Frank doet heel erg goed zijn best en vooral voor mijn overgangen heb ik altijd goeie cijfers omdat hij mooi rond blijft. Vooral van galop naar drag heb ik vaak een 8. Maar met aanspringen in galop wil hij (linksom is hij beter) zijn hoofd niet naar beneden houden. Ik heb met mijn intructrice al van alles geprobeert. Vasthouden, alles druk op links, alleen druk op recht, losgooien. Na 5 keer aangesprongen te zijn gaat linksom perfect. Maar rechtsom echt niet. Hij blijft zijn kop omhoog steken en dus heb ik als ze het niet zien vaak maar een 6je voor het aanspringen in galop. Ben een beetje radeloos want ik hoef nog maar 3 wp en dan mag ik L2 starten maar ja wil ik wel L2 starten eer dit probleem opgelost is.
Komen jullie maar op met de tips, kan ik vanavond gelijk oefenen.
Lielle
Geplaatst: 27-10-04 08:52
al extra rond instellen voor de overgang. Hoe gaat de galop daarna?
fokfanaat
Geplaatst: 27-10-04 08:54
Dit is iets waar sam ook altijd moeite mee gehad heeft, ook bij hem gaan de andere overgangen ook heel fijn. Tja het is een beetje uitproberen, maar ook gewoon dom door blijven oefenen. Bij sam wil het nog wel wat helpen om een wat hoger tempo te rijden en te zorgen dat je hem goed nageeflijk en een beetje naar binnen gesteld hebt. Starkt in de M moet je op x aangalopperen, dat vind sam vreselijk, maar gaat ook al steeds wat beter.
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 08:57
Lielle schreef:
al extra rond instellen voor de overgang. Hoe gaat de galop daarna?
Dat is het vage, de galop daarna is gewoon gelijk bij de 1e sprong goed. Alleen dat aanspringen niet. Met extra rond instellen bedoel je even dieper instellen????
Samsam, ik zal dat van jou vanavond ook proberen.
Lielle
Geplaatst: 27-10-04 09:01
Ienemienie schreef:
Dat is het vage, de galop daarna is gewoon gelijk bij de 1e sprong goed. Alleen dat aanspringen niet. Met extra rond instellen bedoel je even dieper instellen????
ja, idd.
Liselot
Geplaatst: 27-10-04 09:03
idd wat ronder instellen en tijdens de overgang in de buitenteugel een ophouding maken, dat wil ook nog wel eens helpen. en vooral veel oefenen
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 10:00
Oke thanks, ik ga het vanavond gelijk proberen. Ik wil toch wel heel graag L2 gaan starten nl. Volgende week zaterdag heb ik een wedstrijd, eens kijken of we daar een goed cijfer kunnen gaan halen voor het aanspringen in galop.
Piaffe
Geplaatst: 27-10-04 10:42
Ik ken het probleem ook en oefen dit als volgt; de hulpen geven voor het aanspringen, maar zodra hij de neus eruit wil steken, onmiddelijk terug naar draf rijden. Dit heel consequent volhouden. Dus niet eerder doorgaloperen, dan dat de neus op de goede plaats blijft. Want als je hem laat doorgaloperen, 'beloon' je hem, omdat het natuurlijk makkelijker is om met die aanleuning te galoperen, dan met die aanleuning aan te springen.
Astragirl
Geplaatst: 27-10-04 10:48
Ik ben hier momenteel ook op aan t oefenen en doe het zoals hiervoor gezegd eigenlijk. Juist voor de overgang met je been en je hand een extra ophouding maken zodat hij je niet te vlug af kan zijn in de overgang. Extra instellen dus
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 11:28
Ik heb veel te galopperen vanavond geloof ik. @ Piaffe, wat jij zegt klopt idd, want met de overgangen terug deed ik het ook zo met mijn andalusier dus waarom niet met een overgang naar boven. Ben benieuwd hoor hoe snel hij dit allemaal op gaat pikken.
Anoukie
Geplaatst: 27-10-04 11:32
Hou je misschien niet teveel vast of gooi je hem los? Kun je dat eens bij jezelf nagaan? Verkramp jij misschien omdat je weet dat hij zijn hoofd omhoog doet en hij voelt dat weer bij jou?
Probeer het anders eens vanuit een volte van 10 meter in draf. Dan heb je veel stelling en buiging en zou het aanspringen ook makkelijker moeten gaan. Probeer je al eens stap-galop?
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 12:20
Nou ik weet van mezelf dat ik niet verkrampt ok iets gaat zitten want eigenlijk kan het me niet veel schelen hoe hij aanspringt maar helaas de jury weet het niet zo te waarderen, haha. Ik heb van de week stap-galop geprobeerd ja, nog veel erger als uit draf, echt waar. Het rare is dat hij het linksom na 5 keer aangesprongen te hebben het wel braaf met zijn koppie naar beneden doet dus waarom rechtsom niet. Ik moet wel zeggen dat het echt een links paard is. Staat in het vierspan ook altijd links. Mijn instructrice, die al tegen de 60 aanloopt snapt het ook niet meer. Moet vanavond maar eens flink op deze tips gaan oefenen geloof ik.
Britty
Geplaatst: 27-10-04 13:10
Wat Anoukie al zei: aanspringen vanuit een volte halve baan, overdreven veel stelling vragen.
Hoelang was je van plan te rijden vanavond
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-04 13:19
Nou ik geloof een uur of 3!!!!!!!!!!
Arme Frank
Hilde_92
Geplaatst: 27-10-04 18:22
Ik heb wel een tip werkt(e)goed bij mijn pony. Laat hem meer naar voren lopen dah ie heel goed aan je been is. En dan moet je de hulpen geven. Veel suc6
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 08:10
Nou meiden heel erg bedankt voor alle tips, helaas heb ik ze gister niet kunnen proberen aangezien Frank kreupel is. Hij is nog nooit maar dan ook nog nooit kreupel geweest sinds hij 1.5 jaar bij ons op stal staat en ik heb de afgelopen 8 maanden intensief rijd. Ik baal echt enorm, vandaag krijgt hij vrij en dan kijken we morgen maar weer. Ik heb volgende week zaterdag een wedstrijd dus ik hoop dat het niks is.
Lielle
Geplaatst: 28-10-04 08:14
Ienemienie schreef:
Nou meiden heel erg bedankt voor alle tips, helaas heb ik ze gister niet kunnen proberen aangezien Frank kreupel is.
Ik denk dar hij meegebokt heeft gisteren en strategisch kreupel is nu
Frankinero
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 12:00
Lielle schreef:
Ik denk dar hij meegebokt heeft gisteren en strategisch kreupel is nu
Ik denk dat je gelijk hebt .
Het enige wat er aan de hand kan zijn is dat hij 2 waterbakken in zijn stal heeft hangen. Een koeiendrinkbak (was vroeger koeienschuur en hij is bont) en die zijn heel groot en zwaar en toen ik hem gister terug zette in stal zag ik dat die waterbak op de grond lag. Op een of andere onverklaarbare reden heeft hij het voor elkaar gekregen om die waterbak eraf te slopen en waarschijnlijk heeft hij die op zijn been gehad, andere verklaring is er niet.
shan
Geplaatst: 28-10-04 13:53
probeer hem in draf eens met iets meer impuls te laten lopen, vanuit die extra impuls laat je hem aanspringen. hoop dat je paard snel weer rad is.