Paard zet zichzelf vast in valse knik???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Paard zet zichzelf vast in valse knik???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:59

Ik rijd nu al een tijdje een paard bij. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat dit paard nooit op decente manier is ingereden, ze kan niks, luistert niet naar been of teugel en wil alleen maar galloperen zodra er een zadel opligt.
Ik probeer haar nu al een tijdje wat beter voor been en teugel te krijgen door heel veel met haar in de bak te oefenen, maar ik kom gewoon geen stap verder (nou ja, na een heel jaar werk staat ze stil bij het opstijgen, maar dat is alles qua verbetering en onder het rijden is ze nog steeds even vervelend).
Het punt is, ik kan haar niet nageeflijk rijden. Ik heb totaal geen contact met haar. Drijven heeft ook geen zin, want als je voorzichtig druk geeft schiet ze ervandoor in galop. Ik kan haar dus niet voorwaarts-neerwaarts rijden, want zodra ik aandrijf en van voren probeer haar erbij te houden, zodat ze netjes 'bij elkaar komt'en de achterhand eronder zet etc. weet ze zich er onder vandaan te werken door te gaan rennen. Het echte probleem is eigenlijk, dat ze zelf weet hoe sterk ze is en weet dat ik haar niet kan houden als ze gaat rennen.
Maar goed. De reden dat ik haar niet kan houden, is dat ze, zodra ze het idee heeft dat ik iets van haar ga vragen waar ze geen zin in heeft, dan trekt ze haar hoofd en hals in een soort van krul en bijt ze zich vast op het bit. Ik heb dan totaal geen contact meer met haar mond. Ze zet zichzelf als het ware vast in een 'valse knik'.
Les nemen is helaas geen optie, omdat ik geen instructeur kan vinden die voor een betaalbare prijs naar de stal komt (paard wil ook niet een trailer in, heb geen zin in zo'n gevecht elke week). Het zou waarschijnlijk beter zijn voor het paard als ze naar een professionele africhtingsstal werd gebracht, maar ja, het is mijn paard niet en de eigenaresse heeft er nooit problemen mee (logisch, want die rijd nooit met haar in de bak - en ik ga liever niet op een paard buitenrijden dat niet aan de hulpen is ).
Daarom hoop ik dat hier iemand misschien een tip heeft voor me.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:02

tja, als je geen mogelijkheid hebt tot het volgen van lessen (wat ik heel reemd vind, overal zijn wel leuke betaalbare instructeurs te vinden, kijk eens op marktplaats) dan denk ik niet dat je dit probleem opgelost krijgt.
via internet is advies geven erg moeilijk, niemand van hier kent het paard en weet hoe het gereden wordt
toch wens ik je succes Knipoog

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:09

Tja, wat die lessen betreft...

Ik rijd 1 keer per week op de manege, en dat betaalt mijn vader. Schijnheilig Maar als ik ook nog een keer per week prive-instructie voor mijn bijrijdpaardje wil, moet ik dat toch echt zelf betalen. Heb wel een beetje rondgekeken, maar de meeste instructeurs hier in de buurt vragen toch al snel rond de 25 euro per les om aan huis te komen (logisch, want ze hebben dan natuurlijk zelf ook vervoerskosten), en dat kan ik gewoon niet wekelijks betalen. :/
Laatst bijgewerkt door rider op 24-10-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:11

waar woon je ergens? ik les per week een halfuur voor 10 euro. je kunt ook 1x per 2 weken les volgen Knipoog
weten ze bij je club geen oplossing? het lijkt me dat je daarom les hebt met je paard bij de club

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:14

Ik woon in de omgeving van Dordrecht. Heb trouwens idd weleens op Marktplaats gezocht, maar er was niemand in deze regio voor lesgeven. Verdrietig

Ik rijd wel 1 x per week op de manege, maar niet met mijn bijrijpaard. Gewoon op manegepaarden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:16

tja, met manegelessen kun je dit probleem niet oplossen...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:38

Ik denk dat je dit idd alleen met goede begeleiding kunt oplossen. Als je een keer 25 euro kunt betalen is dat toch niet zo´n hele grote ramp.

