Paard zoeken voor ruiter met sterallures

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Paard zoeken voor ruiter met sterallures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:45

Het volgende doet zich voor:

Bij mij (nou ja:mijn pa) op stal, staat een meisje van 14 jaar, rijdt nu ca. 2 jaar. Ze heeft ongeveer 8 maanden een leuk paard gehad, al wat ouder, dressuurmatig geen ster, maar wel braaf. Op den duur is ze met dit paard ook wedstrijden gaan rijden. Geen wereldsucces, maar ook niet dramatisch slecht. Zo nu en dan een winstpuntje en veel opbouwende kritiek van de jury. Voor ouders en kind echter niet voldoende. Al snel werd het gebrek aan prijzen winnen op het paard toegeschoven, en werd dit paard gezien als een belemmering in de carriere van dit meisje.

De gevolgen laten zich raden: dit brave paard werd bij de eerste de beste handelaar gedumpt, er kwam een mooi, chique paard wat al Z1 gelopen heeft. Geweldig dier, zonder meer. Goed karakter, veel potentie. Startkaart werd al aangevraagd nog voor het paard goed en wel op stal was, na 2 weken volgde de eerste concoursen. De B en L1 stoof ze in een ongelooflijk tempo doorheen, veel 1e plaatsen, 2 winstpunten per proef.

Nu is ze bij de L2 aangekomen. Het paard is nog wel braaf, maar heeft ondertussen heel goed in de gaten wat hij op zijn rug heeft zitten. Hij is al veel minder aan het been, verzet al eens wat meer en ziet in dat ruiterlief niet ingrijpt. De winstpunten- en prijzenregen is spontaan opgehouden.

Je voelt het al aankomen: volgens ouders en ruiter ligt het wederom aan het paard. Gisteren vroegen ze om mijn mening, waarna ik vertelde dat dochterlief gewoon nog een belangrijk deel ervaring en basis mist, waar dit paard nu gebruik van maakt. Ze is door naar de L2, en moet hier oefeningen en figuren doen, waar ze niets van snapt. Natuurlijk heeft ze ook les, haar instructeur had ook afgeraden al te promoveren naar L2.

Wij zijn nu gevraagd uit te kijken naar een ander paard voor dochterlief. Eigenlijk heb ik hier geen trek in. We hebben ook nog geen ja gezegd. Maar wat moet je voor een dergelijke ruiter nog zoeken? Of hoe moet je aan de ouders brengen, dat dit een rijtechnisch probleem is van hun dochter, niet van het paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:47

Nou gewoon zo zeggen zoals je het hier schrijft Haha! Haha! Haha!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:52

Maar de ouders willen dus niet van mij aannemen dat dit wel eens gebrek aan kennis/vaardigheid van hun dochter kan zijn. En dochterlief is zo overtuigd van haar talent, dat zij dit dus ook niet wilt inzien.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:03

Ws wat voor een paard er ook komt het is toch nooit goed. Ik geloof niet dat ik er aan mee zou werken (ben ik even blij dat ik niet in de paardenhandel zit Haha! ).

Is er niet in samenspraak met haar instructeur iets te overleggen? Uit je verhaal begrijp ik dat ook hij niet vindt dat ze klaar is voor de L2. En wat vindt het meisje er zelf van zonder haar ouders en andersom. Ze kunnen elkaar ook lekker naar de mond praten, terwijl ze afzonderlijk hele andere doelen kunnen hebben.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 14:24

Dochterlief wilde zelfs perse al promoveren naar de L2, tegen het advies van haar instructeur in. Haar ouders waren er ook van overtuigd dat de L1 nu wel beneden haar niveau was. Ik citeer haar papa: "het is niet voor niets dat ze steeds met zoveel punten huiswaarts gaat. Ze is toe aan meer uitdaging. Bovendien is het voor andere ruiters ook niet leuk om steeds tegen deze combinatie aan te lopen"

Haar moeder heeft nog wel even een poging gedaan om haar naar de instructeur te laten luisteren, maar kan volgens eigen zeggen haar puberende dochter niet dwingen.

Nu is de hele familie het er unaniem over eens dat dit paard lui en ongetallenteerd is, terwijl menig ruiter heel heel blij zou zijn met dit dier!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:51

Britty schreef:
Wij zijn nu gevraagd uit te kijken naar een ander paard voor dochterlief. Eigenlijk heb ik hier geen trek in.

