goede zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:56

ik heb een poosje op een stal gereden en daar hadden ze heel erg commentaar op me houding. het zit zo ik kan niet echt recht zitten ik zit een beetje voorover gebogen.

nu wil ik daar graag wat aan doen maar ik rij 1 keer in de week een halfuurtje, ik merkte woensdag wel dat als ik me hakken naar beneden drukte ik verder naar achteren ging zitten
Afbeelding
zo zit ik dus heel erg voorover

wie heeft er tips om dat te verhelpen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:59

Hou in ieder geval je handen rechtop en druk ze niet naar beneden Lachen

Ook kijk je naar de binnenkant van je paard, ook niet doen. (Doet bijna iedereen overigens Knipoog )
Volgens mij zit je verder wel aardig goed recht hoor Lachen Foto is alleen niet helemaal van de zijkant genomen. En 1 foto geeft geen goed beeld, dan moet je een filmpje of een hele serie plaatjes hebben Lachen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:02

je ellebogen wat meer in je zij houden, wil ook vaak weleens helpen. Verder goed ontspannen zit en goed op je achterwerk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:07

het voorover zitten valt wel mee. Ik vind wel dat je je armen heel stijf houdt. Probeer je armen te buigen in je ellebogen en je handen voor je te drage ipv ze omlaag te drukken.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:26

Je zit al een stuk comfortabeler als je je bekken de andere kant op kanteld. Ga op (de achterkant van) je kont/billen zitten. Niet je onderrug naar voren drukken, maar diep zitten in je rug. Je armen flexibeler naast je lichaam, totaan je elleboog en vandaaruit een elastische hoek met je onderarm richting de mond van je paard. Komt wel goed allemaal, maar je moet heel vaak aan je houding denken (en het werkt heel goed als er vaak iets van gezegd wordt). Succes! De aanhouder wint (het is niet makkelijk om je eigen houding aan te passen/ corrigeren) Lachen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:27

Romkabouter schreef:
Hou in ieder geval je handen rechtop en druk ze niet naar beneden Lachen

Ook kijk je naar de binnenkant van je paard, ook niet doen. (Doet bijna iedereen overigens Knipoog )
Volgens mij zit je verder wel aardig goed recht hoor Lachen Foto is alleen niet helemaal van de zijkant genomen. En 1 foto geeft geen goed beeld, dan moet je een filmpje of een hele serie plaatjes hebben Lachen

ik heb niet meer foto's van hoe ik zit dit was de enige die heeft de eigenarese van me oude bijrijpaardje een keer gemaakt. maar zal een keer de camera meenemen naar de manege dat dan iemand foto's kan maken

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:47

een lange tijd zonder beugels rijden
dan ga je vanzelf weer rechtzitten

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:05

pattyhot schreef:
een lange tijd zonder beugels rijden
dan ga je vanzelf weer rechtzitten

geeft zonder zadel rijde hetzelfde effect? dat doe ik wel eens.

en zou het misschien te maken hebben met hoe je je voeten houd. want ik trek nu me hiel op,en ik denk dat ik daardoor meer voorover zit. of kan het daar niet mee te maken hebben Verward

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:19

zonder zadel rijden is ook goed.
dan moet je wel een dekje tegen het schuiven nemen.
en daar het liefst nog een dekensingel overheen.
je maakt je benen lang en duwt als het ware je hakken overdreven naar beneden.
houd je schouders goed recht en je bovenlichaam vooral niet naar voren laten leunen(dit voor het verkeerde effect)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:11

Probeer tijdens het rijden de gang van de achterbenen te voelen ipv die van de voorbenen...

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:23

meer steun gaan zoeken in je zadel, rug recht houden
en geen pianohandjes

Caren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:58

probeer dit eens: Laat iemand anders je paard longeren, zodat jij niet op de teugels hoeft te letten. Ga in draf proberen licht te rijden met je armen naar voor, naar achteren, omhoog en beneden. Als je dit kan, begin je te leren zitten onafhankelijk van je armen en handen. Pak nu met 1 hand je teugels vast en ga doorzitten. Laat je andere arm langs je lichaam hangen. Je dwingt jezelf nu om recht te blijven zitten anders val je eraf. Waarschijnlijk zit je nu voor je gevoel te ver naar achter, maar vraag het maar aan degene die je helpt. Grote kans dat je nu recht en vooral ontspannen zit. Nog een andere tip. Probeer vanuit je buik te ontspannen. Blaas diep uit. Als je dat doet voel je jezelf dieper het zadel in zakken. Een grappige bijkomstigheid is, als je hard (dus met geluid) uitblaast reageert je paard hierop door ook meer te ontspannen. Dit maakt het zitten weer gemakkelijker.
Succes!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:57

schouders terug

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:38

je armen zijn echt stijf naar beneden
probeer is een knik te maken
dan ziet het er al een stuk beter uit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:04

kijk in een boek over dressuur,daar staat de goede houding en hoe je die moet bereiken,het gaat erom dat je een denkbeeldige rechte lijn kan trekken van je schouders,je zitbeenknobbels en je hak.ik denk dat je idd je bekken moet kantelen en je armen buigen,je armen moet je zo hebben alsof je met een dienblad loopt en handen rechtop duimen boven. :-} sucses!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:24

Je handen rechthouden en je armen ontspannen bij je lichaam, schouders naar achteren en natuurlijk op je kont zitten!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:28

ik zou proberen om jezelf meer naar achteren te verplaatsen, dus ik bedoel eigelijk meer op je kont zitten, schouders naar achteren en je handen rechtop en dicht eh

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:50

Je armen en schouders lijken nu inderdaad niet erg soepel. Leuk trucje (pas geleerd): ga voor iemand staan en maak van iedere hand een vuist en steek je duimen omhoog. De andere persoon pakt nu je duimen vast. Als jij nu gaat springen mogen de handen van de andere persoon niet mee jumpen!!
En probeer eens om zoals jij je armen nu hebt, je hand onhoog te bewegen zonder dat je elleboog beweegt. Ook een leuke oefening van Richard Weiss.
Want iemand kan zeggen hoe je moet zitten maar waarschijnlijk ga je daar alle moeite voor doen en dan zit je in een perfecte maar verstarde houding. Ik hoop dat het help als je weet wat het effect is van de verkeerde houding en dat je voelt wanneer het goed is. Succes.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 15:23

DendroFleur schreef:
Je armen en schouders lijken nu inderdaad niet erg soepel. Leuk trucje (pas geleerd): ga voor iemand staan en maak van iedere hand een vuist en steek je duimen omhoog. De andere persoon pakt nu je duimen vast. Als jij nu gaat springen mogen de handen van de andere persoon niet mee jumpen!!
En probeer eens om zoals jij je armen nu hebt, je hand onhoog te bewegen zonder dat je elleboog beweegt. Ook een leuke oefening van Richard Weiss.
Want iemand kan zeggen hoe je moet zitten maar waarschijnlijk ga je daar alle moeite voor doen en dan zit je in een perfecte maar verstarde houding. Ik hoop dat het help als je weet wat het effect is van de verkeerde houding en dat je voelt wanneer het goed is. Succes.

dat ga ik eens proberen lijkt me wel grappig. dus boven armen stil en hand omhoog.

bij die andere oefening moet nog even iemand vinden die wil helpen.

ik hoop dat het lukt.

lachebeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:28

ik vind je houding niet slecht: alleen je armen niet te strak naar beneden houden/duwen, iets meer gebogen (je elebogen)
en probeer je schouders te ontspannen.
en je moet een denkbeeldige lijn van: hak - heup - en door schouder kunnen trekken