Hulpen om af te wenden, doe ik het goed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Hulpen om af te wenden, doe ik het goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:37

Hoi,

Ik heb er soms nog wel moeite mee wanneer je nou je binnenbeen of je buitenbeen moet gebruiken bij verschillende oefeningen. Als ik afwendt en ik wil bij a naar rechts dan leg ik mijn buiten been achter de singel en mijn binnenteugel doe ik van de hals af. Buitenteugel tegen de hals. Waar heb je dan je binnenbeen gewoon op de singel?.

Is dit goed of vergeet ik nog wat?.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:20

Ik heb zelf altijd binnenbeen niet echt op de singel beetje naar achter toch.. en buiten been iets naar achter brengen.. en gewoon rechter stelling vragen.. dat ie gebogen door de wending gaat.. want sommige paarden denken dat als je binnenbeen op de singel legt en buitenbeen achter de singel legt, dat ie in galop moet gaan.. maja Lachen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:56

je begint met sturen met de buitenteugel tegen de hals en je binnenbeen op de singel (zo gaat hij mooi om je been heen ronden), dan om stelling te vragen en om het plaatje wat mooier te maken doe je je binneteugel een stukje van de hals af en je buitenbeen leg je naar achter om tevoorkomen dat je paard over zijn buitenschouder wegloopt.
Dus zoals je het typt doe je het wel goed, maar let erop dat je niet op je binnenteugel stuurt maar juist op je buitenteugel! Lachen

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:06

iets stelling vragen door binnenhand iets naar binnen of iets omhoog (mijn voorkeur Knipoog ), buitenteugel tegen de hals aanleggen, en binnenheup iets naar voren brengen, binnenbeen aanhouden op de singel dit alles maakt over het algemeen dat het paard een nette wending maakt, indien het paard uitzwaait dit opvangen met het buitenbeen iets achter de singel.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:16

je binnenhand omhoog.. dat is echt een foute hulp..

Zoals jij omschrijft doe je het goed.. je kan hem idd wat al gezegt is wat meer begrenzen met je binnebeen om te voorkomen dat die over zn schouder valt..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:09

Binnenhand omhoog moet je inderdaad niet doen.
Gewoon binnenhand van de hals halen en binnenbeen op de singel.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:44

Milkaatjuh schreef:
Binnenhand omhoog moet je inderdaad niet doen.
Gewoon binnenhand van de hals halen en binnenbeen op de singel.

Je moet je paard niet op de binnenteugel rijden, anders gaat je paard naar binnen vallen en kan het veel makkelijker over zijn buitenschouder weglopen...binnenteugel is als extra voor de stelling..met je binnenbeen laat je je paard om jouw been heen buigen en met de buitenteugel begrens je hem. Zoals ik al eerder heb gezegd Knipoog met je binnenhand kun je stelling vragen (maar je moet kunnen sturen zonder je binnenhand te gebruiken) en met je buitenbeen kun je extra begrenzen om over zijn buitenschouders weglopen te voorkomen.

Oh ja, en met je zit/gewicht sturen... Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:41

spoekie schreef:
Je moet je paard niet op de binnenteugel rijden, anders gaat je paard naar binnen vallen en kan het veel makkelijker over zijn buitenschouder weglopen...binnenteugel is als extra voor de stelling..met je binnenbeen laat je je paard om jouw been heen buigen en met de buitenteugel begrens je hem. Zoals ik al eerder heb gezegd Knipoog met je binnenhand kun je stelling vragen (maar je moet kunnen sturen zonder je binnenhand te gebruiken) en met je buitenbeen kun je extra begrenzen om over zijn buitenschouders weglopen te voorkomen.

Oh ja, en met je zit/gewicht sturen... Lachen

Ik zeg toch niet dat ze met de binnenteugel moet rijden? Knipoog
Ik zeg dat je die van de hals moet halen. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:47

goed lezen is moeilijk hoor!:D

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:44

Je kan een wendin alleen maar op je buiten teugel rijden als je binnenbeen de functie van je binnnetuegel gedeeltelijk over neemt..
Iedereen weet wel zo'n beetje dat je een wending met je binnenbeen en je buitenteugel rijdt maar weet je ook waarom dat zo is???

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:09

M3isSi3j schreef:
je binnenhand omhoog.. dat is echt een foute hulp..

En laat ik jullie nu zeggen dat degenen die dat denken het helemaal mis hebben Haha! . Maar goed, die discussie daar is al eens een topic over geweest. Ik hoe het in ieder geval en ben tevreden met het resultaat. Bij verschillende trainers hoor ik de opmerking ook voorbijkomen, ik geef het mee als tip en doe er mee wat je wilt zou ik zeggen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:07

Op wedstrijden krijg je anders minpunten daarvoor. Je moet ze netjes op 1 lijn houden.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:46

ik rij als ik een wending maak buitenbeen en teugel ligte druk. als ze dan geen stelling aan nemen binnenbeen druk. met je binnen teugel hoef je niets te doen. stelling vraag je door je beenhulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:56

Als je je binnenhand iets omhoog doet, geef je een hulp om ahw de schouder iets op te tillen die kant en kun je ze dus beter op het achterbeen de wending door krijgen. Het moet eigenlijk een eenmalige hulp zijn, die dus niet de hele wending duurt zegmaar. Je voorkomt hangen in de binnenschouder.

Het verschil in handhoogte is maar minimaal. Je geeft de hulp eerder als een ophouding (heel kort dus).

Ik denk dat de TS nog niet aan dit soort verfijning toe is en gewoon wil weten hoe ze fatsoenlijk een wending doorkomt.

Ik laat het buitenbeen er af en kom daarmee pas in als ik voel dat hij wil gaan uitzwaaien.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:00

Oh Oh, als ik dit zo hoor geef ik hele foute hulpen Haha!

Ik kijk eerst in de richting die ik op wil gaan. Meestal is dit genoeg om af te wenden. Lukt dat niet dan knijp ik in mijn binnenteugel of ik breng hem iets van de hals. Bij voorkeur het eerste. Ik breng de teugel daarna gelijk terug in de uitgangspositie. Indien noodzakelijk herhaal ik deze hulp. Binnenbeen op de singel. Met buitenbeen en buitenteugel doe ik niks. Als de achterhand uitzwaait leg ik buitenbeen eraan. Als de voorhand uitzwaait buitenteugel maar dat is eigenlijk allemaal nooit nodig.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:25

kan ook hoor Saar.. enkel zo kan je niet je paardje al corrigeren voordat die de fout in gaat.. dan ben je telkens net ff iets te laat..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:25

Milkaatjuh schreef:
Ik zeg toch niet dat ze met de binnenteugel moet rijden? Knipoog
Ik zeg dat je die van de hals moet halen. Knipoog

sorry, zo kwam het gewoon op me over en misschien zou zij het anders fout begrijpen (zoals ik dus Knipoog )

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:18

met twee teugels sturen he, niet alleen met de binnenteugel..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:16

spoekie schreef:
sorry, zo kwam het gewoon op me over en misschien zou zij het anders fout begrijpen (zoals ik dus Knipoog )

Geeft niet hoor