ik snap het echt niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

ik snap het echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:16

ik heb een verzorgpony en daar rijd ik altijd zonder zadel op omdatt het zadel kapot is
het is een kleine pony (zie profiel) sylvia
maar altijd als ik haar uit het weiland haal en ga rijden stap ik op en dan loopt ze naar achter gooit haar hoofd omhoog doet gek en raar ze bokt niet ze stijgert niet ze loopt helemaal te trillen.ik dacht meteen dat ze last van haar rug of hoeven had ik heb alles gecontroleerd maar kon niks vinden vriendin van mij had er wat meer vertsand van heeft haar rug gemasseerd en toen ging het 1 dag goed maar de volgende dag begon ze weer. als je haar naar voren "dwingt" dan loopt ze eerst nog een beetje te trillen en als je ddan gaat stilstaan dan dioet ze weer raar. maar zodra je 5 min door blijft lopen is het zo over en is ze weer de pony die ik ken

ik heb geen idee wat het is verschillende mensen hebben ernaar gekeken en die wiste het ook niet.
naar de dierenarts kan ik niet want het is mijn pony niet en die mensen willen haar er niet heen brengen(dat is weer een ander verhaal, mensen hebben geen verstand van pony's maar vonden het l;euk om een pony op de boerderij te hebben maar dierenarts hoefsmid en wormenkuur ho maar!)

weet iemand wat het is want ik weet niet wat ik moet doen ik bang als ik op haar blijf rijden dat ik het alleen maar erger maak dus ik moet de oorzaak weten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:21

kun je niet aan de eigenaar vragen of ze een nieuw zadel kopen? of willen ze dat ook niet?
Anders zou ik er niet meer op rijden, als je merkt dat ze ergens last van heeft Scheve mond

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:23

dat bessie moet toch beweging krijgen ik ze vind rijden harstikke leuk en al ze er last van heeft kan ik haar er toch niet mee laten zitten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:24

Isabellover schreef:
dat bessie moet toch beweging krijgen ik ze vind rijden harstikke leuk en al ze er last van heeft kan ik haar er toch niet mee laten zitten

als ze t leuk zou vinden, zou ze dat niet doen, ik denk niet dat ze t nu leuk vind, omdat ze (denk je) ergens last van heeft, je kunt haar wel longeren oid, dat ga ik ook doen met mijn verzorgpony(waar ik ook te groot voor wordt)

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:27

hey ik zoek iemand die er ervaring mee heeft en niet dit soort opmerkingen ik wil weten wat er met haar aan de hand is!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:28

Isabellover schreef:
hey ik zoek iemand die er ervaring mee heeft en niet dit soort opmerkingen ik wil weten wat er met haar aan de hand is!

nou, sorry hoor, je vraagt er toch zelf om Verward

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:30

ik vroeg naar een oplossing niet naar dit soort dingen da on ik zelf ook wel bedenken sorry dat ik je zo afkat maar kvind nergens op slaan(ben ook slecht gehumeurd vandaag paardje liep niet zoals ik wou Haha! )

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:32

LovesSaartje schreef:
kun je niet aan de eigenaar vragen of ze een nieuw zadel kopen? of willen ze dat ook niet?
Anders zou ik er niet meer op rijden, als je merkt dat ze ergens last van heeft Scheve mond

DAT is toch een oplossing!
en dat jij dat niks vind, dat kun je ook NORMAAL over brengen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:03

je vraagt naar een oplossing die wij je niet kunnen geven...alleen de dierenarts kan dat!!!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:16