Enige advies wat ik je hier kan geven is dat je voor alles moet gaan zorgen dat hij gehoorzaam wordt. Hij moet leren je benen te accepteren en op deze te reargeren. Benen aanleggen en weer helemaal terug naar de basis. Een keer drijven, zo niet een tikje. Als hij al gaat rennen als jij je benen aanlegt denk ik dat je die het beste kunt laten rennen, als je je benen maar aanhoudt. Probeer vervolgens om haar op de volte te krijgen en daar iets van tempo wisselingen te rijden. Misschien lukt dat niet, en wellicht dat het dan helpt om maar gewoon te laten rennen zodat hij zelf aangeeft dat hij moe is en weer terug wil. Als je je benen maar rustig aan laat liggen.

Als je een tik geeft en hij schiet naar voren niet tegenhouden. Een tik betekend dat hij naar voren moet, sta dat dan ook toe.

Als ze zichzelf dan vastzet kun je haar daar weer uitrijden door haar naar voren te zetten

Tot dat hij goed op je benen reargeerd kun je verder weinig anders doen met je teugels dan hem corrigeren als hij niet terug wil op je zit.

Ik ga er nu wel van uit dat het zadel goed past en hij geen last heeft van lichamelijke problemen zoals tanden en rug. Vooral die tanden lijken mij helemaal nog niet zo´n gek idee. Buiten blijven ze immers van de teugels af en dan heeft hij er ook niet veel last van.

Maar er zijn echt 1001 mogelijkheden waarom hij dit doet, en er kan alleen een goede oplossing worden gegevn als iemand ziet wat er nu echt aan de hand is.

succes

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 16:01

Bedankt voor je antwoord.

Ik dacht in de eerste instantie ook dat het waarschijnlijk aan dr tanden lag, maar volgens de eigenaresse is ze 100% in orde.

Iig bedankt voor je advies!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:44

waarom stop je niet op de manege en neem je in plaats daarvan prive les met je paard daar zou ik veel meer voldoening uithalen omdat je dan samen iets bereikt, meer een team wordt, en zo wordt het rijden op haar ook leuker, want ik kan me voorstellen dat als je na een jaar nog geen verbetering ziet je het wel een beetje 'zat' wordt, en zeker omdat zij zo moeilijk is is het deste fijner als je wat bereikt. als je met haar 'stopt' kun je altijd weer op de manege gaan rijden. je kunt misschien ook met meerdere op die stal les nemen, dan wordt het ook goed koper.
er zijn idd overal mensen die lesgeven en ook wel bij jou in de buurt
vraag anders een op de mange naar instructeurs

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:11

Ik vind het wel een goede tip om te stoppen
met manege lessen en dan priveles te nemen.
Hier leer je zoveel meer van.
Kun je mss om de week een les nemen en wil je vader
dat mss wel weer betalen.
Zonder les is het denk ik niet op te lossen.

In je stukje schrijf je dat ze zich in een krul trekt en
het bit vast pakt mijn eerste reakti is los laten dan is er
niets om vast te pakken maar ik heb het idee dat je
dat wat eng vind om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:15

Je moet hoe dan ook een verbinding krijgen van achter naar voor. Ze moet leren om ahw tussen je hand en been in te komen.

Ik vind dat je zelf heel duidelijk aan kunt geven waar het eigenlijke probleem zit. Waarschijnlijk dus dat je met goede hulp vanaf de grond een heel eind komt. Het is geen makkelijk probleem om op te lossen, je zou ook naar een beter paard op zoek kunnen gaan en daar je geld en energie in steken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:03

Longeer haar maar op de gogue of de chambon, zodat de onstspaning voorwaarts neerwaarts wel gezocht moet worden omdat ze anders druk achter de oren voelt.
Daarin traint ze haar spieren juist naar ontspanning. Je kunt met zon ding ook rijden lang en diep. Vervolgens oppakken en van achter naar voren rijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 03:34

Dat ben ik niet met je eens Kafue. Als je dan spieren naar de ontspanning traint, waarom is het dan nodig om van die werktuigen te gebruiken met longeren? Je kan een paard ook veel beter onder die dingen trainen, dan krijg je echt ontspanning en zal een paard beter aan de hulpen worden en blijven. Goed les nemen blijft enki ik het beste wat de ts kan doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:26

Aqua8horse schreef:
Dat ben ik niet met je eens Kafue. Als je dan spieren naar de ontspanning traint, waarom is het dan nodig om van die werktuigen te gebruiken met longeren? Je kan een paard ook veel beter onder die dingen trainen, dan krijg je echt ontspanning en zal een paard beter aan de hulpen worden en blijven. Goed les nemen blijft enki ik het beste wat de ts kan doen.

