hangen: loslaten of juist niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

hangen: loslaten of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:31

Ik had een discussie met een vriendin over wat je zou doen bij een paard dat hangt op de teugels. Zij zei dat je dan een ophouding moest geven, ik zei het tegenovergestelde. Een korte 'loslating' zodat je paard voelt dat het niet op jouw handen kan hangen. Dus een ophouding, maar ipv dat je een kneepje in de teugels zou geven, de teugels even los laten.

Het gaat mij er nu niet om wie er gelijk heeft, maar hoe jullie hier over denken. Er zitten namelijk 2 kanten aan. Ophouding zou je paard logischerwijs alleen maar meer gaan trekken, maar een 'loslating' gaat je paard evengoed meer van hangen. "verder" hangen zei mijn vriendin.

Dus ben heel benieuwd! Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:36

ik heb ook geleerd dat ik moest loslaten, ff flink de hakken erin en weer oppakken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:36

geen van beide *LOL* drijven zodat ze zelf meer gaan dragen Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:06

Idd, Lielle schrijft wat ik dacht: been geven!
En zelf goed los en voor zijn in je hand, aan een touw wat niet vastzit kun je immers niet hangen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:19

Ik vind beide reacties af te raden. Als je loslaat, geef je je paard gelijk: hij wil je teugels afpakken en geeft eraan toe. Veel paarden zullen daarna even hard blijven hangen. Dat 'verschiet-effect' is meestal maar minimaal.

Een ophouding geven is ook niet juist. Je paard trekt en jij trekt (of snokt) gewoon terug. Dat wordt algauw een visieuze cirkel.

De juiste reactie is volgens mij de handen stil houden (zo rustig mogelijk) en drijven met het been. Het kan zijn dat je je paard even moet laten vooruit schieten om hem attent te maken. Daarna moet je hem weer opvangen met je zit. De meeste paarden zullen hierdoor hun gewicht iets meer naar achteren verplaatsen, of op z'n minst leren dat ze niet mogen hangen aan de teugels.
Op deze manier los je het probleem ook voorwaarts op, in plaats van je paard nog meer te gaan tegenhouden en naar voorhand te laten vallen. Je moet proberen zelf met een rustige hand te rijden, zodat je paard ook leert een rustig en licht contact aan te nemen. De meeste 'teugelproblemen' (ook stelling) zijn op te lossen met de benen en gewichtshulpen.

btw:
Bij zo'n paarden moet je zeker niet geen overgangen naar een tragere gang rijden met je handen. Probeer het paard op je zit te laten vertragen. Dan gebeurt dat op een meer verzamelde manier.

Mijn paard wilde tijdens een overgang van draf naar stap wel eens gaan hangen (of wilde ik stiekem toch te veel aan de teugels komen?). Op zo'n moment moet je je paard even terug vooruit-drijven en direct daarna weer proberen de overgang te maken zonder het contact te verliezen. Op een half uur hebben de meeste paarden dan wel door dat ze tijdens de overgang niet 'uit elkaar mogen vallen'. Als je maar duidelijk bent in je zithulpen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:24

Bloos! , schaam me diep dat ik niet eens aan been hulpen gedacht heb. Overigens hebben wij beide geen problemen met hangende paarden, kwam erop door een topic hier op bokt. Denk dat visje er een goede verklaring voor heeft, de rest ook uiteraard Haha!

Geloof dat ik die 'methode'ooit eens geleerd heb van een instructrice dat ik toen had. Tsja, en als manegemeisje neem je in eerste instantie toch vaak aan wat ouderen/meer ervaren mensen zeggen. Gelukkig ben ik ondertussen wijzer, maar geloof dat dit een nogal zinloze vraag was...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:44

Als je paard hangt, dan geef je been
(Dat is er tijdens de manegeles wel ingeramd.. Clown)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:59

haha, tsja, vrees dat onze manegelessen niet zo super waren. Haha!

Maar.. jullie hebben helemaal gelijk!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:06

Lielle schreef:
geen van beide *LOL* drijven zodat ze zelf meer gaan dragen Haha!

Idd, vroeger liet ik ook los, maar veel paarden krijgen dan alleen maar hun zin.
Tegenwoordig verander ikzelf niets met mijn handen, geef been en ontspan weer helemaal als het paard weer lichter in de hand wordt.

