wat is nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

wat is nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:02

zie vraag hierboven Knipoog en hoe doe je dat? Tong uitsteken

jessette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:10

Een paard dat nageeft loopt met zijn hals in een soort boog, dat krijg je voor elkaar door te spelen met je teugels. Beetje links en rechts vragen, daar word ie losser van.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:18

is adt hetzelfde als aan de teugel lopen? Bloos

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:21

Volgens mij niet.. aan teugel is dat ie netjes loopt met z'n hals en nageven is toch dat ie ontspant ofzo?

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:23

ja, ik weet het niet Tong uitsteken de instructrice zei tegen een meisje van: kijk, nu geeft ze mooi na. maar weet nog steeds niet hoe het eruit ziet Tong uitsteken

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:25

dat ie gewoon ff zn koppie 'nog' meer aan de teugel doet ofzo.. nog meer ontspant.. zodat je bijna effe niets in je handen hebt zeg maar.. *dacht ik*

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:39

nageven is als een paard echt onspannen loopt
en meet naar je toekomt

aan de teugel hoeft niet altijd onspannen te zijn (bij sommige niet iig)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:56

nageven heeft niks te maken met aan de teugels links en rechts trekken,of "in de krul lopen" of aan de teugel..Nageven is als een paard correct en recht van achter naar voor wordt gereden..waardoor de achterhand meer gewicht overneemt van de voorkant,en het paard in staat is de ruiter correct te dragen,de voorkant wordt lichter en het paard buigt z'n hals door de bovenste halsspier,je kan zien of een paard goed nageeflijk is,door naar de onderhals te kijken zolang die soepel heen en weer beweegt is het paard correct nageeflijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:56

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:48

jessette schreef:
Een paard dat nageeft loopt met zijn hals in een soort boog, dat krijg je voor elkaar door te spelen met je teugels. Beetje links en rechts vragen, daar word ie losser van.

Dat is je paard in de krul trekken. Ongezond en onprettig voor je paard. Voor de rest: zie link.

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:45

Nageven, is idd dat hij door de hals loopt, hierbij voel je zijn rug omhoog komen (heel klein beetje maar) en dat is goed voor een paard, omdat hij dan heel erg goed zijn rug gebruikt...

lachebeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:16

nageven is vergelijkbaar met nageefelijkheid: je rijdt van uit de achterhand en je paard/pony geeft dan vanzelf na!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:40

Als ik het hier zo lees, lijkt het wel of er verschillende interpretaties bestaan over nageven Haha! . Hier nóg een andere Tong uitsteken .

Ziehier een interessant stukje text over nageven, geschreven door Inge Teblick. Zij spreekt over nageven als over 'wijken voor druk', en dat is ook wat ik eronder versta. Nageven heeft in deze zin dan ook maar weinig met nageeflijkheid te maken. (Een nageeflijk paard; een paard dat van voren naar achteren gereden is, in aanleuning loopt, de ruiterhand aanvaardt.)
Ik vind vooral het stukje over nageven interessant (nageven aan een halstertouw). Vervolgens laat zij het paard ook nageven 'aan het bit', maar ik vraag me af of dit wel echt noodzakelijk is, en of je deze stap niet kan overslaan (door gewoon te rijden, en je paard naar de nageeflijkheid toe te rijden). Maar soit.
Kzou dus zeggen, lees deze tekst eens rustig - maar kritisch! - door.

Iro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:07

Dit paar loopt bijv. nagevelijk,

Afbeelding

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:34

De letterlijke vertaling van nageven (in de zin van nageeflijkheid) is: ontspanning in nek- en kaakgewricht.

Dit verkrijg je door de drang naar voren, opgewekt door je been, voor te begrensen. Veel mensen noemen dit ook wel 'aan de teugel' lopen.
Een paard dat correct nageeflijk loopt, zal ontspannen zijn in de gehele bopvenlijn, z'n rug deint als het ware mee in de beweging waardoor je paard comfortabeler zit.

Als je paard nageeft, dan voel je een klein knikje achter de kaak, waardoor hij iets lichter in de hand word, jij moet dit beantwoorden met een ontspannen hand. Het verschil met 'in de krul' is dat je geen gewichtverschil in je hand voelt. Hij ontspand dan dus niet achter de kaak en zijn rug blijft strak. Het kan ook zo zijn dat hij te licht word in de hand en 'achter de teugel' gaat lopen, hierbij loopt ie met zijn hals gebogen, terwijl de teugel in een boog hangt. Hierbij blijft de rug ook strak. Deze 2 manieren van 'in de krul' lopen kunnen ook gebeuren wanneer jij je hand niet ontspand na zijn nageven.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 09-05-12 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:44

Iro schreef:

Afbeelding

Dat paard loopt zonder aanleuning in de krul, dat heeft niets met nageefelijk te maken...je ziet toch dat er geen aanleuning is, Teugels hangen in een krom los boogje :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:59

jessette schreef:

:7 Dat is in de krul trekken.

Je paard nageeflijk rijden is ten eerste geen doel op zich, maar een 'leuke bijkomstigheid'.
Om dit te bereiken moet je zorgen dat er voldoende impuls is, dat de achterhand voldoende ondertreedt en dat je paard zijn rug ontspant. Verder is een rustige handhouding en een meegaande hand een must. Hand vastzetten, links en rechts vragen, los-vast, allemaal taboe ;) Je moet als het ware je paard naar je hand toe rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:09

Idd...wat jessette zegt heet hier gewoon ZAGEN :Y)

ik schrik eigenlijk wel van de kennis en adviezen hier op Bokt := niet iedereen is in staat om de juiste informatie eruit filteren

RiannaB

Re: wat is nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:18

Lijkt me niet de bedoeling dat dit topic weer omhoog komt. Is uit 2004! Heb het al gemeld (is dat dat 'temmen' wat altijd wordt genoemd?)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:31

Haha ja, zie nu pas dat dit topic zo oud is! Waar halen mensen zulke topics toch vandaan?
Ik schrok al van de antwoorden, maar ik denk dat het niveau van de gemiddelde Bokker 8 jaar geleden nog lager lag als nu.
Van de andere kant is dit wel een nuttig topic, dus moet er dan een slotje op?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:36

listiglistje schreef:
Iro schreef:

Afbeelding

Dat paard loopt zonder aanleuning in de krul, dat heeft niets met nageefelijk te maken...je ziet toch dat er geen aanleuning is, Teugels hangen in een krom los boogje :roll:

Wilde net zeggen :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:56

paard loopt ook op de voorhand..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:17

Omdat dit een ontzettend oud topic is hier een slotje.