Gewoon niet doen, zeggen dat het aan dochterlief ligt en ze eerst maar moet leren rijden op dat goede leerpaard.
En dat je dan daarna wel iets wil zoeken (over een jaar of 5 Haha! )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:59

Jee, wat stom. Als ik ergens een hekel aan heb, zal dit het wel zijn.
IEMAND moet ze overtuigen dat het niet aan het paard ligt, of kunnen ze dat niet zien, dat ze al door 2 paarden is 'heen gegaan'? Of moeten ze eerst elk maand een andere paard kopen voor dat ze zien dat het aan hun dochter ligt? Ik zou het gewoon tegen hun zeggen, dat zij nog helemaal niet klaar is en is eigenlijk pas klaar als ze een niet al Z dres. gelopen paard naar de L kan rijden. Ze leert nu weinig omdat ze niks hoeft te doen, maar helaas gaat dat niet lang duren, zodra het paard dit in de gaten heeft. Tja, je zit in het midden, maar ik zou gewoon eerlijk zijn, en hopen dat ze luisteren voor dat ze nog meer paard naar de kl*te rijdt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:04

Misschien kan haar instructeur eens op dat paard gaan zitten. Dan kan ze met eigen ogen zien wat dat beestje allemaal kan! OK dan!

Het zou kunnen dat dat haar ogen opent!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 15:26

Goed idee splinter! Misschien dat dat deze familie aan het denken kan zetten.

@ Skitter: ik kan hier ook niet zo goed tegen, maar ik ben bang dat dit niet het enige paard is wat op deze manier afgedankt wordt. Er lopen op deze aardkloot veel verwende kindertjes rond, die het ene fantastische paard na het andere onder hun kont geschoven krijgen, deze verpesten en dan een andere krijgen. Ik wil dat hier eigenlijk zien te voorkomen.

Het erge is dat zij nu denkt een geweldig goede ruiter te zijn, omdat ze vooral in de B bijna altijd in de prijzen viel.

@Romkabouter: ik overweeg ook nog stteds om hier geen medewerking aan te verlenen.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:32

ze moet gewoon een tijdje doorrijden.. ken ook een pony die de eerste twee klasses op de oude baas liep, toen ging hij ook uitproberen, maar zij heeft doorgereden en is uiteindelijk weer z geworden.

Dat kind moet eens wat meer doorzettingsvermogen krijgen, anders komt ze helemaal nooit aan de top! Dat is bij haar het probleem, imo dan..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:46

gewoon instructeur op het paard en even laten zien wat dat paard kan. Als ze dan nog niet snapt dat het aan haar ligt verdiend ze het niet om een dergelijk wedstrijdpaard te hebben.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:53

ben benieuwd wat er gebeurd als jij of een andere goede ruiter erop gezeten heeft..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:00

Het paard is echt geweldig, nog tamelijk jong (8) en echt wel werklustig, als je hem fatsoenlijk rijdt. Ik heb er een paar keer op gereden toen hij hier net was: droompaard! Soepel, werkt lekker mee, goed voor het been, goede aanleuning,...wat wil je nog meer!?

Misschien dat ik vanavond eens aan haar vraag of ik er even op mag. ik heb niet de illusie dat ik er alles uit kan rijden wat er in zit (hij is echt super) maar wellicht meer dan haar! (ofklinkt dit arrogant?)

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:09

ik zou haar en haar ouders aanraden haar eerst lessen te laten nemen op een manege, of in ieder geval op manege paarden laten rijden. die zijn meestal door hun werk wat lastiger (er zitten ook prachtbeesten tusen) omdat ze precies weten hoe lang een uur duurt en hoe ze zo min mogelijk kunnen doen per les. Als ze daar fatsoenlijk op leert rijden, kan ze (bij de meeste maneges) een paard leasen, en daar ook wedstrijdjes mee gaan rijden. zo krijgt ze en ervaring met rijden (op een paard dat best voor haar wil werken, als ze het maar goed en duidelijk aan hem vraagt) en ook met wedstrijden. dit meisje is duidelijk nog niet toe aan een eigen paard. zonde dat die mensen dat niet inzien

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:12

manegepaarden vind ik geen goed idee, daarmee verpest je vaak meer dan je lief is, ik hoop dat die ouders bij hun verstand komen en in gaan zien dat het niet aan het paard ligt maar aan háár. Misschien wel pas bij het volgende paard...

