Ik ben nu idd bezig in een longeerring cq roundpenn. Er staat geen hoge omheining omheen, dus er gebeurt een hoop om t paardje heen. Ik ben nu eerst de basis nog aan het aanleren. Oftewel ik de kuddeleider en veilig, zij = ondergeschikt. Omdat ze nu zo ontzettend aan het schrikken is van echt alles, wilde ik weten hoe ik dat het beste aan kan pakken als ik er straks voor het eerst opga. Ik ben nu nog bezig om haar oplettend naar mij toe te krijgen, daarna ga ik rustig aan haar overal aanraken als ze stil staat en stil blijft staan, daarna hetzelfde allemaal met hoofdstel en zadel midden in de roundpenn, Dan een keer zadel erop, daarna singel vast enz. Ik ben dus nog wel een maandje of 3 bezig voordat ik er eens opga. Ze is nu 2,5 dus er is ook geen haast bij. Als ik erop ga gebruik ik een trensje, geen halster.
Ik begrijp er dus uit, ik mag haar laten schrikken en een paar passen weg laten zetten en daarna op mijn commando laten stoppen en belonen omdat ze stopt. Maar beloon je dan niet juist het schrikken?