Op elk niv zonder sporen moet kunnen..?Toch??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Op elk niv zonder sporen moet kunnen..?Toch??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:34

Nou,

zoals de titel al zegt :

Iemand die goed kan Paardrijden, kan die op elk niveau zonder sporen rijden?

Wij hadden vandaag op stal deze discussie,

Ik rij liefste zonder sporen etc.
nu werd er gezegd dat je niet zonder sporen kan, Als je Z rijdt,tenmnste daar kwam het op Neer.

Ik ben het daar niet mee eens,

als jij al jaren met je paard traint,kun je toch ook zonder sporen rijden in de Z

iemand zei : "Anky rijd ook met lange sporen"

Maar ik denk dat je wel zonder moet kunnen...toch??

Okey ik snap, je geeft de "moeilijke"hulp zo beter door,
maar als je het goed kan,kun je toch ook zonder??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:36

Als je met sporen rijdt, moet je ook zeker zonder sporen kunnen rijden, want sporen zijn een verfijning, niet een vervanging voor het been.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:40

Ligt eraan hoe je je paard traint Tulandro. Als jij je paard leert overgangen (verruimen, verzamelen en stap-draf etc) op kuithulp. En de zijgangen alleen op spoorhulpje, dan word het toch lastig.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:14

ik vind van wel.
ik zelf rijd ook zonder sporen, maar met vind ik niet fijn rijden Tong uitsteken

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:06

ik ben het er niet mee eens dat je bij de Z dressuur sporen nodig hebt, zelf heb ik ZZ-licht gereden en ik reed thuis nooit met sporen, was echt niet nodig bij mijn paard, die was goed aan het been en heel fijn aan de hulpen, ik had alleen sporen aan op de wedstrijden en zelf dan gebruikte ik ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:31

Een paar maanden terug kwam ik er ineens achter dat mijn paard een beetje lauw was in de travers, ook na een correctie van mij. Later bleek dat ik mijn sporen vergeten was Clown Het kan dus best prima zonder. Maar als je eventjes snel wilt corrigeren dan is een spoortje heel fijn. [Ik denk dat hetzelfde verhaal opgaat voor het rijden met S&T]. Ik rij trouwens nooit met een zweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:31

Je kunt niet elk paard zo scherp krijgen zonder spoor. Sommige wel, dat rijd wel lekker. Als je in de zwaardere klassen de oefeningen snel op elkaar moet laten volgen ben je wel van echt scherpe reacties afhankelijk. In de B merk je dat nog niet zo.

Overigens ben je op wedstrijden vanaf het M verplicht om met sporen te rijden, dus je went er maar beter aan...

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:16

Ik rij eigenlijk alles met spoor want het is geen vervanging maar een verfijning. Af en toe hebben ze die activatie nodig van een spoortje.
En ik rij ook nooit met zweep, kan er gewoon weg niet mee overweg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:53

Ik denk weleens stiekum dat het goed zou zijn om bijvoorbeeld in de B sporen te verbieden... dan kun je heel goed zien wie de sporen echt gebruikt voor verfijning van de hulpen, of vervanging van het been. Want dat laatste komt volgens mij nog teveel voor.
Zelf trainde ik normaal gesproken zonder sporen, maar reed ik wedstrijden met, net om dat kleine beetje extra eruit te krijgen, qua reageren.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:27

dat is precies wat we gezegd hadden dat spoortje is voor de verfijning.
en de extra hulp.
deze discussie ontstond omdast een paard nogal imuum is voor het been.
en dus praktisch niet reageert.
en wat is dan zieliger een uur lang "schoppen" of een drukje met een spoor?
wel kan je pas met sporen gaan rijden als je zelf goed kan rijden en aansporen als je dit niet kan moet je zelf niet met een spoortje gaan rijden.
en als je zelf nog niet zoveel weet is het handig als je niet de beterweter uit gaat hangen.....
als je zelf net 2 lessen gehad heb denk ik dat het niet handig is dat je zelf iedereen gaat verbeteren?
maar ja...........

