pessoa bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 19:52

Hoi,

mijn Haflinger heeft een wat harde mond en ik heb met enkele mense die zelf zo paarde hebbe overlegd om een pessoa bit voor hem te kopen. Kan iemand me hier wat meer info over geven hoe het precies in zijn werking gaat?

Dank bij voorbaat Tong uitsteken

greetz Aurora

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:11

Bij een pessoabit heb je de mogelijkheid om er 2 teugels aan te maken. 1 teugel werkt als bij een normaal bit, de andere teugel werkt met een hefboomwerking en kinketting. Deze is dus hartstikke scherp.

Ik zou als ik jouw was niet zomaar met een ander bit gaan rijden, je maakt die mond alleen maar harder. Ik ben van mening dat het 99 van de 100 gevallen een rijtechnisch probleem is, en dat niet op te lossen is met een ander bit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:12

Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als Sjonniej, dus bij deze: de mond wordt alleen maar harder met een pessoabit erin..

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:34

ik denk niet dat de mond gelijk harder zal worden! want als je hem rijd op de eerste ring dan heeft deze een niet andere werking dan een water trens! de 2e teugel kun je bevestigen aan de 2e of 3e ring!! hierme emoet je wel oppassen want dan krijg je een hefboom werking!
als je de 2e teugel boven de 1e teugel houd ( net zoals wanneer je met stang en trens rijd) geeft het je alleen meer druk op de lagen!

het is zeg maar een vriendelijke vorm van het pelham bit maar, dan zonder kinketting.

verder ben ik het er dus niet helemaal mee eens dat de mond harder zal worden, want,,,,, hoe hard moet de mond van Salinero dan wel niet zijn Verward Verward

maar ik ben het wel eens met de andere, zoek eerst op of het geen rijtechnosch probleem is!!! want dat is het 9 van de 10 keer!!!! een ander bit werk meestal wel, alleen dan maar tijdelijk

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:15

Chantal_Ivan schreef:
ik denk niet dat de mond gelijk harder zal worden! want als je hem rijd op de eerste ring dan heeft deze een niet andere werking dan een water trens!

Als je alleen een teugel bevestigd op de bovenste ring kan je IMO net zo goed op een gewoon trensje rijden...

Niet alle pessoa bitten zijn met een kinketting, en als je er op een goede manier mee omgaat wordt de mond van je paard niet veel harder.

Zelf rijd ik op een buitenrit met mijn haflinger altijd met pessoabit. In de bak heb ik een gewoon trensje. Ik rijd altijd op de bovenste ring, en als ze er vandoor schiet pak ik mijn onderste teugel er pas bij... In princiepe heeft het dus hetzelfde werking als iemand die op een gewoon trensje rijd... Alleen heb ik net even wat meer te vertellen, mocht er iets gebeuren... Bij mijn paard is dit gewoon noodzakelijk, omdat ze nog wel eens een sprong kan maken, ik doe dit voor haar en mijn eigen veiligheid.

Ik ben wel van mening dat als de mond van je paard al hard is je er niet nu een pessoa in moet gooien. Wat zegt je instructrice er van? Als ik jou was zou ik er eerst voor zorgen dat ze beter reageert op het bitje dat je nu gebruikt. Dan daarbij zou ik 'm alleen op buitenritten gebruiken, en dan op de manier die ik hierboven heb beschreven, dus alleen als noodstop gebruiken. Het is een beetje onnodig om je paard zoveel druk achter zijn oren te laten voelen als hij gewoon ontspannen loopt.

Ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven, het is wel iets waar je verstandig mee om moet kunnen gaan, maar ik vind het niet paardonvriendelijk... Lachen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:45

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je paard een harde mond heeft, maar eerder dat je zelf een harde hand hebt.
Niet banketstaaf bedoeld trouwens, maar de mond van het paard is zo hard als de hand van de ruiter.

Misschien moet je hem/haar meer op je zit gaan rijden waardoor je helemaal geen ander bit nodig hebt.

