Aan de teugel rijden is een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CipaRuby

Aan de teugel rijden is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 16:11

de titel zegt het al.. het lukt gewoon niet bij dit paardje, Schijnheilig naja niet is overdreven ze doet het wel... na een heel geworstel maar dat wil ik niet meer! Boos! heeft iemand tips? want ze gaat niet aan de teugel door de buiten hand strak te houden en met de binnen hand te spelen...

Help me! Verward

Dankje! kus Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:13

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:13

hoe deed je dat eerst dan? trok je haar misschien niet in een krul?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:22

Ik ben het met LiSSy eens. Ga de definitie van aan de teugel gaan maar eens na lezen. De hoofdhouding heeft er bar weining mee te maken. de neus moet zelfs iets VOOR de loodlijn. als je de definitie niet kunt vinden, kan ik ´m wel geven. Laat het me weten.

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 16:30

tuurlijk dat is logish dat doe ik ook hoor! maar toch gaat het niet, ik rij pas sinds kort op haar want mijn paard heeft atroce daarom kan ik niet meer op haar rijden, het paard van mijn vriendin (wara ik nu op rij) die heeft problemen dara mee maar bij mijn vriendin lukt het ook niet dus dara licht het niet aan! ik weet heust wel dat je er van achtere in moet rijden hoor

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:05

als je zo kort met haar rijd zou ik eerst aan elkaar wennen en rustig opbouwen, laat anders een ander het proberen mischien dat als die het geprobeerd heb je kan uitleggen hoe je bij dit paardje te werk moet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:05

Vanuit de achterhand bereik je nageeflijkheid, anders heet het; in de krul.
En heel belangrijk is: Geduld. Je kan niet verwachten dat een paard binnen 2 weken van niets naar 100% gaat. Je zegt dat ze het doet na een tijd worstelen, dan ben je toch verkeerd bezig denk ik, nageeflijkheid is een punt waaraan je kan zien dat je paard ontspannen is, dat bereik je niet door te worstelen.

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:27

Sjonniej schreef:
Je zegt dat ze het doet na een tijd worstelen, dan ben je toch verkeerd bezig denk ik, nageeflijkheid is een punt waaraan je kan zien dat je paard ontspannen is, dat bereik je niet door te worstelen.

nee ik weet dat dat fout is daraom wil ik dat ook niet ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:38

Gewoon los laten dan, het idee dat ze in een bepaalde houding moet lopen. Eerst de rest maar bevestigen, ritme, balans, wendbaarheid, gehoorzaamheid op de hulpen. Variatie in je werk! niet op de hoefslag blijven plakken, maar veel figuren rijden en ook eens wat geks bv een volte in een gebroken lijn ( bij X naar binnen of naar buiten een volte maken voordat je weer naar de hoefslag keert). Veeeel overgangen en ook tempowisselingen in de gangen. Dan komt het bijna vanzelf. en ook proberen met losrijden haar met de hals naar beneden te laten lopen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:32

mijn pony vind het ook heel moeilijk maar gewoon rustig blijven vragen en veel afwisseling werken bij die van mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:44

XxhorsexX schreef:
Ju moet op an neer sagu in die mond. :j

Zei zegt het, ik denk het Clown . Eindelijk een echt paardenmens in ons midden...

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:53

hallo hee je mag NOOIT zagen in de mond!!!!!!!!!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:55

maar je moet been geven, als die niet zo voorwart er op reageerd pak dan de dressuur zweep er bij zodat je de achterhand er iets onder kan tikken, hoeft helemaal niet zo hard als die maar reageerd. En gewoon blijven spelen met je binnenhand buitenhand strak. Goed voorwaarts houden en impuls maken met overgangen rijden, stap draf, draf galop, galop draf, draf stap. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:56

Anniek schreef:
hallo hee je mag NOOIT zagen in de mond!!!!!!!!!

Fellor meent het ook niet

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:58

ooo, sorry maar voor de gene die het toch doen het is verkeerd en zo leer je niet aan de teugel rijden!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:59

Cadish schreef:
Fellor meent het ook niet

Man dat mensen mn reactie nog serieus nemen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:00

Anniek schreef:
En gewoon blijven spelen met je binnenhand buitenhand strak.

Dat mag je ook NOOIT doen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-04 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:01

je moet wel mee gaan maar ook beetje tegenhouden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:09

Niets met je teugels doen. Dat is het beste, alleen heel licht stelling vragen (als het nodig is), meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:10

Sjonniej schreef:
Niets met je teugels doen. Dat is het beste, alleen heel licht stelling vragen (als het nodig is), meer niet.

Precies, gewoon met je been naar een contactzoekende hand rijden.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:29

Ik ben het met Lusitana eens. Hou je handen stil, werk met je benen en zit. Als je zo erg bezig bent met het aan de teugel rijden (liever noem ik het nageeflijk rijden) en als ik hoor van strak houden aan de buitenkant en spelen met de binnenteugel denk ik dat er van ontspanning niets meer terechtkomt. Stap je paard voordat je gaat rijden ontspannen in en probeer of deze zijn hals lang wil maken je handen wil volgen. Daarna veel overgangen zie Lusitana

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:31

Mij lukte het eerst ook niet, ik heb veel volte's en figuren gereden, en veel overgangen stap, draf, verzamelde draf, middendraf, halthouden enzz. Ze doet het nu redelijk goed Lachen Ik heb trouwens ook een nieuw bit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:05

CipaRuby schreef:
de titel zegt het al.. het lukt gewoon niet bij dit paardje, Schijnheilig naja niet is overdreven ze doet het wel... na een heel geworstel maar dat wil ik niet meer! Boos! heeft iemand tips? want ze gaat niet aan de teugel door de buiten hand strak te houden en met de binnen hand te spelen...

Help me! Verward

Dankje! kus Haha!

Npgal logisch door de buitenhand strak te houden en met de binnenteugel te spelen ben je gewoon verkeerd bezig. Een paard rijd je van achter naar voren tegen de weerstand biedende hand aan. Een paard komt daardoor aan de hulpen. Zorg eerst dat je takt hebt dus regelmatige passen. dan zorg je ervoor dat je paard absoluut reargeert op je hulpen, ga ook goed zitten in het zadel. Daarna ga je het opgedreven paard tegen je weerstand biedende buitenhand aanrijden, de binnenhand vraagt iets de stelling meer niet. Weerstand bieden is niets meer dan het dichtknijpen van je hand die altijd op de plek blijft staan. Dit zou het paard voldoende uitnodigen om aan de teugel te gaan of durch das genick te lopen. En alles zonder spanning en trekken. Een paard moet door het onstspannen rijden van achter naar voren zichzelf gaan dragen en daardoor kan hij in een zelfhouding van aan de teugel komen en niet door trekken. Spanning levert nooit resultaat, je kunt wel gaan vechten met je paard pony maar dat win je nooit.

Alleen het eerlijke vriendelijke rijden op eenvoudige hulpen levert het gewenste resultaat.

Kijk ook eens op de topic nagevelijjkheid of lees het boek van Coby van Baalen eens.

instructies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:26

LiSSy schreef:
"aan de teugel" rijd doe je ook niet met je handen, maar met je been. als je paard niet goed voor je been is en niet die voorwaarste drang heeft kun je hem nooit aan de teugel rijden.

OK dan! DUS: met je benen oplossen!!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:27

Ik rijd mijn bijrijdpaard Lotto al 5maanden, en pas sinds een maand voel ik hem pas goed aan. (en hij mij denk ik Knipoog)
geduld, veel oefenen, overgangen, figuren, stelling/buiging... en benen natuurlijk! Haha!
Succes!