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:03

Ik hou mijn paard scherp via zweep, consequent en regelmatig bijtikken. Ik rij Z2 maar oefen thuis veel zonder sporen (op wedstrijd mag ik niet met zweep rijden en moet met sporen) maar hoofdzakelijk rij ik thuis veel met zweep om de motor van achteren aan de gang te houden en paard laten duwen/stuwen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:07

labamba schreef:
dat is precies wat we gezegd hadden dat spoortje is voor de verfijning.
en de extra hulp.
deze discussie ontstond omdast een paard nogal imuum is voor het been.
en dus praktisch niet reageert.

Dat is inderdaad een geval apart, maar ik denk dat het vaker voorkomt dan je doorhebt. Er zijn gewoon mensen die niet eens goede beenhulpen kennen, en dat het paard dan niet reageert.
Citaat:
en wat is dan zieliger een uur lang "schoppen" of een drukje met een spoor?

Wat dacht je van een tikje met de zweep?
Citaat:
wel kan je pas met sporen gaan rijden als je zelf goed kan rijden en aansporen als je dit niet kan moet je zelf niet met een spoortje gaan rijden.
en als je zelf nog niet zoveel weet is het handig als je niet de beterweter uit gaat hangen.....
als je zelf net 2 lessen gehad heb denk ik dat het niet handig is dat je zelf iedereen gaat verbeteren?
maar ja...........

Tegen wie heb je het nou eigenlijk? Tegen degene die het topic begonnen is?

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:11

Je paard moet Idd stap draf en galop moeiteloos kunnen.
Maar als je veel oefeningen na elkaar moet rijden dan heb je(meestal)wel een spoortje nodig.
Je kan hem dan ook beter bij elkaar rijden. Party!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:39

Persoonlijk vind ik dat je op ieder niveau het paard zonder spoortje zou moeten kunnen rijden, maar zelf rijd ik het liefste met spoortje. En zonder zweep. Dit, om wel een hulpmiddel "bij de hand" (voet dus eigenlijk, haha) te hebben, te kunnen gebruiken indien nodig en aan de zijde die nodig is. Met een zweepje had ik nog wel eens dat ik een tikkie links nodig had terwijl ik de zweep rechts had. En het moment is zo kort he, de verfijning moet je alla NU kunnen geven. Vandaar mijn voorkeur voor een spoor. Eventueel trouwens is de spoor te bevestigen op de hak en niet op de hiel. Maar dit ligt ook aan de bouw van het dier. Op kleine dieren liever op de hiel, op grote paarden zou het wel op de hak kunnen.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:08

het kan wel zonder, maar waarom zou dat beter zijn, ik vind een spoortje wel een fijn hulpmiddel. Je geeft heel duidelijk aan wat je van het paard wil, terwijl dat bij een tikje met de zweep een stuk minder duidelijk is naar mijn mening.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:17

Ik rijd zelf al mijn paarden met een spoortje. De ruin (M1) en de hengst (M2) rijd ik met een grof wiel.
Ik rijd nu een 3-jarige merrie, die ik volgende jaar mee op wedstrijd wil nemen en die rijd ik nu al met een spoortje.
Zij is net wat fijner te "bewerken" met een spoortje dan zonder.
En ik kom er ook alleen maar aan als ze niet voor het been is, de rest van de tijd heeft het spoortje geen functie.
Ik ben het er wel mee eens dat je met een spoortje moet kunnen rijden, dus dat je minimaal een rustige en constante beenligging hebt zodat het paard niet constant gestoord wordt door het prikken van de spoor.
Ik train thuis overigens ook nog met zweep, bij alle 3 de paarden!
Beul ben ik he Knipoog