[edit]Van VMR naar RT[/edit]

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:33

Maar stel nou dat je paard niet goed op been reageert. En dan bedoel ik niet, niet reageren, maar juist overmatig reageren, vluchten voor je been. Ik heb dan niet het probleem dat mijn paard hangt, maar echt goed voor het been is hij niet, wat maakt dat ik bijna niet echt kan werken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:38

dan zou ik eerst eens beginnen met het attent maken voor je been, als hij er van tussen gaat dus onder je vandaan loopt zet je hem op een volte en vang je hem weer rustig op met je zit. dan weer het gewone tempo aannemen en je oefeningen vervolgen...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:38

ik heb geleerd om even toe te geven en daarna weer op te pakken, vanaf dat moment regelmatiger toe geven

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:40

als je toegeeft heeft hij, zoals hierboven al gezegd, al gewonnen, dus juist niet toegeven en been eraan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:46

klomp schreef:
als je toegeeft heeft hij, zoals hierboven al gezegd, al gewonnen, dus juist niet toegeven en been eraan!

en als je pony nou al goed voorwaards is?

dat heb ik met de mijne heel erg gehad, heel erg blijven hangen en toch is ze goed voorwaards en goed aan het been, bij het been geven hangt ze alleen nog maar. als ik 1 keer toegeef als zij aangeeft wanneer het niet fijn is, ga ik daarna het toe geven herhalen of ze nu hangt of niet, sinds ik dit doe hangt ze niet meer en ze is nog steeds voorwaards en goed aan mijn been

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:50

vrees dat ik dit deel even niet snap.... Al goed voorwaarts is?

En uhm, wat als het nou niet lukt, terugnemen op je zit? Het klinkt namelijk allemaal zo simpel en in theorie weet ik wel wat ik doen moet, maar in de praktijk blijkt die theorie ineens niet te werken! Haha!

edit: nu snap ik hem, had dat deel nog niet gelezen. Stond dat er toevallig net ook nog niet? Verward Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:52

zou het niet weten hoe dat kan bij jouw paardje, maar zo heb ik het altijd geleerd. Maar als hij "echt" goed voor je been is gaat ie niet hangen maar komt juist meer omhoog, zodat hij op zijn eigen benen loopt. Als je paardje hangt op je teugels drijf je bij en rij bv. een grote volte en vang hem weer op naar een normaal tempo...blijven herhalen tot hij zichzelf "draagt".

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:56

supersmurf dat klopt, drukte per ongeluk op plaatsen in plaats van voorbeeld.

klomp; ik snap wel wat je bedoelt... ik kan bijvoorbeeld wel nog meer been gaan geven onder het rijden als mijn pony gaat hangen, het probleem komt dus dat als ik dat doe zij nog meer gaat hangen en haar hals ook nog eens vast zet...

ik leer bij mijn instructrice nu eigenlijk (als ik het goed heb begrepen in ieder geval): als de pony gaat hangen, kom jij waarscheinlijk teveel aan de teugels, de druk is te sterk en die moet je dan verlichten door toe te geven,

EDIT:
of het herhalen van dingen de pony verveelt zich en gaat hangen, zoals bij het blijven rondjes lopen op de hoefslag, op de volte blijven rijden enz. enz. hierdoor heb ik ook geleerd om veel afwisselende figuren te rijden.

wat supersmurf ook zegt: in de theorie klinkt het simpel maar in de praktijk blijkt die soms niet eens te werken Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:58

SuperSmurf schreef:
vrees dat ik dit deel even niet snap.... Al goed voorwaarts is?

En uhm, wat als het nou niet lukt, terugnemen op je zit? Het klinkt namelijk allemaal zo simpel en in theorie weet ik wel wat ik doen moet, maar in de praktijk blijkt die theorie ineens niet te werken! Haha!

edit: nu snap ik hem, had dat deel nog niet gelezen. Stond dat er toevallig net ook nog niet? Verward Haha!

Tja dan zul je ook nog moeten oefenen om je paard terug te laten komen op je zit...is in theorie ook gemakkelijker uit te leggen, maar in de praktijk heb je er altijd nog een hele kluif aan!! maar als je paard kan terug komen op je zit staat het in ieder geval netter dan dat je aan de teugels moet hangen ( bedoel hier niet mee dat dat bij jouw zo werkt, maar even algemeen) maak halve ophoudingen met de buitenteugel en gebruik je zit om hem terug te laten komen naar een rustiger tempo...let wel op dat als je naar een rustiger tempo gaat dat de achterhand niet verzwakt qua actie..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:06

