Opstandig en chagrijnig met rijden (jong paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opstandig en chagrijnig met rijden (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:45

Norita is sinds een paar maanden echt aan het werk gezet. Ze wordt nu 2 a drie keer per week bereden. 1 keer per week gelongeerd en 1 keer een lekkere buitenwandeling aan de hand. Nog drie dagen vrij omdat ze nog maar vier is.
De buitenwandelingen en het longeren doet ze allemaal zonder morren en vindt ze erg leuk.
Maar tijdens het rijden gedraagt ze zich vaak chagrijnig.
Ze stapt sloffend, gevolg daarvan is been, en daar reageert ze dan erg opstandig op. Ze doet het wel, maar niet van harte. Hetzelfde gebeurt met de draf en galop. Na 20 min. en de nodige confrontaties werkt ze min of meer mee, maar toch niet met volledig plezier.
Haar rug is goed, nagekeken door fysiotherapeut Weijers. Het zadel ligt goed, ook nagekeken. Tanden zijn ook goed.
Het is een echte merrie, maar erg lief in de omgang.

Het rijden in de bak kan best vervelend voor haar zijn, maar moet eenmaal gebeuren voor het verder rijklaar maken. Buitenritten zijn helaas niet mogelijk omdat ze gestalt staat naast een erg drukke pronviciale weg.

Wie heeft er ideeen of aanwijzingen om die charijnige buien wat meer in te dimmen? Of heeft dit geheel gewoon te maken met een puberteit die er nu uitkomt?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:26

Hoi Coby...
Misschien is het omdat ze het gewoon nog helemaal niet snapt. Ik heb een Pools Russchise Arabier van drie en een half jaar. Hij is net 4 maanden onder het zadel. Het is een schat van een beest.
Ik vind van hem dat hij niet voorwaards is en hij vind het echt niet leuk om te galoperen( inde bak ) Gister heb ik voor het eerst langs de weg gegalopeerd. En hij ging meteen.
Ik denk dat hij in de bak de wendingen eng vind , vanwege het extra gewicht of zo.
Hij wordt dan net als die van jou een beetje opstandig en shaggie. Echt van ...Laat me nou draven, ik wil niet galoperen, dat snap ik nog niet.

Je moet het gewoon op bouwen en...veel geduld hebben
Succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:41

probeer ook voldoende afwisseling in het werk te houden, ga een keer balkjes draven of wat anders, wees creatief hou t leuk voor haar, en rij niet te lang, stoppen als ze braaf is en goed oplet.
en mss kun je proberen om een keer met iemand mee te gaan met de trailer en zo ff buiten te rijden.
ik denk dat het ook deels komt omdat ze zelf geen plezier in t werk heeft, gewoon veel belonen, ik weet t is moeilijk als ze lopen te emmeren, maar het helpt echt, leer haar dat werken echt leuk is.

veel succes ermee

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:46

Geduld is inderdaad een sleutel woord hier.
Duidelijke hulpen geven en goed belonen als e reageerd. Jonge paarden zijn niet altijd meteen voorwaarts ze moeten dat ook een beetje leren. Een paard dat het nog moeilijk vind heeft minder plezier in het werk dan een paard dat volledig snapt wat er wordt gevraagd.

Mijn paard was in het begin ook niet zo voorwaarts en na twee rondjes draven vond ze het zelf ook wel weer genoeg.
Misschien kan het je helpen om af en toe nog te rijden aan de longeerlijn. Degene doe longeert kan dan je hulpen ondersteunen met stem en de longeerzweep.
Ook veel belonen vind ik belangrijk als ze goed luiterd aan de longeerlijn veel je stem gebruiken. Wat ook belangrijk is is dat je paard fijn naar de aanleuning toe wil lopen. Voor mijn gevoel bevordert het "naar de hand toe lopen" ook het voorwaarts zijn van het paard.

Het zal vast met een paar maanden beter zijn, als je maar geduldig en concequent blijft. Je kan beter een kwartiertje goed rijden dan een uur lopen prutsen.