Is het je instructeur/trice die je een ander bit adviseert?

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:52

[quote="xtwisterx"]Als je alleen een teugel bevestigd op de bovenste ring kan je IMO net zo goed op een gewoon trensje rijden...

daarom schrijf ik verder ook Haha! de 2 teugel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:21

Ik denk dat als een mond van een paard hard is je allereerst bij jezelf te rade moet gaan WAAROM is de mond hard. Ik bedoel jij rijd hem toch? Dan heb jij de teugels van het bit in de hand gehad en daarom de mond harder gereden.
Rijd je paard gewoon op een simpele eventueel dubbel gebroken watertrens. MEt je zit van achter naar voren en blijf eraf met die handen.
Al die ONZIN bitten zijn helemaal niet nodig, rijden doe je voor een dikke 85 % op je zit en zeg maar 14% op je benen en dan 1% op je handen.

Leer het paard op jouw zit terug te komen en op jouw benen en zit voorwaarts te gaan. Een goede instructuer kan je hiermee helpen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:28

waarom gaan jullie gelijk haar de schuld geven over dat het paard hard is in zjin mond.
je heb ook paarden die gewoon schijt hebben aan het bit.
en waarom rijden aky en zo dan niet op een simpel bitje Knipoog nee die hebben er zelfs 2 bitten inhangen. waaronder een hele zware met kinketting.

misschien kan je van iemand een pessoabitje lenen en inderdaad de teugel die je het laagst bevestigd heb gewoon loshouden en alleen gebruiken als het echt nodig is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:34

[quote="Ukster"]waarom gaan jullie gelijk haar de schuld geven over dat het paard hard is in zjin mond.
en waarom rijden aky en zo dan niet op een simpel bitje Knipoog nee die hebben er zelfs 2 bitten inhangen. waaronder een hele zware met kinketting.

Ahaa Anky leuk voorbeeld. Anky rijd met stang en trens omdat dat A verplicht is in de grand prix en omdat B zij geleerd heeft dat zij het paard ook met stang en trens alleen op de trens kan rijden. De stang verfijnd de aanleuning, als je de stang te sterk laat inwerken is dat een heel scherp bit. Anky rijd in training wel met een simpel bitje.

Je hebt geen paarden die schijt hebben aan het bit, je hebt alleen maar mensen die niet geleerd hebben het paard eerlijk van achter naar voren te rijden en die menen dat een paard op het bit aan de teugel te trekken is en die menen dat je een paard op het bit stuurt, stelling vraagt, halt laat houden, en dergelijke.

Een paard wordt niet hard in de mond geboren.

En een stang en trens is niet voor niks pas toegestaan in de Z die mensen weten meestal waar ze mee bezig zijn.

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:40

ik kan hier niets anders op zeggen als een to[ antwoord!!!

dus het is dan ook niet zo vreemd dat het pas vanaf Z toegestaan is om met stang en trens te rijden! en denk je dat wanneer je de stang in een hoek van 45 graden hebt het paard er last van zal hebben?>!?!?! nou ik weet wel zeker van niet want anders zou het niet toegestaan zijn bij de bv Z

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:16

Ukster schreef:
waarom gaan jullie gelijk haar de schuld geven over dat het paard hard is in zjin mond.

Waarom geven zoveel mensen altijd de schuld aan het paard?
Een paard is niet hard in de mond. Zelfs de meest groffe boerenknol zal zacht in de mond zijn als deze met een zachte hand gereden wordt.

Leren rijden op je zit!

Ik rijd zelf Z1 op een dubbelgebroken trensje. Ik mag er wel stang en trens inhangen, maar ik vind mezelf nog niet kundig genoeg om dat te doen wanneer mijn instructrice er niet bij is.
Ik heb één keer met een pessoabit gereden toen mijn paard te sterk werd met springen, maar tijdens die keer rijden kwam ik er dondersgoed achter dat het helemaal mijn eigen schuld was en dat ik er geen ander bit in moest hangen, maar gewoon zelf beter moest rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:51

[quote="Kitty"]Waarom geven zoveel mensen altijd de schuld aan het paard?
Een paard is niet hard in de mond. Zelfs de meest groffe boerenknol zal zacht in de mond zijn als deze met een zachte hand gereden wordt.

