Hoe leer ik haar in de goede galop aan te springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bogie

Hoe leer ik haar in de goede galop aan te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:55

Hallo,

Verward Even een vraagje, rijd op een jong paardje dat net is ingereden, alleen ze doet de galop nog niet goed.

Als ik haar wil laten aanspringen in de linkergalop dan gaat alles goed. Wil ik in de rechter galop dan gaat ze met haar voorbenen wel goed maar achter niet. Het gevolg, we vliegen samen zowat over de kop.

Het probleem doet zich zowel onder het zadel als aan de longeerlijn voor.

Wie heeft dit probleem ook gehad en hoe kan ik dit oplossen.

OK dan!

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:32

misschien kun je aanspringen op een volte en op je binnenbeugel steunen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:45

draaf een gebroken lijn en spring aan als je weer op de hoefslag aankomt...binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, iets binnenstelling, buitenteugel erbij houden en je binnen zitbeenknobbel iets in het zadel drukken...succes!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 15:47

Thanx

Ga het vanavond gelijk even proberen. En dan hoor je wel of het wel of niet werkt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:49

ben benieuwd...succes hoor!!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:35

Probeer juist op het buiten-achterbeen te gaan steunen ipv het binnenvoorbeen.

Maar als hij het aan de longe al niet goed doet, lijkt het me niet dat hij het onder het zadel wel correct kan.

Misschien heeft hij lichamelijk iets niet helemaal goed zitten? (stijve spiere, scheve wervel)

Mijn paardje springt ook vaak overkruist op rechts, hij springt eerst goed, en na een scherpe bocht zit hij overkruist.
Idd een eng gevoel als je erop zit, want het voelt net of je paard uitglijdt in de bochten.
Na een bezoekje van de hoefsmid bleek dat hij spierpijn heeft in zijn linker-achterhand (dus bij de linker heup) waar hij morgen voor naar de fysio gaat...

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 16:39

Party!! He mijn hoefsmid komt toch donderdag dan kan ik dat wel even vragen.

Ben in elk geval blij dat ik niet de enige ben die hier last van heeft Knipoog

Ik dacht echt dat het aan mij lligt maar het kan dus ook van haar uitkomen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:03

calippo kan daar heel goed gelijk in hebben! als de hoefsmid is geweest en je kunt al het andere medische verder uitsluiten, dan kun je weer lekker gaan oefenen!! veel sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:19

klomp schreef:
iets binnenstelling

nou word ik gek..mijn instuctricce heeft vanaf het begin gezegt dat ie buitenstelling moes hebben...geen wonder dat ie nog nie goed aansprong...be gelukkig bij haar gestopt met lessen zeg....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:23

tja...misschien heb ik het wel fout aangeleerd??!!! zo is het mij overal altijd gezegd...getsie...nu ga ik twijfelen:)

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:23

0ojannekeo0 schreef:
nou word ik gek..mijn instuctricce heeft vanaf het begin gezegt dat ie buitenstelling moes hebben...geen wonder dat ie nog nie goed aansprong...be gelukkig bij haar gestopt met lessen zeg....

Met iets buitenstelling kun je ze het ook leren, het binnenvoorbeen heeft zo meer ruimte om naar voren te komen. Tevens kan het helpen om op het verkeerde been te gaan lichtrijden.

Het kan ook nog zijn dat het paard moeite heeft met de galop omdat hij nog wat zwak is in de achterhand. Dat had mijn paard, nu is hij sterker en gaat de galop ook steeds beter.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:30

ik heb net even de zoekfunctie gebruikt en gelukkig was het meest gebruikelijke de, jawel, binnenstelling!!! erg zeg als je gaat twijfelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:35

Samo schreef:
Met iets buitenstelling kun je ze het ook leren, het binnenvoorbeen heeft zo meer ruimte om naar voren te komen. Tevens kan het helpen om op het verkeerde been te gaan lichtrijden.

Het kan ook nog zijn dat het paard moeite heeft met de galop omdat hij nog wat zwak is in de achterhand. Dat had mijn paard, nu is hij sterker en gaat de galop ook steeds beter.

iets buitesteling wel jah...maar ik moes heel z´n kop omtrekken en als ie dan niet goed zat doen moes ik in rengalop de bak door racen en meppen met de zweep....sloeg echt nergens op.....en dat was dan een instucrice die deurne heeft gdaan zeg ik haat haar zeker wel k heb een paar keer les van een vriendin gehad en na 3 keer opnieuw aanspringen zat ie goed

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:40

0ojannekeo0 schreef:
iets buitesteling wel jah...maar ik moes heel z´n kop omtrekken en als ie dan niet goed zat doen moes ik in rengalop de bak door racen en meppen met de zweep....sloeg echt nergens op.....en dat was dan een instucrice die deurne heeft gdaan zeg ik haat haar zeker wel k heb een paar keer les van een vriendin gehad en na 3 keer opnieuw aanspringen zat ie goed

Mm, ja dat klopt zeker niet! Maar goed dat je dan niet meer bij haar lest!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:02

heey,

je kan ook een keertje je paardje longeren en dan leg je een balkje op de volte als je pony net over het balkje wil stappen geef jij een klein tikje met de zweep en als het goed is springt hij dan goed aan Als je dat vaak doet leer je je paard dat aan en doet hij het ook als hij onder het zadel is *LOL*

groetjes en succes OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:08

Hij springt voor goed aan, dus dan kan je gewoon binnenstelling aanhouden. Achter springt hij niet goed aan........ dit kan je proberen op te lossen door over een balk in de hoek aan te galoperen. Jonge paarden hebben dit veel, het is een balans probleem