Sommige paarden worden ook juist wat brutaler als ze het rijden wat meer gaan snappen. In het begin zijn ze dan nog wel eens rustig en afwachtend en later zijn ze dan wat brutaler.
Als je de kans krijgt zou ik toch ook met de trailer naar een bos gaan ofzo. Ik heb mijn paard echt in het bos eigenlijk leren galloperen omdat ze in de bak nog niet echt durfde te lopen. Na een paar bosritten met lekker rechte stukken galop ging het veel beter.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:00

Bedankt voor alle adviezen Lachen
Ik dacht altijd dat juist jonge paarden erg voorwaarts waren, maar er zijn dus meer die dat moeilijk vinden. Dat steunt me.
De stap om weer aan de longe te gaan rijden, heb ik geprobeerd. Maar juist op de volte vind ze het nog moeilijk om mijn gewicht te houden.
Ik heb inmiddels omdat ik dacht dat ze moeite had met mijn gewicht (68kg) er een licht meisje op laten rijden. Maar hier doet ze hetzelfde mee, dus daar ligt het gelukkig niet aan.

Lange rechte stukken rijden, gaan dus goed. Maar dat sloffen irriteert vreselijk. En gevolg daarvan is dus een chagrijnig paardje (en dat laat ze heel duidelijk merken ) en een chagrijnig baasje (en die laat dat ook heel duidelijk merken Bloos ).
De momenten dat ze het goed doet, wordt ze uitgebreid de hemel ingeprezen.
Ik heb iedere week les, mijn instructrice zegt dat het gewoon een echte merrie is, die even door een blokkade heen moet.

Maar die blokkade is bij haar op het moment best hevig. Wanneer ze echt genoeg van heeft, zet ze je eraf. Haar eerste steigerpogingen zijn ook al geweest, maar het bokken vindt ze duidelijk leuker om te doen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:06

het is denk ik ook gedeeltelijk een familie-iets.. Nova doet het ook wel eens... het sleutelwoord is idd geduld en afwisseling... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:10

SmithsGirl schreef:
het is denk ik ook gedeeltelijk een familie-iets.. Nova doet het ook wel eens... het sleutelwoord is idd geduld en afwisseling... Lachen

Ik ben gek op karakterpaarden, paarden met een redelijk willetje. Maar dat willetje kan je soms erg chagrijnig maken. Boos!
Afwisseling heeft ze genoeg, denk ik... Balkjes lopen heeft ze nog niet gedaan, omdat ikzelf denk dat ze met haar lompe voeten over de balken struikelt.
Ik heb heel erg veel geduld, maar het houdt een keer op.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:25

heel veel belonen, en overdreven veel belonen, veel stemgebruik zodat ze zin krijgt en het plezier krijgt om te werken.

Jennygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:38

Cheyenne heeft ook wel wat nukbuien gehad, zeker als je er met je been aanzat. Dat was gewoon een fase waar ze doorheen moest. Bokken heeft ze een aantal weken een beetje gedaan.
Sleutelwoord was bij ons: spanning af laten vloeien, niet gaan vechten met haar. Dus bokken voor zijn (en dat kon heel goed, want je voelde de spanning in haar opbouwen en die oortjes zag je naar achteren gaan), en Als zij gespannen is, moesten we juist heel ontspannen zijn. Dit werkt heel goed bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:19

Jennygirl, dat is precies hetzelfde als wat er bij Norita ook gebeurd.
Ik probeer juist dat gevecht aan te gaan om haar er door heen te rijden. Maar ik merk dat dit een gevecht wordt wat ik ga verliezen

Vanmiddag hebben we haar meer geprezen voor haar goede dingen. En hebben we minder de confrontatie aangegaan, wat ervoor zorgde dat ze inderdaad meer zin kreeg.
Maar mijn vraag is dan weer...heeft ze dan niet doodgewoon gewonnen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:53

nee, dat heeft ze niet... want je gaat geen strijd aan.. dus er valt ook niets te winnen... Haha!

Norita is denk ik net als Banjer... je moet MET haar willen werken, je moet niet willen dat ze klakkeloos doet wat je zegt... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:01

SmithsGirl schreef:
nee, dat heeft ze niet... want je gaat geen strijd aan.. dus er valt ook niets te winnen... Haha!

Norita is denk ik net als Banjer... je moet MET haar willen werken, je moet niet willen dat ze klakkeloos doet wat je zegt... Lachen

Vera..bedankt voor je wijze woorden. Die zal ik onthouden. Ik heb morgen weer les. Hopen dat het geen vliegles wordt Haha!
Ik ga nu weer klaarmaken voor de zaterdagavond....tot ziens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:00

Ik heb het ook altijd met een paard..... ALtijd de eerste 10 minuten is een drama..... knokken, knokken en knokken. Ik lach er altijd een beetje om. Hoe stouter hij in het begin is hoe beter hij op het eind loopt Haha! Haha! Haha!