Het klinkt alsof ze pijn heeft. Dat die pijn verdwijnt komt misschien doordat ze op eoa manier stijf is of dat het daarmee samenhangt oid. Je wil het misschien niet horen; maar ik zou er mee naar de da gaan, straks wordt het erger en kun je helemaal niks meer met dat dier.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:26

volgens mij heeft ze ook pijn je moet als je niet naar de da gaat, haar voorlopig niet meer rijden, haar rug laten rusten, je moet er kom ff niet op de naam maar dat is een flesje wat de da je ook zou geven, dat wordt vrij warm op haar rug NIET TEVEEL, het is een soort masagemiddel, en tevens voor een goede bloedsomloop. is geweldig spul en je kan het gewoon in een ruitersportzaak halen. Als ik jou was zou ik veel stappen op de harde weg (ernaast). maar het hoeft niet perse iets in dr rug te zijn he, staat allemaal in verbinding met elkaar. Maar het beste is gewoon een DA erbij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:45

libertysnowy schreef:
volgens mij heeft ze ook pijn je moet als je niet naar de da gaat, haar voorlopig niet meer rijden, haar rug laten rusten, je moet er kom ff niet op de naam maar dat is een flesje wat de da je ook zou geven, dat wordt vrij warm op haar rug NIET TEVEEL, het is een soort masagemiddel, en tevens voor een goede bloedsomloop. is geweldig spul en je kan het gewoon in een ruitersportzaak halen. Als ik jou was zou ik veel stappen op de harde weg (ernaast). maar het hoeft niet perse iets in dr rug te zijn he, staat allemaal in verbinding met elkaar. Maar het beste is gewoon een DA erbij.

jij bedoelt cole's linement Verward

Uit je verhaal kan ik alleen opmaken dat je pony idd last heeft van de rug. Kun je niet vragen bij de manege ofzo aan iemand die er meer verstand van heeft dan jij om er eens even naar te kijken? Twee weten perslot van rekening meer dan 1. Misschien is longeren met touwtjes een optie. Niet te snel te laag instellen maar verdelen over een aantal weken. (steeds ietjes lager) Maar eigenlijk kan ik dat van achter de pc niet goed beoordelen.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 10:35

tja.... ze is heel stijf ik rijd ook niet intensief met haar ik maak gewoon buitenritjes met losse of geen teugels ehm tja dat flesje is misschien wel iets. ik zla kijken of ik hetkan vinden en dan maar hopen dat het wil

hoe moet je di touwen vastmaken ik heb alleen een longeeertouw en zweep natuurlijk.ik heb het el eens gezien maar nooit zelf mee gewrkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:12

Isabellover schreef:
hoe moet je di touwen vastmaken ik heb alleen een longeeertouw en zweep natuurlijk.ik heb het el eens gezien maar nooit zelf mee gewrkt

als het nog lukt aan de singel van het zadel, dan van de zijkant van je pony, naar het bit, tussen de voorbenen door om de singel heen en dan weer naar het bit en dan de andere zijkant.
niet meteen te laag en te strak vastmaken, losjes beginnen vooral omdat ze zovast zit, en dan langzaam aan steeds wat meer vragen, en dan wel cosequent een paar keer per week ermee bezig zij anders werkt heeft t weinig nut. en voor het rijden/longeren de rug maseren en veel stappen wil ook wel eens helpen.

Succes ermee

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:29

ik denk dat je vanaf achter een computer toch niet kunt zien wat ze nou precies heeft, er kan nu alleen maar gegokt worden en als je alles uitgaat proberen kun je het misschien er juist mee erger maken. Toch proberen met die mensen te praten ofzo? Of anders misschien vragen of je wel de DA mag laten komen en dan zelf betalen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:32

Ik zou oppassen met die touwtjes, misschien maak je het zo alleen maar erger... En als je ze gebruikt, zou ik het eerst samen met een ervaren persoon doen. Straks doe je het fout en krijgt ie alleen maar meer las van z'n rug.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:01

Nimmy schreef:
als het nog lukt aan de singel van het zadel, dan van de zijkant van je pony, naar het bit, tussen de voorbenen door om de singel heen en dan weer naar het bit en dan de andere zijkant.

