problemen met jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

problemen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:55

we hebben een probleem met een jong paardje bij ons
zodra je op zijn rug zit valt het mee maar het opstappen is een ramp
dit is echt niet meer normaal hij is zo angstig dat hij gewoon in volle gallop wegspringt
we hebben hem nog niet zolang dus we weten niet juist wat hem overkomen is maar wie heeft hier ervaring mee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:56

Het is nogal moeilijk te zeggen aan deze kant van de lijn Haha! Haha! Haha!

ALs ik jullie was zou ik een deskundig iemand bellen om te begeleiden.

Wellicht ligt het aan de opstaptechniek van de ruiter

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:05

wij hadden dit probleem ook op stal mischien kun je een keertje proberen om er een kleed of iets anders heel rustig over het zadel te leggen dan went hij er mischien aan Haha!

succes : *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:07

tja ik vind het erg moeilijk om hier een mening op te geven..maar ik denk dat ik het rijden/ erop zitten even zou laten voor wat het is en even weer terug naar de basis. of het paard is erg bang na een nare ervaring of het gaat hem geestelijk wat te snel. probeer eerst het vertrouwen op de grond goed te krijgen en bouw dan alles weer langzaam op. succes!!! wat gijssenkim zeg tis ook nog niet z'on gek idee...misschien prik je hem met je tenen in de buik??

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:18

Denk dat je er iemand bij moet laten die er verstand van heeft, je weet niet wat dit beestje heeft meegemaakt, of wat er in hem omgaat. Kan je het beste zo snel mogelijk iemand bij laten komen, anders wordt het alleen maar erger.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:19

jha dat is zo ik heb voor de rest geen oplossingen dus ik wens je succes!!!!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:03

ja misschien moeten we er maar iemand bijhalen dat lijkt mij ook de beste oplossing. maar wat betreft de verkeerde opstapmethode daar ligt het niet aan want zelfs al je nog niet in de buurt van zijn buik bent is hij al bang
toch bedankt voor de tips

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:12

dan zou ik toch gewoon of een proffesional inschakelen...en als je het persee zelf zou willen doen, zou ik even het rijden dus laten zitten omeerst vanaf de grond het vertrouwen op te bouwen...succes en heel veel sterkte!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:16

ik zou het heel vaak proberen steeds weer op en afstijgen en heel voorzichtig....oefening baart kunst

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:54

we gaan eerst eens een dierenarts inschakelen voor een keuring voor in het geval hij ergens pijn mocht hebben en daarom zo reageren
mocht dit niet het geval zijn en er geen fysieke oorzaak is dan zullen we iemand professioneel inschakelen

kiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:34

Wij hebben het ook gehad met een jong paard op stal.
Bleek dat hij heel erg last van zijn rug had en dat zijn zadel helemaal niet goed gelegen heeft.
Het paard is ook gekraakt.
Toen hebben ze heb een tijdje op het land gezet en zijn ze helemaal opnieuw begonnen met inrijden dus eerst weer aan de longe enz.
Toen iemand der op die alle paarden bij ons op stal eigenijk zadel mak maakt en de eerste keer nog ff wegspringen.
Volgende keer hield iemand hem vast en hij bleef eigenlijk gewoon staan.
Toen ging dat meisje er zelf weer op weer vast houden en nu na 2 maanden kan ze weer helemaal alleen opstappen en niks aan de hand blijft keurig netjes staan.
Groetjes kiekje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:52

Ja ik ken het. Begin een tandje lager, weer. Werken met alleen zadel erop, dan zakje zand etc. Dan voorzichtig hangen en een paar passen, net zo lang tot ie zich ontspant. Hangen vinden ze meestal minder eng.
Probeer ook eens met enge dingen op zijn rug en lijf te spelen, plastic zak, dan plastic zeil etc.