Ik laat hem altijd maar een beetje, maar blijf wel werken! Hij wil ook dreigen met steigeren om zo onder het werk uit te komen....... maar hij begrijpt gelukkig dat hij dan echt een paar flinke draaien om zn oren krijgt. Ik heb uit nijd, passage, changementen, pirouettes gehad.... slaan naar mn been en ga zo maar door....... Ik zorg ervoor dat ik de druk niet te ver opvoer maar eis wel gehoorzaamheid. Wat bij ons heel goed helpt is opstappen en bij verzet aangalopperen en hem zo zijn nijd kwijt te laten raken. Vaak kan ik daarna heel fijn rijden.

Maak je er niet te druk om, leer er als het ware een beetje mee leven. Uiteraard moet het binnen de veilige kaders blijven..... Dit paard moet ik echt in zn waarde laten. Als er iemand op gaat zitten die zegt, JE MOET!! ben ik bang dat je echt ongelukken krijgt..... maar als je erop gaat zitten met een big smile om de fratsen die hij nu weer uit gaat halen, maar toch blijft rijden dan heb je hem zo voor elkaar.

Neemt niet weg dat als hij het ooit in zn harses haalt om echt van de vloer te komen dan hij dan een mega groot probleem heeft

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:33

Coby schreef:
Het rijden in de bak kan best vervelend voor haar zijn, maar moet eenmaal gebeuren voor het verder rijklaar maken.

Maak het dan wat leuker voor haar.
Afwisseling, korte sessies, rustpauzes, balkjes weet ik veel wat. Hoe leuker zij het gaat vinden hoe meer medewerking je krijgt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:46

Als medische problemen zijn uitgesloten en ook het zadel echt goed ligt, dan moet je heel consequent zijn in wat je wilt, maar ook eerlijk.
Dus niet voorwaarts, been en eventueel ondersteunen met stem en tikje zweep, zodra ze naar voren gaat alle hulpen los en belonen. Let er ook op dat je niet per ongeluk aan de teugel trekt als ze naar voren gaat. Ze zal moeten leren dat naar voren ook echt naar voren is en terug terug is. Bij elk jong paard zul je tegen balansproblemen aanlopen, ten eerste zijn ze nog in de groei en vaak nog niet gewend aan het eigen lijf, daarnaast ga jij er nog eens opzitten (naar ik hoop in elk geval in balans), en danook nog in de bak met wendingen, dat garant staat voor balansverstoringen. Ook zal het tempo in begin erg wisselen, dat is jonge paarden eigen. Beter om met losse teugel naar voren op eigen benen te laten lopen dan al contact te houden. In de bochten beetje helpen met binnen hand van de hals af door de bocht te geleiden en ook niet te diep de hoeken inrijden. Ik zou je adviseren om les te nemen, nu al al is het maar een half uur per keer.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:26

Bedankt voor alle informatie en tips. Ik krijg meer dan regelmatig les. Mijn instructrice, in mijn ogen zeer ervaren staat bij mij op stal. Ik heb haar gekozen omdat ze op zo´n prachtige en eerlijke manier met paarden omgaat.
Ze geeft me iedere week les, en kijkt wanneer ze tijd heeft door de week ook naar eens naar mijn rijkunsten.
Wanneer zij op haar rijdt, zie je mijn paardje veranderen in tien minuten. Ze is de eerste tien minuten nog steeds dwars, maar geeft zich dan compleet over.
Ze kan haar jammer genoeg de eerste tijd niet rijden vanwege een ernstige whiplash na een val van haar paard.
Ik heb jammer genoeg niet deze ervaring en bots nog wat langer met haar. Bloos
Mijn paardje heeft na een week intensief begeleid te zijn en veel met haar gereden te hebben geloof ik toch haar ja-woord gegeven. Ze stapt eindelijk normaal door, ze draaft eindelijk normaal door. Maar de galop blijft een probleempunt maar ik heb het idee dat grotendeels door balansproblemen van zowel ruiter als paard komt.
Het gaat dus sinds deze week iets beter, maar we zijn er nog lang niet.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:04

Het galopprobleem is misschien ook een familie-aangelegenheid (Nova vindt dat ook moeilijk/niet leuk), maar met geduld en goede begeleiding komt het allemaal goed!

