hoe appuyement aanleren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe appuyement aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:51

ik ben nog steeds met me ponytje aan het trainen...hij is nu L2 startgerecht..ik rijd weleenswaar geen wedstrijden maar ik wil toch graag appuyement aan leren....maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen...ik heb wel les....maar daar ben ik met een ander paard van me mee bezig!!

kan iemand het me vertellen???

ik hoop het wel

alvast bedankt....groetjes janneke

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:59

appuyement is eigenlijk een soort wijken alleen dan niet alles tegenovergesteld van elkaar

je moet het hoofd richten in de richting waar je heen gaat
en daar moettie ook heen, waar jullie naar kijken

vraag anders aan degene wie je les geeft of die het je goed wil uitleggen ! die heeft er vast veel evrstand van en legt het ook bete uit dan zo via bokt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:05

degene waar ik les van heb die heeft geen diploma´s..het is gewoon een vriendin van me die me helpt bij mijn jonge paard...wat ik bij mijn jonge paard moet verbeteren...2 mensen zien meer dan 1...vandaar dat k het op bokt vraag!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:12

ik begin meestal vanuit een schoudervoor een paar passen mee te pakken. Het gaat erom dat ze buigen om het binnenbeen, en van daaruit zet je ze opzij.

In feite is het dezelfde beweging als travers. In het Zweeds is er zelfs geen ander woord voor. Beide noem je 'sluta' (wat letterlijk sluiten betekent, tegenovergestelde is sb - 'öppna' (openen) ) alleen bij appuyeren spreek je van 'sluta på diagonalen' en bij travers van uitsluitend 'sluta' of misschien 'sluta på långsidan'

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:22

Een logische opbouw lijkt me wel van belang:

1. een paard wat geleerd heeft goed te buigen om je binnenbeen, wat dus netjes aan beide kanten volte's en wendingen loopt met de juiste stelling en buiging;

2. leren reageren op 1-zijdige kuitdruk: wending om de voorhand, wijken voor het been

3. schoudervoor en schouder binnenwaarts

4. travers, gelijke beweging aan het appuyement maar makkelijker aan te leren omdat het langs de hoefslag is

5. appuyementen, eerst enkele pasjes.

robinbeekink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:37

Ik zou afwenden, dan schoudervoor zetten, dan proberen enkelen pasjes opzij maar daarin moet de buiging behouden blijven. Als de buiging minder wordt druk je hem met je binnenbeen terug en zet je op de rechte lijn weer een paar pasjes schoudenbinnenwaarts in. De buiging is het belangrijkste.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:40

Sommige paarden vinden de inzet moeilijk. Soms gaat het wel als je de diagonaal op gaat en hem dan in travers zet, dan heb je ook een appuyement, maar nog niet de juiste inzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:32

het is me al gelukt vandaag..het waren maar een paar pasjes maar dat maakt niet uit...ben al blij dta Shantal het snapte....bedankt allemaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:13

Sven appuyeerde voor hij zijgangen op de hoefslag deed. Ik stelde hem regelmatig vanuit het wijken een paar passen om, dat pakte hij heel gemakkelijk op.

Hij begint nu prachtige galopappuyementen te ontwikkelen.