Haha! Haha! Ja maar een of andere heeft ervoor gezorgt dat het paard zich vastzet in een valse knik, dat noemen we verreden paard. Die moet je dus opnieuw laten volenen waar de ontspanning zit. Omdat dit paard de spieren waarschijnlijk al verkeerd ontwikkeld heeft zullen de hulpteugels eraan moeten dat is helemaal geen schande. Als het paard ontdekt heeft hoe het moet kun je ze vanzelf weer in de kast laten liggen.

Mijn eigen paarden zijn in het begin bij het aanrijden allemaal met de gogue bijgezet, niks mis mee. Mijn grote ruin liep in het begin achter de teugel, die moest de weg naar oner ook vinden daar mag je ze best mee helpen.
Ik rijd als ze onder het zadel komen altijd zonder iets, hoe eenvoudiger hoe beter maar deze is nu eenmaal al op de verkeerde weg geholpen. Een winer zugel wil ook wel eens helpen, maar niet ieder paard reargeert daar goed op.

Goed les nemen is altijd het belangrijkste, maar als het meisje van een goede instructeur les had gehad dan had ze hier die vraag niet gesteld. Bovendien liggen de goede instructeurs tegenwoordig niet meer voor het oprapen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:41

Zep"]
Het is geen makkelijk probleem om op te lossen, je zou ook naar een beter paard op zoek kunnen gaan en daar je geld en energie in steken.
[/quote]

Moet eerlijk bekennen dat ik dat al vaak overwogen heb. De reden dat ik soweiso niet wil stoppen met manegelessen, is dat ik van die paarden nog veel kan leren, en mijn vzpaard kan zelf niets, dus daar kan ik weer minder van leren dan van een ervaren paard.
Maar stoppen, tja, staat wel gelijk aan opgeven. Daarom dit topic, ik hoopte wat goede tips te krijgen, om het toch nog maar een keer te proberen. En idd zijn er wel wat tips waar ik wat aan heb.

[quote="Kafue schreef:
Longeer haar maar op de gogue of de chambon, zodat de onstspaning voorwaarts neerwaarts wel gezocht moet worden omdat ze anders druk achter de oren voelt.
Daarin traint ze haar spieren juist naar ontspanning. Je kunt met zon ding ook rijden lang en diep. Vervolgens oppakken en van achter naar voren rijden.

Ik heb haar een paar keer met een (geleende) chambon gelongeerd, daar reageerde ze best goed op, en nu heb ik er zelf een aangeschaft. Ik denk dat het voor het longeren idd wel goed is, omdat ze dan merkt hoe ze wel op de goede manier kan lopen (met longeren zet ze zichzelf namelijk ook welees in een valse knik).
Rijden met een dergelijke hulpteugel lijkt me weer minder goed, ik vermoed dat ze dan heel erg in het verzet gaat tegen die teugel. Als ze wat vaker met de chambon gelongeerd is, probeer ik het wellicht ook eens onder het zadel, maar ik ben niet zo dol op het gebruik van hulpteugels onder het rijden. Iig bedankt voor je advies!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:58

Ik zou denk ik juist geen ander paard zoeken, omdat ik niets van het paard kan leren, maar het paard wel van mij. En zodra ie genoeg van mij heeft geleerd, kan hij mij verder gaan leren.
Het kost meer moeite, maar je krijgt er wel een prachtteam voor terug.

Is de eigenaresse het wel eens met de genoemde hulpteugels? En op grond waarvan concludeert ze dat er niets aan de hand is met het gebit?

Wat ik zou doen als de hulpteugel niet kan/mag:
Ik zou het paard de lange teugel geven, en op stem proberen te rijden. Been ontspannen lang houden, en haar zonder druk laten lopen. Ook in draf lange teugel houden, en galop nog even laten voor wat 't is. Dat heeft tijd nodig, maar uiteindelijk zal ze de ruimte die ze van voren krijgt gaan benutten. En als ze dat doet, kun je haar voorzichtig, stukje voor stukje oppakken. En een galopje proberen.
Als de galop goed gaat, proberen de beenhulpen te gaan gebruiken. En als dat goed gaat... Voorwaarts neerwaarts...
Maar dan ben je zo 'n jaar verder Scheve mond (als 't meezit)

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:42

tja het lijkt vanaf de kant zo makkelijk te vertellen. maar kijk 'ns op de site natuurlijkpaardrijden.nl , dat stukje over de one rein stop en de one rein oefeningen, wie weet helpt je dat op en idee. En inderdaad op stem en zit proberen te rijden . succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:19

Clitia schreef:
Ik zou denk ik juist geen ander paard zoeken, omdat ik niets van het paard kan leren, maar het paard wel van mij. En zodra ie genoeg van mij heeft geleerd, kan hij mij verder gaan leren.
Het kost meer moeite, maar je krijgt er wel een prachtteam voor terug.

