Ontspannen galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gatelover

Ontspannen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:58

Ik heb even een vraagje.

Ik rijd nu een tijdje op Mila, een Newforest-pony. Het gaat erg goed naar mijn idee, ze gaat goed vooruit en loopt zelfs hele stukken aan de teugel en actief. Alleen de galop is een probleempje.
Het zit namelijk zo, Mila "springt" weg in galop. Als ze aanspringt, zit ze meestal wel in 1 keer in de goede galop, maar ze neemt echt een spurt. Als zij zo hard galoppeert, kan ik niet ontspannen in het zadel zitten. Volgens mij zet ik daardoor heel veel druk op haar en valt ze terug in draf, en dat doet ze ook als ik mijn teugels iets korter neem om haar iets gecontroleerder te laten galopperen. Omdat ik zo ingespannen in die galop zit, hou ik het meestal maar anderhalf rondje vol.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:10

Probeer verlichte zit aan te nemen en rijd haar door de galop heen. Blijf galopperen, ook al wil ze terug naar draf, gewoon blijven galopperen. Pas als jij terug naar draf wil, zal ze naar draf gaan. Maar laat haar maar 'vliegen' en houd haar vooral in dat tempo, zodat ze voelt dat jij de baas bent! Na een tijdje zal ze zich niet meer zo opjutten in galop en kan je beter zitten. Succes!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:13

Hoe oud is je pony? Jonge paarden hebben namelijk vaak nog een beetje problemen met hun evenwicht. Het is dan makkelijker voor ze om wat harder te gaan (vooral in de galop). Dan blijven ze beter in evenwicht.
Als dit het probleem is, dan zou ik zeggen: oefening baart kunst. Op een gegeven moment vind ze haar balans en gaat het steeds beter.

Mocht dit niet het geval zijn dan kunnen er meerder oorzaken zijn. Het kan onwil zijn, ze kan ergens pijn hebben, ze kan schrik hebben omdat ze ooit iets heeft meegemaakt....er zijn een heleboel opties. Probeer gewoon te blijven zitten en niet teveel terug te werken met je handen. Je kunt proberen om een volte te rijden, probeer haar op te vangen met je zit en geef "kneepjes" met je handen.
Ik snap dat dit moeilijk voor je kan zijn, omdat je niet ontspannen in het zadel zit. Zitlessen kunnen dan een optie zijn, heb je les? Zo nee (heel cliche ik weet het) probeer iemand te vinden die je hiermee kan helpen!

Succes ermee!

gatelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:16

Ze is nog niet zo oud, hoe oud precies weet ik niet, ik geloof een jaar of 5/6. Ik heb al 8 jaar les Haha! Maarja dat zegt natuurlijk niet dat ik niks meer over mijn zit kan leren dus ik zal het eens vragen. (Ik heb geen les met haar, het is niet mijn pony en de eigenaren willen niet dat ik les met haar neem vanwege de kosten voor hoefsmid enzo als ik haar elke keer naar de manege moet rijden :S Vaag maarja)

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:21

Haha nee ik rij al 13 jaar en kan er nog steeds niks van Tong uitsteken (niet dat dat voor jou ook geldt hoor..ik heb je nog nooit zien rijden Haha! ).
ze is idd nog niet zo oud dan...maar op zich ook weer niet te jong...hoe lang is ze al onder het zadel weet je dat? en hoe is ze eerst gereden?

Ik zou als ik jou was dan de hulp van iemand inschakelen die er een beetje vanaf weet en jou daarbij kan helpen. Zou het ook niet kunnen dat het zadel misschien niet goed ligt?

Ik kan het vanachter mijn comp ook niet goed beoordelen...
Vertel eens wat meer over je pony Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:23

Voor het aangaloperen de teugels op maat maken en dat is dus korter dan is stap of in draf. En dan aangalloperen en spurt ze weg direct weer terug in draf of stap en weer opnieuw. En wat heel belangrijk is is dat je niet voorover gaat zitten maar rechtop. Als je voorover valt is het evenwicht weg en spurten ze ook weg.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:28

Een paard dat snel in galop gaat, probeert zich te stabiliseren door snelheid. Dat wil zeggen dat als ze sneller gaan ze de achterhand minder hoeven te gebruiken. (daarom is galop ook een goede achterhand versteviger). Het kunnen dus streken zijn, zodra jij vraagt of ze langzamer gaat, gaat ze draven omdat dit makkelijker is. Of het paard mist de kracht om dit te doen. De eerste paar passen mogen best flink zijn, tot het paard zijn evenwicht heeft (kun je beetje voelen, gaan ze meer van de hand af) dan kun je hem terug pakken, waarbij je flink blijft drijven. Valt ze nog terug kun je haar bij hoge snelheid Haha! op een volte zetten, die je langzaam sluit, hoe kleiner de volte word hoe langzamer het paard moet galoperen. Dit moet je wel geleidelijk aan doen, anders valt ze nog terug. ook kan je de achterhand maken door tempowisselingen en schijnovergangen te maken. Pffff hoop dat beetje duidelijk is!

gatelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:41

Tempowisselingen en schijnovergangen rijden doe ik ook heel veel inderdaad, levert wel verbetering op, maar niet voor de galop.

