paard loopt achteruit bij stilstaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dootjuuh

paard loopt achteruit bij stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 19:53

haay!
ik heb een 4 jarige fries, en als ik voor een stoplicht sta ofzo dan loopt ze de hele tijd achteruit! en als ik dan weer ho roep dan staat ze wel stil maar dan doet ze het meteen weer! wat is dit voor gedrag of wat kan ik er aan doen? Schijnheilig
groetjes dorien

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:55

Heb je niet teveel druk op je teugels per ongeluk?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:58

dootjuuh schreef:
haay!
ik heb een 4 jarige fries, en als ik voor een stoplicht sta ofzo dan loopt ze de hele tijd achteruit! en als ik dan weer ho roep dan staat ze wel stil maar dan doet ze het meteen weer! wat is dit voor gedrag of wat kan ik er aan doen? Schijnheilig
groetjes dorien

Je moet je paard leren stilstaan, maar doet ie dit in de bak ook? op het moment dat hij achter uit loopt, moet jij been geven en weer met je teugels opvangen zodat je niet gaat stappen, werkt dit niet kun je beter in het verkeer, dus bij stoplichten, het beste even afstappen en na de overgang op rustige plek weer opstappen

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:15

Kanzi schreef:
Heb je niet teveel druk op je teugels per ongeluk?

nee heb de teugels juist losjes expres zodat er geen druk op staat waardoor ze juist mischien denkt dat ze achteruit moet

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:18

Kimberley84 schreef:
Je moet je paard leren stilstaan, maar doet ie dit in de bak ook? op het moment dat hij achter uit loopt, moet jij been geven en weer met je teugels opvangen zodat je niet gaat stappen, werkt dit niet kun je beter in het verkeer, dus bij stoplichten, het beste even afstappen en na de overgang op rustige plek weer opstappen

het leren stilstaan kan ze heel goed in de bak helemaal heb haar helemaal opgeleid met hulpen , als ik bv ho zeg stopt ze meteen hoef ik mijn teugels niet eens te gebruiken, en zeg ik stap gaat ze meteen, enzv maar het probleem is als ze te lang stilstaat loopt ze achteruit zonder dat ik wat doe! maar denk ook echt dat het wat verveling is ofzo Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:22

Ja, eerst onder andere omstandigheden aandacht besteden aan het halthouden en stil blijven staan. Maar dan ook niet te veel in een keer verwachten. Net doen of het een veulentje is dat het moet leren. In de manen kriebelen en zeggen hoe lief ze wel is als ze staat om haar proberen te laten ontspannen. Dat kun je ook doen als je er weer op zit en dan legt ze misschien de link. achteruit lopen lijkt me geen verveling, maar toch spanning of angst, let je op haar oren?

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:59

Lusitana schreef:
Ja, eerst onder andere omstandigheden aandacht besteden aan het halthouden en stil blijven staan. Maar dan ook niet te veel in een keer verwachten. Net doen of het een veulentje is dat het moet leren. In de manen kriebelen en zeggen hoe lief ze wel is als ze staat om haar proberen te laten ontspannen. Dat kun je ook doen als je er weer op zit en dan legt ze misschien de link. achteruit lopen lijkt me geen verveling, maar toch spanning of angst, let je op haar oren?

angst is het zeker weten niet, ze is helemala verkeers mak, en zoals ik al zei in d ebak doet ze het heel goed ze reageertt al op ho enzv en daar ben ik al heel lang mee bezig! geweest maar ze doet het ook nog maar sinds kort maar angst komt er niet in voor dat is een ding wat ik zeker weet het is ook niet alleen voor het stoplicht gewoon overla als ze stil moet staan, en in de bak doet ze het niet alleen buiten en mijn vraag was hoe ik dat kan verhelpen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:39

eh, angst kan heel vaag zijn hoor, hoeft niet voor het verkeer te zijn, ze ruiken, voelen en horen ook nog dingen waar wij geen erg in hebben. Maar nogmaals, hoe stan de oortjes, daar kun je veel aan afleiden. Misschien is ze meer bang voor wat er komen gaan na het halthouden en probeert ze dat te vermijden. Rijdt je buiten bv van uit halt liefst in draf weg (logish bij oversteken) en doe je dan misschien net wat anders met je benen of gewicht dan jij en zij gewend zijn in de bak? Probeer een naar dat soort kleine dingetjes te zoeken. Wat is voor haar het verschil?
Het is trouwens best een echt probleem zeg!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:40

oja, hoe te verhelpen... ja dat ligt aan wat de oorzaak is....toch belangrijk om daar achter te komen.