Ik kom nu weer eens heel bot over, maar ik vind dit dus vreselijk naief.

Ik wil niet zeggen dat je bij de eerste slag of stoot maar meteen op moet geven, maar je moet wel realistisch je mogelijkheden inschatten. Helemaal bij een paard dat niet van jezelf is, en je dus geld aan moet uitgeven voor je hobby.

Het oplossen van problemen als hierboven omschreven is lastig, en vereist veel gevoel van de ruiter.

Voor hetzelfde geld ben je een jaar aan het modderen en ben je nog geen klap verder. Gebeurt ook regelmatig

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:37

Ik denk dat je juist wel heel veel kan leren
met dit paard.
Die andere weten wel hoe het moet idd maar
deze kan jij juist wat leren.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:05

Toen ik met Juul begon te rijden had ik denk ik hetzelfde probleem. Ze liep continu te daveren en als je haar wilde terug nemen pakte ze het bit en ging nog harder. Ik heb dit kunnen verbeteren door haar als ze te hard ging op een kleine volte te zetten. Ze moest nu vanzelf terugkomen en het voordeel was dat je alleen maar iets hoefde te sturen maar verder niet aan haar mond kwam. Als ze ontspannen liep gingen we weer rechtuit totdat ze weer versnelde. Ook was het erg belangrijk om niet teveel mee naar voren te gaan maar goed rechtop te blijven zitten (als een kakmadam). Na driekwart jaar heeft ze nu een ontspannen draftempo. De galop is nog problematisch maar ze springt in ieder geval in de juiste galop aan. Ik mag er met mijn been aankomen en ik kan nu ook mijn hand sluiten. Maar ze blijft gevoelig, teveel been en je schiet naar voor en teveel hand en je staat stil en dan reageerd ze ook helemaal doods op je been. Maar dat zorgt voor de afwisseling.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:26

ik vind dat je een niveau te hoog vraag van het paard,eerst goed aan de hulpen,een ontspannen maar allert paard,zachte hand van de ruiter,meer met je zit werken DAN........pas kan je werken aan nageeflijkheid.

je zegt zelf dat het paard niet goed is ingereden,dan wil jij het toch beter doen?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:40

Op zich denk ik niet dat ze teveel van het paard vraagt. Dit paard accepteert geen hulpen en doet waar hij zelf zin in heeft. Je zult dus een manier moeten zoeken waarbij hij niet zijn eigen gang kan gaan maar dat je toch controle hebt. Pas als hij been en teugel gaat accepteren kun je met zo'n paard gaan rijden. Eerder lift je alleen mee.
Ik kon mijn paard voor het zicht nageeflijk rijden. Maar het tempo was niet van mij. Zodra ik iets deed ging ze het bit pakken en versnellen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:52

Kafue, dat kan je ook zonder hulpteugels of middelen te gebruiken bij paarden. Het voordeel daarvan is dat je ze niet dwingt. En waar dwang is is negatieve spanning en dat is nou net wat je niet nodig hebt bij het leren aanspannen van nieuwe spieren. Zoals dat het geval is bij verreden paarden.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:37

Ik denk ook dat dit paard weer moet leren de ruiter en zijn hand te vertrouwen, en met hulpmiddelen zou hij nog eens harder kunnen protesteren. Ik zou eerst beginnen met heel voorzichtig de teugels ten emen, niet gaan vragen voor nageeflijk, want dat lukt toch nog niet nu. En dan heel zachtjes je been aanleggen. ALs ze wegspringt direct kalmeren met stem en diep zitten, niet gaan trekken. Enzo iedere keer proberen ites meer te vragen. Ik denk trouwens ook dat grondwerk wel veel baat zou hebben bij jou paard. Zoals luisteren naar stemhulpen, aanraken op been-plaats, hoofd en hals buigen onder druk touw, enz... Veel succes!