hoe kan ik de rugspieren ontwikkelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjelover

hoe kan ik de rugspieren ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 18:25

hallo,
hier de grote vraag hoe krijg ik een paard zijn rugspieren goed aan het werk als ik erop rijd Verward met longeren gaat het wel goed maar met rijden minder.
mijn paard heeft weinig tot geen rug bespiering!!! en dat is egt een grooot probleem want zo heeft hij telkens last van zijn rug Verdrietig
hij is 5 jaar en 1.54 hoog kan iemand mij helpen???
diep rijden helpt ook niet dat doe ik al en nee niet door hem naar beneden te trekken maar naar beneden te rijden maar het helpt niet!! Huilen

groetjes een wanhopige ikkuh

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:26

cavaletti lopen!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:09

longeren met een pessoa teugel gewoon heel veel longeren..totdat zijn rugbespiering beter is en dan moet het met rijden ook beter gaan

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:51

idd longeren met pessoa!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:28

Door over de achterhand de rijden en longeren.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:35

veel overgangen en tempowisselingen rijden. Ook op voltes laten vertrekken en weer opvangen. Dit heel veel doen. Caveletti's is idd ook een optie (kan ook evt. aan de longe) maar laat je dan wel adviseren over de afstand.

Je kan ook (als de mogelijkheid er is) je paard voor de wagen zetten. Dit werkt geweldig voor de achterhand en de rug
succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:44

Advies wat ik gekregen heb; veel gallop, zo rond mogelijk rijden, tussendoor veel pessoa longeren.

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:06

Ik moest laatst in de les cavalleti rijden en als hij lekker loopt dat met gestrekte hals doen. Dan moet hij helemaal door zijn lijf lopen. En tijdens het rijden in- en uit elkaar schuiven, dus tempowisselingen in elke gang!
Succes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:14

En een goed passend zadel. Zolang dat niet goed past is er ook niet genoeg ruimte om te groeien. Dan kan je trainen wat je wilt maar gebeurd er niks.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:28

vwnw proberen te rijden, dan krijg je hetzelfde effect als lang en laag met de Pessoa. Hier doen wij nu een combi van. De ene dag Pessoa en andere dagen weer rijden en vwnw dan weer Pessoa etc.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:16

veel overgangen, tempo wisselingen en wendingen rijden. Maar dan niet plotselinge dingen vragen want dan overdonder je hem. Juist rustig elke oefening voorbereiden en juist de rust en ontspanningen van het vwnw behouden. Als hij zich aanspant door onrust, schrik, overdonderende hulpen of plotselinge handelingen, traint hij zn rugspieren niet maar drukt ze waarschijnlijk juist weg. Success!

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:10

allemaal hardstikke bedankt voor de goede tips OK dan! Clown maar een vraagje wat hou vwnw ooit in? Verward ? ik krijg op dit moment ook een longeercursus van lammert haanstra die helpt me met het longeren OK dan! en cornelie mijn zadel daar heb ik 2 maand om gezocht om een zo goed mogelijk passend zadel en we hebben het uiteindelijk tog gevonden dus dat zadel past wel
nog meer tips zijn hardstikke welkom ik zal vats wel ergens een pessoa weg kunnen vissen Bloos Schijnheilig

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:19

vwnw is voorwaarts neerwaarts. Oftewel rond en laag. je paard blijft rond in de hals en komt met z'n hoofd bijna tot aan zijn benen. Anky van Grunsven doet het bijvoorbeeld ook tijdens haar trainingen.

Gaaf trouwens longeerles van Haanstra zelf, zou ik ook wel willen...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:53

PriscaZ schreef:
vwnw is voorwaarts neerwaarts. Oftewel rond en laag. je paard blijft rond in de hals en komt met z'n hoofd bijna tot aan zijn benen. Anky van Grunsven doet het bijvoorbeeld ook tijdens haar trainingen.

Gaaf trouwens longeerles van Haanstra zelf, zou ik ook wel willen...

Vwnw is niet rond, maar wel laag. LDR (laag diep rond) is wat Anky doet Lachen.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:13

het verschil idd tussen vwnw en LDR is dat bij het vwnw het neusje d'r meer uit gereden wordt en bij LDR hou je hem dieper naar je toe. toch?

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:53

het meeste werkzame is door paarden te laten schakelen en te laten wachten in het voorwaarts neerwaartsen ( activiteit vanuit het achterbeen en voorwaards weer eruit

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:30

Ik denk dat het goed is om goed les te nemen. Ook zal je je paard moeten leren dragen. Veel over balkjes laten lopen aan de hand, aan de longe en erop(niet de teugels strak houden) Veel afwisselen dus rijden en longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:31

Als je les van LH hebt, komt het allemaal goed. Hij weet heel goed hoe een paard correct moet lopen en zal je alles kunnen laten zien en uitleggen.

Succes

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:59

dankje ik krijg nu wel goed les 1 keer in de week gewoon in een groep en erop en 1 keer per week een priveles en erop en eens in de 2 weken longeerles van lammert haanstra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:47

daantjelover schreef:
diep rijden helpt ook niet dat doe ik al en nee niet door hem naar beneden te trekken maar naar beneden te rijden maar het helpt niet!! Huilen

Zo lang een paard niet van achter naar voren gereden wordt helpt niets..... Dus of je nu je paard diep of hoog instelt, hij moet van achter naar de hand toegereden worden, zonder dat hij je hand als 5-de been gebruikt.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:53

Lusitana schreef:
cavaletti lopen!

helemaal mee eens.Moest ik ook een keer van de DA om bij mijn paard zijn rug spieren sterker te maken.
sterke

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:55

men moet ook even niet verwachten dat een slappe rugspier binnen een week sterk is..... daar gaat wel een half jaartje overheen

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:40

ik wil mijn paard wel graag goed van achetren naar voor rijden
maar zn motor staat echt wel aan ik heb vaak het probleem dat hij erg snel loopt en daarbij zijn rug wegdrukt dus met zijn hoofd in de lucht Scheve mond en dan probeer ik hem dus vanuit mijn been naar beneden te rijden maar het resultaat is dat hij sneller gaat lopen en gaat trekken Verdrietig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:26

Van achteren naar voren betekend niet dat hij harder niet, en dat je hem dus moet blijven drijven. Je moet hem naar je hand toe rijden, dus niets anders met je hand dan de energie die je er instopt opvangen en stelling vragen.
Als het niet lukt, neem dan les, anders word het alleen maar erger.

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:27

hardstikke bedankt voor al die tips en nogmaal nogmeer is altijd welkom