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:27

Lusitana schreef:
eh, angst kan heel vaag zijn hoor, hoeft niet voor het verkeer te zijn, ze ruiken, voelen en horen ook nog dingen waar wij geen erg in hebben. Maar nogmaals, hoe stan de oortjes, daar kun je veel aan afleiden. Misschien is ze meer bang voor wat er komen gaan na het halthouden en probeert ze dat te vermijden. Rijdt je buiten bv van uit halt liefst in draf weg (logish bij oversteken) en doe je dan misschien net wat anders met je benen of gewicht dan jij en zij gewend zijn in de bak? Probeer een naar dat soort kleine dingetjes te zoeken. Wat is voor haar het verschil?
Het is trouwens best een echt probleem zeg!

ze heeft haar oortjes altijd naar voren! en als ze bang is dan gaat ze helemala bibberen en keert ze om maar ik ga ook altijd in stap voorbij de stoplichten en duw haar met gewicht naar voren en niet met been.
maar ik zal proberen wat je zegt en mischien helpt het
maar wat bedoel je met het is trouwens een best probleem zeg?
bedoel je daarmee om zo klein dingejte los het zelf op of bedoel je het goed? Scheve mond

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:33

Doet ze het in de bak ook?

Want dan is het warschijnlijk gewoon een protest actie omdat ze niet wil stilstaand

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 13:02

bogie schreef:

Want dan is het warschijnlijk gewoon een protest actie omdat ze niet wil stilstaand

nee in de bak doet ze het alleen bij het opstijgen, dat is ook zo vreemd
het is wel als ze te lang stilstaat dan doet ze het nog wel eens! maar na een strenge ho statra ze meteen stil het is puur buiten als ik bv voor een stoplicht sta of ik iemand de weg moet wijzen ofzo

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 13:02

bogie schreef:

nee in de bak doet ze het alleen bij het opstijgen, dat is ook zo vreemd
het is wel als ze te lang stilstaat dan doet ze het nog wel eens! maar na een strenge ho statra ze meteen stil het is puur buiten als ik bv voor een stoplicht sta of ik iemand de weg moet wijzen ofzo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:45

Ik bedoel dat het een ECHT probleem is. ik kan me zo voorstellen dat het voor heel benarde situaties kan zorgen! er is nog iets in me opgekomen. Trek je je kruis wel goed aan als je halthoudt buiten de bak? als je ook maar iets naar voren tipt, doe je als het ware het hek naar achteren open. als je goed je kruis aantrekt (wil je uitleg, of weet je wat ik bedoel), dan drijf je vooruit en hoef je alleen met de teugels tegen te houden (indien nodig). Lusitano´s (toch te vergelijken met de Fries) rijden we hier practisch allen op zit/gewichtshulpen

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:23

Lusitana schreef:
Ik bedoel dat het een ECHT probleem is. ik kan me zo voorstellen dat het voor heel benarde situaties kan zorgen! er is nog iets in me opgekomen. Trek je je kruis wel goed aan als je halthoudt buiten de bak? als je ook maar iets naar voren tipt, doe je als het ware het hek naar achteren open. als je goed je kruis aantrekt (wil je uitleg, of weet je wat ik bedoel), dan drijf je vooruit en hoef je alleen met de teugels tegen te houden (indien nodig). Lusitano´s (toch te vergelijken met de Fries) rijden we hier practisch allen op zit/gewichtshulpen

ja wat bedoel je met het kruis goed aantrekken Scheve mond
ja idd het zorgt voor hele benarde situaties want als er fietser achter mij staan knalt ze zo tegen aan en mischien schiet ze dan wel vooruit omdat ze schrikt! en daar ben ik bang voor, maar wat ze ook doet als ik bv op wiol stijgen dan gaat ze er meteen vandioor! wat ik ook doe, ze heeft er helemaal lanst vanb als ik mn stijgbeugels korter wil doen.
Dan begint ze meteen te lopen ook dat is vervelend

