daar dan tegen kan. Het is alleen maar goed voor jullie 2 als jullie er wél langs gaan! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 02:22

Als jij het zelf al eng vindt, breng je het over op je paard. Dat je paard het dus ook eng vindt, is eigenlijk heel logisch. Je paard ziet jou als zijn leider en wat als de leider bang is....

Misschien is het een optie om aan de hand te oefenen als je dat niet eng vindt. Volgens mij is het gewoon een kwestie van oefenen en zorgen dat je je overwicht terug krijgt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:39

Zeker niet er naast gaan lopen. Erop blijven zitten! Jouw paard is veel sterker dan jij. Als je ernaast loopt dan kan hij van alles uitvreten of zelfs bovenop je tenen springen.
Als je erop zit heb je veel meer over hem te vertellen en dat lijkt me een stuk veiliger.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:46

Tot 'ie aan de kletter gaat. Ik loop er op zo'n moment ook liever naast. Ligt misschien ook een beetje aan het formaat (een kasteel van 1.80 aan een touwtje, terwijl je zelf 1.70 bent ofzo, dat is inderdaad niet zo handig, met name vanuit psychisch oogpunt voor de persoon aan de andere kant van dat touwtje Haha!. Al weet ik natuurlijk ook dat het qua sterkte niet uitmaakt: tegenover een paard delf je toch het onderspit).

Desnoods ga je eerst al freestylend bepalen hoe de verhoudingen liggen (en ze rechtzetten) en daarna je paard aan de hand meenemen. Als het goed is zoekt 'ie dan wel steun bij jou, maar respecteert je voldoende om bij een sprong van schrik niet bovenop je te gaan staat. En dat dit werkt weet ik uit ervaring! (Pony schrikt in een donkere nacht van een trol in de bosjes, springt weg, ik bereid me al voor op een botsing, maar in haar sprong realiseert ze zich dat ik er sta EN DRAAIT ZICH NOG OM! Wonderbaarlijk.... en erg fijn om te weten dat zo'n paard zelfs op zo'n moment nog best op je past).

Maar i.i.g.: wel mee aan de slag dus en je er zeker niet maar bij neerleggen! Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:57

mandymonica schreef:
Tot 'ie aan de kletter gaat. Ik loop er op zo'n moment ook liever naast.

Dat snap ik niet hoor. Wat wil je dan doen? Loslaten en nog een trap na krijgen of onder de voet gelopen worden?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:23

Ben ik toch niet met je eens Scum. Natuurlijk is het paard vele maken sterker daar hoef je niet aan te twijfelen. Maar ik heb ook geschreven dat het een optie is als je ernaast niet bang bent. Maar als ik in beide gevallen bang zou zijn....loop ik er toch liever naast Tong uitsteken

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:54

Ik zou er zeker niet te snel naast gaan lopen. Als je er op zit en je kunt em er dan langs krijgen dan schept dat veel meer vertrouwen tussen jou en je paard.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:44

Tessebes schreef:
Dat snap ik niet hoor. Wat wil je dan doen? Loslaten en nog een trap na krijgen of onder de voet gelopen worden?

Klinkt misschien gek, maar desnoods: JA! Liever alleen m'n paard in de kreukels dan wij allebei. Daar ben ik misschien hard in.... Overigens zal het niet snel zo ver hoeven komen, als je het op een goede manier aanpakt.

Edit: Daarnaast nog een overweging: Staan alle voorstanders van "er op blijven zitten" er wel bij stil, dat als je er naast loopt en voorop gaat je het paard al een enorme berg vertrouwen geeft? Als je op z'n rug zit, moet hij in feite voorop. Eigenlijk haal je hetzelfde trucje uit, als wanneer paard A ergens niet langs durft en je laat paard B voorop gaan, alleen in dit geval zonder paard B: die ben je gewoon zelf.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:08

De mijne zeker niet. ZIjn hoofd torent hoog boven mij uit en zijn aandacht is zeker niet op mij gevestigd als hij ergens bang voor is. Ik heb niet graag een paard van 1.84 bovenop mij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:28

Ook ik zou er voor kiezen om aan de hand naar de bak te gaan. Doe thuis eerst wat grondoefeningen waarmee je bevestigt dat jij de leider bent en het paard netjes achter je schouder blijft lopen. En dan gewoon aan de hand naar de bak en daar pas erop.
Ik sluit me voor de verandering eens helemaal aan bij Aqua8horse.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:42

Scum schreef:
Zeker niet er naast gaan lopen. Erop blijven zitten! Jouw paard is veel sterker dan jij. Als je ernaast loopt dan kan hij van alles uitvreten of zelfs bovenop je tenen springen.
Als je erop zit heb je veel meer over hem te vertellen en dat lijkt me een stuk veiliger.