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:12

goedbedoeld van camin maar denk je ooit dat je dat kind nog op een manege paard krijgt.. Die zijn niet goed genoeg voor madame denk ik..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:16

Ik denk dat ze zeker niet meerop een manegepaard gaat stappen, gelukkig neemt ze nu nog wel 2x per week prive les. Alhoewel je daar natuurlijk weinig aan hebt, als je de adviezen van je instucteur naast je neer legt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:20

raard at ze het geen uitdaging vind om "dat"paard juist veel verder te krijgen?
lijkt me juist gaaf om een paard tot aan de z door te rijden.
en niet meteen asl het niet lukt te zeggen het paard is niet goed en een andere te kopen?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:22

Als je goed in de centen zit, schijnt dat zo gemakkelijk te gaan...Boos!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:22

Britty schreef:
@Romkabouter: ik overweeg ook nog stteds om hier geen medewerking aan te verlenen.

Ik ben meer verbaast over de overweging dat je er wel medewereking aan wilt verlenen Knipoog

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:26

uhm...reden van het kopen van een paard dat reeds Z1 gelopen heeft??

Zij beweren dus dat zij zo ongelovelijk geweldig is en dat het paard niet goed genoeg is, maar het paard heeft toch Z gelopen? Laat haar het paard ook eerst maar eens naar het Z toe rijden. Het paard heeft bewezen dat hij het kan.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:36

wat ik probeerde te zeggen was dat ze er achter moet komen wat echt rijden is. ik wil niet zeggen dat ze nu niet echt rijdt, maar meer dat ze ook moeilijkere paarden aankan. ik vind het nogal simpel om zo'n griet op een z paard te zetten en dan maar zeuren op dat paard. ik snap best wel dat ze het zal vertikken om op een manege paard te gaan, die zijn dan inderdaad 'te min' ofzo.
ik denk dat ik haar dan wel de waarheid zou zeggen, alhoewel, dan verlies je ook wel klanten (maar dat is nu denkik niet het belangrijkste)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:30

afspreken met de instructeur dat jullie hetzelfde zeggen tegen dit meisje en tegen haar ouders. Zeggen dat het niet aan het paard ligt, het ligt voor 99% altijd aan de ruiter! Ik zou persoonlijk niet mee werken om een ander paard te zoeken voor, maar ja daarmo zit ik ook niet in de paardenhandel ik zou een slechte verkoper zijn. (te veel gevoel voor het dier)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:09

Wat een verwend kreng zeg. Ik zou een moord doen (ok bij wijze van spreken dan) voor een eigen paard, en al helemaal één zoals hier beschreven. Ik zou dr proberen om op een ander paard te laten stappen, als zij zo'n goede ruiter is, dan kan ze toch ieder paard rijden? Misschien zien dan iig haar liefhebbende ouders in dat hun kind nog lang geen Anky is. Of zoals je zelf ook al voorstelde: er zelf op stappen en laten zien dat het echt niet aan het paard ligt. Heel veel succes ermee en laat nog even weten hoe het afloopt, ben ik wel benieuwd naar.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:29

Je kunt ze ook eens vragen waarom ze denken dat de punten niet meet komen. Dan komt er natuurlijk commentaar op het paard. Misschien kunnen ze dan voor je beschrijven wat ze wel zoeken in een nieuw paard. En dat je ze dan heel subtiel uitlegt dat zulke paarden gewoonweg niet bestaan. Vind het wel een lastig dilemma, want als ik het goed begrijp zijn het klanten van jou of je vader. Je kunt dus niet al te bot tegen ze zijn. Maar als je ze helpt met het kopen van een nieuw dier (en dat voldoet na een tijdje ongetwijfeld ook niet meer aan de eisen) dan zal dat in hun ogen jou ook geen pluspunten geven. Ik zou ze dus kort en duidelijk vertellen dat je niet denkt dat je een paard voor hun kunt vinden wat aan hun eisen voldoet, en je ervan overtuigd bent dat het kind eerst meer ervaring op moet doen. Dat je hun best een dier zou kunnen aansmeren dat een tijdje goed loopt, maar dat je denkt dat ze er op de lange termijn niet tevreden mee zullen zijn en je ze niet voor veel geld wilt afzetten.