steigeren bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lamont

steigeren bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:31

Ik heb pas een arabisch volbloed gekocht.
Ze zeiden dat ze zadelmak was.
Helaas bleek dat niet het geval.
Als het zadel er maar eenmaal opligt,gaat het goed.
Maar als je heel voorzichtig het zadel op haar rug legt,en dan de singel vast wil maken ,gaat ze recht op haar achterbenen staan.
Wie weet wat ik daar aan kan doen?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:41

Misschien twee touwen aan elke kant van het halster vastmaken, dan heeft ze niet de gelegenheid omhoog te gaan, ik zou echt geen andere oplossing weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:49

Het klink niet leuk, maar ik zou het paard direct terugbrengen. Als het paard ernstige zadeldwang heeft dan is dat zo maar nog niet verholpen en bovendien erg gevaarlijk.
Ik vraag me ook af of dit geen verborgen gebrek is.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:36

Ik ga met Jippie mee, dit is levensgevaarlijk..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:02

paard vastbinden is geen optie, een paard dat weg wil kan weg, op wat voor manier dan ook. Helemaal opnieuw beginnen met dit paard. Laat het zadel maar even zitten. Longeer wat, ga met hem wandelen aan de hand. Geef veel aandacht. Laat ook even voor de zekerheid de rug nakijken door een dierenarts. Probeer na 3 of 4 maandan een longeersingel erop te leggen en daarmee te longeren. Rustig beginnen met een zadel erop te leggen. Leg erop, laat het paard staan 5 min en haal het er weer vanaf. Beloon het paard goed. Als ie protesteerd, geef hem eten in zijn voerbak en leg het zadel erop. maak de singel voorzichtig vast en laat eten opeten. Zadel eraf, de volgende dag hetzelfde. Net zoalng totdat je probleemloos kan opzadelen. Als je dit zelf niet durft kun je hem ook naar zo'n africhtingsstal brengen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:32

laat eerst controleren of er geen medische oorzaak is.
zo niet. leer het paard respect. Verkeerd gedrag aanpakken goed gedrag belonen. Ook al doet ze het maar even goed belonen. En anders idd een africhtingsstal. Zou als ik jou was er wel bij zijn, want je moet moet niet hebben dat ze je paard afslachten, straf is niet verkeerd, maar half dood wel. Natuurlijk eerst info inwinnen en een aantal keren kijken voor je beslist

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:40

ik zou eerst eens laten kijken of ie geen rugklachten of zoiets heeft en anders proberen na te gaan of ze niet gewoon hele slechte ervaringen heeft met een zadel op haar rug. Als dat laatste het geval is het gewoon op een heel rustig tempo doen, met veel geduld Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:51

Niet aan 2 touwen vastzetten.
Mijn oude verzorgpony (was toevallig ook een Arabisch Volbloed) had dit ook. Die is gevallen omdat hij vaststond.

Wat bij hem hielp was dat ik hem in de bak pas opzadelde. Het zadel wel erop met de singel heel los, en dan in de bak aansingelen.
Maar dit probleem is niet gauw te verhelpen, zou dus ook teruggaan..

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:24

Alikesflame schreef:
laat eerst controleren of er geen medische oorzaak is.
zo niet. leer het paard respect.

Eh no affence hoor, maar als je te maken hebt met een paard met zadeldwang valt er niet zoveel respect af te dwingen! Das namelijk niet de fout van het paard maar van de muts die het paard "zadelmak" heeft gemaakt.Ach gut

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:43

De arabier van mijn vriendin heeft precies het zelfde (die is engels en kan het nu dus niet evne zelf vertellen). Die is trouwens al bijna dertig.
Wat zij gewoon doet is het zadel opleggen en heel los aansingelen. Dan even tutten met wat anders en dan weer wat gaatjes. Dan net voor het opstijgen nog een gaatje. in het engels heeft het een naam "cold backed".

het komt dus wel vaker voor dan men denkt. Ik denk dat je het kunt vergelijken met als je lekker warm bent en iemand legt zijn ijskoude handen om je middel. Dan spring je ook wel even! Voorzchtigheid is beter dan dwang hier en vastbinden is helemaal gevaarlijk. Doet zij ook niet. Het gaat prima. en super paardje om te rijden. Jan en alleman rijdt erop. het is dus geen karakterfout.

expresso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:59

neem aan dat je al van alles heb geprobeerd, en mischien moet je wel helemaal op nieuw beginnen of hij heeft zadeldwang, ik zou bij jezelf te rade gaan of je dit wel wilt. als de mensen hebben gezegt dat hij zadelmak is en achteraf blijkt van niet dan kan dit een verborgen gebrek zijn. Maar wat ook weer zo is, is dat gebreken die van buitenaf te zien zijn geen verborgen gebreken zijn. Dus dat zou je even bij de rechtswinkel moeten navragen. Ik heb ook zo iets dergeljks meegemaakt met een verborgen gebrek en stond in mijn rech thet paard terug te brengen. Probeer het eens met 2 personen en dan het paard in de rijbak opzadelen 1 iemand houd hem vast en de ander legt het zadel erop en singelt hem losjes aan. MIjn arabier deed precies hetzelfde en ik schrok me echt rot van dat stijgeren. succes