Leren rijden op je zit!

Helemaal mee eens. Altijd is het de schuld van het paard. Het paard moet meer nagevelijker, minder hard in de mond, meer doorlopen enz. enz. enz. Terwijl we zelf verdommen om eens goed met zachte hand te leren rijden.

Ik denk dat een Anky van Grunsven of Coby van Baalen, Johan Hinneman, wijlen Reiner Klimke, George Theodorescy, Rudolf Zeilinger een hele proef door kunnen rijden op alleen maar een trensje met en normaal zacht bitje.

Dat moet je streven zijn met zo weinig mogelijk zoe goed mogelijk rijden.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:23

Absoluut geen pessoabit in doen, daar bereik je niets mee, maak je je paard alleen maar harder mee in de mond. Juist een zacht bitje is een beter idee. Niet op je hand rijden, maar op je been en zit. Of het nou jouw schuld is of van iemand anders die je paard gereden heeft maakt niet uit, het gaat er om dat je je paard weer gewoon kunt rijden. Niet te veel in de mond zitten, lekker voorwaarts neerwaarts rijden, ontspanning vinden.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:02

IDD hoe scherper bit je pakt hoe harder de mond wordt.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:39

Kafue"]
[quote="Ukster schreef:

Ahaa Anky leuk voorbeeld. Anky rijd met stang en trens omdat dat A verplicht is in de grand prix en omdat B zij geleerd heeft dat zij het paard ook met stang en trens alleen op de trens kan rijden. De stang verfijnd de aanleuning, als je de stang te sterk laat inwerken is dat een heel scherp bit. Anky rijd in training wel met een simpel bitje.

Je hebt geen paarden die schijt hebben aan het bit, je hebt alleen maar mensen die niet geleerd hebben het paard eerlijk van achter naar voren te rijden en die menen dat een paard op het bit aan de teugel te trekken is en die menen dat je een paard op het bit stuurt, stelling vraagt, halt laat houden, en dergelijke.

Een paard wordt niet hard in de mond geboren.

En een stang en trens is niet voor niks pas toegestaan in de Z die mensen weten meestal waar ze mee bezig zijn.

Helemaal mee eens! OK dan!
Het is ook helemaal mijn mening dat een paard een harde mond krijgt door een harde hand!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:44

Je mag je paard inderdaad niet de schuld geven van jouw fouten, en IMO ook geen scherper bit ingooien zodra het voor jezelf te moeilijk wordt...

Alleen zoals ik al eerder aangaf, als het om veiligheid gaat, moet het kunnen. Er moet wel een rem op je paard zitten, en naast je zit kan een pessoabit wel een oplossing zijn. Niet alle paarden worden met dit soort bitten naar de k.lote gereden. Je moet er alleen wel genoeg ervaring mee hebben, en het bit op een eerlijke manier gebruiken. Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:48

Pff... de hoeveelste discussie over een pessoabit/scherper bit is dit? Schijnheilig

Ik ben van mening dat je idd voor de dressuur niet zomaar een ander/scherper bit in moet gooien als het even niet wil. Maar buiten vind ik het, zoals xtwisterx ook al aangeeft, een ander verhaal. Zolang je het paard in de bak netjes op een trensje kan rijden, en je er buiten alleen een tweede teugel als noodrem aanhangt. Zie ik niet zo erg het kwaad van dit bit in Lachen

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:17

Richtje schreef:
Pff... de hoeveelste discussie over een pessoabit/scherper bit is dit? Schijnheilig

