probleem springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

probleem springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:14

Mijn pony lukt het niet om na een krappe wending een hindernis van 90 cm te springen hij weigerd dan altijd, en ik oefen thuis wel krappe wendingen maar het lukt hem nog niet echt, weten jullie nog meer tips, Om te oefenen enzo? En als ik dressuur rijd kan ik er dan ook wat aan veranderen?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:19

Dressuur is natuurlijk wel de basis van het springen he Knipoog Blijf je wel goed ritme houden id die wendingen? Als je pony omgetrokken wordt, valt hij uit balans en zal dus voor die hindernis weigeren. Maak je een mooie ronde wending, waarbij het ritme van de galop of draf gelijk blijft, en je goed je benen erbij houdt, moet het lukken lijkt me.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:25

Ik ben met dressuur L2 dus daar kan het niet aan liggen! En in de wendingen ga ik zitten en rijd hem goed erbij. De wending rijd ik er goed bij en als die er nog niet bij is geef ik been (dat doe ik zoiezo) en een tikje met de zweep. Ik rijd hem er keurig naar toe dat vind iedereen maar als die ziet dat het niet uit komt zegt die ook maar doe het zelf maar. Ze is aardig lang gebouwd en nog maar 5 dus we hebben nog een toekomst voor ons, en ze vind het dan moeilijk om de achterhand en heel goed onder te brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:29

Wat noem je krap? Je kunt niet verwachten dat je pony een halve volte 6 meter rijdt en dan na 3 meter een hindernis springt. Wat ben je zelf met springen met je pony? In de B zijn de wendingen 20 meter, je hoeft dan niet krapper te oefenen dan 15 meter, met een aanloop van nog ong. 15 meter naar de hindernis. Anders is het niet vreemd als je pony blijft staan.
Daarna komt het krappere wenden, trainen om barrages te rijden. Dit doe je ook niet meteen op 90 cm, je begint met 50. Want ook in een barrage mag je niet domweg rondcrossen.
Neem gewoon goed springles.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:33

Ik rijd B met een paardgefokte E, en die wendingen die daar staan zijn toch iets te krap voor hem. Ik zou niet weten hoe die wendingen te staan, maar het is een goede maat, en mijn pony kan ook wel krappe wendingen rijden maar dan lukt die hoogte net niet. We komen er wel hoor, das geen probleem maar misschien hebben jullie nog wat goede tips die ik kan gebruiken!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:11

heb je zelf springles?
het kan zijn dat je teveel druk op je teugels hebt, door het sturen.
probeer in ieder geval voor de hindernis goed been te geven ( en evt een tikje) en dus niet teveel aan de teugels zitten en tijdens de sprong goed
je handen naar voren te doen.
succes Lachen

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:14

Wij springen in de les om de week, maar daar springen we niet echt hoog, het is daar gewoon paar hindernisjes en klaar, me instructrise is ook een dressuur ruiter en springt niet graag, maar ik heb 6 maanden elk jaar springles om de 2 weken. En krijg waarschijnlijk ook het hele jaar door springles. Voorderest is me houding goed, handen naar voren, benen erbij daar ligt het niet aan. Maar wel bedankt voor de tips.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:15

zoals jij verteld is ze er blijkbaar nog niet helemaal aan toe, doe het rustig eaan en zorg dat haar achterhand sterk genoeg word.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 00:33

Jah ik doe nu gewoon met thuiswedstrijden mee met een springwedstrijd en rijd oefenparcourtjes meer doe ik nog niet eigenlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:14

ik denk dat je toch gebrek aan impuls en ritme hebt. Kijk in de wending al goed naar de sprong, maak je bocht evt wat groter of kleiner zodat je er passend bijkomt en blijf zelf zitten en wachten, met een goed wakend been. Niet gaan zitten douwen nin de wending, die impuls en het ritme moet je daarvoor al hebben. Persoonlijk vind ik springen uit een korte wending het simpelste wat er is, je zit altijd passend op de sprong en je hoeft niet eindeloos te wachten tot je er eindelijk eens bent.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:18

Ik zorg altijd dat die lekker voorwaarts is maar hij remd steeds al af, maar wat jij allemaal zegt daar heb ik wel veel aan! Bedankt je legt het goed uit (Ik wist dit allemaal wel, maar ik gebruikte het niet). Zelf ben ik ook niet zo'n springruiter, en me paard heeft ook nog maar 1 oefenparcourtje gelopen. Maar ik vind het wel leuk dat ik een groen paard heb want zelf leer ik er heeeel veel van, en het lijkt me leuk om daarna weer een groen paard heb, en dan weet ik ongeveer alles en misschien heeft die weer andere streken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:21

Anniek schreef:
Ik zorg altijd dat die lekker voorwaarts is maar hij remd steeds al af, maar wat jij allemaal zegt daar heb ik wel veel aan! Bedankt je legt het goed uit (Ik wist dit allemaal wel, maar ik gebruikte het niet). Zelf ben ik ook niet zo'n springruiter, en me paard heeft ook nog maar 1 oefenparcourtje gelopen. Maar ik vind het wel leuk dat ik een groen paard heb want zelf leer ik er heeeel veel van, en het lijkt me leuk om daarna weer een groen paard heb, en dan weet ik ongeveer alles en misschien heeft die weer andere streken.

kijk, en dat is dus het probleem. Je hebt geen ritme meer, en dan is het enorm moeilijk om nog goed te springen. En impuls hoeft niet per se 'voorwaarts' te betekenen, je kunt op de plaats galopperen met een heleboel impuls.
Ik zou heel veel gaan werken aan de galop door de week, veel gewone wendingen en veel schakelen, dan wordt die korte wending met springen ook een stuk simpeler.
Succes ermee!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:27

jah, ik rijd dus ook met zweep (dressuur en springen) Maar hij is zo koelbloedig dat die niet meer goed op de zweep reageerd, hij gaat er niet harder van. En met de dressuur heeft die geen problemen met de wendingen in galop. Maar voor impuls moet je toch ook veel overgangen rijden en in de draf harder en zachter?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:33

Anniek schreef:
jah, ik rijd dus ook met zweep (dressuur en springen) Maar hij is zo koelbloedig dat die niet meer goed op de zweep reageerd, hij gaat er niet harder van. En met de dressuur heeft die geen problemen met de wendingen in galop. Maar voor impuls moet je toch ook veel overgangen rijden en in de draf harder en zachter?

dan heb je een hoop huiswerk te doen. Je paard moet voor je been al vliegen en een zweep zou eigenlijk alleen nodig moeten zijn om een hulp wat te verduidelijken, net zoiets als een spoor. Je kunt de reactie en de impuls idd verbeteren door heel veel overgangen en door te schakelen maar dat moet dan al lukken door een heel kleine beenhulp. Ik zou er met je dressuurinstructrrice eens over praten. Kun je in galop wel schakelen?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:36

Me pony is een beetje raar want soms reageerd die wel en soms weer niet. Nu kan ik gewoon goed de overgangen rijden enzo, maar als ik hem een schopje geef sprint die niet weg. Die van mij Sprint haast nooit weg! In galop schakelen gaat nu wel jah, eerst ook niet maar daar heb ik hard aan getraind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:46

dan moet je vooral zo doorgaan, met voldoende training komt het echt wel goed.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:50

inderdaad, en met die training ben ik oook al bezig.