Pas ingereden paard nog gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Pas ingereden paard nog gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:25

Arabesk is net ingereden, maar is de eersta paar minuten nog erg gespannen als je bent opgestapt. Hij loopt dan helemaal met zijn kont omhoog (soms bokken). Na enige minuten zakt dat wel, maar wat doe ik hieraan???

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:28

Niet zo raar als hij net is ingereden. Gewoon zelf ontspannen, lekker voorwaarts en goed aan je been rijden. Proberen voorwaarts neerwaarts te laten lopen, lekker veel ontspanning. Gaat vast wel beter als je hem wat langer rijdt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:58

Als ik been geef, schiet hij soms naar voren omdat hij er van schrikt..... ook zoiets...
Gister was het wel erg, maar dat kwam misschien omdat het zo waaide. Dan klappert alles en is alles eng. Knipoog

Hoe krijg je m neerwaarts?? Het is nl. een arabje => giraffe Lachen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:16

Arabesk schreef:

Hoe krijg je m neerwaarts?? Het is nl. een arabje => giraffe Lachen

Misschien les nemen of misschien heb je dat al en dan moet je dat even aan je instructrice vragen.

Dat het een arabje is betekent niet dat je hem niet voorwaarts neerwaarts kunt rijden

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:19

Lijkt me logisch, dat ook al is je paardje ingereden, ze nog dingen eng of moeilijk vindt en daarom ook schrikkerig of gespannen is. Dat ze het kan, wil niet zeggen dat ze het makkelijk en vertrouwd vindt.
En een arabiertje rijdt je net zo aan de teugel als elk ander paard hoor. Het ene paard is inderdaad ander dan de andere, maar komt allemaal op hetzelfde neer

Succes!! OK dan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:37

als jij rustig blijft heeft dat al een hoop voordelen. ze is idd gewoon nog wat gespannen door alle nieuwe indrukken, maar naarmate je meer oefent met alle rust en ontspanning, neemt die stress vanzelf wel wat af.
gewoon geduldig blijven en duidelijk zijn naar je paardje. voorwaarts neerwaarts is als een paard zijn achterhand er goed onder zet en actief is en de rug iets opbolt (om het zo maar te zeggen.) als de achterhand goed actief is kun je de energie van achter omzetten naar ontspanning naar voor. hierdoor loopt je paard met een wat langere hals nageeflijk. daardoor wordt het ruggebruik optimaler en is niet meer zo gespannen.
succes!!! hoop dat ik het een beetje goed verwoord: is altijd zo moeilijk uit te leggen vanachter de pc..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:54

Neerwaarts rijden doe je dus gewoon net als bij een ingereden paard?
Ik snapte ff niet wat er bedoeld werd met neerwaarts. Knipoog Ik zag een soort stofzuiger houding voor me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:04

Maar dat IS toch ook hartstikke spannend als je baasje op je rug gaat zitten! Faiz vond het ook hartstikke spannend hoor, de eerste weken. Ik heb hem er een beete op 'afgestompt' in die zin dat ik regelmatig even met hem de bak inloop, er op ga zitten en aan de andere kant weer afstijg. Klaar! Hierdoor is het rijden al meteen veel ontspannener geworden. Ik heb nu ook geen 'beginspanning' meer als ik erop ga.
Misschien voor jou ook een tip?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:04

haha..nee joh!! probeer het anders eerst eens aan de longe met een gogue of pessoa. ze moet natuurlijk het voorwaarts neerwaarts leren begrijpen. dit kun je oefenen door haar te leren volgen van je handen...het uitschuiven zeg maar van haar hals. niet hals strekken, maar ronding houden...zorg wel dat de kaak vrij blijft.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:15

Eerst paard op eigen benen te leren lopen, zelf goed in balans te gaan zitten. Als hij erg gespannen is, ga je in verlichte zit wat draven (ja draven kan ook, blijf maar eens 2x staan 1x zitten) of je gaat in verlichte zit galopperen. Dan kan je paard wat de rug ontspannen. Als paard wat lengte van voren vraagt (dus langer wil worden in de hals) geef je hem die ruimte, hij zal hoogst waarschijnlijk zelf voldoende ondertredende achterhand hebben om de buikspieren aan te spannen zodat hij de rug kan ontspannen en aan de hand daarvan zal paard in voorwaartse neerwaartse tendens gaan.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:15

Arabesk schreef:
Als ik been geef, schiet hij soms naar voren omdat hij er van schrikt..... ook zoiets...

je moet hem ook niet opeens aandrijven ofzo, gewoon de hele tijd je been er aan houden en dan als het nodig is wat meer druk geven. (niet knijpen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:15

Vandaag ging het al wat beter. Voor mijn eigen stress had ik er eerst iemand naast lopen die m vasthield. Een paard keer wilde hij onder me vandaan schieten. Maar hij ontspande uiteindelijk wel. Het gespannen zijn duurde ook korter deze keer Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:37

goed zo!!!!!