arabier zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

arabier zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:27

we zijn op dit moment bezig met onze vier jarige arabier zadelmak te maken
het longeren en alles gaat prima en opzadelen enz ook
je mag zelfs al even over hem leunen zonder problemen
maar nu ben ik wel een beetje bang voor als we echt op hem gaan zitten want dan bokt hij nogal heel fel
hoe doen jullie dit de eerste keren? zijn hier mensen wat tips hebben
alvast bedannkt

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:14

Neem gewoon de tijd, longeer hem nog wat langer, vooral ook opgetoomd met het zadel en hoofdstel.
Ga bij het poetsen ed ook steeds eventjes over hem heen hangen.
Wanneer hij kalm blijft staan terwijl je dit doet kun je een keer een voet in de stijgbeugel zetten en daar wat druk op uitoefenen.
Gaat dit ook goed aan beide kanten (!) kun je voorzichtig een keer over de pony heen gaan hangen.
Blijft hij ook hier rustig onder haal je rustig je been over zijn rug en ga je ZACHTJES in het zadel zitten.
Natuurlijk heb je steeds een helper die de pony vasthoud!

Succes

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:38

Je merkt vanzelf wanneer de pony het zal lijden..heb je er zelf nog geen vertrouwen in blijf dan nog gewoon wat langer hangen..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:33

proffesionele hulp misschien???
van ervaren persoon

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:47

dat zijn we sowieso van plan
hij gaat binnen twee weken voor een maand na iemand die hem volledig gaat inrijden en doorrijden
maar we zijn ondertussen zelf ook wat ah oefenen want ik heb er zelf ook wat ervaring mee
alleen wat weinig tijd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:32

Probeer eens wat parelli oefeningen. Werkte bij mijn gesjeesjde arabier ook goed Knipoog. Een zak zand op het zadel ook. En die er ook een paar keer af laten donderen. De eerste keer schrikt ie zich rot, maar later niet meer.

Het probleem is dat er niet een soort 'half op het paard zitten' is, je zit erop of niet. Hangen komt nog het dichtste bij. Ik vond het super eng om voor de 1e keer te gaan zitten. Maar met parelli kan je vertrouwen kweken waardoor het paard jou op zijn rug niet eng vindt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:46

beautyke schreef:
dat zijn we sowieso van plan
hij gaat binnen twee weken voor een maand na iemand die hem volledig gaat inrijden en doorrijden
maar we zijn ondertussen zelf ook wat ah oefenen want ik heb er zelf ook wat ervaring mee
alleen wat weinig tijd

Ik denk niet dat diegene waar je hem naar toe brengt daar erg blij mee is. Beter niks weten als verkeerd weten. Als je hem toch wegbrengt........ doe er dan maar even niks meer mee.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:49

Ik ben het eens met gijsenkim. Beleer zelf ook veel paarden, maar heb het liefst dat ze helemaal niks kunnen op rijkundig gebied. Mijn stijl is toch anders dan die van de eigenaar en dat is verwarring voor het paard.

Spirit123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:07

je moet hem goed longeren met zadel erop. bokt hij dan niet meer of niet dan moet je erop gaan zitten. In ieder geval als je goed kan rijden want als hij gaat dan vlieg je eraf. Knoop een beugelriem om zijn nek dat als hij gaat je je vast kan pakken. Ga dan rustig stappen met iemand er naast lopen en ga naar steeds verder........ hoop dat het lukt.......

