Houding vraagje :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Houding vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:28

Hallo! Haha!

Ik heb een vraagje. Als ik rijd dan heb ik mijn beugels vrij lang. Dat vind ik prettig zitten en ook beter staan. Ik rijd nu 2jaar en in principe heb ik altijd al met lekker lange beugels gereden maar de laatste tijd valt het mij op dat ik in galop heel gespannen ga zitten. Ik ben ook na een rondje galop al helemaal moe terwijl ik toch best vaak rijd ( en dan ook geen half uurtje maar gewoon lekker trainen) dus lijkt me stug dat het conditiegebrek is.

Maar wat ik mij dus afvraag, als je met vrij lange beugels rijd moet je goed je hak uitdrukken en benen lang maken. Anders ben je je beugel kwijt en dit heb ik eigenlijk bijna nooit. Maar als je je benen lang heb kun je toch niet gespannen zitten? Scheve mond

Ik hoorde altijd dat mensen die gespannen zitten hun benen optrekken. En dat je juist moet ontspannen en je benen lang maken..

Maar hoe zit dit dan bij mij? Verward

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:01

Je moet gewoon proberen om echt te zitten in je zadel. Vooral niet overdreven meegaan met de beweging van je paard, maar gewoon zitten, knieën los, onderbenen licht gesloten, en dan lekker ontspannen. Maar met je benen lang kan je echt wel gespannen zitten hoor, misschien doe je wel iets verkeerd, je benen te veel naar voor of naar achter, waardoor een verkeerde spier zich gaat opspannen en zodoende je hele been opspant (pas wel op dat je geen krampen krijgt). Maar dus gewoon zitten op je kont en niet te veel nadenken Knipoog!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:02

idd vooral NIET nadenken! als je dat gaat doen span je automatisch behoorlijk wat spieren. Wat goed helpt is zonder beugels net zolang galopperen totdat je spieren moe worden. In eerste instantie krijg je dan juist het gevoel dat je niet meer stevig zit, maar als je gewoon blijft galopperen dan ontspannen je spieren vanzelf (van vermoeidheid...). Bij voorkeur op een braaf paard, of aan de longeerlijn. Zodat je niets hoeft te doen (niet aan de teugel rijden, niet aan het paard denken) Overigens kun je op dezelfde manier leren doorzitten in een half uurtje!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:07

Mega, ik heb dit ook. Onbewust span je dan toch de spieren in je lijf. Ik heb nu les en mijn instructrice zegt, dat ik de galop gewoon elke keer uit moet breiden. Dus begin met één rondje galop per keer en dan die training wel een aantal malen aangelopperen, maar elke keer maar één rondje galopperen (of 1 volte). De dag erna 2 rondjes en zo elke keer uitbreiden. Als je een dag hebt dat het goed gaat, rijd je gewoon wat meer rondjes. Ik heb het zelf ook, omdat Libero nogal moeilijk is uit te zitten in de galop en dan ga ik me helemaal vastzetten. Ook moet ik in de galop mijn binnenhand wel eens ontspannen en hem een klopje geven zodat je ziet dat je gewoon los kan laten in de galop zonder dat er wat gebeurt. Succes.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:43

Ik had dit ook in het begin met mijn paard, dit kwam vooral omdat zij nog heel jong was en nog niet voldoende ontspannen in haar rug was, en ik ook nog enigzins stijf was, ook beetje van spanning dat iets zou kunnen gebeuren denk ik. Het hielp bij mij om ervoor te zorgen het paard echt te laten ontspannen in de rug, dus na laten geven en ronde figuren rijden. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij mij hielp het! Oja en klinkt misschien stom, maar ik heb sinds kort een rijbroek met (nep)leren zitvlak, hierdoor zit ik veel beter in t zadel in de galop. Succes!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 21:03

Heel erg bedankt voor jullie tips..

Het vreemde vind ik dat ik het nu pas heb, het viel mij laatst steeds op. ik rijd nu 2jaar en vind het vreemd dat dit nu ineens ontstaat. Ik ben nu ook meer met mijn paard bezig dan met mijzelf (in het begin maakte het me niet uit hoe het paard liep als hij maar galoppeerd). Misschien dat ik nu te veel bezig ben en me daarom toch span?