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:08

paarden kennen zo ook hun puberteit en opstandige periodes. Het is niet vreemd dat, na een paar maanden, het paard sloom wordt, niet meer op de hulpen reageert enz. Het paard test zijn ruiter uit, dat is immers ook nieuw voor hem, onder het zadel, en dit kan een tijdje duren. Ik heb het ook met mijn eigen paard een paar weken gehad, niet meer vooruit willen, bokken enz. Nu, een half jaar later is ze weer bijgedraait en erg makkelijk. het is een periode, gewoon rustig blijven rijden, niet gaan schoppen en slaan, maar wel concequent blijven, jij gaat waar jij heen wilt en als ik jou was zal ik niet te veel van haar vragen. Rij niet te lang en stop zodra het goed gaat en veel belonen. groetjes

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 02:26

Misschien moet je eens naar je zadel laten kijken door een deskundige zadelmaker. \Helemaal bij een jong paard is het erg belangrijk. Een knellend zadel kan pijnlijk zijn en kan je paard angstig maken. Ook kan een zadel hem belemmmeren in zijn beweging en dat si ook best iets waarbij ik me kan voorstellen dat je er chagerijnig van kan worden. Ik denk dat ik het voor de rest net zo zou oppakken als jij. Ik zou ook nog eens 20 minuten over balkjes gaan stappen zo af en toe aan de hand. Of het bijvoorbeeld combineren met de boswandeling. Met van Triest in Meppel hebben wij hele goede ervaringen. Hij komt door heel Nederland.

linsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:44

dierenvriend schreef:
paarden kennen zo ook hun puberteit en opstandige periodes. Het is niet vreemd dat, na een paar maanden, het paard sloom wordt, niet meer op de hulpen reageert enz. Het paard test zijn ruiter uit, dat is immers ook nieuw voor hem, onder het zadel, en dit kan een tijdje duren. Ik heb het ook met mijn eigen paard een paar weken gehad, niet meer vooruit willen, bokken enz. Nu, een half jaar later is ze weer bijgedraait en erg makkelijk. het is een periode, gewoon rustig blijven rijden, niet gaan schoppen en slaan, maar wel concequent blijven, jij gaat waar jij heen wilt en als ik jou was zal ik niet te veel van haar vragen. Rij niet te lang en stop zodra het goed gaat en veel belonen. groetjes

Bedankt voor de tips... Ik rijd nu af en toe op Norita... Ik denk dat het idd voor een deel wat klieren is... soms luistert ze perfect naar been en op het andere moment is ze gewoon niet vooruit te krijgen.....
Bokken heeft ze de laatste tijd niet meer gedaan en ook gaat het been geven beter dan toen ik er voor de eerste keer op zat.... ze moet er gewoon even doorheen gereden worden denk ik....

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:08

Coby schreef:
Ik ben gek op karakterpaarden, paarden met een redelijk willetje. Maar dat willetje kan je soms erg chagrijnig maken. Boos!
Afwisseling heeft ze genoeg, denk ik... Balkjes lopen heeft ze nog niet gedaan, omdat ikzelf denk dat ze met haar lompe voeten over de balken struikelt.
Ik heb heel erg veel geduld, maar het houdt een keer op.

zo eentje rij ik er dus ook, alleen is die van mij extreem voorwaarts, ik word er gek van.Zullen we ze mixen Haha!

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:12

ps die van mij kan binnen buiten balkjes, crossen, wijken achterwaarts schoudervoor, longe, pff je kan zoveel afwisseling verzinnen wat je wilt als hij het eenmaal doorheeft krijgen we eeuwige discussies!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:21

He Muiltje, is het niet toevallig een hengst? Daar zouden we een leuk veulen uit krijgen. Haha!

edit..Kijk ik net in je profiel. Is het ook nog een hengst Tong uitsteken

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:27

Probeer het afwisselend te maken en niet te ver door te gaan tot dat ze echt chagerijnig is. Zodat ze er lol ik krijgt. Heeft ook te maken met pubertijd en bij mij heeft dit 1,5 jaar geduurd maar gaat nu veel beter.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:39

Coby schreef:
He Muiltje, is het niet toevallig een hengst? Daar zouden we een leuk veulen uit krijgen. Haha!

edit..Kijk ik net in je profiel. Is het ook nog een hengst Tong uitsteken

hihi alleen die bedoelde ik niet!!maar die kan inderdaad ook erg vervelend zijn!! Haha!