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:03

Begin niet, als je bang bent. Iedereen denkt dat wanneer je voor het eerst op een paard gaat zitten, dit het dier helemaal zal verwarren. Het is echter alleen maar een nieuw stapje in het leerproces, als je angstig en zenuwachtig gaat doen, geef je aan dat er iets nieuws staat te gebeuren, en dat het heeel erg eng is, zo moet het natuurlijk niet. Voor het paard is gewoon het volgende wat hij gaat leren, na het zadel en hoofdstel. Stap niet voor het eerst op een groen paard als je geen vertrouwen hebt, wat dan gewoon totdat iemand komt die dat wél heeft. groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:06

je kan op een of andere manier een zak met stro op je zadel vastmaken zodat dat op een ruiter lijkt en dan kijken hoe die daar op reageerd...als dat goed gaat klim je er zelf op...gaat dat niet goed..probeer je iets anders

*weet zo 1,2,3 niet wat*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:22

Ik zou, omdat je hem toch naar een trainer brengt er helemaal niets meer mee doen. Alle vervelende eigenschappen die hij bij jouw kan ontwikkelen zal die arme vrouw of man er weer uit moeten halen.

Een arabier is nu eenmaal erg slim. Dat kan erg makkelijk zijn maar ook erg vervelend. Ze leren truukjes om onder het werk uit te komen heerlijk snel aan.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:57

deze voormiddag hebben we na twee dagen longeren het zadel opgelegd en hij reageerde niet
toen is iemand er over gaan hangen als eerste stap en hij bleeft mooi staan
natuurlijk onmiddelijk beloont
en toen een paar stapjes voorwaarts gezet en nog niks terwijl hij anders die kont al lang een paar keer de lucht in gooit Bloos
het leek alsof hij er zelf meer vertrouwen in heeft gekregen door meer met hem te werken (tis namelijk vakantie en deze week ben ik al iedere dag twee dagen met hem bezig geweest)
ook blijft hij rustig staan als iemand op zijn rug gaat zitten maar we werken voorlopig even aan het gewoon erop gaan zitten zodat hij aan dit gewend is
en ik ben nu ook gaan twijfelen aan het feit of ik hem ga laten opleren
ik heb duidelijk gemerkt dat als ik veel tijd in hem steek hij echt veel vooruitgaat. en tis ook niet zo dat ik geen ervaring heb. ik rij al acht jaar en ik heb op veel paarden gereden wat ni de gemakkelijkste waren. maar de laatste tijd heb ik toevallig altijd op gekke paarden gereden die niet anders deden als keihard bokken. en meestal waren dit dan paarden die door hun eigenaren niet meer in de hand te houden waren en ik denk dat ik zo een beetje een schrik heb gepakt. en dan is er ook nog het feit dat Spirit na lange tijd eindelijk ons veulen heeft geaccepteerd en als ik hem dadelijk vier weken weg ga doen moet dat ook weer helemaal van het begin af aan opnieuw beginnen

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:05

Wanneer je het geld hebt om het te laten inrijden, dan zou ik dat doen. Ik zou daarvoor wel de nodige informatie willen hebben over die bewuste trainer. Want je hebt natuurlijk trainers en trainers.
Ik heb Norita (ook arabier) zelf ingereden. Dit om de doodsimpele reden dat ze toendertijd moeilijk te vervoeren was met trailer en omdat ik daarvoor niet genoeg geld hald. Ok het is allemaal redelijk goed gekomen. Maar ik heb wel iedere week en vaak meer lessen moeten volgen, en het duurt allemaal veel langer.
Voordeel van het zelf doen, is dat je band met het paard sterker wordt. Maar dat is alleen zo als alles goed gaat.
Denk bij jezelf na of je echt een goede ruiter bent, die ook die eerst bokritten kan overleven.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:46

hij gaat er echt op vooruit Lachen
en ik ben er echt blij om, door nu zelf hem stilletjes in te rijden begin ik ook weer vertrouwen in mijn eigen te krijgen
en nu hebben we dus besloten om het zelf te doen en hem niet weg te doen na da meisje
hij blijkt onder het zadel echt een super brave te zijn, alsof hij het geweldig vindt dat hij voor je kan werken
daar ben ik dus heel erg blij en trots op Haha!
zeker nu ik zie wat hij op een paar weken allemaal heeft bijgeleerd
ben ik er zeker van dat het ons wel samen zal lukken
toch bedankt voor alle tips

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:45

Nou kijk eens aan! Goed dat je toch zelf hebt ingereden!