Succes ermee

ehh tja tuurlijk! Verward kant nog ingewikkelder(denk eraan ik ben BlonT he?)

nee jullie hebben wel gelijk als ik he verkeerd doe dan gaat het mischien mis. ik ga denk ik een week lang alleen stappen en dan elke keer voor ik erop ga haar rug masseren kijken of dat helpt en anders nog heel erg bedankt

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:12

Ik zou een weekje (of langer) rust houden, alleen weidegang, weekje stappen aan de longe, langzaam aan de longeerlijn opbouwen naar draf/galop, steeds wat langer. Als je er dan weer op gaat, minuutje of 10 longeren voor je erop gaat. Massage is niet slecht, maar misschien dat je eens een fysiotherapeute kan laten komen?

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:20

ze heeft net 3 weken stil gestaan Verward
ik longeer haar daarna altijd dus dat helpt niet..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:42

o....juist.

Ik zie in je profiel dat je aangeeft dat je er een beetje te groot voor wordt, en dat je zusje er ook wel eens op zit. Doet ze het daarbij ook? Of als je er een lichter/kleiner iemand op zet? Misschien begin je te zwaar voor haar te worden?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:32

Britty schreef:
o....juist.

Ik zie in je profiel dat je aangeeft dat je er een beetje te groot voor wordt, en dat je zusje er ook wel eens op zit. Doet ze het daarbij ook? Of als je er een lichter/kleiner iemand op zet? Misschien begin je te zwaar voor haar te worden?

dat zou t inderdaad kunnen zijn!
en verder, toch maar tegen die mensen zeggen dat er een DA moet komen!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:02

het een paardje is ook al sneller oud dan de ander he... het is niet leuk om te horen, maar ik denk ook dat je misschien iets te groot/zwaar bent?

verder zelfde vraag als britty, doet ze ook zo als je zusje erop zit?
ik zou echt proberen die mensen over te halen een DA erbij te halen...
succes!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:17

Britty schreef:
o....juist.

dat zou ook kunnen, maar waarom houdt t dan na 5 minuten op?

ik zou echt de dierenarts erbij halen, en anders voorlopig longeren en de rug losmaseren en dan kijken of t na een maandje wat vooruit gaat

en om mn uitleg van net te verduidelijken neem een lang touw (bij doe t zelf zaak te koop) niet te dik. doe dat aan de ene kant om de singel heen bv bij de singelstoten dan door de bitring aan dezelfde kant heen (buitenlangs) dan tussen de voorbenen door onder de singel door en dan erover heen en dan weer door het bit (binnenlangs) en dan weer naar de singel weer bij bv de singelstoten.
Maar vraag anders iemand met ervaring of die je er een keer mee kan helpen.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 22:19

Britty schreef:
o....juist.

het zou het kunnen zijn maar zoals nimmy zei waarom houd ze dan binnen 5 min op? ik rijd er eerst op voordat zij erop gaat maar ze rijd niet meer dat wil niet

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 03:26

Misschien houdt het na 5 min. op, omdat ze dan haar evenwicht weer gevonden heeft. Je geeft aan dat ze al wat ouder is. Misschien is ze gewoon goed stijf in het begin, wat er na 5 min. lopen al wat uit gaat, waardoor ze haar last weer beter kan dragen. Er zijn meer paarden die erg werklustig en braaf zijn, en ondanks zware last, of zich niet lekker voelen, toch werken voor hun baas.

Vergeet ook niet dat je, als je zonder zadel rijdt, minder elegant en zacht opstijgt, dan wanneer je stijgbeugels hebt.

Ik zou er eens een lichter persoon op zetten, zonder dat je er eerst zelf op gaat, en kijken of ze het dan ook doet. Als je idd te zwaar bent, is dat heel vervelend, jij kan er dan niet meer op rijden. Maar je moet aan het welzijn van de pony denken en daarom deze mogelijkheid zeker niet uitsluiten.