Als mijn paard van 1.80 ergens niet langs wil/durft, dan gaat hij pertinent NIET! Hij begint te steigeren op het asfalt, flipt volledig en sluit zich helemaal voor mij af, levensgevaarlijk!
Spring ik er af en neem ik 'm aan het handje mee, dan is er niets aan de hand en stapt hij zo met me mee (met z'n hoofd in m'n jaszak Haha! ). Misschien dat hij wel te weinig vertrouwen in mij heeft als ik op z'n rug zit, nou so be it dan, ik pas er voor om te verongelukken, dat is het me niet waard. Het ene paard is het andere ook niet.
Die 300 meter zou ik mooi aan het handje lopen, bitje in, kettinkje er aan, dan ben je er zo.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:43

Het is veel makkelijker gezegd dan gedaan: blijf erop zitten.
Ik ben zelf ook een mega angsthaas, en Olga schrikt vaak van dingen in de bak. Nou an ga ik niet eerst een rondje met mij derop door de bak gaan om er vervolgens af te vliegen omdat ze schrikt, dan ga ik er eerst een rondje naast om te laten zien voor haar (en voor mij Tong uitsteken) dat er nix engs is en 9/10 schrikt ze niet meer in der 'enge' hoekjes. OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:51

ik heb het ook als eens ergens anders gezegd. Bij heel veel angsten helpt het om ze er juist heel veel aan bloot te stellen. Ga dan eens met je vader er langs als je niet persee naar de bak moet en ga dan even twintig keer op en neer ( in elkgeval zo vaak tot hij niet meer reageert en dan nog 1 keer.) Dan ben je ZELF namelijk ook niet bang meer en kun je het de volgende keer beter aan. Zelf altijd leider zijn hoor, zo van kop om, dat doen we even, luister maar naar mij, dan komt het goed. Zeg het maar gewoon hardop een paar keer. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:04

En aanvullende tip op Lusitana: begin gewoon op zondagochtend met het zelf doen, als d'r wat minder verkeer is.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:35

Feit: paard heeft angst, ruiter heeft angst, erg drukke weg vlak naast waar vrachtwagens met 80/ 90 km pu langs rijden. Ik zou er zeker niet op blijven zitten!! enig idee hoe het scenario er uit ziet als paard opzij de weg op springt?

Veel wel goede tips zijn er al gegeven. Op een zondag ochtend ernaast, liefst met ouder niet bang paard mee, en dan meerdere malen erlangs tot jullie geen schrik meer hebben. Neem eventueel iemand mee die het verkeer kan stil zetten als dat nodig mocht zijn.

Zorg dat je hem tijdens het leiden bezig houd. Pasje versnellen, pasje terug,ga in het begin ook tussen je paard en het enge object in lopen, dat geeft hem meer vertrouwen. Uiteraard oefen je het leiden eerst in de bak en op een rustige weg. Als het met leiden goed gaat pas erop en met een rustig paard samen.

veel succes ermee.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:23

Ik zou er ook naast gaan lopen en als dat goed gaat kun je er weer op gaan zitten. Misschien is het handig als je vader dan evt even meegaat voor het geval je paard toch weer gek gaat doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:11

Als je zelf zo bang bent, nodig dan iemand uit die dit soort angsten niet kent. Laat die persoon vertrouwen geven in je pony (en in jou) dat die honden niet eng zijn.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:48

Komt hier iemand met een voorbeeld van het A en B verhaal en een paard voor laten gaan omdat de ander dan ook gaat, uiteindelijk blijf ik er toch bij dat je moet blijven zitten en dat dat toch meer vertrouwen schept. Je vader kan er idd voor gaan lopen zodat die de voorganger is.. en jij kunt je paard hierdoor weer onder controle proberen te houden.

Sorry hoor maar afstappen vind ik dus echt weer zo..poppenachtig! Dat doe je alleen in uiterste gevallen vind ik persoonlijk..

Maar goed zoals al aangegeven werd, het ene paard is het andere niet en Jij moet gewoon doen waar JIJ je het beste bij voelt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:55

De vraag is ben jij bang omdat je paard bang is, of is je paard bang omdat jij bang bent?

Ik ben het helemaal eens met Aqua!

Jij hoort de gene te zijn die niet bang is! Hij luistert naar jou, als jij aangeeft, door de spanning in je lijf, dat het elk moment tijd is om ervandoor te schieten, dan zal hij dat ook doen.

Ik zou zeggen, relax, maak je niet zo druk. Zet er iemand op die helemaal niet bang is, je vader bijvoorbeeld, en loop er zelf fluitend naast.

Tip: Zing tijdens iets engs! Geen keiharde rock, maar iets wat jezelf rustig maakt..het zal je paard ook rustig houden.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:41

Relexen op zo'n moment vind ik makkelijker gezegd dan gedaan. Ben zelf ook een angstige ruiter. Kan je niet een goede ruiter (die niet bang is) er eerst een paar keer op het paard (eventueel samen met je vader) langs laten gaan. Als het paard dan ziet dat het niet eng is en rustig blijft durf je misschien wel weer