Trix is de laatste dagen wat stijfjes in de hals, en ze geeft ook heel moeilijk na. Ik heb geen les meer, dit omdat Trix nu onderhand 23 jaar is, en het opzegtermijn een jaar werd. Dat werd me te gek. Maar omdat Trix gewoon nog super te been is, en een topconditie heeft, wil ik toch serieus door blijven rijden. Ik wil dus eigenlijk een keertje weer met het elastiek gaan rijden, niet strak ofzo, misschien gewoon een kwartiertje, om der even lekker los te maken. Zin in een gevecht heb ik niet echt, maar ik wil der gewoon even wat soepeler krijgen. Wat denken jullie hiervan?
Elisa2
Geplaatst: 24-10-04 18:00
gewoon goed en rustig loswerken zonder zooi,daar bereik je denk ik meer mee,en gewoon je paard wat meer tijd gunnen om los te komen,mischien kun je hem van te voren even longeren
Siets
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-04 19:28
Nee, longeren doe ik nooit, daar gaat ze onregelmatig van lopen. En zelfs na een uur rijden is ze nog net een blok lood in de mond. Heb net een vrouw van de manege gesproken die zelf een Z instructrise is, ze raadt het me wel aan .
Yathal
Geplaatst: 24-10-04 19:52
Volgens mij kan een elastiek (?) weinig kwaad.
Zelf ben ik altijd grote voorstander van slangevoltes. Of rechtsomkeert, volte 10 meter, linksomkeert. Lekker veel omstellen en dus goed om 'm weer soepel te krijgen!
Kun je niet iemand anders vinden om je les te geven dan? Een beetje begeleiding zo nu en dan is altijd wel prettig, toch?!
Siets
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-04 22:44
Jawel, is ook wel fijn, maar ik rijd toch geen wedstrijden meer, en ze is ook al 23 he? Soms is het wel fijn, dan vraag ik ook een instructrise van stal, maar als je al 9 jaar op zo'n pony rijdt, valt er niets oz heel veel nieuws meer te leren. Ze kan niet meer dan wat ze nu doet, en we hebben 9 jaar les gehad, dus de laatste jaartjes zonder vind ik ook niet erg .
CaroleKlomp
Geplaatst: 25-10-04 03:18
Een pony die al stijf is moet je niet met een elastiek gaan rijden, zeker niet als ze al stijf is!!! Daar worden ze alleen maar stijver van. Ik zou haar wat vaker longeren, ook eventueel 10 minuutjes(beide handen 5 minuutjes) voordat ik zou gaan rijden. Ook is het stappen aan de hand over balkjes een goede oefening om in conditie te blijven. Maar af en toe eens een les zou ik je zeker willen adviseren. Er sluipen altijd snel weer van die meestal piep kleine foutjes in, als je geen les hebt. En blijven werken is voor een oude pony heel gezond hoor! Dus zolang de gezondheid het toelaat zou ik lekker welliswaar rustig met haar blijven trainen!
Siets
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-04 08:16
Ik heb al uitgelegd dat ik haar niet meer kan longeren. Ik ga zeker niet Méér lessen, 1 x in de maand een beetje bijschakelen vind ik genoeg .
CalvinM
Geplaatst: 25-10-04 17:32
hou er rekening mee dat een pony van 23 wat stijver word, een vriendin van me heeft haar pony van 23 in de z2 lopen en die wordt ook steeds stijver, hier is helaas niets meer aan te doen.. de kracht wordt gewoon wat minder
Lianne007
Geplaatst: 25-10-04 17:40
idd zoals flirtvogel zegt,maar er zijn ook altijd nog wat "middeltjes" die het een beetje verzachten. ik gebruik voor mn 4 jarige Kwpnner "after riding",een spray voor gevoelige en stramme spieren,dat spray je op het paard en wrijf je goed in,ook heb ik nog een massage roller,van paardendrogist. Verder heb je ook nog kentucky lite,muesli. Ik zeg niet dat je paard er zowiezo losser van wordt,maar bij mij werkt het in het voordeel,en voorkomt dat de spieren sneller stijf worden
Siets
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-04 20:31
Maar gaat het paard dan niet boven zijn kunnen werken? Zulke middeltjes hoor je ook nog wel eens. Dat wil ik absoluut niet, dat ze haar grenzen moet gaan verleggen, dan forseer je de boel alleen maar. Hoe duur zijn de middeltjes die je bedoelt ongeveer?
Lianne007
Geplaatst: 25-10-04 23:26
die "middeltjes" werken niet pijnstillend/verdovend,dus het paard zal ook niet over haar grenzen gaan werken. After riding zorgt na het rijden voor een cooling down zodat de spieren rustig kunnen afkoelen,zodat spierpijn en strammigheid minder kans maken. Bij paarden drogist.nl kost dit 10.95. Ik gebruik dit in combinatie met de horse rolax,info hierover pb ik je wel. bij paardendrogist .nl kost deze 19.50