@ Cow_Horse: veel figuren rijden en schouderbinnenwaarts zijn altijd goed dus dat is heel prima, naast wisseling van stelling en van hand te veranderen kun je ook veel overgangen rijden...dus van draf naar halthouden en weer vlot en actief wegdraven ( daarbij dus direct wegzijn bij het aanleggen van de kuit/beenhulp) of van stap naar galop en weer terug, enz. daar worden ze lekker actief van en leer je dus gelijk ook het terugkomen op je zit mee! verder ben ik het niet eens met jouw instuctrice, want naar mijn mening geef je dan toe en geef je je gewonnen...maar das mijn mening dus en als het voor jouw paardje werkt? wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen? tis voor mij niet de manier...heb het altijd op de manier geleerd zoals ik in bovenstaande antwoorden heb geleerd...tot in spanje toe!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:11

@ klomp:
ben eens even heel hard gaan nadenken en ik snap precies wat je bedoelt Knipoog
ik zou het dan ook zo bekijken dat als ik toe gef mijn pony van mij wint.. dit is inderdaad een goede oplossing voor mijn pony ze reageerd er erg goed op.

overigens zit ik me net nog te bedenken dat ons paard ook hangt bij haar wordt geleerd wel meer been te geven (en figuren, overgangen e.d.)
dit wordt ook gezegd door mijn instructrice, dus ik denk dat ze de oplossing pakt die voor het paard het makkelijkste is.

bij ons paard werkt toe geven averechts en is been geven de juiste oplossing, ze komt dan gelijk losser. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:17

idd!! maar wat ik mij dan afvraag is, dat het nu een makkelijke oplossing is, maar je wel steeds aan haar zin toegeeft en of dat dan geen problemen later geeft? ik zou zelf dan toch blijven oefenen met je pony zoals je met je paard doet. kost dan wel meer tijd maar dan heb je wel de profijten..lijkt me

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:23

dat is een hele tijd lang wel geprobeerd, maar zoals ik al zei; bij het meer been geven gaat ze nog meer hangen, ook geeft ze tussendoor nog eens protest door lekker de kant op te gaan die zij wilt en niet ik.
het is echt een eigenwijze pony en niet een van de makkelijkste, maar zoals het nu gaat dus met het toegeven en na die eerste keer vaker toe geven al hangt ze niet, gaat het perfect, ze hangt al niet meer, hangt ze tussendoor weer een keer dan geef ik wat extra toe die ene keer.

Edit: ook voor mij kan ik trouwens beter toe geven bij mijn pony, aangezien ik een blessure heb aan mijn schouders is het niet goed als ik niet toe geef, zoals al vaker gebeurd en ik wel been geef schiet mijn schouder op slot of verschuift in de kom, waardoor ik eigenlijk helemaal niets meer kan en het moet opgeven, waardoor mijn pony dus zowieso wint!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:29

hihihi...jou paardje zit in een omgekeerde wereld...geintje hoor!
nee hoor zonder gekheid: als jouw paardje er lekkerder door loopt lijkt mij het prima alleen zou ik er zelf niet voor kiezen de makkelijkste weg te nemen...moet ook altijd de moeilijkste weg kiezen...ik ben een behoorlijke standvastige tante!
even off-topic: als ik niet meer reageer lig ik in mijn bedje...moet morgen weer vroeg op bah!! altijd maar weer werken!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:31

haha, daar heb ik vaker aan gedacht dat ze in een omgekeerd wereldje leeft Schijnheilig ze is wel koppig en heel erg eigenwijs, krijgt ook graag haar zin.
ik ben ook niet voor om altijd de makkelijkste weg te kiezen en als ik iets wil bij het paardrijden gaat het ook zo dat IK mijn zin zal krijgen, en op de manier zoals ik het wil.. dus bedenk ik een oplossing of is er een oplossing die ik ervoor moet gebruiken, dan houd ik die vast tot ik het ook win.. verliezen daar kan ik niet zo goed tegen Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:37

nee ik ook niet...ben een slechte verliezer, hahaha!! gelukkig heb ik een redelijke verstandhouding met mijn paard dus is het werk bij ons uitermate prettig, maar het is ook een lekker sulletje...en op zijn tijd kan die lekker pittig zijn...daar hou ik wel van...reed voorheen altijd met mijn arabisch volbloed hengst...errug koppig en nu een fries...ja snap je de overstap???? van warm naar koud hahahaa! ( nee hoor...arab is met pensioen en heb niet zo'n zin meer in al die drukte met wedstrijden/ lange dagen..pffff word er al weer moe van als ik er aan terug denk