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:58

Je kruis aantrekken is een hulp, die bestaat uit de beweging die je maakt als je op de schommel zit en hoger wilt, dus je bekken achteroverkantelen, bolle rug maken dus even als het ware. dat is een drijvende hulp, die gewoonlijk achteruit gaan voorkomt.
Wat dat er vandoor gaan bij het opstppen betreft..toch een teken dat ze niet heeft geleerd te wachten. Ga eens met brokjes aan de gang. Even bezighouden als ze staat. Ze moet echt leren ontspannen. Heb je het kriebelen al geprobeerd?Het klinkt ook een beetje alsof ze misschien bang is voor de stijgbeugels! Tik daar eens mee tegen haar zij en kijk hoe ze reageert...

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:15

dat aan tikken met de stijgbeugels heb ik al geprobeert daar reageert ze niet op maar mischien denkt ze dat ik haar wil aan singelen en gaat ze daarintegen protest? maar die brokjes zal ik nog proberen nog niet aan gedacht

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:37

Je paard heeft kennelijk zin om te lopen dat ze niet stil wil staan Knipoog
Eh wat ik persoonlijk zou doen is diep blijven zitten..beetje toestaan en (eventueel)ondertussen been geven..maar ook weer niet teveel zodat ze gaat stappen, want das juist niet de bedoeling toch Knipoog

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:04

Femmes86 schreef:
Je paard heeft kennelijk zin om te lopen dat ze niet stil wil staan Knipoog
Eh wat ik persoonlijk zou doen is diep blijven zitten..beetje toestaan en (eventueel)ondertussen been geven..maar ook weer niet teveel zodat ze gaat stappen, want das juist niet de bedoeling toch Knipoog

nee precies ze moet echt leren stiltestaan zodra ik ho heb gezegt en als ik weer vooruit of stap zeg dat ze weer mag gaan!! ik ben nu aan de lange lijn bezig in het tuig want wil haar voor de kar hebben en dat gaat echt super goed!!!! ook dan wil ze wel eesn de neiging hebben om achteruit te lopen maar een klein tikje met de leidsels helpt toch weer OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:31

Probeer eens been te geven, wel gecontroleerd, op het moment dat je voelt dat ze het wil gaan doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:09

Ik blijf zeggen dat ze moet leren ontspannen, Ze houdt op zichzelf wel halt, maar kan dan niet wachten. (Blijkt ook uit je opstijgprobleem)Trouwens, als ze zo goed naar ho luistert, kun je dat natuurlijk ook blijven herhalen. Zo van :HO, braaf hoor, HO, braaf hoor, zo is ze braaf, HO! etc. Kijk eens of dat werkt? Been eraan houden of been geven voorkomt op zich geen achterwaarts gaan bij zo´n paard. Daar moet een stevige zithulp bij.Heb je het kruis aantrekken al geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-10-04 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:12

nee ik ik ben gister met haar bezig geweest maar dan het beleren voor de kar dus lange lijn en bonk erop en dan er achteraan lopen:D.
Dat gaat ook heel goed je merkt ook echt dat ze goed op stem reageert dus als ik ho zeg gaat ze ook echt ho!. alleen dan het wachten he moet ze weerlopen! maar ik herhaal het ook al constant en dan is het goed maar dan weer!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:42

De duur van het stoppen langzaam opbouwen dan. Eerst 2 tellen en dan weer voorwaarts laten gaan, dan 4 tellen, dan 8, dan 16 (steeds verdubbelen). Voor je het weet kan ze ok gewoon een minuut stilstaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:57

Mijn paard doet het ook wel eens, maar niet altijd. En ik weet ook de oorzaak: ongeduld. Madam kan niet gewoon soms niet wachten om weer verder te gaan.

dootjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 15:36

Lusitana schreef:
De duur van het stoppen langzaam opbouwen dan. Eerst 2 tellen en dan weer voorwaarts laten gaan, dan 4 tellen, dan 8, dan 16 (steeds verdubbelen). Voor je het weet kan ze ok gewoon een minuut stilstaan!

heey dat ga ik eens proberen Haha!