Laatst moest ik in de les met Flash op de volte rijden en dan zo dat de binnenteugel los kon laten, op de rechterhand ging dat wel goed maar op de linkerhand niet, Ik heb altijd het idee dat ik de linkerteugel strakker vast heb als de rechterteugel, als ik dat niet doe, dan houdt ze haar hoofd scheef. Dus op de volte links lutke dat niet, volgens mij stuur ik lniks veel te veel emt mn binnenteugel, maar anders lukt het niet, heeft iemand tips??
Ferroowtje
Geplaatst: 24-10-04 19:27
buitenbeen eraan..?
Yathal
Geplaatst: 24-10-04 20:03
Ik vraag me even af wat je bedoelt met "dus het lukte niet"? Wat gebeurde er dan als je je binnenteugel los liet?
Marchador
Geplaatst: 24-10-04 20:19
Yathal schreef:
Ik vraag me even af wat je bedoelt met "dus het lukte niet"? Wat gebeurde er dan als je je binnenteugel los liet?
dat snap ik ook niet helemaal, wat gebeurd er precies en hoe gaat ze dan lopen.. sorry vind het niet erg duidelijk
QQQQ
Geplaatst: 24-10-04 23:01
Is een normaal verschijnsel, want de ene kant op buigt ze makkelijker dan de andere kant op. Ze moet beter leren reageren op je benen, en daarmee buigen om je binnenbeen en reageren op je buitenbeen en buitenteugel. Die laatste twee moeten de "muur" vormen waarlangs je je paard laat lopen en met je binnenbeen drijf je je paard in contact met de buitenteugel. Oefen veel bochten te rijden op alleen je benen: Linksaf: rechterbeen naar achteren, zonodig even aandrukken en met je linkerbeen op de singel om de buiging vragen en voorwaarts drijven. Hierop moet je paard contact zoeken in de buitenteugel. Buigt ze niet? Beenhulp iets versterken (maar KORTE hulpen geven, buitenbeen BLIJFT achter [wakend] liggen) en evt ondersteunen met een tikje direct achter de kuit. Rijd zo veel slangevoltes, zodat je veel van richting veranderd, en werk eraan om de moeilijke kant op net zoveel reactie te krijgen als de makkelijke kant. Eerst in stap, later in draf. Als dat goed gaat, zou de volte ook geen probleem meer mogen zijn, want dat is een doorgetrokken bocht. Succes!
meikemarieke
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-04 17:30
Als ik op links de binnenteugel loslaat dan heeft ze geen stelling en buiging meer, ik kan haar dan nog net de bocht laten maken, maar heel moeilijk. bedankt QQQQ voor de tips, dat ga ik zeker proberen, ik heb gister al een uur met alleen lange teugel gereden, dat hielp ook wel wat.
Marchador
Geplaatst: 25-10-04 17:32
ik snap het nu ook, dan zou ik inderdaad de raad van Q opvolgen
ancy_is_cool
Geplaatst: 25-10-04 19:44
Waarschijnlijk is je paard dan 'rechtshandig' ... Op de manege waar ik rijd is ook zo'n pony.. die is links helemaal scheef, dus doet ze rechts alles veel beter.. En bij de ene pony/paard is dat duidelijker te merken dan bij de ander.. Maar probeer de kant die het vast zit.. ( Dus waar je meer contact op hebt) gewoon los te kneden!!