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:30

Vraagje:
Is het hetzelfde zadel als waarmee hij zadelmak is gemaakt ?
Misschien ligt het aan je (nieuwe?) zadel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:39

Oh, die arabier van mijn vrienin wil ook niet vastgehouden worden bij het aansingelen of opstijgen. hoeft ook niet, hij blijft gewoon staan, ook buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:00

Als het dier zadelmak was toen je 'm kocht, dan neem ik toch aan dat je dat gecontroleerd hebt? Dat je 'm zelf een keer opgezadeld en gelongeerd hebt voor je 'm kocht?

Ik vind het altijd maar vaag hoor, zulke verhalen. Hoe kopen jullie paarden? Ogen en oren dicht?

Als je zeker weet dat het zadel past dat je zelf hebt gebruikt en er geen medische reden is voor dit gedrag, dan zou ik 'm rap terugbrengen naar de vorige eigenaar. Dat die maar lekker zelf z'n linke klusjes opknapt.
Jammer maar helaas. Genoeg leuke en niet-gevaarlijke beesten op de wereld.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:49

Nee zeker niet vast gaan binden ofzo!! Dat is ook levensgevaarlijk, voor hetzelfde geldt raakt het paard helemaal in paniek en gaat ie nogh omhoog en dan klapt ie achterover.. dus, maar begin gewoon echt helemaal overnieuw.. vertrouwen opbouwen.. even w8en met het zadel opleggen.. en als gewoon zo braaf is.. weer rustig aan het zadel laten wennen enzo.. tenminste lijkt mij de beste manier..

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:49

of kijk voor een andere kan natuurlijk ook.. ligt bij jezelf..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:01

Een coldbacked paard hoeft geen gevaarlijk paard te zijn! Je moet er anders mee omgaan. Maar als je bang bent, kun je het beter aan een ander overlaten. Dan heb je niets aan elkaar, je moet immers wel een vertrouwensband op kunnen bouwen. Dat is de basis.

lamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:38

Bedankt voor alle adviezen.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met de vorige eigenaar.
Nu blijkt dus dat hij het beleren van de paarden aan iemand anders over gelaten had,die er niet zo heel veel mee deed.En al gauw zei dat ze zadelmak was.
We zijn heel rustig aan over nieuw begonnen,en maar hopen dat met vertrouwen het wat beter word.
Wie er nog adviezen heeft,ik hoor het graag.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:03

tja, ik zou hem ook terug brengen als het nog kan...

uiteindelijk, je kan zelf heel wat proberen, maar dit paard gaat je gewoon heel veel tijd, en daarna misschien heel veel geld kosten, mocht het je niet lukken hem rustig te krijgen....
ik neem aan dat je het paard binnen een bepaalde periode terug kan brengen. zo'n africhtingsstal klinkt heel leuk, maar kost ook heel veel geld natuurlijk... je moet zelf kijken wat je voor het beestje over heb!

als je het toch helemaal zelf wil proberen, veel succes OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:27

Ik zou het paard terug brengen dit is een verborgen gebrek. Je moet trouwens wel zeker weten dat het niet aan het zadel ligt.
Een paard met zadeldwang komt daar niet gemakkelijk van af, en als je het paard net hebt en er is een mogelijkheid tot terug brengen dan vort met de knol.
Levensgevaarlijk straks gaat knollie het ook doen als je er op stapt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:45

Terug brengen... of medisch laten onderzoeken...
Kan ook een rug probleem zijn namelijk, hab je dat allemaal uitgesloten en is het geen medische oorzaak zou ik het paard terug brengen

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:40

Ik geloof dat Iamont aangegeven heeft dat ze het paard wil houden dus kunnen we dan nie beter met adviezen aankomen waar ze wat aan heeft i.p.v breng je paard terug adviezen?!

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:53

1 ding heb de topic net door gelezen

mijn idee: het kan zo zijndat het zadel hem pijn doet. Ik zou zoiezo terug gaan naar die vorige eigenaar en een verklaring halen.
En NIET terug brengen zou ik nooit doen, is het ook geen prestatie om het paard dan zelf helemaal afterichten zo.
Misschien moet je eerst wat vertrouwen in het praad krijgen of het paard in jouw. En eerst langzaam beginnnen, logeren dan voorzichten zonder zadel proberen, misschien heeft hij dan geen problemen?

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:53

net: NIET

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:56

Eh, nog maals, een coldbacked paard hoeft geen gevaarlijk paard te zijn. Alleen wat geduld bij opzadelen en verder kan ehet een snoepie zijn. Maar, er kan inderdaad ook een fout zadel opliggen, en er kan een probleem in d erug zijn...weleens achterover geslagen bij het steigeren met opzadelen..?