spannings-/ teugelkreupel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krunsjkim

spannings-/ teugelkreupel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:05

Mijn paard is een beetje een rare, onhandige snuiter.
Niet afgelopen winter maar dat jaar daarvoor is hij van de klep van de trailer afgevallen. Hij heeft daar heel lang last van gehad. Ik kon hem toen eerst zo'n 3/ 4 maanden niet rijden en daarna weer langzaam opbouwen en spieren kweken. Die zomer daarna zijn we de L1 doorgevlogen, die winter ging het weer wat minder, maar zijn we uiteindelijk wel de L2 doorgekomen, Afgelopen zomer was hij weer helemaal top en we zijn nu M1 met 8 winstpunten.
Ik heb nu al een tijd geen wedstrijd gereden maar zodra het weer wat kouder werd kwam luuf zijn gehip ook weer naar voren. Het is niet echt heel erg kreupel, het lijkt meer of hij in de galop wil aanspringen maar door mij tegen word gehouden. Hij doet het ook alleen als hij wat gespannen is. Zolang hij zich heel erg laag en rond laat rijden valt het wel mee. Ook masseer ik hem voor het rijden en rek zijn spieren wat door zijn been naar voren en omhoog op te tillen ook dit helpt maar hij loopt niet zo super als zomers.
Nou mijn vraag: Ik weet dat het nog steeds izjn zwakke heup is en dat ik er altijd aan zal moeten denken en werken maar is het echt dat het alleen bij spanning voorkomt of komt het gewoon doordat het kouder is?
Hij staat nog wel bijna evenveel buiten anders word hij denk ik alleen maar stijver..
ben benieuwd naar jullie visie hierop..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:21

Met de kou komt de stijfheid. Vooral als er zwakke plekken zijn.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:24

Even ter verduidelijking:
"teugelkreupelheid". Dit is een vorm van onregelmatigheid in de beweging van het paard wat veroorzaakt wordt door een verkramping van de rugspier als gevolg van verkeerde / ongelijke druk op het bit. Ieder paard is van nature scheef. Je hebt meestal dat links de holle, korte kant is ( dus de sterke kant) en rechts de bolle, lange kant (slappe kant). Wij willen dat een paard aan allebei de kanten even soepel is. Dit betekent dus, dat je de holle kant moet zien uit te rekken en de bolle kant juist rechter moet maken. Het paard loopt dus het liefst als een banaan naar links! Als je dus een volte rechtsom rijdt moet de holle kant van het paard uitrekken. Dit is vanaf achter zijn oren tot de staartinplant. Je kunt de spieren alleen maar trainen als je aanleuning hebt. Dus teugelkreupel komt voort uit een verkeerde aanleuning. De beste correctie vind ik om eerst de aanleuning goed te krijgen en dit doe je om met je zit en benen de achterhand van het paard te activeren en het op te vangen in je hand. Een paard die aanleuning aanbiedt, ontspant altijd zijn rug. Anders is de druk die je op het bit voelt geen echte aanleuning maar contact.
Ook zal het paard dat teugelkreupel is onbereden geen onregelmatigheid laten zien.
Teugelkreupel kan ook ontstaan door gebits-problemen!
Het paard moet je leren dragen met zn buikspieren en niet met zn rugspieren.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:20

Je moet het zien als een soort spierreuma, als het kouder wordt/is, krijgen ze meer last van hun spieren. En er kunnen weer sneller kneuzingen/zwellingen ontstaan. Je kunt het beste, denk ik, een zalfje op smeren voor het rijden voor soepelere spieren, dit kun je gewoon bij de drogist kopen volgens mij heet het Medadol- of Medol ofzoiets. suc6

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:16

Wanneer het aan de kou ligt, en gezien je verhaal denk ik daar wel aan, zou je kunnen overwegen om tijdens het losrijden een (zweet) deken over zijn achterhand te leggen.... Stap hem dan netjes los in ong 10 minuten, draaf wat , doe een rondje galop rechtsom en een rondje linksom en haal dan de deken eraf voor de werkelijke training.

Door de deken is de warmte die is ontstaan tijdens de warming up niet verloren gegaan, en zijn zijn spieren dus goed opgewarmd. Werkt perfect voor mijn paard, en ook voor wat oudere paarden die ik gereden heb.

Succes!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:17

NB: methadol (zie eerdere reactie) kan ook, maar werkt minder in op de diepere spierlagen.

Even kijken wat voor jou prettig werkt dus!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:42

Je kan je paard sterker maken en helpen door hem te leren dragen. Dat duurt maar 6 tot 10 minuten. Je hebt dan een heel ander paard. Ik denk dat het dan al een stuk beter met hem zal gaan. Maar goed met een paard die gevoelig is voor kou, moet je gewoon rekening houden.