Ik rij haar trouwens met Annemieke, waarmee ik ook samen Gate verzorg Haha! dus mss moeten we maar eens een paar keer samen gaan. Voordat ik echt begon met intensief rijden werd Mila vooral recreatief gereden, zonder dat er veel verbeterd werd. Ze had wel een basis toen ik begon, maar met veel foutjes. Ik weet niet hoelang ze al onder het zadel is, maar naar mijn idee is er niets mis met het zadel, ligt niet vast op de schoft en is naar mijn idee niet te groot of te klein.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:56

Even lekker laten galoperen en niet tegen houden. Als ze hard gaat geeft niet. Probeer haar wel goed aan je been te houden en zorgen dat ze niet uit elkaar valt. Bij milka heeft dit echt geholpen!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:57

Mijn arabiertje die ik twee jaar heb gereden, kon ook maar een tempo in de galop. Die oefenig waarbij je de volte langzaam sluit heeft mij goed geholpen. (hij kon na jaar oefenen zelfs simpel changerment Knipoog)

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:36

gatelover schreef:
Ze is nog niet zo oud, hoe oud precies weet ik niet, ik geloof een jaar of 5/6. Ik heb al 8 jaar les Haha! Maarja dat zegt natuurlijk niet dat ik niks meer over mijn zit kan leren dus ik zal het eens vragen. (Ik heb geen les met haar, het is niet mijn pony en de eigenaren willen niet dat ik les met haar neem vanwege de kosten voor hoefsmid enzo als ik haar elke keer naar de manege moet rijden :S Vaag maarja)

Wordt ie anders nooit bekapt dan? Verward

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:47

hmm, indd doordrijven, netzolang totdat ze niet meer wilt,en dan nog een stuk.
verder kan je haar op de volte zetten, buitenteugel eraan houden en overdreven spelen met je binnen teugel: vastpakken en loslaten. dit netzovaak herhalen totdat ze ontspant..

gatelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:45

Sabientjeuh schreef:
Wordt ie anders nooit bekapt dan? Verward

Tuurlijk wel. Ik praat hier over hoefijzers

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:13

Dromen Ik heb er eens een tijdhe over na gedacht. Het hard weg galloperen heeft bijna altijd te maken met een gebrek aan evenwicht op het moment van aangalloperen. Het eerste vereiste is dus dat jij A correcht aangallopeert en B jouw zit handhaaft totdat jij weer een overgang terug wilt maken. Evenwicht en het sterker worden in o.a de achterhand bereik je door het veelvuldige maken van de galopovergang. Dus aangalloperen halve volte in galop en weer correct de overgang terug maken naar draf, Dat telkens weer opnieuw. Het oaard mag wel harder maar dan even op de zandweg in verlichte zit. Niet tolleren dathij dat in de bak doet en ook niet denken dat waarneer jij hem doordrijft over zijn tempo heen en als hij moe wordt doorgaat dat hij daar iets van leert. Evenwicht komt door het trainen, langere teugel in galop en het op eigen benen laten lopen wil ook wel eens iets helpen.
Maar in geen geval door laten gaan als ze wegracet. Clown

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:32

Oowh ik dacht al Tong uitsteken

Maare hoelang moet je over de weg dan Verward
Mag je ook geen buitenritten maken dan?
Want dan moet je toch ook over de weg....
En als je 1 keer in de week over de weg gaat dan slijten z'n hoeven n og niet weg.....

Ik zou er toch nog eens met de eigenaar over praten
Probeer je pony gewoon ontspannen te rijden...
En wacht net zolang tot hij helemaal nagefelijk is....

Succes verder Ach gut

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:24

gatelover schreef:
Tempowisselingen en schijnovergangen rijden doe ik ook heel veel inderdaad, levert wel verbetering op, maar niet voor de galop.

Probeer met die overgangen ook de galop mee te nemen.
Dus aan springen halve volte galopperen en weer
terug naar de draf.
Dit kun je een paar keer herhalen.
maar je kan het ook gewoon 1 keer doen en weer even draven
en dan weer 1 keertje veel afwisselen.
En in de galop zelf kun je ook schakelen een stukje
vooruit en weer wat terug rijden.
Maar dat zou ik pas doen als je het eerste stukje meer
onder controle hebt.
Gaat vaak niet van de ene dag op de andere goed
kan wel maanden duren maar geduldig blijven
en veel oefenen.