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:42

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:42

Ik rijdt zelf veel liever zonder... Vooral omdat als ik mijn paard met een spoortje rijdt ze heel actief wordt en dan van voren sterker wordt.(mijn instructrice raadt toch aan om met een spoortje te rijden, al heb ik daar nu nog wel wat moeite mee) En aangezien ik niet zo groot en sterk ben vind ik dat wel lastig. Ik heb zaterdag een dressuurwedstrijd. Ik ga dan 1 proef met, en een proef zonder sporen rijden(tenzij het de eerste proef, met of zonder sporen goed bevallen is), dan ga ik kijken wat nou voor mij beter werkt.
Ik start met mijn paard dan wel in de B, dus kan ik niet echt mee praten over het onderwerp.
Maar een van mijn verzorgpony's is een keer in de Z2 gestart en meerdere malen in de M(met verschillende ruiters). Je krijgt haar zonder sporen(bijna) net zo goed aan het lopen als met sporen. Maar dat verschilt natuurlijk ook wel per paard, denk ik.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:37

moowsy schreef:
Ik rijdt zelf veel liever zonder... Vooral omdat als ik mijn paard met een spoortje rijdt ze heel actief wordt en dan van voren sterker wordt.....

Prik je dan de hele tijd? Normaal reageerd een paard/ pony niet op de sporen, want normaal gebruik je ze niet en raak je het paard/ pony niet. Je gebruikt het alleen indien nodig en heel bewust, dus waarom wordt jou paard/pony daar dan zo actief van?

gillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:57

In principe kan het wel zonder sporen, het is gewoon belangrijk dat het paard reageert op de hulpen. Maar als je eenmaal wat verder bent, is het wel heel prettig ivm verfijning. Je hoeft dan zelf bijna niks meet te doen. De lengte van de sporen is wel afhankelijk van een aantal factoren. Ik ben zelf vrij klein en kom met mijn benen net onder het zadel uit. Iets langere spoor dus om die afstand te overbruggen. Maar bij kleinere paarden, rijd ik het liefst met een heel kort spoortje omdat je al op de goede plak zit.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:41

Ik heb een hele tijd een instructrice gehad die reed een Z-paard van haar thuis gewoon zonder sporen. Het kan dus wel

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:51

Ik krijg er in feite ook elke oefening uit bij Tol zonder spoor. Nadeel is alleen dat áls ik hem moet corrigeren, de hulp er niet snel en verfijnt genoeg uitkomt.

Bovendien is de eerste beenhulp toch met de kuit, dus in feite rijd je in eerste instantie zonder spoor Knipoog

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:28

Ik heb t/m L2 vaak zonder spoor gereden, ook op concour. Alleen nu rijd ik altijd met, n enkele keer zonder en vooral in de zijgangen merk je dat verschil. Maar verder is het niet zo dat t opeens niet meer lukt ofzo.. Je rijd ook niet constant met je spoor.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:43

Met het paard waar ik Z2 mee reed, trainde ik thuis vaak heel vaak zonder spoor. Hij liep daar heel fijn op. De andere die ik reed was bijna niet zonder spoor te rijden terwijl ik elke dag bezig ben met elk paard op de minste hulp te laten reageren. Het is dus idd paardafhankelijk. Tijdens de proeven is een spoortje trouwens verplicht vanaf het M.

lumorko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:52

Ik denk dat het ook erg afhangt wat voor type paard je onder je kont hebt. Het mooiste is natuurlijk als je een paard fijn kunt rijden met kuitdruk alleen. Er zijn helaas ook paarden die niet zo snel zijn voor je been en dus wat hulp mbv een spoortje nodig hebben. Kan geen kwaad vind ik mits je de sporen goed gebruikt en niet continu. Voornaamste is kuitdruk. in de hogere klassen deel ik de mening dat de oefeningen erg snel op elkaar komen en je dan vaak met kuit alleen het niet altijd meer red en dus kan een spoor een hulpmiddel daarbij zijn.
En inderdaad ik geloof dat sporen vanaf de M klasse verplicht zijn dus.......