Misschien moet ik eens een zitlesje gaan nemen. Ik wil dit er gauw weer uit want het is heeel erg vermoeiend en niet goed.

Misschien ga ik binnenkort inderdaad weer eens lekker zonder beugels. Weet iemand een trucje waardoor je onspant? Ik hoorde ogen dicht maar in een bak met 5andere vind ik dat nogal link Knipoog

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:23

Proberen naar je buit te ademen. Inademen door je neus 2 tellen, 1 tel vasthouden, 5 tellen uitademen door je mond. En echt je aandacht bij je buik en daarheen ademen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:26

Je zou eerst overdreven ontspannen kunnen gaan zitten met je hele lijf, ik bedoel, je rug bol maken en gewoon zoutzakje spelen. en daar dan ook vooral hard om lachen, want lachen ontspant het allerbest. en dan kun je lachend weer goed gaan zitten. Dat spannen zit in je bekken en dijen en knieen. denk er dus aan dat je je bovenbenen goed uitdraaid en dat je knieen naar voren moeten wijzen. Probeer te vergeten dat je benen hebt, dat wil ook wel eens helpen. Concentreer je dan op je kont en bedenk gewoon dat het daar ophoudt. een schapenvachtje (of nepbontje) over je zadel kan trouwens ook wonderen doen. Dan plak je vanzelf en hoef je nergens aan te denken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:29

Ja ademen, probeer in een ritme te blijven (dat je ook kan volhouden als je een tijdje galoppeert!) gewoon in-uit... En misschien kan je als je voelt dat je benen opspannen eventjes een beenspier heel hard opspannen en dan ontspannen. Maar je ogen dicht, lijkt me inderdaad niet echt een geweldig ideetje Tong uitsteken ...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:06

Heel erg bedankt..

Een goeie vriendin zei me ooit ook eens dat slikken zorgt voor een ontspannen lijf.. Dus ik ga heftig ademen en slikken *LOL*

Nee ik ga het zekers proberen. Als het paard zijn rug niet ontspant is het natuurlijk ook moeilijker zitten, of niet?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:07

Yep! Probeer maar ns door te zitten op n paard dat totaal uit elkaar loopt met zn hoofd in de lucht...is stuk moeilijker dan wanneer ie soepel vanuit de achterhand 'rond' loopt!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 23:02

Nou ja, ik ga er in elk geval hard aan werken. snap echt niet hoe dit nu in eens komt, in elk geval bedankt..

Als er nog meer tips zijn, graag Schijnheilig

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:26

Beeetjuh vreemd.
Wat nog al eens heel erg goed wil helpen is je beugels gewoon over de hals van het paard gooien en lekker zonder verder rijden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:27

ja, maar als ze dan gespannen is, gaat ze klemmen en dan kan het wel fout lopen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:32

Biepje schreef:
ja, maar als ze dan gespannen is, gaat ze klemmen en dan kan het wel fout lopen...

Haha! Zodra je klemt met je benen wordt het paard nog gespannener en geeft zijn rug niet meer. Bovendien met klemmen gaan de benen omhoog en ben je dus je beugels kwijt.

enige remedie is paard laten longeren, jij erop beugels uit en zitten.
Zonder beugels kun je niet klemmen anders wordt je moe en donder je er zeker af. Gewoon beugels weg,. diep gaan zitten en rijden met je zit. Niet klemmen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:19

Een zitles nemen kan natuurlijk nooit geen kwaad. Knipoog Ik denk dat er inderdaad ergens iets van spanning zit. Het rijden met lange beugels is normaal gesproken erg goed. Je zit dieper in je zadel waardoor en meer ontspanning ontstaat. Je zitbeenhulpen komen dan beter door. Klemmen net wat Kafue zegt is niet goed. Je moet je mee laten nemen door je paard. En wees niet teveel bezig met het paard. Eens een paar keer diep ademhalen is ook erg goed vlak voordat je gaat galopperen maar ook tijdens. Succes.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 12:38

Voor mijn gevoel klem ik niet met mijn benen, maar span ik ze toch aan. Best vervelend, ik ga binnenkort weer eens een zitlesje nemen. Dat kan nooit kwaad Lachen

Bedankt voor jullie tips.