Ik ben van mening dat je idd voor de dressuur niet zomaar een ander/scherper bit in moet gooien als het even niet wil. Maar buiten vind ik het, zoals xtwisterx ook al aangeeft, een ander verhaal. Zolang je het paard in de bak netjes op een trensje kan rijden, en je er buiten alleen een tweede teugel als noodrem aanhangt. Zie ik niet zo erg het kwaad van dit bit in Lachen

idd er moet wel een rem opzitten en ben het met deze uitspraak ook helemaal eens!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:22

Neem dan bijvoorbeeld een slofteugel als noodrem.
Of breng ik zo mensen op verkeerde ideeen? Scheve mond

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:23

Of zorg ervoor dat je je paard onder controle hebt voordat je naar buiten gaat.
Maar goed, ik zal het waarschijnlijk niet helemaal begrijpen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:34

Maar waarom een slofteugel ipv een pessoabit? Een slofteugel kan met verkeerd gebruik ook heel veel schade aanrichten.

@Kitty, je kan je paard nog zo goed onder controle hebben. Als je weet dat je paard niet meer te houden is ALS hij schrikt, waarom dan niet die noodrem inbouwen als veiligheid voor jou en je paard?
Tuurlijk moet je niet naar buiten gaan als je van te voren weet dat je dan voornamelijk op je onderste teugel aan het rijden bent. Maar bij gebruik als noodrem is dat als het goed is niet het geval Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:48

Richtje schreef:
Maar waarom een slofteugel ipv een pessoabit? Een slofteugel kan met verkeerd gebruik ook heel veel schade aanrichten.

@Kitty, je kan je paard nog zo goed onder controle hebben. Als je weet dat je paard niet meer te houden is ALS hij schrikt, waarom dan niet die noodrem inbouwen als veiligheid voor jou en je paard?
Tuurlijk moet je niet naar buiten gaan als je van te voren weet dat je dan voornamelijk op je onderste teugel aan het rijden bent. Maar bij gebruik als noodrem is dat als het goed is niet het geval Lachen

*LOL* Als een paard buiten schrikt en echt op hol slaat zal hij van de scherpte van het pessoa bit alleen nog maar harder schrikken en nog sneller vluchten weg van het onheil weg van de pijn. Als je je paard niet in de hand hebt moet je er gewoon niet mee naar buiten gaan. Je brengt niet alleen jezelf maar ook je paard en het overige verkeer er onnodig mee in gevaar.

Wil je dan toch perse en meen je je paard voldoende in de hand te hebben gesteld ga dan met een ervaren leerpaard mee.

Maar okee ik zal het ook wel niet begrepen hebben, een scherper bit mag je NOOIT beschouwen als noodrem.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:53

Ach Kafue, sommige mensen menen nou eenmaal dat scherpere bitten de oplossing zijn voor alle problemen.

Toen mijn merrie (een flinke druktemaker, bloedpaardje) net onder het zadel was, heb ik bij het buitenrijden wel eens een martingaal gebruikt zodat ze haar hoofd niet te hoog kon doen.
Verder heb ik haar altijd zonder hulpmiddelen en zonder scherpe bitten (op één keertje na, maar daar leerde ik heel snel van) gereden.

Gehoorzaamheid en vertrouwen in de ruiter voorkomt dat je een noodrem nodig hebt tijdens het buitenrijden.

De tip van een ervaren paard als begeleiding vind ik de beste in deze hele topic.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:54

Een paard dat echt op hol slaat zal je idd niet terug kunnen krijgen met een scherper bit. Een paard dat schrikt, gaat rennen en dan niet terug wil echter wel. Ok niet allemaal, maar sommige paarden wel Knipoog
Uiteindelijk is het doel natuurlijk om gewoon alleen op een trensje veilig buiten te kunnen rijden. Maar hoe wil je dat je paard leren als hij nooit naar buiten mag voordat je hem helemaal onder controle hebt?
En ja, tuurlijk gaat er ook een ervaren leerpaard mee, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet kan gaan rennen....

En ach, ik gebruik liever een keer die onderste teugel als noodrem dan idd mijzelf, m'n paard en overig verkeer in gevaar te brengen.
Edit: dit was een reactie op kafue